Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavansam2010

mamavansam2010 Actief lid

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Juno, super bedankt voor je snelle antwoord (hihi, zit hier steeds te F5-en op dit forum en op mijn mail van mijn werk)

Maar hoe vaak ging jij dan op controle? Vaker dan 1x per week?

Misschien moet ik ook maar weer eens opschrijven waar ik me precies zorgen over maak en dan wordt het misschien wel herkent.

Als ik 's nachts wakker word voelt mijn buik zo ontzettend hard aan, net een blok beton onder mijn huid.
    Verder beweegt de kleine heel erg veel en trapt ze veel onder in mijn buik. Regelmatig als ik op mijn zij lig en ze trapt, dan voel ik het in mijn buik, maar tegelijkertijd ook van achteren of richting mijn vagina. Net alsof ze al heel laag ligt en er zo uit kan vallen.

Pfff, sorry als ik een zeur ben!

2. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    ik sluit me aan bij de tip die je kreeg: spreek met jezelf af dat je indien nodig vaker op contole gaat en dat je geen zeur bent.

Rond jouw termijn had ik ook snachts een bol in mijn buik en trapte meneer inderdaad de verkeerde kant op. Gelukkig gaan ze uiteindelijk met het koppie naar beneden liggen en is dat over. Nu voel ik alleen nog als meneer de hik heeft of toch even met zijn handje langs de bm mond gaat. Maaaaar ik heb dus die rottrapjes ook gehad en dacht ook dat alles open stond. Het gaat allemaal weg en eruit vallen kunnen ze niet he.

Waar heb ik toch mijn tijdklokje gelaten zucht.....

3. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mamavansam, zou ook willen dat ik dé tip had (zou ik er zelf ook nog iets aan hebben ;)). Na een paar goede dagen nu ook weer last van spanningen, hetgeen zich weer uit in steken rond de cerclage en onrustige (harde) buiken. Eveneens de gedachte dat ik bang ben dat zo meteen alle moeite die ik doe om dit kindje bij me te houden, voor niks is geweest en ik weer afscheid moet nemen.
    Sinds het overlijden van ons dochtertje bezoek ik een haptonoom en zij heeft me tips gegeven hoe in het hier en nu te kunnen blijven en leert me vertrouwen te hebben in mijn lijf. Een van de manieren is om contact te zoeken met je kindje (handen op de buik) en als een soort mantra geruststellende woordjes te fluisteren. Klinkt een beetje zweverig, maar het helpt mij om mezelf wat rustiger te krijgen. Daarbij kan ik dan ook even onbezorgd genieten van het getrappel van de kleine.
    Verder heb ik een gyn die heel rustig en nuchter is. Als het aan hem had gelegen, had ik zelfs nog kunnen werken. Nogmaals, hij gaat daarbij waarschijnlijk vooral uit van een medisch aspect, maar hij geeft me daarmee ook veel vertrouwen in de cerclage.
    En zoals de anderen ook aangeven, als je het niet vertrouwt of je hebt even de geruststelling van het ziekenhuis nodig: bellen! Beter te vaak langs gaan, dan achteraf spijt moeten hebben, toch?

Ennuh, last but not least. Ik zie telkens enorm op tegen het slapen. Alles voel ik meer, maar draaien gaat ook steeds lastiger, waardoor weer onrustige buik...pfff...kom mijn dagen dan ook vooral door met kijken van allerlei series en leuke (!) bezoekjes, hetgeen een goede afleiding biedt.

Sterkte meis, maar we gaan het redden hoor!!!

4. Juno77

Juno77 Actief lid

18 aug 2010
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zit ik net een heel antwoord te typen en te versturen, is er helemaal niks opgeslagen... :x

In de moeilijke periode ging ik 1 keer in de week op controle en als ik me ergens zorgen over maakte nog eens extra tussendoor. Na mijn ziekenhuisopname bij 32 weken ging ik twee keer in de week, maar dat moest i.v.m. het onregelmatige hartritme van de kleine wat later weer normaal werd.

Ennuuhh, je bent geen zeur hoor!!!

5. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    FF snel want de telefoon staat hier te loeien ;)

6. Rox72

Rox72 Lid

15 mrt 2011
    21
    0
    0
    bloemiste
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

Mag ik me ook aansluiten bij de cerclage mama's?
    Ik heb nu mijn derde cerclage maar mijn laatste zwangerschap is 14 jaar geleden, ik ben dus heel veel vergeten merk ik nu.

Het is zo fijn om al die herkenbare verhalen te lezen en te weten dat je niet de enige bent die soms bang is.
    Wat goed dat veel van jullie al zo ver zijn.
    Ik hoop nog heel veel positieve verhalen te mogen lezen hier.

groetjes, Rox

7. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Welkom Rox!! Ik hoop dat we met elkaar je kunnen helpen je door de moeilijke weken heen te slepen en je over een tijdje een gezond kindje in je armen mag hebben. Ben wel benieuwd hoe je ervaringen met een cerclage zijn van de vorige zwangerschappen.

Aichaatje, wat een fijn nieuws!!!Houden zo de komende tijd!!

Mamavan3boefjes, hoe was je controle deze week? En wat schiet het ineens op...al bijna 30 weken:)

Mamavansam, ben je gisteren nog een beetje doorgekomen of hebben de angsten overheersd?

Bramtim, ohw, nog maar een paar dagen....

Trouwens wel bijzonder hoe elke gyn/ziekenhuis weer een ander beleid heeft. Ik mag natuurlijk zo vaak bellen als ik wil, maar ze geven steeds ook heel duidelijk aan niet te vaak met een inwendige echo te willen kijken naar de cerclage omdat dit het boeltje dus kan prikkelen. En op de een of andere manier hebben ze bij mij nog niet via een buikecho de cerclage gecheckt (of 1 x aan het begin, maar toen konden ze het niet goed zien)

8. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Thanks!!!

Welkom hier Rox ik ben ook benieuwd naar je ervaringen!

Trouwens even een vraagje .... hoe zit dat bij jullie met geslachtsgemeenschap?? Ik mocht van mijn arts de eerste 3mnd zowiezo niet en ik heb na de cerclage ook niet gevraagd! Lijkt me een domme vraag! Maar ik durf hem hier wel te stellen ;)

9. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik mag vanaf de cerclage helemaal geen seks hebben, voor mij ook niet op 'creatieve' wijze (gyn me in het begin herhaaldelijk op gewezen). Moet eerlijk zeggen dat ik het soms wel erg moeilijk vind, al weet ik dat het voor het goede doel is. Heb me bedacht dat als de cerclage met 37 weken wordt verwijderd en babe nog niet wil komen, we los mogen gaan om de weeën op te wekken ;) Al zit ik er misschien tegen die tijd niet meer op te wachten haha

10. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    @tijm, bedankt voor je antwoord! Ik moet er nu heel eerlijk gezegd ook nog niet aandenken hoor! Maar wie weet later wel ;) wel een goede weeenopwekker inderdaad :)

11. Rox72

Rox72 Lid

15 mrt 2011
    21
    0
    0
    bloemiste
    Zuid-Holland
    Hoi Tijm en Aichaatje,

wij mogen ook geen gemeenschap meer na de plaatsing van de cerclage, pas als ie verwijderd is met 36 wk.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet zou durven, heb toch al het idee dat de baby laag ligt en op de cerclage trappelt.
    Ik moet woensdag weer voor controle en hoop dat alles nog dicht zit.

Jullie wilden graag weten hoe mijn ervaringen met de vorige cerclages waren.
    De eerste keer kreeg ik met 22 wk ontsluiting en was de baby met zijn voetjes in de vliezen naar buiten gezakt.
    Er is toen met een ballonnetje geprobeerd om de vliezen terug te duwen en een nood cerclage geplaatst.
    Ik kreeg remmers en mijn bed stond zowat ondersteboven zodat ik met mijn benen omhoog lag.
    2 dagen later braken de vliezen en een paar uur later overleed mijn zoontje en ben ik bevallen.

Ik ben een DES dochter en daardoor is mijn baarmoeder kleiner en baarmoedermond verkort.
    (DES was een synthetisch hormoon wat tot begin '70 jaren aan zwangere vrouwen werd gegeven om miskramen tegen te gaan, pas later bleek dat het niets hielp en zware schade toebracht aan de moeders en dochters)

Toen is besloten dat ik bij een volgende zwangerschap preventief een cerclage zou krijgen en een jaar na het overlijden van mijn zoontje was ik opnieuw zwanger.
    Ik heb toen in een academisch ziekenhuis een cerclage gekregen en heb vanaf 18 wk, afwisselend thuis en in het ziekenhuis plat gelegen.
    Mijn zoon is met 36+4 gezond ter wereld gekomen al had hij wel 3 navelstreng omwikkelingen. Hij woog 2950 gr.
    Blijkbaar heb ik van de stress toen een hoop weggestopt want ik kan me niet eens herinneren of eerst de vliezen braken en toen de cerclage is verwijderd of andersom.
    Heb toen ook nog een tijd geroepen dat ik dat nooit meer zou doen.
    Dat is nu 13 jaar geleden en toen hadden we ook nog geen internet.;)

Nu heb ik sinds 7 jaar een nieuwe man, mijn vorige relatie heeft het verlies van ons kind niet overleefd, we zijn nog wel heel goede vrienden.

Mijn man is 6 jaar jonger dan ik en heeft ook al 2 kinderen, ze wonen allemaal bij ons.
    We hebben het echt heel leuk met onze 3 grote jongens.
    Toch begonnen wij steeds meer te verlangen naar nog een kindje van ons samen.

Ik heb met 15 wk een cerclage (mcdonald) en wekelijkse proluton injecties gekregen en nu hopen we over een aantal maanden onze dochter gezond en wel te mogen verwelkomen.
    Deze zwangerschap is ook niet probleemloos verlopen, we verwachtte eigenlijk een tweeling maar met bijna 9 weken zijn we er 1 verloren.
    Daar hebben we wel een amnionstreng aan overgehouden maar die is gelukkig vast gegroeid aan de vliezen en vormt geen gevaar meer.
    Daardoor zijn ze er wel achter gekomen dat ik Ehlers Danlos Syndroom heb, een bindweefsel ziekte.
    Er is in NL 1 arts die gepromoveerd is op EDS en het toeval wil dat hij in het ziekenhuis werkt wat bij ons op loopafstand ligt, kon niet beter dus.
    Het is ook nog eens een super aardige man die alle tijd voor je neemt en ons geweldig begeleidt.
    Ik heb alle vertrouwen in hem en dat helpt.
    Het is ook fijn om jullie verhalen te lezen en ik hoop dat ik jullie ook tot steun kan zijn.
    Samen komen we vast de moeilijke tijd door.

Het is nogal een lang verhaal geworden, sorry daarvoor.

Alle goeds,groet, Rox

12. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Jee Rox want een ontzettend ontroerend verhaal ook weer! Fijn dat je baby het nu goed doet ondanks dat er 1tje het niet heeft mogen halen!
    Gezellig dat je bij ons komt kletsen!

13. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Vannacht zijn mijn vliezen gebroken om 3:15. Ben dus opgenomen en vanochtend is op de ok mijn cerclage verwijderd omdat het zo niet lukte. Dat verwijderen ging moeizaam en er is veel gefriemeld onder waardoor ze de kans op infectie te groot vinden. Daarom lig ik sinds half 3 aan de weeenopwekkers en wordt de bevalling doorgezet. 2 cm ontsluiting.

14. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Oooo Bramtim wat ontzettend spannend! Ik denk heel hard aan je en hoop dat je je wondertje heel snel, gezond en wel mag knuffelen!

15. mama079

mama079 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Ik lees regelmatig mee en wil Bramtim sterkte wensen!

16. Rox72

Rox72 Lid

15 mrt 2011
    21
    0
    0
    bloemiste
    Zuid-Holland
    Bramtim,

Je kent mij wel niet maar ik lees al een tijdje mee en wilde je toch heel veel succes wensen, wat spannend allemaal!
    Bij mij ging het heel snel met het infuus, ik hoop dat jij ook niet lang meer hoeft te wachten.
    Nog even en dan kan het grote genieten beginnen.

groet, Rox

17. mamavan3boefjes

mamavan3boefjes Actief lid

22 jan 2011
    115
    0
    0
    Ha meiden,

mamavansam ik zou willen dat ik je dé tip kon geven. Het enige wat bij mij een heel klein beetje helpt is afleiding door bezoek... en verder inderdaad je tijd uitzitten en wachten tot die rotdagen voorbij zijn. En ik kan me heeeeeeel goed voorstellen dat je je doodongerust maakt dat je bmh steeds iets korter wordt, tuurlijk is 3,7 cm nog prima, maar niet waar je mee begonnen bent! Die cerclage zit er dus duidelijk niet voor niks (als er al twijfel over was). Leuk dat de gyn dat vertrouwen houdt en je rustig over twee weken terug zou laten komen, ik geef je groot gelijk dat je iedere week gaat! Wat mij wel helpt is om een dagboek bij te houden zodat ik alles van me af kan schrijven, dat lucht wel wat op. Dat laag schoppen dat heb ik als die kleine gup in stuit ligt, het gevoel of hij/zij ieder moment die vliezen kapot kan trappen en naar buiten komt. En die onrustige buiken heb ik ook voornamelijk 's nachts...

Aichaatje wat heerlijk dat je controle goed was!!!!!!! Enne geslachtsgemeenschap, heb het eigenlijk niet gevraagd aan mijn gyn, maar al zou het mogen, dan zou ik het niet eens durven. Ik heb die vaginale supps en heb een keer met inbrengen de cerclage gevoeld, voelt geloof ik voor manlief ook hélémaal niet lekker. Net het harde uiteinde van je schoenveters (waar dat plasticje zit). Idd Tijm na de 37 wkn helemaal los en anders halen we het in de zomer wel weer in.

Rox72 welkom op het forum! Wat een verhaal zeg! Heb je deze zwangerschap ook al in het ziekenhuis gelegen (na de plaatsing van de cerclage) of red je het thuis?

Bramtim wat lees ik nou??? Wat zal je geschrokken zijn! Het ging zo goed! En dan ineens had die kleine toch andere plannen. Hoop dat alles een beetje voorspoedig mag gaan en dat je die uk snel gezond en wel in je armen hebt!

Controle gisteren was gelukkig weer goed! Nog een paar dagen dan hebben we de 30 wkn gehaald! Geloof dat ik nu Bramtim ineens aan het bevallen is de volgende is in de rij...
    Vanmorgen met een vriendin een rondje door de babydump gewandeld, het ging net, weet niet hoelang we er precies geweest zijn. We hebben nu in ieder geval alles in huis, maar merkte duidelijk dat mijn buik (bijna) niks kan hebben. Hoef ik dus ook niet meer over na te denken...
    Daarna heeft diezelfde vriendin met aanwijzingen van mij op Femke's kamer alles uitgezocht en schoongemaakt. Heerlijk dat dat gedaan is, kan ik dat tenminste van mijn lijstje in mijn hoofd strepen ;)

Liefs

18. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Heerlijk lekker shoppen even wat anders ;)
    En fijn dat je zon behulpzame vriendin hebt! heerlijk toch!
    Ik heb er ook geen zin in hoor/zou niet durven , maar nu weet ik dat ik het ook niet hoef te vragen... ligt best gevoelig hier ;) enne daarbij mocht het voor cerclage ook niet ;)

19. mamavansam2010

mamavansam2010 Actief lid

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Hoi meiden,

Bramtim, jeetje wat een plotselinge ontwikkeling. Spannend dat je nu ingeleid wordt! Heel veel succes en ik hoop dat de bevalling goed zal gaan en je mannetje gezond ter wereld komt en hij het meteen goed doet!

Aichaatje, ook hier geen sex, net zoals niet in bad mogen of niet zwemmen.
    Vind het wel moeilijk hoor (geen sex) en denk nu ook dat als de cerclage eruit gaat, gaan we de weeen zo lekker opwekken. Maar dat zal tegen die tijd toch anders voelen.
    Super dat je controle gister weer helemaal goed was! En wat vroeg al het geslacht gezien, leuk!

Mamavan3boefjes, bijna 30 weken, wauw! Fijn dat je even geshopt hebt, maar dan besef je weer hoe weinig je buik kan hebben inderdaad.
    Gelukkig is nu wel weer een hoop gehaald en gedaan.
    En gelukkig was de controle weer helemaal goed.

Jouw bmh wordt ook alleen uitwendig bekeken, toch? Meten ze dan wel of kijken ze alleen of er wel of geen funneling is?
    Is jouw bmh nog steeds hetzelfde als in het begin?

Rox, welkom hier! En we schelen maar 1 dag, wat leuk.
    Ook een hele voorgeschiedenis en dan nu zo'n heftige zwangerschap al. Blijf maar lekker hier meeschrijven, gezellig!

Tijm, mijn gyn is net als die van jou erg nuchter en dat vind ik juist moeilijk. Dan denk ik wel eens: Hallo, jij zou eens in deze situatie moeten zitten. Maar ja, wel fijn dat hij natuurlijk alle vertrouwen heeft, anders zou het niet goed zijn.
    Wordt er bij jou wel iedere week met de inwendige echo gekeken? En blijft jouw bmh hetzelfde?

Hier vandaag een rustige dag in mijn hoofd, veel bezoek gehad.
    Maar vanavond begint het weer onrustiger te worden in mijn hoofd. Vind het zo erg dat mijn bmh korter wordt.
    As maandag wil ik echt dat hij heel uitgebreid naar mijn bmh kijkt met de inwendige echo en hij moet goed kijken of er funneling is en aan mij laten zien.
    Ik hoop zo dat het een keer hetzelfde blijft, anders weet ik echt niet hoe ik de komende weken nog ga trekken!

20. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bramtim, wat onwijs spannend!!! Hoop dat zodra je dit leest je knulletje lekker bij je ligt (of moet hij nog eventjes de couveuse in?)

(Moet wel eerlijk zeggen dat het idee dat die vliezen ineens (?) zo kunnen breken, rondspookt in mijn hoofd. Herkenbaar bij de anderen?)

Rox, jemig wat een verhaal. Had zo gehoopt dat je hiervoor twee heel positieve ervaringen zou hebben gehad met een cerclage, maar ook jullie hebben afscheid moeten nemen van jullie kindje. Fijn dat je je ervaringen met ons wil delen, we gaan elkaar er door heen sleuren!!!!

Mamavan3boefjes, inderdaad spannend dat je de volgende bent;) Maar babe moet nog paar weekjes blijven zitten hoor.

Mamavansam, ik krijg eens in de twee weken zowel een inwendige als uitwendige echo. A.s. maandag zit er zelfs 3 weken tussen, omdat gyn de vorige keer dus niet inwendig wilde kijken, omdat het de week er voor al was gebeurd (toen ik weer eens in paniek naar ziekenhuis had gebeld). Ben nu weer peu nerveu aan het worden voor wat de bmh maandag aan lengte aangeeft. Het is tot nu toe redelijk gelijk gebleven, maar ik denk dat ik net als jij in de stress zal schieten als het verkort is (ook al zou ik in de veilige zone blijven, liever wat er bij in lengte dan er af)

Aichaatje, gefeliciteerd!!! Wat leuk een meisje:D

Deel Deze Pagina