Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rox72

Rox72 Lid

15 mrt 2011
    21
    0
    0
    bloemiste
    Zuid-Holland
    Hoi Meiden,

Ik voel me al helemaal thuis hier, dank jullie wel daarvoor!

@mamavan3boefjes Ik heb deze keer maar 2 dagen in het ziekenhuis gelegen, ik red het prima thuis met wat extra hulp.
    Ik rust wel heel veel en op de goede dagen maak ik een ommetje in de tuin of het park, heb ook eventueel een rolstoel voor buiten maar die heb ik tot nu toe laten staan. Doe jij nog veel?

@mamavansam2010 Wat leuk zeg, maar 1 dag verschil!
    Ik herken jouw angst voor funneling en verkorting ook helemaal!
    Ik had om te beginnen maar een bmh van 2,9 cm en bij 17 wk was dat nog 1,9 cm. En daarmee heb ik al eens een zwangerschap gehad van 36+4 wk, dus het kan zeker.
    Misschien helpt het je om te weten dat mijn gyn er zeer tevreden over was en ik mocht na de laatste controle zelfs 3 wk weg blijven. Vind ik zelf wel wat lang hoor maar het is alweer bijna voorbij, woensdag mag ik weer.
    Bij mij kijken ze elke keer met een uitwendige echo of er geen funneling is en of de cerclage nog goed zit, inwendig doen ze liever niet, alleen als ik er om vraag.
    Mij is verteld dat funneling kwalijker is dan verkorting, die cerclage blijft wel zitten zolang er geen weeen zijn en die dus niet verwijderd moet worden.
    Ik hoop dat je maandag gerustgesteld wordt. Ik heb magnesium gekregen om mijn buik rustig te houden en het helpt goed, had eerst veel meer harde buiken.
    Krijg jij ook proluton injecties?

Ik moet kindjes op bed gaan leggen, tot later

Groet, Rox

2. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Bramtim, ik hoop van harte dat de bevalling goed verloopt / verlopen is. En hopelijk heb je je kindje bij jou en hoeft het niet in de couveuse.

Tijm, de ene vrouw heeft taaiere vliezen dan de andere. Infectie of langdurige opening of schuren tegen de cerclage zijn allemaal factoren die de vliezen verzwakken. Ikzelf heb zeer taaie vliezen (gelukkig!).

Rox, welkom en veel succes de komende nog spannende weken! Mijn bmh is nog veel korter (nochtans zonder enige medische voorgeschiedenis), bij 10 weken slechts een 7 à 8mm en na cerclage nooit langer geworden dan een kleine 25mm. Op 33 weken hadden we opnieuw nog slechts 11mm. En tóch de 37 weken gehaald (37+1 nadat cerclage er op 36+2 uit werd gehaald, wat 2cm opening gaf en volledig verstreken bmh)! Dus ja, met rust is veel mogelijk.

Nog toevoegen: wij mogen morgen lekker samen naar huis. Dochter drinkt superflink bij mij, en begint bij te komen nu.

3. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Wat heerlijk voor jullie mamavanmaya!

Ooooo mag zwemmen en in bad ook niet?? Dat wist ik helemaal niet! Dat wordt nog wat vd zomer hier met + 45gr

4. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Het avontuur is begonnen. Rune is om 19:11 geboren, weegt 2660 gram en doet het super. Hij ligt natuurlijk wel in de couveuse. Morgen meer en lees ik ook ff bij (hoop ik) Ga nu ect slapen

5. mamavan3boefjes

mamavan3boefjes Actief lid

22 jan 2011
    115
    0
    0
    bramtim gefeliciteerd!!!!!!!!!! Hoop dat die kleine man het goed blijft doen en dat jullie heerlijk kunnen genieten van hem. Ben benieuwd naar de rest van je verhaal.

6. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Bramtim, hele dikke proficiat, wat een prestatie! Mooi gewicht, en dapper kereltje met zo'n start.

En de reden dat ik hier op dit uur nog zit... kraamtranen, niet te stoppen, de hele zwangerschap passeert de revue. De wanhoop, de frustratie, de angst en onzekerheid van weken, maanden. De dankbaarheid ook, en opluchting, het grote geluk dat ons te beurt valt. Het is me even allemaal teveel...

7. Rox72

Rox72 Lid

15 mrt 2011
    21
    0
    0
    bloemiste
    Zuid-Holland
    Mamamaya toch,
    Wilde je, op dit uur even snel een digi hug geven.
    Overweldigend hè, als je kleine er eindelijk is na al die bange weken.
    Wat fijn dat jullie morgen/straks naar huis mogen.
    Goed om te lezen dat je met zo'n korte bmh zo ver bent gekomen, goed gedaan hoor!

Nogmaals knuf, Rox

8. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Bramtim gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon! Wat een heerlijk nieuws.

Mamamaya een hele dikke (((((((knuffel)))))))) voor jou!!

9. mamavansam2010

mamavansam2010 Actief lid

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Bramtim, gefeliciteerd met jullie zoontje! Wauw, wat een mooi gewicht en wat een prachtige naam!
    Hoe doet het hij het? Ligt hij in de couveuse of in een warmte bedje?
    Geniet ervan!

Mamamaya, he wat een rotgevoel, maar o zo logisch! Het is niet niks waar je de afgelopen maanden doorheen hebt moeten gaan. En dat is nu ineens voorbij en dan komt het besef denk ik pas echt wat voor angsten en onzekerheden je hebt gehad.
    Laat die kraamtranen gewoon lopen, die zijn niet tegen te houden. Hopelijk voel je je snel wat beter.
    Maar wel heel fijn dat jullie vandaag lekker naar huis gaan en je dochter zo goed groeit!
    Hoe heet je dochter eigenlijk? Of zeg je dat liever niet hier?

Tijm, heeeeel herkenbaar dat je bang bent voor ineens gebroken vliezen. Ik moet zeggen dat dat gister ook in mijn hoofd spookte nadat ik het berichtje van Bramtim had gelezen.
    Maar ik heb besloten dat ik niet nog een ding erbij kan hebben waarover ik mezelf zorgen ga maken. Dus ik heb dat geblockt!
    Moeilijk he, die dagen voor de controle. Hoe laat moet jij maandag?
    Ik om 8.30 uur.

Rox, dus jouw bmh is na die 1,9 cm niet meer korter geworden.
    Ik heb heel erg het gevoel van wanneer houdt het korter worden dan op?! Gaat het door totdat alleen de cerclage er nog maar zit?!
    Als hij uitwendig kijkt, meet hij dan niet je bmh in cm's?

Ik ben gister toch weer naar het ziekenhuis gegaan, ik was weer zo bang.
    Maar ik durfde eigenlijk niet te gaan, bang dat mijn bmh weer korter zou zijn en ik dat niet zou trekken.
    Maar ik hoopte op geruststelling.
    Nou, geruststelling heb ik deels gekregen. Ik heb nog duidelijkere uitleg gehad over funneling van de gyn (niet mijn eigen gyn) en het was ontzettend duidelijk dat dat echt niet is.
    Toen ze inwendig keek, keek ze dus eerst naar de funneling en toen zag ze mijn bmh en zei: Ooow, die is nog mooi dicht en lang.
    Maar toen ging ze hem meten: 3,1 cm. Dus sinds maandag weer korter (toen was wel een uitwendige meting, dus niet betrouwbaar), maar in 2,5 week dus wel bijna 2 cm korter.
    Ik heb meteen gezegd dat ik niet gerustgesteld was en legde ze uit dat er blijkbaar nieuwe richtlijnen zijn. Bij vrouwen die al eerder veel te vroeg zijn bevallen adviseren ze om eenmalig de bmh te meten tussen de 18 en 22 weken en als de bmh dan langer is dan 2,5 cm is er niets aan de hand en hoeft er eigenlijk niet meer gemeten te worden.
    Daarnaast hebben we samen in mijn status gekeken en bij mijn 20 weken echo hebben ze ook naar mijn cervix gekeken (ook inwendig) en daar stond dat ie 4,3 cm was (dus dan is er 'maar' 1,2 cm verkorting) en dat de kansberekening dat ik voor de 33 weken zou bevallen 0,66% was!

Die laatste 2 dingen hebben me wel wat gerustgesteld en ik ga nu proberen om me niet zo op de cm's te focussen. Is natuurlijk makkelijker gezegd als gedaan, maar wil dit wel bespreken as maandag.
    Want was als mijn bmh nu onder de 2,5 cm komt, moet ik dan opgenomen worden? Hoe verwacht hij nu dat de verkorting verder gaat?

Nog een vraagje aan jullie over die magnesium. Kopen jullie die bij de drogist? Of krijgen jullie die voorgeschreven en moet je die bij de apotheek halen?

10. mamavansam2010

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Ow en Rox, ik krijg inderdaad ook Proluton en heb nu 2 kuren antibiotica (Clindamycine) gehad, bij de 12 weken en 22 weken.

11. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bramtim, wow, gefeliciteerd met jullie zoon!!! Hopelijk heb je net zo'n 'makkelijke' bevalling gehad als Mamamaya.

Mamamaya, gooi het er allemaal maar uit hoor!! Weken zit je in spanning, maar probeer je je voor de kleine groot te houden en nu met een happy end, kun je toegeven en beseffen hoe groot de spanningen de afgelopen tijd eigenlijk waren waren. Fijn dat jij en je meisje lekker naar huis mogen!

Mamavansam, klinkt positief die berekening! Ben wel benieuwd naar de uitleg over funneling. Mijn gyn zegt er eigenlijk nooit iets over, blijkbaar ziet het er telkens van beide kanten van de cerclage goed uit. En Rox, hoe leidt funneling tot meer ongerustheid dan een verkorte bmh? haha, volgens mij ben ik nog steeds een leek op het gebied van cerclages e.d.

12. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Ik hoor nu ook voor het eerst hier over funneling! Wat houd dat nu precies in?

Mogen jullie allemaal niet zwemmen?

Ik ben vreselijk uit mijn hum vandaag, stond op met een vreselijk zeurend schaambeen en gelijk schiet ik weer in de stress! Ga denk ik maar even een uurtje liggen! Mannetjes is deze week maar 1 dag thuis en is nu even met mijn meisje boodschappen doen!

13. mamavansam2010

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Aichaatje, heel herkenbaar dat als je iets voelt je meteen uit je doen bent! Dat is zo moeilijk. Mijn motto is en blijft: rustige buik = rustig hoofd!

Ik ga proberen om iets uit te leggen over funneling: funneling betekent dat de baarmoederhals vanuit de binnenkant (dus de kant van de baarmoeder) op gaat staan en de vliezen in deze opening zakken. Je hebt verschillende vormen die je kunt zien: een T-vorm is normaal en dan is de bmh gesloten, dan een Y-vorm (beginnende funneling), een V-vorm (verder gevorderde funneling) en uiteindelijk een U-vorm (gevorderde funneling).
    Om dit goed in beeld te brengen wordt er druk toegepast (ik moest gister op mijn hand blazen en zag alleen maar de T-vorm) en dan moet de bmh aan de binnenkant dus dezelfde vorm behouden.

Als er funneling is betekent dat dus dat de bmh de druk van de baarmoeder niet goed aan kan en gelukkig hebben wij dan dus nog de cerclage zitten.

Ik ga even proberen om een plaatje toe te voegen:

14. Juno77

Juno77 Actief lid

18 aug 2010
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Bramtim
    Proficiat met de geboorte van jullie zoontje ! ! !
    Heerlijk hè dat hij er eindelijk is en je geen stress meer hoeft te hebben om je zwangerschap. Hoe gaat het nu met Rune?

@ All
    Ik heb vanaf ongeveer 30 weken last gehad van funneling. Bij de controle van 28 weken zat alles boven de cerclage nog potdicht. Ik zat ook meteen in de stress, want het stond tot aan de cerclage helemaal open (je kan ook een beetje funneling hebben en dan is er in principe helemaal niks aan de hand!). Mijn gynaecoloog was er vrij nuchter onder. Hij zei dat het geen kwestie was van OF ik funneling zou krijgen, maar WANNEER ik het zou krijgen. Ik had immers die cerclage niet voor niets en nou kon deze mooi zijn werk doen. Punt. Het stelde me wel enigszins gerust, maar bij elk pijntje bleef ik wel angstig of de cerclage de druk wel aankon.

Toen ik 32 weken was en ik weer van alles voelde onderin, bleek tijdens de controle dat er grote druk op de cerclage stond en mijn baarmoederhals erg verkort was (nog maar 1.1 cm). Daarnaast was mijn baarmoedermond ook al verweekt. Ik ben toen opgenomen met weeenremmers en longrijpingsspuiten en na ruim een week in het zkh te hebben gelegen mocht ik naar huis, maar ik moest het wel heel rustig aan doen. Uiteindelijk is mijn zoontje bij een termijn van 36+3 geboren nadat de bevalling zelf op gang kwam.

Ik wil jullie natuurlijk niet ongerust maken, want bij iedereen met funneling is het verloop van de zwangerschap weer anders. Jenifer, die hier vorig jaar ook heeft meegeschreven, heeft ook een hele tijd rondgelopen met funneling en ik meen me te herinneren dat ze uiteindelijk met 37 weken is ingeleid.

Tja en die angst voor gebroken vliezen... Daar was ik ook de hele zwangerschap bang voor, omdat bij de zwangerschap van mijn dochter mijn vliezen bij 25 wk/6 dg zijn gebroken. Ik was echt als de dood dat het weer zou gebeuren! Toen ik in het zkh lag, was er iemand die 8 weken plat heeft moeten liggen i.v.m. gebroken vliezen. Ze had ook nog eens een cerclage, dus dat vond ik absoluut niet geruststellend.

@ MamaMaya
    Heel herkenbaar hoor die kraamtranen. Bij mij kwam het er na een paar dagen ook allemaal uit. Laat het lekker komen en geniet intussen met volle teugen van je prachtige dochter!

15. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Bedankt voor de uitleg dames! Weer wat geleerd!

Heb zon zeer schaambeen vandaag! herkent iemand dat... voeld wel anders dan voor de cerclage toen voelde ik echt druk! Volgens mij is deze van het vele zitten??

16. Juno77

Juno77 Actief lid

18 aug 2010
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herinner me nu ook weer dat ik veel eerder al last had van funneling, maar dat was maar een klein beetje. Een paar weken later tijdens een controle bleek de funneling weer helemaal weg te zijn! De gyn vertelde me toen dat een baarmoederhals best flexibel was (hij had er een bepaalde term voor die ik niet meer weet) en dat het wel vaker voorkwam. Zolang de baarmoederhals maar lang genoeg was, kon het verder geen kwaad.

17. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Een dynamische cervix, zo noemden ze dat bij mij. Onder druk (lang staan, contracties...) komt er wat funneling. En zonder die druk verdwijnt dat weer.

18. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Mijn gyno vertelde mij ook nog dat een volle blaas ook heel slecht is voor je BM

19. Juno77

Juno77 Actief lid

18 aug 2010
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt MamaMaya, dat was idd de term ervoor!

20. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Klopt! Daar hamerde een bevriende vroedvrouw ook enorm op. Beter een keer teveel naar de wc dan een te volle blaas. Want de gevolgen (druk, meer contracties, prikkeling down under) voel je dus veel te laat. Dus ik ging meer "op de klok" dan dat ik wachtte tot ik het voelde.

Deel Deze Pagina