Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bermel

Bermel Lid

28 mrt 2011
    97
    0
    0
    Lieve dames ik dank jullie zeer..Ik leef ook met jullie mee..en ik word erg blij als ik lees dat de mensen hun 36, 37 zelfs 40 te week halen met cerclage..en dat geeft mij ook hoop.
    en ik word natuurlijk ook angstig wat als het weer gebeurd???maar die angst blijft gewoon totdat ik mijn baby gezond en wel in mijn armen heb..en dat gaat nog lang duren denk...ik moet gewoon geduld hebben.

Het gekke is dat mijn zusje nu over haar tijd heen is..gisteren was ze uitgerekend maar zij is nog steeds niet bevallen..en nu denk ik bij me zelf van ik zou dat nooit meemaken want wij gaan duimen om ons zwangerschap weken zo lang mogelijk uit te rekken.

Herlaas is het allemaal herkenbaar wat we hebben meegemaakt.
    Ik voel me op dit topic ook op me gemak want iedereen begrijpt me gewoon..want ik merk dat de mensen in mijn omgeving anders reageren dan jullie..want zij weten zelf niet hoe het voelt..en hopelijk voelen ze ook niet wat wij allemaal hebben meegemaakt.

Ik heb morgen weer gesprek met de gyn we gaan verder bespreken wat we gaan doen..ik hou jullie wel op de hoogte..

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie reacties en steun;)

2. mamavan3boefjes

mamavan3boefjes Actief lid

22 jan 2011
    115
    0
    0
    Bermel welkom op het forum, wat vreselijk dat jullie jullie twee kindjes verloren zijn. Fijn dat jullie een verwijzing krijgen naar het AMC, dan weet je zeker dat ze alles uit kunnen zoeken en misschien een oorzaak vinden waar een volgende zwangerschap wat aan gedaan kan worden. Ben benieuwd hoe het bij de gyn is vandaag.

Ik ben in september 2007 bij 24wkn en 4 dgn bevallen van onze oudste zoon. Met 24 wkn en 2 dgn was ik gewoon lekker thuis een beetje aan het rommelen en opruimen. Ik had wel de hele dag al last van een gespannen/opgeblazen buik, net of ik flink last had van obstipatie. Ineens verloor ik veel helder bloed. Met spoed naar het zkh en daar werd geconstateerd dat ik een verstreken bmh hals had, 6 cm ontsluiting en uitpuilende vliezen. Door mijn verstreken bmh helaas geen noodcerclage meer mogelijk. Ik kreeg platte bedrust, longrijpingsprikken en weeënremmers via het infuus. De volgende dag zijn we overgeplaatst naar het Erasmus MC in Rotterdam (wij wilden dit zelf niet eerder omdat we niet wilden dat ze zouden gaan 'sleutelen' om ons kind koste wat het kost in leven te houden). Daar ben ik de dag erna bevallen en onze zoon is na 5 uur bij papa in z'n armen overleden...
    Mijn gyn had bij opname al gezegd dat het hoogstwaarschijnlijk cervixinsufficientie was. In Rotterdam waar we op nacontrole kwamen zeiden ze alleen dat het een placentaloslating was en dat we bij een volgende zwangerschap hier niks aan konden doen... Ik ben nog tegen die arts ingegaan, maar de cervixinsufficientie kon het volgens haar echt niet zijn.
    Gelukkig was mijn eigen gyn hier heel stellig in en zei dat ik bij een volgende zwangerschap zoiezo een cerclage zou krijgen. Daar ben ik nog steeds zo blij mee!!!

Tijm geeft niks dat je het niet meer bij kunt houden :) ik zeg de laatste dagen ook wel 10 keer per dag, oh ja vergeten...

Ik moet straks weer op controle, ben benieuwd wat hij te zien/vertellen heeft. Ons meisje heeft de waterpokken, zo zielig!!! Gisterennacht maar 2 uurtjes geslapen, ze lag bij ons in bed, maar werd steeds weer wakker door de jeuk. Gaat nu gelukkkig weer wat beter met haar.

3. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    vraagje...vannacht een enorm pijnlijke steek bij mijn cerclage gehad. Ik vermoed (hoop) dat het babe is dat zijn been uitstrekte richting de uitgang (voelde 'm nml. verders niet bewegen, maar ja, lag ook te slapen). Maak me dan gelijk weer zorgen of zo'n bandje dan niet gescheurd kan zijn e.d., terwijl ik ook weet dat de cerclage veel moet kunnen hebben. Ga vandaag m'n checkpoints (bloed, vocht en pijnlijke contracties) maar weer eens extra in de gaten houden...

Mamavan3boefjes succes met de controle vandaag en ach gos, zo zielig een ziek meisje om je heen...

4. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi iedereen

mama van drie boefjes hoe was de controle??? ik moet morgen weer om half elf. ga je ook vaak?? ik om de twee weken en tussen week 20 en 26 ( dus nu) alle weken

die felle steek geen idee wat het kan zijn, maar ik denk dat wij ons altijd met het minste wat anders voelt bang hebben en ons vragen zullen stellen, alle ik ben zo toch, soms denk ik zelfs die cerclage pikt en dan pikt dat zo net onder mijn borsten wat dus totaal niet kan, maar ja :)

hier al van gisteren barstende hoofdpijn en misselijk. denk het weer. kan niet goed tegen warmte en blijkbaar is 17 gr al voldoende

gr iedereen

5. mamavan3boefjes

22 jan 2011
    115
    0
    0
    tijm ik weet niet wat die pijn geweest is. Misschien inderdaad die kleine die een flinke schop heeft gegeven of een spier die net effe verkeerd schoot. De cerclage zelf is net een veter, die kan niet doorscheuren. Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon naar de poli bellen, misschien kunnen ze je gerust stellen.

Jente ik ga sinds de cerclage er in zit iedere week op controle. Dat is de enige zekerheid die ik heb en ik vind het erg fijn om van controle naar controle te kunnen leven.

Ha, controle was gelukkig weer goed! Ben de afgelopen dagen wat drukker geweest omdat die kleine ziek is, dus helemaal opgelucht dat alles nog netjes dicht zit. We kunnen er met een beetje geluk weer een week tegen. Over 3 wkn nog een groeiecho om te kijken of dat die kleine op schema ligt.

6. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi

dus eig van pak 14 w ga je elke week???
    ergebns ja leef ook van controle naar controle maar altijd dat bang hebbe en niet slapen de nacht ervoor en diaree van de zenuwe

gr

7. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Dag lieve dames,

Ik heb wel meegelezen maar een paar dagen niet gereageerd "sorry" veel stress ivm ouders die gaan scheiden!
    Hebben jullie bij stress ook gelijk harde buiken?

Ik ga nu om 2 weken naar gyno... had best iedere week gewilt

8. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    mss eens gewoon vragen.

ik mocht ook alle twee weken en heb zelf aangegeven dat ik tussen 20 en 26 graag elke week wou.

gr

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Aichaatje, 't zit je echt niet mee hè? Stress was bij mij dé factor die telkens harde buiken gaf. Verder had ik ze zelden, alleen dus bij stress (vb. de dagen voor een controle, dus hier slechts om de 3-4 weken controle, tot de 31 weken, dan op 33, 35, 36 en 37 weken). Maar je rustig houden, is makkelijker gezegd dan gedaan... :(

10. Rox72

Rox72 Lid

15 mrt 2011
    21
    0
    0
    bloemiste
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

Wat is er veel gepost, had een half uur nodig om bij te lezen omdat ik een paar dagen niet was geweest.
    De oudste heeft deze week een toetsweek en dus moest er hard gestudeerd worden.
    En met resultaat, hij had een 8 voor de 80 jarige oorlog. (pff wat een taaie kost voor die kinderen zeg)
    Deze mama is weer erg trots.

@mamavansam
    Beetje laat maar om op je vraag terug te komen, ik weet niet of mijn bmh korter is geworden na die 1,9 cm.
    Bij mij kijken ze alleen uitwendig en heb vandaag gevraagd of ze het wel goed konden zien en toen hebben ze het mij ook laten zien.
    Zag de hele cerclage zitten en boven en onder was alles nog mooi gesloten, bij mij kan het uitwendig, zei ze, omdat ik nogal (te) slank ben van mezelf. (Ik woog 43,5 kg voor mijn zwangerschap, ben 1.58 m)
    Zolang er bij een uitwendige geen opening te zien is kijken ze liever niet inwendig omdat ik door Ehlers Danlos meer kans heb op bloedingen als de bmh geprikkeld wordt.
    Bi mijn vorige cerclage hebben ze, voor zover ik me herinner, na plaatsing nooit meer inwendig gekeken en dat is goed gegaan tot 36 wk. Dus daar vertrouw ik dan maar op.
    Ben jij alweer wat gerust gesteld?

@Aichaatje
    Jeetje meid, wat vervelend van die scheiding, kun je er nu eigenlijk niet bij hebben, ik weet hoe het erin hakt als je ouders gaan scheiden.
    Ik kreeg ook harde buiken van de stress maar dat werd wel minder met magnesium.
    Zwemmen of in bad mag ik ook niet meer na de plaatsing van de cerclage, de kans op infectie is te groot.
    Bij mijn vorige zwangerschap mocht ik echter nog wel in bad na de cerclage dus ook daarover zijn kennelijk de meningen verdeeld. (Of men is nu wijzer dan 14 jaar geleden)
    Die druk die jij voelt op je schaambeen heb ik ook, al de hele tijd, maakt je stik onzeker maar toch is elke controle elke keer goed.
    Misschien hoort het wel gewoon bij ons.

@Bramtim
    Gefeliciteerd! Hoe gaat het nu met jullie?
    Is het stukje cerclage er nog uitgehaald? Bij mijn vorige cerclage waren ze hem helemaal kwijt na het doorknippen, pas bij de nacontrole is die eruit gehaald, ik heb er verder geen last van gehad.
    Ik hoop dat je nu eindelijk lekker mag genieten na al die bange weken.

@jente
    welkom op het forum.
    We zijn ongeveer even ver, wat leuk!
    Heel herkenbaar wat je allemaal schrijft.

@beppiebaldee
    Jij ook welkom hier.
    Ik heb ook begrepen dat er na 24 weken geen cerclage meer wordt geplaatst, de kans dat de bevalling daardoor op gang komt is te groot.

@bermel
    Wat verschrikkelijk dat het 2 keer zo fout ging.
    Ik hoop dat het gesprek met je arts wat oplevert en dat je tenminste weet waardoor het kwam.
    Als de oorzaak bekent is kan er vaak toch heel gericht gehandeld worden bij een volgende zwangerschap.
    En dat maakt je wel sterker.
    Bij mij werd alles aan de DES verweten maar nu blijkt dat het ook best de Ehlers Danlos kan zijn geweest waarom mijn vliezen braken en ik ontsluiting kreeg. Het is niet te voorspellen of dat nu ook weer gebeuren zal. Ik vertrouw maar op de proluton.
    Misschien kun jij dat een volgende keer ook krijgen.
    Heel veel sterkte meis.

@mamavan3boefjes
    Wat fijn dat de controle goed was en dat je elke week mag.
    Hoe is het met de waterpokken?
    Beterschap voor de kleine!

@Tijm
    Hier gaat alles goed, bij jou ook?
    Had vandaag controle bij een inval, mijn vaste gyn zit op Bonaire.
    We waren al eens voor de 12 wk echo bij haar geweest en ze is heel aardig.
    We hebben nog een echo gehad en daarop was een wel heel lenig beebje te zien, dat baart mij uiteraard ook weer zorgen want als de baby ook EDS heeft is de kans op vroegtijdig breken van de vliezen nog groter.
    10 mei moeten we naar klinische genetica in het LUMC, hopen dat de uitslagen er zijn voor de bevalling dan maar.

Hoe waren je checkpoints vandaag?
    Ik heb die steken ook wel eens maar voel dan echt dat het de baby is die met de voeten naar beneden ligt, dus dat zou heel goed kunnen dat jij dat ook hebt gevoeld.
    Naar dat je er zo onzeker van wordt, bel gewoon je gyn als je twijfelt.
    Heb je daarna ook nog steken gehad?
    Hoop dat alles weer rustig is en blijft.

Ik ga pizza's maken.

Liefs, Rox

11. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    @Rox, lekker hoor piza! Daar mag je inderdaad trots op zijn op die 8! Inderdaad taaie en droge stof op school!
    Mag je magnesium zonder recept gebruiken of alleen op advies?

@mamamaya, bij mij dus ook stress= pijn en harde buiken!

Probeer me echt rustig te houden pffff

12. Rox72

Rox72 Lid

15 mrt 2011
    21
    0
    0
    bloemiste
    Zuid-Holland
    @aichaatje
    Je mag tot 1000 mg magnesium per dag als zwangere.
    ik heb geen recept maar wel overleg gehad met mijn arts.
    Maagzuur remmende medicatie bevat ook vaak magnesium dus let wel op de dosering was zijn advies.
    Ik merk wel echt wanneer het is uitgewerkt, ik gebruik nu 500 mg p.d.
    Zijn jouw harde buiken nu wat minder?
    Schrijf je stress lekker van je af, je mag gerust pb-en hoor.

Liefs, Rox

13. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    @Rox, dan kan ik beter even met mijn gyno overleggen dus! Ik dacht vanmiddag laat ik eens even meehelpen (mijn schoonzus vertrekt volgende week weer dus dan moet ik het ook zelf doen) en heb de vaatwasser uit gepakt al met al een kwartiertje gestaan! Een druk op mijn schaambeen au au!
    Tjee een kwartiertje.... ik weet dat ik langzaam moet opbouwen maar...
    Is dat bij julie ook zo?
    Zolang ik me niet te druk maak vallen de harde buiken mee! Maar zodra ik ga piekeren of me opwind! hoppa

14. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    ik neem een pilleke magnesium denk dat dat 450 mg is. en in de vitaminen weet ik eig niet as het ook zit.

morgen weer controle ben benieuwd wat bmh is.

gr

15. Rox72

Rox72 Lid

15 mrt 2011
    21
    0
    0
    bloemiste
    Zuid-Holland
    @aichaatje,
    Je moet ook niet teveel doen he meis!
    Bij mij wordt de pijn erger als ik veel buk of strek dus dat probeer ik te ontwijken.
    Ik zou idd met de gyn overleggen als ik jou was over magnesium.
    Kun je, als je schoonzus straks weer weg is, geen hulp nemen voor een paar weken?
    Ik heb nu eens in de twee weken hulp en zij doet net even de aller zwaarste dingen, ik hou bij samen met manlief.
    Iedereen doet iets extra hier, zelfs de jongens helpen.
    Eventueel kan ik de hulp ook 1 x per week krijgen maar dat doe ik alleen als het echt zwaar wordt.
    Het is toch een behoorlijke kostenpost.
    Wat zullen wij blij zijn als we de 30/32 weken voorbij zijn.....pfff

Probeer wel een beetje je rust en ontspanning te pakken.
    Ik weet dat het moeilijk is maar zoek iets wat je liggend kunt doen.
    Geloof het of niet, ik ben aan het breien om mezelf bezig te houden en vind het ook nog best leuk eigenlijk.
    Griddler puzzels zijn ook leuk en tijdrovend.
    Is de pijn al wat gezakt?
    Ik hoop dat je een rustige nacht hebt.

@Jente
    Heel veel succes morgen laat je nog even weten hoe het was?

Liefs, Rox

16. mamavan3boefjes

22 jan 2011
    115
    0
    0
    Aichaatje wat een extra stress krijg je ook nog te verwerken meis! Bij mij idd ook af en toe harde buiken door stress, heb bij Femke heel veel harde buiken gehad maar denk dat het nu onderdrukt wordt door de weeënremmers die ik sinds januari slik. Ik krijg wel erg makkelijk hartkloppingen door stress.
    En die vaatwasser, daar doe ik een halve dag over... steeds als ik naar het toilet ga of naar de vriezer oid dan neem ik iets mee. Ik heb net als Rox ook het meest last van bukken, en als ik lang moet staan of lopen. Alles maar zo gedoseerd mogelijk doen. Zou wel erg fijn zijn als je ergens nog hulp vandaan kon toveren.
    Ik ben trouwens aan het borduren, heb net een speelkleed voor Femke af met winnie the pooh en friends er op en ben nu nog met een lakentje voor de wieg bezig.

Rox wat goed die 8!!! Daar wordt je inderdaad een trotse moeder van :) Fijn dat de jongens thuis ook meehelpen! Ik ben gelukkig gezegend met een heeeeeeeele lieve buurvrouw (moeder van mijn beste vriendin die ik al ken vanaf de basisschool) die iedere week een rondje door de benedenverdieping maakt om alles lekker schoon te maken. Boven zet nog geen zoden aan de dijk omdat Femke's kamer nog niet af is.
    De waterpokken zijn gelukkig aan het indrogen, ze is er ook niet ziek meer van. Geweldig om kinderen te hebben, maar als ze ziek zijn vind ik het zo zielig!

Jente hoe was je controle?

Tijm hoe gaat het?

17. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mamavan3boefjes, wat fijn dat de controle weer goed was en je dochtertje weer aan de betere hand is. En meis...wat gaat het snel, al bijna weer 31 weken voor jou!!!!

Aichaatje, jemig, dat is ook niet niks dat je ouders gaan scheiden. Kan me voorstellen dat het stress geeft (en dus harde buiken). Ik heb zelf een paar dagen voor controle ook meer harde buiken, doordat ik me toch druk ga maken of het allemaal nog goed zit. Verder sowieso bij inspanning..soms is alleen opstaan al genoeg om een harde buik te krijgen. De momenten dat ik een halve harde buik heb tel ik overigens niet mee, want dat is babe die lekker van binnen aan het verplaatsen is.

Rox, fijn dat je controle goed was!!!Wat is Ehlers Danlos? Is dat gerelateerd aan DES?

Jentel hoe was je controle vandaag? En mamavansam...al paar daagjes niks van je gehoord. Hoop dat het allemaal goed gaat?

Hier geen rare pijnlijke steken meer gehad, dus ook niet gebeld. Denk toch dat het babe is geweest. Verder bij mijn wc-checks ;) ook geen rare dingen tegengekomen...dus we proberen er maar weer op te vertrouwen tot de controle van volgende week vrijdag.

Verders doe ik weinig in huis. Koken, kleine beetjes afdrogen, wasje in de machine, doekje over tafel...verders doet m'n mannetje veel in huis en komt mijn moeder geregeld langs om de boel een sopje te geven. Ga er wel steeds meer op uit, maar laat me dan met de auto voor de deur afzetten en nestel me gelijk al zittend op een lekker plekje bij vrienden of familie.

18. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi iedereen

tijm jij doet zowat hetzelfde als mij qua huishouden

hier meisje was ok , bmh 2,8 vpolgens gyne nog altijd ok.

de 11de moak naar gasthuisberg voor speciale testen, wat juist weet ik niet,krijg het woord niet onthouden trekt op fibrineteste ofzoiets en kan pas vanaf 24 w.

en de zon is weer weg , regen hier:(

19. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Ik ga jullie allemaal zon sturen! hebben we hier genoeg van!
    Voel me nog slechter dan gisteren en tijfel of ik naar de gyno ga vanavond (moet pas woensdag weer) heb overal pijntjes, voel me naar en onzeker! (rot gedroomd)

20. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Als je van de pijntjes onzeker wordt, van onzekerheid stress krijgt en dat dan weer harde buiken geeft... ga dan zeker eens extra op controle, Aichaatje. Kan absoluut geen kwaad, beter een keer teveel dan een keer te weinig. Ik redde er het leven van mijn oudste dochter mee!

Ik duim dat alles goed gaat! Dat hoop ik trouwens voor jullie allemaal!!! Ik mag nu weer beleven waarvoor je het allemaal doet... en ik moet jullie zeker niet vertellen dat het het allemaal zooooo waard is!

Deel Deze Pagina