Ik vind die 24 weken grens voor een abortus ook heel moeilijk te begrijpen. Als het kindje gezond is, dan snap ik het echt niet, onze dochter was met ruim 20 weken al zo perfect. Als het kindje niet levensvatbaar is, dan snap ik niet dat er een grens op zit. Als je er net te laat achter komt, omdat de 20 weken echo pas heel laat kon bijvoorbeeld, moet je dan de zwangerschap uitdragen? Dat lijkt me heel moeilijk, ouders hebben daar dan toch ook een stem in? Een levensvatbaar kind met een ernstige handicap, dat is aan de ouders (tot 24 weken). Hoewel ik het er heel moeilijk mee kan hebben dat je ouders ziet knokken voor een kindje dat het uiteindelijk toch niet redt en dat je dan vervolgens leest dat andere mensen een kindje met een lichtere variant van dezelfde handicap aborteren. Ik probeer me dan altijd heel hard te realiseren dat ik niet mag beslissen voor die mensen en dat ik niet in hun schoenen sta. Aan de zijlijn mag ik daar van mezelf niet over oordelen.
Ik heb echt een bmh van niks. Hij is én slap, én megakort. Mijn cerclage is met 36w+2 verwijderd, en ben ingeleid (wegens afstand thuis-ziekenhuis) op 37w+1. Voor de cerclage verwijderd werd, was er 1 à 1,5cm opening voor en achter de cerclage. Eens verwijderd werd dat 1,5cm over de hele bmh (nog geen cm lang). Volgens mijn gyn geeft een hoofdje van < 30 weken "gevaarlijkere druk" op de bmh dan een groter hoofdje (wat meer steun vindt in het bekken). Zolang de vliezen heel blijven, en er geen weeën komen, kan je best nog even rondlopen. Bij mijn vorige zwangerschap is de cerclage nog geplaatst bij 3cm opening. De opening werd tot 1cm teruggebracht daardoor. Na 9w braken de vliezen (wellicht verzwakt door schuren tegen cerclage) en kwamen er weeën. Eens de cerclage verwijderd was, had ik ineens 6cm. Beide keren zeer vlot bevallen zonder epidurale. Succes Tante Tietie!
@Berte fijn om te horen dat mijn positieve ervaring van de cerclage voor jou en ook voor meerdere een bemoedigende ervaring is.. Het is dus niet onmogelijk al dacht ik dat zelf wel had namelijk geen vertrouwen meer na het verliezen van mijn 2 kindjes. @ Tijm nou ookal is de kans 50% stiekem hoop ik toch dat me ventje zich snel aandiend maar dat laat ik aan me ventje over nu is hij nog de baas.. @ Jenthe2010 mijn bmh is 4 cm vanaf het plaatsten tot nu en nog steeds gesloten heb ook geen weeen gehad of andere dingentjes die de zwangerschap konden bemoeilijken.. Heb nu met cerclage een voorbeeldige zwangerschap. Ik vond het alleen raar dat het verwijderen op de verloskamers moet het is een poli ingreep dat maakt me zenuwachtig.. @ mama Maya dankje wel ik hoop stiekem dat ik hem volgende week al in mijn armen mag sluiten. @ gummibeertje dankjewel Jullie ook veel succes alles blijkt mogelijk.. Vertrouwen is alleen moeilijk.. Probeer te betrouwen in jezelf al is dat na het verliezen van je dierbaarste bijna niet te doen.. Ik hoop dat ik volgende week jullie weer een ervaring te kunnen vertellen over het verwijderen van het bandje.. Horen jullie me na maandag een paar dagen niet dan zal het zover zijn maar ga er niet van uit ik hoop het Stiekem.. Veel liefs tante tietie..
hoi, hier net terug van gyne - longrijpingsspuitjes: ze heeft naar groothandelaar gebeld, en die wist van niks dat ze niet meer leverbaar zouden zijn, en daar waren er nog voldoende, voor alle zekerheid heeft ze er al op mijn naam laten afkomen, voor het geval dat - spuit kinkhoest: de hoge comissie van geneesheren zegt' iedereen in huis inenten en de zwangere vrouw twee dagen na bevalling' kind en gezin zegt ' iedereen nu ineneten ook, zwangere vrouw ' beide mag maar mijn ziekenhuis gaat voor twee dagen na bevalling voor de rest alles ok bmh blijft hetzezelfde mijn meisje weegt een 900 gram ongeveer gr
Hoi meiden, Jente, wat apart dat ze daar niets van af wisten, maar wel super dat ze er al een paar apart hebben gelegd! Ik heb net mijn teamleidster gesproken en zij kwamen er deze week achter toen ze de spuitjes aan een patiente moesten geven en ze nog maar 1 ampul hadden (per gift zijn er 2 ampullen nodig). Toen heeft ze naar de apotheker gebeld en die wist het wel, maar was het vergeten!!! door te geven. Dus toen meteen met mijn gyn en UMCU contact gehad en nu is er dus een alternatief medicijn. De grondstoffen schijnen op te zijn?!?! Super dat je controle weer goed was. En 900 gram al, wauw! Ik heb echt geen idee hoe groot/klein onze meid is. Vanavond de 3D pretecho en dan ga ik ook vragen of ze haar op willen meten. Tantetietie, toch apart dat het zelfs in hetzelfde ziekenhuis verschilt, want mijn gyn gaat het wel gewoon op de poli doen. En mijn ervaring op de verloskamers is dat de meeste vrouwen niet meteen bevallen, maar nog een tijdje rondlopen en evt ingeleid worden. Succes maandag! Aichaatje, hoe is het met jou? Over die abortusgrens. Voor medische redenen is de grens inderdaad 24 weken. Helaas gebeurd dat best wel vaak en ik heb dan ook al veel van deze patienten begeleid. En er is zo'n groot verschil in hoe mensen ermee omgaan (ogenschijnlijk dan)! Het ene stel laat een kindje 'weghalen' omdat het syndroom van Down heeft en niet in het gezin past. Maar de meeste gevallen gaan toch om een ernstige, niet met het leven verenigbare afwijking. Het was ook 1 van de vragen tijdens mijn sollicitatiegesprek destijds, of ik deze mensen zou kunnen begeleiden en mijn eigen mening daarbij niet laat tellen. Maar het maakt altijd zoveel indruk, ik kan al deze mensen ook nog herinnneren, vaak met de naam van het kindje erbij. Terwijl dit met normale bevallingen echt niet zo is. Mamamaya, mijn gyn zegt ook steeds dat als ik de 30 weken haal, dat de cerclage er bij wijze van spreke net zo goed uit kan, omdat de kleine dan echt wel blijft zitten. Ik snapte tot nu toe niet wat hij daarmee bedoelde en wilde dat bij 30 weken vragen. Maar ik zie dat jij het antwoord al hebt gegeven, en dat klinkt best logisch. Pfff, nog 2,5 week volhouden dus (en daarna natuurlijk nog 7 weken)! Rox, hoe is het eigenlijk met jou? Heb je al lang niet meer gezien hier! Hier zijn we langzaamaan met het kamertje bezig. Afgelopen weekend is het in elkaar gezet en dinsdagavond heb ik lekker op een stoel in het kamertje gezeten en heeft mijn vriend van alles opgehangen. As weekend gaat mijn vriend de kamer helemaal soppen en dan gaan we al wat inruimen samen, heb er zoveel zin in! En vanavond dus de 3D echo, kijk er echt naar uit. Hopelijk ligt ze er goed voor en kunnen we haar gezichtje zien.
geniet straks van je pretecho dat laat ik niet doen, heb al zoveel echo's van spuitjes zou er verschil zijn tussen belgie en nederland???? die mensen begeleiden die kindje laten weghalen: wel ik zou ja kun ne gezegd hebben, maar sinds de dood van men zoontje nee denk nietd at ik het zou kunne, eig vrij zeker van dat ik het niet zou kunnen, zou mijn eigen gevoelens meenemen gr
Ha meiden, Moest effe bijlezen, dat duurde even Jente in nederland is de officiele regel dat je tot 24 wkn een zwangerschap mag afbreken zonder opgaaf van rede... Ze zijn bezig om deze grens naar beneden te schroeven omdat het natuurlijk belachelijk is dat ze vanaf 24 wkn kijken of een kleintje het misschien wel kan redden. Als je 20 wkn echo later is en een kindje blijkt niet levensvatbaar te zijn, mag een zwangerschap ook bij een latere termijn afgebroken worden, alleen komt er dan heel veel papierwerk bij kijken. Je moet je dan tegenover alles en iedereen verdedigen waarom de zwangerschap afgebroken wordt. Tante tietie, bij ons is de 'regel' dat de cerclage er bij 37 wkn uit gaat en niet eerder zolang er geen problemen zijn, dit om te voorkomen dat het kindje alsnog prematuur wordt geboren. Ik moet me met 37 wkn ook op de verloskamers melden, geloof dat het bij ons altijd op de verloskamers wordt gedaan. De polikamers bij ons zijn niet zo heel erg groot en bij complicaties zou je dan alsnog naar boven moeten, vandaar dat ze het gelijk daar doen omdat alles bij de hand is. Bij mijn vorige zwangerschap braken de vliezen bij 37 wkn toen de cerclage er nog in zat (hij zou 's middags om half 5 verwijderd worden en mijn vliezen braken 's ochtends om half 6). Ik kreeg gelijk weeën om de paar minuten. Mijn gyn had de cerclage perongelijk ondersteboven geplaatst (met het knoopje aan de onderkant ipv aan de bovenkant). Bij weeën trekt je baarmoedermond als het ware iets naar achteren waardoor het een ramp was om hem te verwijderen, hij is 20 min bezig geweest, maar ik ben gelukkig niet naar de ok geweest. Normaal gesproken gaat het bij de meeste vrouwen geloof ik goed om hem te verwijderen. Berte wat fijn dat de controle goed was! Dubbel maar inderdaad wel goed om iedere mijlpaal te vieren geloof ik. Je mag jezelf flink cadeaus geven voor al het uithoudingsvermogen, de angst en de spanning. Ik heb een stukje gelezen van de discussie, maar kan er helemaal niet tegen dat veel meiden zo enthousiast zijn dat dit meisje met 21 wkn in leven is gehouden, ben daarom maar weer gestopt met lezen... Fairytale wat fijn dat het goed gaat met jullie manneke! Vroegtijdig gebroken vliezen wijst niet op cervixinsufficiëntie, maar het risico dat je een volgende keer weer te vroeg gaat bevallen is wel groter. Inderdaad een goed idee om eens bij je gyn langs te gaan om alles op een rijtje te zetten, misschien krijg je dan iets meer vertrouwen in een volgende zwangerschap. Mamavansam fijn die mailtjes van je werk... Vorig jaar zomer waren ze volgens mij ook op, toen hadden we ook iets anders ter vervanging. Ik heb dinsdagavond de laatste weeënremmer ingenomen, controle gisteren was gelukkig goed. Ik merk nog niet echt een heel groot verschil, heb alleen erg snel last van mijn buik als ik ga lopen en als ik te lang blijf staan begint het te steken onderin. Probeer me dan toch nog maar een paar weken rustig te houden zodat ons ukje als het goed is gelijk mee naar huis mag. Femke slaapt sinds het weekend op haar nieuwe kamer, ze moet nog een beetje wennen, maar het gaat goed. De babykamer is ook zo goed als af, de gordijntjes zijn bij mijn schoonmoeder om te strijken en het hemeltje boven het ledikantje moet nog opgehangen worden.
@ gummibeertje ik heb de eerste maanden rustig gedaan maar mijn moeder zat in de tropen die woonde daar mijn man werkt 12u per dag 6 dagen in de week dus.. Was genood zaakt veel toch veel Dingen weer zelf te doen.. Helaas.. @ mamavansam2010 stiekem hoop ik dat mijn ventje niet lang op zich laat wachten ben het beu en nieuwschierig.. Al ga ik er ook niet vanuit dat ie meteen komt. Hoe beleef jij jou tijd met cerclage..? @ mamaboefje blij om te horen dat het niks voor hoeft te stellen de Kreus van de poli of verlos kamer.. Inleiden zullen ze nog niet doen het gaat te goed om nu al in te grijpen. Liefs joyce.. Xx
Tante tietie (geweldige naam btw), bedenk me, nu ik verhaal van mamavan3boefjes lees, dat bij ons de verloskamers ook boven zijn. Is nog een hele weg van poli er naar toe...dus dat zal tevens de reden zijn om daar de cerclage te verwijderen. Wat voor soort cerclage heb je? Ben toch wel benieuwd of shirodkarcerclage moeilijker te verwijderen is.... En fijn om te lezen dat cerclage overbodig is bij 30 weken. Babe ligt qua groei al een week voor dus dat geeft weer beetje vertrouwen. Mamavan3boefjes, merk ook dat het meer steekt van onder (zowel bij cerclage als bij banden zijkant buik) nu kind en buik groter worden. Houd me daarom de laatste dagen ook maar meer koest. Mamavansam, geniet van je meisje vanavond!!!Vond 3/4D toch wel heel bijzonder!! Vooral vergeleken met de korte 2D fragmentjes in z'huis. Hoop niet dat je meisje net zo beweeglijk is als onze knul, want daardoor krijg je geen duidelijk beeld mee naar huis (haha, af en toe zelfs momenten dat je denkt: zal toch niet?...ineens zo'n neus dat kolossaal lijkt omdat ie zich net omdraait) Bij ons gingen de oogjes trouwens ook geregeld open, wat toch beetje emotioneel moment was omdat ons dochterje met 23 weken nooit zo ver is gekomen dat ze dat kon. Claire, hoe is het eigenlijk met jou? Houd je het nog vol in het ziekenhuis? Jente, hier in Nld krijg ik echt niks mee van die inentingen. Misschien dat het vooral in België speelt? liefs Tijm
Jente, volgens mijn gyn is het een wereldwijd probleem, maar het kan natuurlijk zijn dat de apotheek van jouw ziekenhuis er nog op voorraad had. In de tijd tussen het verlies van Sam en deze zwangerschap (was natuurlijk maar heel erg kort) heb ik ook bewust niet deze mensen begeleid. Ik weet nu nog niet of ik straks dit wel weer ga doen. Aan de ene kant lijkt het me heel moeilijk, maar aan de andere kant denk ik wel dat ik een meerwaarde kan leveren, aangezien ik ECHT weet hoe het is om een kindje te verliezen. Hoe doe jij dat eigenlijk, mamavan3boefjes? Begeleid jij nog wel zwangerschapsafbrekingen? Mamavan3boefjes, spannend dat je nu gestopt bent met de weeenremmers. Oww, dat zou echt fantastisch zijn als de kleine meteen mee kan in de maxi-cosi. Kon Femke ook meteen mee naar huis? O ja, mijn gyn heeft het knoopje ook op 6 uur gelegd helaas, dus zie er soms al wel tegenop, maar ik laat het maar gewoon op me af komen tegen die tijd. Ligt jouw knoop nu op 12 uur? Tante tietie, mijn gyn heeft er steeds over dat hij mijn cerclage bij 36 of 37 weken gaat verwijderen, maar als ik een keuze heb ga ik zeggen dat ik pas bij 37 weken wil, om dezelfde reden als mamavan3boefjes zegt. Ik zit nu te denken....ik heb as maandag een poli-controle en wil dan even koffie gaan drinken op mijn afdeling (de verloskamers dus) en dan zal ik zien of jij aan het bevallen bent of niet. Want op het kantoor hangt een bord met alle namen en hoe ver ze zijn met de bevalling. En ik weet natuurlijk jouw naam nav onze eerdere mailtje. Als ik zie dat jij aan het bevallen bent, wil je dan graag dat ik dat hier vermeldt of juist niet? Oww, nog over die trappen naar beneden. Jeeee, wat gaat dat hard zeg en heel de dag door. Baal er zo van dat ik vaak niet eens van haar bewegingen kan genieten. Afgelopen dinsdag lag ze op de echo lekker met de beentjes naar boven en dat heeft ze heel de middag vol gehouden en toen heb ik dus wel kunnen genieten. Maar sinds dinsdagavond liggen de beentjes toch weer naar beneden en dat geeft echt een rotgevoel. Kan niet wachten tot ze besluit om te draaien, maar heb op de een of andere manier het gevoel dat ze dit niet gaat doen en ik over een aantal weken zal moeten beslissen of ik wel of geen draaipoging wil en of ik evt vaginaal wil bevallen. Ik probeer er nog niet teveel mee bezig te zijn, want ze heeft immers nog alle ruimte, maar toch denk ik dat ze zo blijft liggen.
Tijm, ik zie nu jouw bericht. Zit nu al met tranen in mijn ogen bij jouw bericht, zo had ik er nog niet over nagedacht, over de oogjes die open kunnen gaan. Ik vind het ook zo bijzonder dat de oogjes nu open zijn, want vond dat zo jammer bij Sam, dat ik zijn oogjes nooit heb kunnen zien. Ik hoop ook dat ze net een rustig momentje heeft, maar ik ben er bang voor, aangezien ze echt heel de dag door beweegt, met vaak een piek na het avondeten en de echo is om 18.30 uur! Ach, we zien wel... Jij hebt het ook wel eens gehad over die groeispurten die je lijkt te voelen aan je buik. Voelde dat als een menstruatie achtige kramp onder in je buik, niet die komt en gaat, maar meer gewoon bijna heel de tijd? Ik ben namelijk nu 2 weken niet aangekomen, maar deze week lijkt mijn buik met de dag te groeien en heb dus ook dat gevoel in mijn onderbuik en soms in mijn onderrug. Het zijn geen harde buiken, want mijn baarmoeder voelt gewoon soepel.
mamavansam, ik heb na het overlijden van Sven denk ik een aantal maanden geen mensen rondom de perinatale sterfte begeleid, maar ben dat daarna wel weer gaan doen. Ik merk dat het erg heftig is, maar dat ik op zo'n moment ook blij ben (klinkt misschien een beetje vreemd) dat die eerste, meest heftige pijn bij ons voorbij is. Ik vorm ook samen met een collega de werkgroep perinatale sterfte, dus ben er op mijn werk zoiezo veel mee bezig. Het is een soort strijd geworden om die zorg perfect te krijgen. Mijn knoop zit deze keer gelukkig goed, hoop dat hij nu beter te verwijderen is. Femke mocht gelukkig gelijk mee, 37 weken en 2520 gr, precies goed . Heel veel plezier met de 3D echo, lijkt me erg bijzonder. En die oogjes, we hadden het er van het weekend met die nicht en haar man over dat hun kleintje zijn oogjes ook niet open heeft gehad. Ik heb van Sven mijn dossier opgevraagd met ook het verslag van de klinisch geneticus, daar stond in dat de pupillen evengroot waren geloof ik, zoiets. Toen dacht ik nog grrrrrr zij heeft ze wel gezien en ik niet...
Hey Linske, ik zie dat je online bent, hoe is het met jou ? Wel beetje fijn dat we zo kort op elkaar zitten met de cerclage, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen op dit moment. x
Hey meiden, Ik stel het voor de moment redelijk, mijn buik kan met momenten toch nog wat onrustig zijn. En ik heb het gevoel bij bepaalde bewegingen die ik maak dat ik soms de cerclage voel steken, kan dit eigenlijk wel? Ik heb ook af en toe eens een harde buik, ik moet wel niks innemen dus maandag zal ik dit toch even melden bij mijn gyn. Heb nog een vraagje, ik ben momenteel erg ongerust, ik lag daarnet languit in de zetel en mijn oudste dochter liet haar hoofd recht in mijn buik vallen, ik had niet overdreven pijn maar het kwam niet zacht aan natuurlijk, zou dit voor mijn beebje of de cerclage iets uitgehaald hebben? Ik heb geen bloedverlies of overdreven krampen maar toch maak ik me een beetje zorgen. Ik mag maandag avond bij de gyn dus wil eigenlijk nu niet bellen om langs te gaan aangezien ik niet echt verga vd pijn. Bij alle andere meiden nog alles in orde? Ik heb hier gelezen dat er bij iemand de cerclage af mag, dat is super hé, ik hoop het ook te kunnen uitdragen van deze keer. Liefs Linske
Dag Linske, blij om te horen dat alles goed gaat ! Ik voelde de eerste week vooral 'iets' raar, maar dat gevoel is nu eigenlijk bij weg. Af en toe nog eens. M'n samentrekkingen zijn verdwenen na het opvolgen van de tip van Jente: magnesium. In de bijsluiter staat dat de enige bijwerking bij een opname van een teveel diarree is. Vraag dit anders maandag zeker maar eens na. Dat van die buikplof. Heb ergens eens gelezen dat op ons termijn dit niet al te veel kwaad zou kunnen (hier ging het over een mevrouw dat naar Spoed gegaan was omdat ze gevallen was op haar buik). Blijkbaar zou de baby nu nog altijd vrij onderaan liggen, veilig verpakt in een stevige cocon bestendig tegen schokken. Die mevrouw had natuurlijk wel geen cerclage. Ik zou zeggen dat als je twijfelt, je misschien toch best eens belt puur voor de geruststelling. Ik heb dit daarnet om kwart voor acht ook gedaan. Bij het opstaan voelde ik een gulp nat gedoe in mijn maandverband stromen. Ik direct natuurlijk kijken. Kleurloos en absoluut niet de normale vloeibaarheidsgraad van afscheiding als anders. Echt precies puur water. Ipv hier iets te komen posten of jullie dit herkennen, gewoon direct ulle advies van anders opgevolgd en gebeld naar het ziekenhuis. De gynaecoloog was vrij strikt, ze wou geen risico nemen dat het geen vruchtwater was en we werden gevraagd om direct af te komen. Een kwartier later waren we er al en tien minuten daarna werd ik al onderzocht. Stress stress. Drie verschillende testen (kijken met eendenbek, een soort schraaptest en een meting via echo) wezen gelukkig uit dat ik niet aan het lekken was. De gynaecoloog was enthousiast vanalles aan het bekijken op de echo en ik kon alleen maar naar haar gezicht kijken om te zien of ze opeens niet een bezorgde uitdrukking op haar gezicht zou krijgen. Opeens weeral eens die harde realiteit dat 'gewoon' zwanger zijn er niet echt meer voor mensen zoals ons in zit. De baby was lekker actief trouwens. Allee, genoeg opwinding voor vandaag, nu relaxen !!!!
Linske, ik bel naar het ziekenhuis als ik het niet vertrouw, meestal kunnen ze me of gerust stellen of mag ik meteen komen. Ik heb gemerkt dat niet bellen voor mij niet werkt, dan kan ik het echt niet van me afzetten. Gummibeertje, wat moet dat eng geweest zijn, ik had een paar weken geleden ook zo'n gulp nat langs mijn been, zo eng, ook naar het ziekenhuis geweest. Ik ben blij dat ze in het ziekenhuis gezien hebben dat het geen vruchtwater was.
Wat wisten ze bij jou te zeggen ? Hier eigenlijk geen uitsluitsel gekregen. Het kon urine zijn (yeah right, het kwam echt wel uit een ander gaatje hoor) of zeer zeer zeer zeer verdunde afscheiding. Of vruchtwater. Gelukkig van die drie testen, anders was ik waarschijnlijk nog altijd ongerust en wantrouwig over het oordeel van de dokter. Maar ja, drie testen die alles negatief uitwijzen, kzal het maar geloven