Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik zat ook in Jette nu deze keer. En dat is ons in alle opzichten bevallen. We zijn nochtans niet uit de buurt, maar het was ons de afstand waard.

Celle, welkom hier, ik hoop dat je hier de steun en info vindt die je zoekt. Mijn eerste advies: zoek een gyn met ervaring in hoogrisico zwangerschappen, en die verbonden is aan een academisch ziekenhuis. Zo ben je zowel voor jezelf als voor je kindje verzekerd van de beste begeleiding.

Uitspraken als "voor de 20w geen behandeling" zijn larie. Moest men dit bij elk van ons in dit topic zo toegepast hebben, dan stond niemand zover in de zwangerschap als nu het geval is (verschillende dames zijn de 25, 30 of zelfs 35w al gepasseerd). En er zou hier ook nog nergens een kindje het overleefd hebben. Godzijdank is dat niet het geval!!!

Groetjes,
    een mama van 3... waarvan het 1ste, zonder behandeling, geen enkele kans kreeg :(

2. beppiebaldee

13 feb 2011
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve tijm, ik zou ook zeker lekker rustig aan doen en naar je eigen gevoel luisteren!!! Ik vond het ook erg gewaagd/eigenwijs van mijn vriendin maarja wie was ik?! ik heb in deze zwangerschap ook geen risico's genomen!! Heel veel echoscopistes en verpleegkundigen vonden het overdreven om plat te gaan met een wat verkorte cervix (al was het op aanraden van mijn gynaecoloog)
    ik heb alleen maar gedacht, als deze baby te vroeg komt, komt het in ieder geval niet door mij!!! Ik wilde graag aan jullie mee geven van: zelfs met alles wat zij deed, was die bevalling niet op gang te krijgen, kun je nagaan!!!
    Het was geen oproep om in beweging te komen hoor!!!;)

En ik probeer ook niemand ervan te overtuigen dat je 44 in de kast moet leggen hoor dames, ik heb het alleen gekocht omdat mijn gynaecoloog zei: ik neem je op en plaats je over naar academisch omdat het lijkt of jouw baarmoederhals bezig is met een bevalling in gang te zetten, dat is de enige reden dat ik het last minute, voor mijn opname afgeschaft heb. In jullie geval zou ik het ook niet gekocht hebben.

Celle, heel veel sterkte met dit grote verlies en veel geluk in deze zwangerschap!! Ga op zoek naar een gynaecoloog waarvan jij het gevoel hebt dat hij/zij je écht hoort en serieus neemt!!

3. beppiebaldee

13 feb 2011
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Berte, wij werden na mijn zoons geboorte meteen verzocht dringend kleren te regelen omdat er geen ziekenhuiskleertjes waren en ik had inderdaad iets anders aan mijn hoofd dan winkelen, het was dus niet zo dat ik alleen maar bezig was met of hij er leuk bij lag. Ik MOEST kleren regelen en dat wilde ik nu niet weer.

Mamavan3, dankjewel voor je uitgebreide uitleg en reactie.

4. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

grappig je kan geen pillen slikken, kon ik ook niet tot nu :)
    ik neem dus de pillen ook 450 in een pilleke dus neem nu 900 per dag. mocht van gyne zolang ik geen echt lopende diarree krijg en heb ik niet, wou dit graag zo sinds die vele harde buiken van maandag en ze vond dit ok en heb er geen meer gehad

gr

5. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    ken ook zo gyne hoor van dan doen we niks

ik had mijn nacontrole in uz leuven en prof zei dus direct stoppen met werken, rust, cerclage , ultrageston,wissers,.....

goed ik op zoek: gyne in tienen hier werkt ook in uz weet je wa die zei je blijft werken en we wachten af en as er iets gebeurd grijpen we in, ja hallo ik ging ni afwachte hoor, dus ben ik terug gegaan naar gyne die ik op einde bij mijn zoontje had en zij doet alles wat prof zegt. dus gewoon gyne zoeken die mee werkt, die luisterd, die begrip heeft....

gr

6. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    even iets leuks mijn neefke was hier ( kindje van mijn broer)

zijn favospeelgoed zijn werkboeken en plakboeken: as kindje er is gaat hij van zijn spoaarcenten plakboeken kopen voor mijn kindje en toen kindje tegen zijn hand stampte zei hij' dat is omdat wij al vriendjes zijn dat ze dat doet' echt leuk om te zien hoe hij ernaar uit kijkt en hij is super blij dat het een meisje is ( hij speelt liever met meisjesj)

gr

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik bedoelde het beslist niet vervelend, ik bedoelde aan te geven dat zolang de kleine er dan zo comfortabel mogelijk bij ligt (ik weet dat ze er dan niet comfortabel bijliggen), het mij echt niet uitmaakt wat ze dan aanhebben.

Ik vind het wel raar van het ziekenhuis, ik bedoel, wij hebben nu een verhoogd risico op vroeggeboorte en dan zou het ziekenhuis misschien verwachten dat we erop voorbereid zijn. Maar de meeste kindjes worden toch totaal onverwacht te vroeg geboren, moet iedere zwangere dan maar voor de zekerheid maatje 44 aanschaffen?

8. mamavansam2010

mamavansam2010 Actief lid

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Wauw, wat een drukte vandaag hier!

Het kamertje is echt al heel leuk, gewoon leuk dat er al wat kleertjes in de kast hangen. Nu hebben we een beetje een idee wat we al hebben en nog moeten kopen.
    1 ding is zeker, rompertjes in maat 50/56 hebben we meer dan zat, haha.

Vluchtkoffertje, ik ga het denk ik ook rond week 30 klaarzetten, zonder maat 50!
    Volgende week zaterdag gaan wij lekker naar een grote Hema hier in de buurt en dan gaan we nog wat kleertjes en andere babyspulletjes kopen.

De kleine meid is toch af en toe eigenwijs, want ze ligt weer met de beentjes naar beneden en is mama flink aan het trappen.
    Ach ja, morgen maar weer eens met de echo kijken hoe het met mijn bmh is gesteld, ondanks de trappen.

Tijm, jeeeeej 30 weken!!! Gefeliciteerd met dit termijn.
    Echt super zeg (ik kan niet wachten hihi)!
    Wat fijn dat je je ook weer wat beter voelt. Het blijft toch op en af gaan met die goede en slechte dagen he.

Claire, Sven is het zoontje van mamavan3boefjes..je hebt je vergist denk ik. Kan gebeuren.
    Jouw kleintje is ook lekker eigenwijs dus. Zoals je leest heb ik helaas geen tip. Hoe ver ben jij nu?
    Hopelijk draait ze nog, want ik kan me voorstellen dat je niet zit te wachten op een keizersnede, ik zou dat ook echt vreselijk vinden.
    Wat betreft jouw vragen: ik zie dat mamavan3boefjes ook al antwoord heeft gegeven. Mijn antwoorden zijn grotendeels hetzelfde. Bij ons is het protocol rondom fluxus vorig jaar aangepast. Sowieso krijg je inderdaad medicatie via het infuus om je baarmoeder te laten samentrekken. Bij ons wordt er dan max 20 minuten gewacht tot de placenta er is, afhankelijk van de hoeveelheid bloedverlies.
    De gyn is dan sowieso al op de verloskamers en het ok-team wordt heel laagdrempelig gebeld.
    Wat betreft de GBS heb ik eigenlijk hetzelfde antwoord als mamavan3boefjes.

Super om te horen van die vriendin van jou. Dat geeft me heel veel moed.

Aichaatje, wat leuk dat je deze week een echo hebt! En natuurlijk mag je jezelf daarmee verwennen, als iemand het verdient heeft ben jij het!
    En inderdaad ik zou er ook later nog 1 laten maken. Ik zal zo eens een foto van mijn 3D echo in mijn profiel zetten, dan heb je vast een beetje een voorproefje!

Gummibeertje, he wat eng weer. Het blijft zo onzeker he!
    Ik heb eigenlijk geen last van een lage bloeddruk. Wel gehad, in het ziekenhuis na de cerclage.
    Maar nu is mijn bloeddruk iedere week gewoon goed.
    Is die van jou laag?
    De hoeveelheid magnesium die ik in huis heb is 600 mg.
    Ik heb er van de week weer 1 genomen en ik krijg meteen last van mijn darmen, dus ik ga het echt zo min mogelijk proberen te nemen.

Mamavan3boefjes, 35 weken, joehoe! Dus jouw datum van de cerclage verwijdering is 15 mei?

Celle, gecondoleerd met het verlies van je zoontje en gefeliciteerd met je nieuwe zwangerschap.
    Ook ik zou een andere gyn vragen of in ieder geval een second opinion aanvragen.
    Ik zou zeker een cerclage 'eisen'. Dat is gewoon een stukje meer zekerheid. Vooral bij de Shirodkar cerclage (de hoge variant) is de kans op een infectie kleiner.

Jente, wat lief van jouw neefje!

Zo, ik ga het hier bij laten en plaats nog even een foto van de echo bij mijn profiel.

9. beppiebaldee

13 feb 2011
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh mama van Sam, sorry wat stom, Sam natuurlijk!!!!
    Leuk dat je je kamertje hebt ingericht...
    Bedankt voor je info.

10. Celle

Celle Actief lid

1 mei 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi iedereen! Bedankt om zo mee te leven en tips te geven! Morgen start ik met magnesium!
    Voor de rest denk ik toch dat ik voorlopig bij gyn blijf. Zij heeft overwachts mijn bevalling gedaan(mijn toenmalige gyn was op reis) en voel me eigenlijk heel goed bij haar. Mijn eerste zwangerschap had ik 2 gyn die samenwerkten. Om persoonlijke redenen wil ik daar niet meer bijgaan, had dit geen publiek forum geweest had ik het wel verteld hoor, en ga dus nu bij deze die bevalling heeft gedaan. Ik werk momenteel halftijds op haar voorschrift en op 20 weken moet ik volledig stoppen. Ondertussen moet ik om de 2 weken gaan waarbij ik telkens echo krijg en baarmoederhals meten. Ik denk als ik echt aandring dat er wel cerclage komt, maar twijfel zelf of het wel zou helpen bij me... Niemand weet hoe het kwam en weet niet of weer gaat gebeuren. De snelheid waarmee alles gegaan is, de cerclage zou inderdaad onmiddelijk meescheuren denk ik. Ik moet woensdag opnieuw gaan op controle, ga zeker n

11. Celle

Celle Actief lid

1 mei 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    En ga zeker navragen waarom zij geen cerclage zou doen. Of de nadelen echt opwegen tegen voordelen.
    Voor de rest zit ik met enorm schrik, waardoor ik me niet durf hechten of uitkijken nr kindje. Heb nog geen crèche vastgelegd en hier vrees ik dat ik al te laat zal zijn, maar heb gewoon schrik om alles weer te moeten afzeggen nadien. Iedereen zal hier wel met gemixte gevoelens zitten zeker...
    Ik woon in België trouwens en ben inderdaad zwanger door IVF behandeling in Jette. Als ik vroegtijdig weeën krijg, ga ik ook nr Jette rijden en niet nr Aalst waar gyn zit. Omdat ze inderdaad daar meer kennis hebben dan Aalst.
    Groetjes celle!

12. mamavan3boefjes

mamavan3boefjes Actief lid

22 jan 2011
    115
    0
    0
    Celle, welkom op het forum. Vreselijk dat ook jullie jullie kleintje hebben moeten begraven.
    Als ik jou was zou ik inderdaad je gyn vragen waarom ze geen cerclage wil zetten.Op deze site OBGYN.net OBGYN.net proefschriften, Papatsonis staat een proefschrift over cervixinsufficientie. Er zijn maar weinig gyno's die direkt voor een cerclage zijn ivm het infectiegevaar en verhoogde kans op een miskraam, maar mijn idee blijft nog steeds dat als het fout moet gaan dan toch 'liever' bij 14 wkn hoe erg het dan ook is dan rond de termijn tussen de 20-25 wkn waarin de meesten van ons zijn bevallen. En ik weet even niet wie het schreef, het komt maar weinig voor dat iemand een infectie oploopt. Bij een ruggenprik zijn er ook risico's, maar die worden ook bijna nooit genoemd omdat het zo vaak gebruikt wordt tijdens bevallingen en operaties.
    Naar mijn idee hoef je niet persé naar een academisch ziekenhuis, als je maar een gyn hebt die open staat voor onderzoeken en niet te beroerd is om eventueel te overleggen. Ik loop onder controle in een gewoon streekziekenhuis en ben zeer tevreden over mijn gyn. Ik slik geen magnesium, gebruik wel uterogestan vaginaal (gelukkig nog maar één weekje, zal die troep 's ochtends niet missen hoor) en heb tot vorige week weeënremmers geslikt.

mamavansam, ja 15 mei is de magische datum. Als mensen vragen wanneer ik uitgerekend ben antwoord ik automatisch ook bijna 15 mei, terwijl het 5 juni is :)

Beppie, manlief heeft bij de opname tijdens mijn vorige zwangerschap ook maatje 44 aangeschaft hoor. Vandaar dat er nog wat rompertjes in de kast liggen. Femke heeft ze uiteindelijk wel aangehad ookal was ze 37 wkn, met haar 2520 gr toch maar een ukje.

Heb zelf eigenlijk niet veel nieuws te melden, morgen weer op controle ipv woensdag (afspraak is verzet, weet ook niet waarom). Mijn buik is onrustiger sinds het stoppen van de weeënremmers, ik rommel nog een beetje door het huis heen, maar verder hou ik me nog maar een paar weken in, het eind is in zicht!

13. beppiebaldee

13 feb 2011
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mamavan3boefjes, wat spannend allemaal, ik moet lachen om je uitgerekende datum 15 mei eh 5 juni:)
    Zoals ik al naar tante tietie schreef, ben zo benieuwd of die baby's dan meteen tevoorschijn komen of niet. Ben je bij femke lang opgenomen? Én welke reden als ik vragen mag? Lekker dat je femke al in haar juniorbedje hebt, sinds de cerclage!! Hoe heb je dat al die tijd gedaan thuis met zo'n klein meissie om je heen? Jayden gaat 4 dagen naar school, toen ik veel moest liggen, was ik daar toch wel blij om. Als ik nu een paar uurtjes visite heb gehad in het ziekenhuis, ben ik kapot... wat raar om te merken hoe snel je conditie achteruit gaat van dat liggen zeg. Ik hoop natuurlijk dat ik met 34 weken weer met dikke buik naar huis mag en zou het natuurlijk heerlijk vinden om weer bij mijn mannen te zijn maar stiekem vind ik het wel spannend, pff die drukte van thuis, dat wordt wennen en dat gesjouw met die dikke buik wordt er ook niet lichter op!!
    Hier neem je toch verplicht meer rust!!

Pff... donderdag 33 weken, wat kruipt die tijd voorbij momenteel dames!!!

14. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

ik denk dat de tijd in een zh nog veel trager voorbij gaat als thuis. als ik hier de babykleedjes zie kan ik al bijna niet meer wachten.

wie moet er nu eig van onze groep hier normaal eerrst bevallen????

gr

15. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed dat je er nog eens achter vraagt Celle ! Je verhaal van opeens supersnel bevallen, das eigenlijk bijna het verhaal van ons allemaal. In mijn situatie kan m'n baarmoederhals (vermoedelijk) op 24u volledig verstrijken, dus één controle om de twee weken zag ik persoonlijk niet zitten. Vandaar ook m'n zeer sterke motivatie om zo'n cerclage als backup te hebben.
    Dat niet durven hechten en vooruitkijken de eerste maanden...zeer herkenbaar. Ik deel trouwens de mening van mamavandrieboefjes, 'liever' het fout laten lopen op 14 weken dan nog eens hetzelfde te moeten meemaken. Nu de cerclage er al meer dan twee weken in zit, moet ik wel toegeven dat ik er iets meer begin in te geloven. Absoluut geen 100%, dat zal wel nog verschillende weken duren.

Daarnet kwam er een vriendin op bezoek (m'n tweede visite, woehoe !). Ook zij moest weer wat extra uitleg krijgen over de cerclage. Ik heb deze keer de vergelijking gemaakt met een brandblusser. Eigenlijk is dat net hetzelfde als een cerclage. Je kan een brandblusser in huis halen voor extra garantie. Het starten van een brand zal je er niet kunnen bannen, maar kleine brandjes kan je wél kunnen blussen ipv het zover te laten komen dat gans uw huis in de fik steekt. Het rusten kan je vergelijken met gewoon geen kaarsen in huis te halen om zo het potentieel brandgevaar te beperken.

Ik dacht tantetietie eerste (vandaag verwijdering, spannend !!!) en dan mamavandrieboefjes ?

16. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Misschien leuk om een lijstje te maken! Cerclage datum, verwijdering en bevaldatum :)"

17. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    dat van dat lijstje vind ik goed plan , had er zelf ook al aangedacht, nu het weghalen van cercalage weet ik wel nog niet

jente - ...- 31 juli 2011

zo dan bv??? en ..... voor de datum verwijdering van cerclage

18. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1838 Gummibeertje, 2 mei 2011
    Laatst bewerkt: 2 mei 2011
    misschien ook leuk om erbij te zetten wanneer de cerclage juist gezet is

gummibeertje - 15 april 11 (13w3d) - ... - 18 oktober 2011

19. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Aichaatje- 17 Maart 11-Augustus-13 September 2011

20. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    Aichaatje- 17 Maart 11-Augustus-13 September 2011
    jente - 31 jan ( 14w+1d)- ...- 31 juli 2011

mss effe nog eens een vraag aan degen die hier in een ziekenhuis werken

ik heb zo ne boek week tot week ofzoiets overzwangerschap vind het ne hele goede staat zelfs op week 24 in over ons probleem, nu daat staat in dat visolie ook vroeggeboorte zou tegen gaan, ik neem zo vitaminen pillen en daar zit pilleke met visolie bij en ook in die bijsluiter staat dat. zou dat echt kunnen????? deze nam ik niet bij mijn zoontje

gr

Deel Deze Pagina