Bedankt voor de duimpjes iedereen ! Een kleine drie uur in het ziekenhuis gezeten...eerst gingen ze zeer lang over tijd, daarna kwam er enkel een arts in opleiding die zei 'goed, vandaag gaan we dus naar het hartje luisteren'. Wij direct natuurlijk geprotesteerd. Niet alleen ging de cerclage nagekeken worden voor de eerste keer, vorige donderdag hadden ze ons ook op Verloskunde gerustgesteld dat er dan nog eens naar het vruchtwater gekeken gingen worden. Ok, geen probleem, maar dan natuurlijk eerst nog een dokter vinden die zich vrij kon maken... Soit, om een lang verhaal kort te maken: vruchtwater was ok en de cerclage zag er prima uit !!! Baarmoederhals was net dezelfde lengte als daarvoor. Een beetje teleurgesteld want ik had stiekem gehoopt dat door al het rusten er misschien extra marge bijgekomen was. Maar bon, blijkbaar ben ik dus gewoon een madam die van bij de start gewoon maar 3 centimeter heeft. Normaal hadden we volgende week al een volgende afspraak (was al heel lang gepland), maar de dokter zei plataf dat ze dan de cerclage niet zouden nakijken en dat we dan beter zouden annuleren. Dus, eerstvolgende afspraak is binnen drie weken en vanaf dan terug mooi om de twee weken.
Gummibeertje goed dat je vol gehouden hebt, nu kon je met een gerust hart naar huis gaan. Vruchtwater in orde, cerclage goed geplaatst en baarmoederhals stabiel, dat voelt vast heel goed. Jammer dat je baarmoederhals niet langer is geworden, maar stabiel is toch ook wat waard. Wij hebben morgen de 20-weken echo, nu is het dus de beurt aan mij en mijn vriend om weer eens in spanning te zitten. Vorige keer was het niet goed, ontsluiting en uitpuilende vliezen.
Hoi iedereen, Had een vraagje over jullie eerdere vroeggeboorte, hadden jullie eerst weeën en dan pas ontsluiting? Of direct ontsluiting? Is iemand zijn slijmprop verloren voor de bevalling in gang kwam? Sorry voor de vele vragen, maar wil me goed informeren... Voor de rest lees ik hier enkel goed nieuws! Fantastisch dat alles goed verloopt gummibeertje!! Succes berte morgen! Groetjes celle
Veel succes Berte !!!!!! Celle: ik had eerst ontsluiting, daarna lichtjes harde buiken en op de het einde deden de harde buiken een beetje pijn. Mijn weeen zijn er pas doorgekomen nadat ik weeenopwekkers gekregen heb toen ik al de volle tien centimeter opening had... Ik vermoed dat ik een stukje van de slijmprop een paar dagen eerder verloren heb. Had opeens veel dikke afscheiding in de onderbroek. Had dit toen gezegd bij controle die die week toevallig gepland was, maar 'dat was allemaal normaal'. Mja, geen idee dus of het dat nu was of niet... Wanneer heb je volgende date trouwens met je gynae ?
mamavan3boefjes, wow, je hebt een datum!!! Spannend hoor!!! En tante tietie wat fijn dat het allemaal goed is gegaan. Duimpjes draaien voor binnenkort een gezond kindje in je armen. Gummibeertje, ook al goed nieuws!!! Bij mij willen ze trouwens ook niet te vaak inwendig kijken naar de cerclage. Dus ook vanaf week 16 elke 2 weken. Berte, ik hoop dat je een goede 20-wekenecho hebt morgen! Mijn gyn checkte toen bij mij eerst de bmh, omdat ik me over babe veel minder zorgen maakte. Celle, ik had op zaterdag vreemde afscheiding (soort van dikke lijm, denk dus de slijmprop), zondag op maandagnacht rozige afscheiding wat 's ochtends overging in steeds meer bloedverlies. In het ziekenhuis bleek ik ontsluiting te hebben en moest ik gelijk plat. Pas 's avonds zijn de weeën begonnen, om na een tijdje weer te stoppen. Dinsdag op woensdagnacht zijn de weeën over gegaan in persweeën en is ons dochtertje geboren. Doordat ik niet eens heb gemerkt dat mijn baarmoederhals aan het verstrijken was en er verder geen infectie is gevonden, vermoedde mijn gyn toen al bmh-insufficiëntie. Tulpje, klopt het dat je eind deze week gesprek hebt in Nijmegen? Jente...pfff...blij dat het allemaal goed is uitgepraat, maar kan me voorstellen dat het wel ff plekje moet krijgen verhaal van je schoonzus. Hoe is het met de anderen? Ennuh...dan zijn er mensen in mijn omgeving die kinderen nemen ipv krijgen. Had een kennisje die zei nadat ze weer binnen no time zwanger was "ach, als dit een miskraam wordt, weet ik dat ik toch zo weer zwanger ben". Ongelooflijk...auw.....na 3,5 jaar terug te zijn gestopt met de pil, een miskraam en een vroeggeboorte verder, besef ik me nog meer dan anders hoe bijzonder zwanger worden en blijven is...en is een kindje alles behalve vanzelfsprekend...maar goed, tot zo ver mijn frustratie liefs Tijm
Gummi, klinkt hartstikke goed meid!! Ik snap dat je hoopte op het langer worden van de baarmoederhals, ik heb me toch steeds een partij zitten stressen om die bmh. Toch heeft mijn gynaecoloog écht gezegd dat je niet teveel moet hangen aan de bmh. Deze is zo dynamisch, als je hoest of blaast, kan het weer een paar mm schelen, als je een uur later weer meet ook en als iemand anders meet, ook. Die van mij was bij opname 1,5, na 3 weken in het zkhuis nog steeds 1,5 zelfs ook 1,6 gemeten en 2 dagen later 1,1. (??!!) Ook begrijp ik dat sommige vrouwen met bv 1 cm makkelijk tot week 40 uitdragen. Dat wilde ik je graag meegeven. Maar inderdaad, hoe langer, hoe beter!! Tijm, auw!!!!! En wat heb je dat weer mooi verwoord... Celle, Ik verloor op maandag een mega slijmprop, ik belde de verloskundige en die zei: nee hoor, das afscheiding, heel normaal. Ik zei: nou, ik ken afscheiding en dat is dit niet. Toch mocht ik niet komen want er was niks. Woensdag braken mijn vliezen, zaterdag kreeg ik weeen en zondag was mijn zoon er. Dat was een reden om mij nu geen cerclage te willen geven, omdat ik niet ben begonnen met ontsluiting vanuit het niets maar met gebroken vliezen ( al is toen natuurlijk nooit gecheckt of ik ontsluiting had) door de gebroken vliezen ging men uit van een infectie en niet iets met de bmh, dus geen cerclage. Inmiddels lig ik al 3,3 weken in het zkhuis vanwege een snel verkorte bmh. Liefs Claire
Tijm, ik heb inderdaad vrijdag een afspraak in het Radboud. Ben benieuwd! Ik lees nog wel met jullie mee, maar aangezien ik nog niet zwanger ben, heb ik nu weinig om over te schrijven. Hoop natuurlijk wel weer snel met jullie mee te kunnen schrijven! Ik vind het ook super om jullie zwangerschapsweken zo vooruit te zien gaan! Berte, heel veel succes vandaag met je 20 weken echo! Celle, Ik ben op vrijdag mijn slijmprop verloren. De volgende dag hadden wij de 20 weken echo. Ik heb mijn vermoeden aan de verloskundige verteld. Net als bij Claire heeft zij toen gezegd dat het waarschijnlijk afscheiding zou zijn. Op zondag had ik wat last van mijn buik, daarna bloedverlies en uitpuilende vliezen. In de ambulance had ik lichte weeen die daarna steeds pijnlijker werden. Zeven uur later is mijn zoontje geboren.
Hallo dames. Ik kom jullie gezelschap houden als jullie dat goed vinden. Zal in het kort mijn verhaal even vertellen. Mijn eerste zoontje is met veel hectiek geboren met 30 weken. Mijn tweede zoontje ben ik met 20 weken verloren. Er is daarna bij mij een korte baarmoedermond geconstateerd. Vlak daarna raakte ik weer zwanger en hebben ze een Shirodkar aangebracht waardoor mijn dochtertje met 37+2 weken is geboren. Nu ben ik 15 weken zwanger en vorige week heb ik de cerclage gekregen. Moet zeggen dat het me deze keer is tegengevallen. Heb pijn bij opstaan, zitten enz, terwijl ik de vorige keer niks heb gevoeld. Hebben jullie dat ook gehad? Verder krijg ik geen weeenremmers maar blijf wel zo veel mogelijk liggen. Niet op advies van de gyn maar omdat ik zelf geloof dat dat het beste is. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik ook platgelegen en maar 2 keer iets in huis gedaan waarna ik allebei de keren een bloeding kreeg, waarvan de laatste keer mijn cerclage met spoed moet worden verwijderd. Dit lijkt me dus geen toeval. Dus wederom een bed in de woonkamer geinstalleerd en daar lig ik dan. Krijg erg weinig bezoek of steun eerlijk gezegd. Heb nog niemand gezien of gesproken sinds de operatie en ben ook te trots om om hulp te vragen. Lees al een tijdje met jullie mee en het is allemaal heel herkenbaar. Als jullie vragen hebben, schroom niet. Prettige ligdag allemaal
Helaas ook welkom hier Leila! En gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik herken dat wel... geen steun of visite.. en bloedingen na inspanning! Sterkte en nogmaals welkom!
Thx Claire Opvallend dat iedereen zich zo goed die slijmprop herinnert en dat elke gynaecoloog het afwimpelde met 'is normaal'. Zou zo'n slijmprop door de cerclage raken ? Misschien een vraag voor de ervaren ladies ? Leila, van harte proficiat met de nieuwe zwangerschap en welkom op ons forum. Ik heb ook nog verschillende dagen pijn gehad na de cerclage, maar die kwam 100% zeker van de ruggemerkprik. Die ging nl niet zo vlotjes bij mij.
hoi iedereen, @ gummibeertje: goed alles ok ben blij te lezen, nu langer worden van bmh kan volgens verschillende gyne's niet die ik gesproken hebt. zou afhangen van hoe ze meten, en of alles juist op die moment in rust is of niet. @ berte: en al terug hoe was het????? @ celle: 21 w gezien korte bmh en funneling ( 1,5 cm nog) thuis plat gelegen en op 24w opgestaan met 'steekjes' naar spoed uitpuilende vliezen en 4 cm opening na 35 uur weeen ( dat waren die steekjes) is mijn zoontje geboren. @ leila: welkom hier zou ik zeggen, leuk te lezen dat je al een zwangerschap tot goed einde gebracht hebt met cerclage ook. jammer ook te lezen van je verlies, door wat kwam het bloeden???? hier hoofdpijn. heb heel de nacht liggen wenen door mijn schoonzus dom waarschijnlijk. kwam door mijn beste vriend, had met hem lang gebeld en door hem beginnen na te denken. mijn schoonzus 'profiteerd' nog al en ik ben zo niet. bv kind met te kleine schoenen naar hier sturen, dan kind late zeggen tenen doen pijn en wat doet mijn mama hup naar de winkel, en ja ik ben zo niet. en ook wat ik wat jammer vind van mama dan is dat niks nog zal doorgaan, paar jaar terug had ik gezegd pas op jullie geven te veel aan neefke en dat moet je wel voor elk kleinkind doen ( alle ik vind toch dat ieder kleinkind hetzelfde is), en tot eergisteren was alles zo nog, maar door gisteren het nieuws van mijn schoonzus zei mama dat alles afgeschaft word want voor nog is twee kan ze het niet. en ergens vind ik dat wel erg, dus mijn kind zal niet mee op vakantie mogen naar turkije, zoas eind deze maand mijn naafke weer meegaat, doopfeest betalen ze niet meer, kinderkamer niet meer,... klinkt mss raar maar vind het wel wat jammer ik heb hun er nog voor verwittigd en ja gelijk gekregen zeker. als iedereen inbind kan ik er nog mee leven, maar mijn beste vriend zei ook je schoonzus blijft dezelfde hoor en bijgevolg dat haar meer zulle krijgen als mijn. omdat ik mijn kind nooit te kleine dingen zal aandoen. of zoas zij zegt ja geen verjaardagsfeestje dus wa doen mijn ouders hup ik moet het organiseren en zij betalen. ùmaar zo zit ik niet in elkaar ik denk da ik dat al geregeld heb voor men ma er nog maar aan zou denken en mijn beste vriuen d zei ook ofwel moet je gaan doen zo as haar mar zo ben je niet ofwel zal je merken dat er meer naar ginds blijft gaan zo als het al jaren is. zo hebben ze schrijfgeld van huis gehad, ik krijg dit nooit omdat mijn ouders het geen twee keer kunnen betalen ( dit begrijp ik), maar had hun dan een deel gegeven en mij een deel ipv hun alles. of klink ik nu egoistisch?????
Inderdaad Jente, ik begrijp uw frustratie. Niet fijn om te lezen dat je er wenend van wakker gelegen hebt. Eén keer als zo'n klotegedachte in uw hoofd sluipt, is het moeilijk om erover te stoppen met denken eh. Ik hoop dat je deze avond je hoofd wat leeg krijgt meid ! Wat zielig van je schoonzus trouwens om hun kindje met pijnlijke voeten expres naar uw moeder te sturen. Wees er maar fier op dat je daar een flink stuk boven staat !!!! Die funneling ben ik al vaak tegengekomen hier trouwens. Wat is dat nu juist specifiek ?
dank je gummibeertje, nee ik ben zo niet, ik profiteer van niemand, als ik bv bij beste vriendin ga eten betaal ik deel in boodschappen zij heeft ook gezin en ik leef niet op iem anders zijn kosten. ( als ik niet moet liggen eet ik er vaak te vaak om te zeggen vind ik en ik betaal niets ) wat ik begraap van gyne is funneling als je de bmh van boven pakt tegen de baarmoeder dat het daar open gaat staan. dus nu bij cercalge dus boven de cerclage dan, dat begreep ik maar ik kan verkeerd zijn he, dus verbeter mij maar
Bij mijn eerste zoontje kreeg ik met 24 weken een enorme bloeding. Heb echt in de douche gestaan en het bleef maar lopen. Dat hebben ze nooit kunnen achterhalen. Toen met 30 weken s'nachts weer een bloeding, geen pijn niks. Met spoed naar het zh daar werd volledige ontsluiting geconstateerd. Met de ambulance naar het academisch zh gebracht en daar hebben ze uiteindelijk een spoedkeizersnee uitgevoerd. Bleek dat mijn placenta los was gelaten. Bij m,n tweede zoontje had ik de hele zwangerschap door kleine bloedingkjes. Elke keer naar het zh maar niks te zien. Toen ik met 19 weken weer een bloeding had en ze weer gingen kijken bleek het helemaal mis te zijn. De vliezen puilden uit mn baarmoedermond. Ik werd meteen plat gelegd en een half uur later braken de vliezen. Ik heb nog ongeveer een week in het zh gelegen maar de artsen voorspelde al dat het mis zou gaan. Ondanks het liggen bleef ik vruchtwater verliezen en na een week is zijn hartje gestopt met kloppen. De dag erna ben ik bevallen van een compleet kindje. Alles erop en eraan, zelfs nageltjes had hij al. Met m'n dochtertje is het met cerclage gelukkig goed afgelopen maar ook bij haar kreeg ik met 34 weken wat donkere afscheiding. Toen ik aankwam stond de cerclage op volle spanning en die hebben ze dus met spoed moeten verwijderen. Ik had toen 2 cm ontsluiting maar ze is nog wel even blijven zitten. Volgens mijn gynaecologe ontsluit ik 'stiekem'. Dat vind ik dus ook het enge, dat er van alles gebeurd in m'n lichaam maar ik dat dus helemaal niet door heb. Zo herkenbaar dat jullie schreven dat jullie bij alles wat je voelt meteen gaat kijken. Bij mij is het zelfs zo erg dat ik alleen maar wit ondergoed aan doe. Aangezien het de vorige keer echt maar een heeeel klein beetje donkere afscheiding was en dus niet zou hebben gezien in donker ondergoed. Moet er zelf om lachen nu ik het opschrijf maar ja veiligheid boven alles he?
Hallo allemaal, hier zojuist terug van de 20-weken echo en de uk is op alle fronten goed gekeurd . Ik heb nog gevraagd naar de baarmoederhals te kijken, die was niet echt goed te zien voor mij, maar de echoscopiste zei dat het er normaal uitzag. @Leila, welkom hier, helaas heb jij ook een kindje moeten afstaan, gefeliciteerd met je nieuwe zwangerschap. Als ik vragen mag, hoe gaat het nu met je oudste zoon, nadat hij zo vroeg geboren was? @Celle, ik ben op zondagavond waarschijnlijk (gedeeltelijk) mijn slijmprop verloren, maandagmiddag zagen we op de 20-weken echo dat ik ontsluiting en uitpuilende vliezen had. Geen bloedverlies, geen krampen. Iedereen wimpelde die slijmprop achteraf als een signaal weg, behalve bij het Radboud. @Gummibeertje, op deze pagina heeft Jenifer uitgelegd wat funneling is: http://www.zwangerschapspagina.nl/prematuur/188256-preventieve-cerclage-13.html post 127 @Jente2010, wat naar dat je schoonzus zoveel van je ouders heeft gevraagd, dat zij nu een streep trekken voor alle kleinkinderen. Wat zielig ook voor je neefje, met te kleine schoenen moeten lopen, omdat dan je ouders wel nieuwe betalen. Ik zou je willen zeggen, wees trots op jezelf dat je hierboven staat, jij bent sterk genoeg om niet van een ander te profiteren. Ik denk dat dat één van de belangrijkste levenslessen is die je straks aan je kind kunt meegeven.
en bv alleen wit wc papier gebruike nog zo iets jij hebt ook genoeg meegemaakt dan he. en bij je erste kindje dan geen zwakke bmh????
Bijna iedereen zal wel een rol wc papier in de buurt hebben voor een vlugge check Ik draag constant een maandverbandje of inlegkruisje, das ook wit en stelt me ook gerust.
Hihihi, iedereen weer tegelijkertijd bezig ! Fantastisch nieuws Berte !!!!! Zo, nu even dat van die funneling lezen si.
berte, goed dat alles goed was en eerlijk die bmh zie ik zelf ook nooit echt goed, de gyne wijst dat wel aan en ik zeg altijd ja gezien , maar echt veel zie ik niet nu is mijn schoonzus in een week twee keer hier geweest met neefke en telkens zegt ze de zomerscheonen zijn te klein, maar tot nu toe hapt mijn mama niet. is een rare mijn schoonzus, we zijn nooit beste vriendinnen geweeste n zullen dat ook nooit worden. zo heeft ze mij plaats hier eens helemaal ingenomen toen ze zwanger was, mijn kamer veranderd mijn plaats aan tafel oh toen was ik boos heb ze buiten gezet toen en vorig jaar ook nog is prul gehad ze ging me de waarheid is zeggen , ik moest mijn zoontje laten weghalen en ja heb toen gezegd ' van een verslaafde tienermoeder moet ik op mijn 28ste geen kritiek hebben' sindsdien is ze vrij kalm. mijn papa doet zijn best om te bemiddelen, maar die was effe weg en zonder mijn pa hangen we nog al eens in elkaar. ik ben hier de dochter niet zij. gr