gezonde spaghettisaus gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 6 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo dames,

wie maakt er zelf spaghettisaus? Wij eten altijd de chicken tonight saus erbij of zo. Tijd om iets zelf te maken.

Ik zoek dus niet iets uit een potje of zakje, maar iets zelf gemaakts. Wie heeft er een heerlijk recept?

groetjes en bedankt

2. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Wij maken altijd heel veel en vriezen het dan in:
    Recept van mijn vriend:
    10 rode paprika's
    1 kilo uien
    5 mooie tenen knoflook
    1 kilo half om half gehakt (lam/rund)
    Sambal (hangt ervan af hoe pittig je hem zelf wilt)
    Bouillonblokje

Paprika en uien grof snijden, zo ook voor de knoflook.
    Grote pan opzetten, knoflook en uien in bakken totdat de uien mooi glazig zijn, paprika erbij en laten bakken.
    Water erbij doen, ongeveer 400cc.
    Vuur half hoog, en laten pruttelen totdat de paprika zacht is.
    Dit doe je dan allemaal pureren, en op smaak brengen met bouillonblokjes en sambal.
    Gehakg in een andere pan even roerbakken eventueel het vet uit laten lekker op keukenpapier en het gehakt bij de prut doen.
    En klaar is de pastasaus.

Recept van n vriendin:
    Een kilo tomaten en 2 rode paprika's in grove stukken snijden en onder de gril in de oven. Ze kunnen eruit als ze een beetje zwart worden, is niet erg, juist lekker zoet,
    Ondertussen 2 uien snijden aanfruiten met 2 teentjes knoflook.
    De tomaten en de paprika erbij doen samen met 4 laurierblaadjes en 1,5 bouillonblokje. Water erbij voegen, niet super veel maar genoeg zodat het 1 uur kan pruttelen.
    Je kunt beter te weinig dan teveel water hebben zodat je altijd nog wat kan bijvoegen ;)
    Als je het wilt binden dan kun je altijd even n blikje tomatenpuree erbij doen.
    Bij het opdienen wat verse basilicum snijden en dat pas er op doen als de saus op je bord ligt.
    Smullen maar :)

3. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik fruit een ui en knoflook aan, dan geraspte wortel erbij. Dan gehakt erbij en rullen.
    Vervolgens blik tomaten, met de staafmixer eerst fijn gemaakt. Even laten koken (ong. 20 minuutjes). Dan nog tomatenpuree erbij, de kruiden die je wilt en eventueel champignons. Dan nog een half uurtje laten pruttelen.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb er twee, waarvan deze echt supermakkelijk, gezond en lekker is:

Ingrediënten:
    -groene pesto
    -evt. zontomaatjes
    -kerstomaatjes en komkommer
    -verse basilicum
    -Spaghetti

Spaghetti gaarkoken, vervolgens groene pesto erdoorheen scheppen (naar smaak). Garneren met fijngesneden komkommer en gehalveerde kerstomaatjes en basilicum, evt. met zongedroogde tomaatjes. Je kan ook bolletjes mozzarella toevoegen.
    Het is nog lekkerder met zelfgemaakte pesto.

Een tweede recept:
    Ingrediënten:
    -ui
    -knoflook
    -kipfilet
    -rijpe tomaten
    -tomaten in blik
    -kerstomaatjes
    -zwarte olijven zonder pit
    -basilicum
    -Italiaanse kruiden (gedroogd)
    -rode pesto
    -verse kookroom
    -pasta (penne bijv.)

Pel en snipper de ui en de knoflook en fruit ze. Voeg de in blokjes gesneden kipfilet toe en bak goed mee. Voeg vervolgens de in stukken gesneden tomaten toe en de Italiaanse kruiden, laat even pruttelen. Voeg de tomaten in blik toe en laat ca. 20 min. zachtjes koken.

Kook de pasta gaar.

Voeg de olijven en gehalveerde kerstomaatjes toe, dan de rode pesto en kookroom. Laat even koken. Garneer met basilicumblaadjes.

Eet smakelijk!

5. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Rundergehakt rullen
    Italiaanse kruiden erbij
    groentepakket voor spaghetti erdoor en even mee laten bakken
    blik tomatenblokjes met knoflook
    evt blikje tomatenpuree

6. sjak

sjak Niet meer actief

2 blikjes biologische gepelde tomaten (ah)
    1a2 teentjes knoflook
    Champignond
    Courgette
    Gehakt

Ipv de courgette en de chapmpignons evt voorgesneden italiaanse groentemix en ipv gehakt kipfilet.

Beiden gezond en lekker, parmazaanse strooikaas erover en je ben klaar.

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ui en knoflook fruiten
    Gehakt erbij rullen
    Wortel in kleine reepjes erbij
    Ontvelde tomaten in blokjes en erbij ( ontvellen een kruis in snijden in de tomaat en dan in kokend water tot ze verder scheuren dan haal je het er makkelijk af)
    Paprika blokjes erbij
    Champignons in plakjes erbij

Oregano basilicum thijm rozemarijn marjoraan naar smaak erbij en dan peper.

8. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hmmmm dank jullie.
    Ik ga eens wat van jullie uitproberen :)

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik maak vaak 'tomaten' saus door een paar tomaten te ontvellen en dan te pureren. Maar als ik minder tijd heb, pak ik ook wel tomatenblokjes uit blik.
    Ik fruit altijd een uitje met een teentje knoflook en dit gaat er sowieso in. Vervolgens gooi ik er wat ik groentes in die ik nog in de keuken kan vinden. Ik kook of bak die groentes even voor, zodat ik ze er makkelijk (in kleine stukjes gesneden) doorheen kan pureren.
    ('verborgen' groente, altijd handig met een kieskeurige peuter.)
    Spinazie (paar blokjes uit de diepvries) broccoli (vers of eventueel ook wat roosjes uit de diepvries) doperwtjes (meestal uit de diepvries) en courgette kunnen er prima doorheen.

Na de 'pureerfase', moeten er nog kruiden in voor de smaak. Sowieso altijd wel kruidnagel en laurier. (Als je de kruidnagels in een laurierblaadje prikt, vis je ze er na bereiding makkelijker uit.) Verder altijd wel oregano, tijm, basilicum. Het liefste vers uit eigen tuin, maar 's winters meestal gedroogd uit een potje. Dan pak ik vaak zo'n combinatie potje met Italiaanse kruiden of provencaalse kruiden.

Als ik nog champignons heb staan, bak ik die ook even kort en doe ze er doorheen.

Dan de saus een tijdje laten pruttelen om de smaken goed door elkaar te laten komen. Peper en zout naar smaak.p

Serveren met pasta naar keuze en geraspte kaas. (Gewone of nog lekkerder parmezaanse) Eventueel gehakt of stukjes gebakken zalm erdoorheen roeren. Of vlak voor serveren wat rucola erover.
    Ik vind het altijd een lekker prutje. Duidelijk meer werk dan saus uit pot of zak, maar het 'voelt' gezonder. Hoewel ik ook gerust kant-en-klaar saus koop. Maar dan wel echt die uit pot of 'vers' uit zak. Die poederzakjes komen er hier echt niet meer in.

Als ik alleen verse groente gebruik, maak ik vaak een groter portie en vries ik ook nog een paar kleine porties in (champignons niet). Het schijnt dat je diepvriesgroente, zelfs spinazie, na verhitting best nog een keer mag invriezen maar dat doe ik liever niet. Ik vind dit handige 'noodgeval maaltijdjes voor 1 persoon'. Even wat pasta koken, saus uit de vriezer opwarmen (eventueel in magnetron) en klaar.
    Je kunt deze saus geloof ik ook als basis voor tomatensoep gebruiken, maar dat heb ik nog nooit gedaan.

10. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    -Olijfolie (bodem van de pan bedekt)
    -2 teentjes knoflook (hoeft niet super fijn, komt in de blender)
    -1 witte ui (in stukjes, niet superfijn ivm blender)
    -2 stengels bleekselderij (per stengel in vier slierten en die vervolgens in stukjes van een halve cm. Stronk en top er af)
    -Beetje peper (versgemalen)
    -Basilicum (1 bakje, fijngehakt, zonder steel en beetje grof doorheen hakken met je mes)
    -Tomaten 2 blikken of 700 tot 800 gram vers
    -Eventueel 1 suiker klontje(optioneel, wel lekker)
    -zout voor de smaak
    -500 gram runder gehakt

Eerst de knoflook en ui even fruiten in de pan met de olie. Daarna de bleekselderij, de peper, tomaten, basilicum en eventueel suiker toevoegen 30-45 minuten op laag vuur zonder deksel pruttelen. Daarna in de blender. In de tussentijd de gehakt rullen, dan de saus uit de blender weer warm maken samen met het gehakt en op smaak maken met peper en zout.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Chicken tonight saus bij pasta?! Yuk?

Ik gebruik vaak een pot van sugocasa, dat is puur tomatensaus, zonder rommel. M.i. de goede dikte, wat stukjes, niet te dun. Ze hebben gewoon standaard (tradizionale geloof ik), maar ook met bijv basilicum of piccante, dan zit er net wat extra smaak aan.

En daarbij dan allerlei groenten toevoegen, paprika, courgette, olijfjes. Gehakt natuurlijk en evt ui, champignon op het einde wat kaas erover.

Deel Deze Pagina