Combinatietest doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Baileyy, 22 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Wij zijn gister voor het eerst bij de verloskundige geweest. Alles zag er goed uit. Maar we kregen meteen de vraag of we een combinatietest wilden doen. Eerst hadden we zoiets van : ja tuurlijk. Maar toen zei de vk dat lang niet iedereen dat doet omdat het je ook bang kan maken en het een kansberekening is. Dat het dus niet standaard bij de onderzoeken hoort. Dat het ook niet bij de verloskundige gebeurt maar speciaal in het ziekenhuis. En als je wel een verhoogd risico bent je al gauw in de medische molen terecht komt.

Ik ben 32, weegt je leeftijd dan ook meer mee dan voor iemand van bijvoorbeeld 26? Zoiets begreep ik van de vk, maar mijn vriend zei dat ik dat verkeerd had begrepen.

Tja wat nu. Wat moet je nou doen?
    Wat zijn jullie overwegingen.
    Want het is wel gek in mijn omgeving aardig wat net bevallen en zwangere vriendinnen maar ik hoor nooit iemand over de combinatietest. Of het komt omdat ik er zelf niet mee bezig was hoor.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja je merkt wel verschil in de uitslagen naarmate je ouder wordt. Bij de oudste was ik 34 en was de kans 1:6995 ofzo en bij de tweede was ik 36 en een kans van 1:700.... heb twee gezonde kinderen gekregen. En idd het is echt een KANSberekening, dus bij een uitslag van 1:200 is het nog altijd niet per definitie zo dat jouw kindje dus Down heeft.

3. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik heb ook enorm getwijfeld! ik heb t bij mn vorige zwangerschappen niet gedaan, en 2 gezonde kids.
    je bent 32 dus in principe geen verhoogde kans. boven de 35 wel.
    het is en blijft een kansberekening. ik lees hier heel vaak dat meiden een verhoogde kans hadden en er bleek niks aan de hand! en andersom ook. geen verhoogde kans en toch wat mis....
    bij de 20wkn echo zien ze ook de ergste dingen. dus ik hou me daar aan vast.
    geen zin in die stress om misschien niks.
    ik ga genieten van mn zwangerschap!

4. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Dit hoeft niet alleen met leeftijd te maken te hebben. Ik had bij eerste de kans van 1:600, en nu 1:6500. Slechte uitslag eerste keer werd veroorzaakt door slechte bloedwaardes.

5. Ingeping

Ingeping Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.441
    1
    38
    Noord-holland!!!
    Hier ook een tijd getwijfeld. Toch gekozen het niet te laten doen. We zijn allebei gezond en geen risicofactoren in de familie qua erfelijkheid ofzo. En idd de vk zei ook, je hebt nooit 100% zekerheid. Je kunt nu een goeie uitslag hebben en dan ken het toch nog alle kanten op. Maar dat is met echo's net zo. Daar kunnen ze ook echt niet alles op zien.....succes met het maken van je keuze!! Mijn vk zei ook nog: stel dat je een risico uitslag krijgt ga je dan door met verder onderzoek, vlokkentest/vruchtwaterpunctie. Nou dat wilde ik al niet aangezien met de IVF genoeg in me lijf is gerotzooid. Deze vraag kun je jezelf ook nog stellen. Zo een punctie brengt ook weer risico met zich mee!!

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Om precies te zijn, een kans van 1:200 is een kans van 0,5%. Dat klinkt toch weer een stuk relatiever, maar wordt wel gezien als verhoogd risico. Dat omdat het een stuk groter is dan de gemiddelde kans die voor jouw leeftijd geldt (laten we zeggen 1:1000, dus 0,01% als je rond de dertig bent).

Ik heb zelf de test niet gedaan. Ik was bij de eerste 29, nu 31. Maar de reden om het niet te doen was vooral dat ik niet wist wat ik met een uitslag zou moeten. Een kans van 1:6000 betekent niet dat je kind geen Down, Edwards of Patau heeft. Maar een kans van 1:200 betekent dat ook niet, en toch zou ik dan natuurlijk wel in de rats zitten. Maar zou ik dan een vlokkentest of vwp doen? Die een kans op miskraam geven? Zolang vervolgonderzoek riskant is voor de vrucht, zou ik het denk ik zo moeilijk vinden om daar toe over te moeten gaan, dat ik die kans dan liever niet zou weten.

Het is persoonlijk! En er zijn al draadjes vol over geschreven op ZP... ;)

7. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Hier wel bij beide gedaan. Wij wilden gewoon van tevoren weten of t wel of niet mis was. Al weet je t nooit zeker. Hier beide keren een hele goede uitslag. Ik zou me idd afvragen of je bij een slechte uitslag verder onderzoek wilt laten doen met alle risico's van dien. Wij wilden dit wel en zouden (denk ik) de zwangerschap ook afbreken mocht de uitslag heel dramatisch zijn. Het is ieder voor zich. De een zegt dat ieder kindje welkom is, de ander voelt dit anders. Succes met je beslissing!

8. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    hier bij de eerste niet gedaan (ook niet aangeboden gekregen trouwens)
    Bij 2 en 3 niet gedaan ivm dat het "maar een kans berekening is"..... ik al een gezond kind had, geen verhoogd risico en geen down in familie....

maar toen ik zwanger was van derde las ik later hier op het forum dat een verdikte nekplooi niet alleen op syndroom van down hoeft te wijzen, maar ook een aanwijzing kan zijn voor andere hartafwijkingen....

DAT hadden ze me dus niet verteld bij vk....
    Aangezien hier dus wel "hartproblemen"in familie voorkomen , was het voor mij dus nu een reden om het wel te doen....

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Dat kan ik me wel voorstellen Cerberus. Maar bij de 20 weken echo wordt het hartje zelf ook heel nauwkeurig bekeken, en kans op hartafwijkingen zonder verdikte nekplooi blijft natuurlijk ook bestaan. Maar ik denk dat ik het met zo'n achtergrond misschien ook gedaan zou hebben. Ik heb ook lang moeten denken... pfff. Wij doen de 20 weken echo wel. Mensen vergeten soms dat je voor een SEO net zo goed kiest - NIKS is verplicht in prenatale screening! ;)

10. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    NOuja het "voordeel" wat je dan hebt, is dat je eerder op de hoogte bent, en eerder onder "controle" komt te staan...

en tja... 100% garanties krijg je toch noot..... uit testen, echo's etc. etc. hoeft niet alles te blijken....

de kansberekening op zich vond ik ook niet belangrijk....

had trouwens de combinatietest 2 dagen na mijn 32ste verjaardag... en als ik de afspraak 2 dagen eerder had gehad.... had dit veel gescheeld, qua "cijfer"....

eigenlijk toch raar... dezelfde zwangerschap... hetzelfde bloed, dezelfde echo..... maar dan toch een groot verschil.... ;)

11. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ik zit nu met 31 nog op 1:1000, maar ja, over een maand word ik een bejaarde van 32... ;) Maar dat verschil is niet enorm toch? 1:1000 vs. 2:1000, oftewel 0,01% of 0,02% Natuurlijk is dat een verdubbeling, maar... op zo'n kleine kans is dat geen wezenlijk groot verschil, zeg maar.

Je hebt gelijk, je komt natuurlijk eerder in het medische circuit als ze al iets zien bij 14 weken. Dat zou ik denk ik ergens ook wel geruststellend vinden. Ik zit zelf onder iets meer controle vanwege een kleine afwijking aan de placenta, en ik ben blij dat ik dat weet. Maar ja, dat is iets onschuldigs, ik heb makkelijk praten. Weten dat je een kindje met een afwijking krijgt lijkt mij best zwaar, maar voor sommige dingen wil je wel voorbereid zijn (daarom doen wij dus ook iig de 20 weken echo).

12. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Iets weten, is ook moeilijk..... maar aan de andere kant, kun je je er wel op voorbereiden....
    ik ben altijd van mening:
    "dat het is, zoals het is, en struisvogelpolitiek verandert daar (helaas) niets aan"....

20 weken echo, vind ik ook erg belangrijk....
    want er zijn zat dingen die ze kunnen constateren met zo'n 20 weken echo, die niet eens met het kindje (direct) te maken hebben...
    voorliggende placenta... toch fijn om te weten, voordat het zover is....;)
    Ik noem maar even een dingetje....

Vond hetzelf opmerkelijk dat 2 dagen een verdubbeling kan uitmaken....
    Ze moeten natuurlijk ergens "de grens trekken".....

13. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Bedankt voor die site met veel info over die test!!! Maakt het weer wat duidelijker.

Wij gaan waarschijnlijk toch maar neit zo'n test doen. Meer om het idee dat ik anders ongerust wordt als het een verhoogde kans is, maar niet genoeg om verder te gaan.

Blijft moeilijke keuze.

14. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    nog iets om mee te nemen in je overweging, niet elke zorgverzekeraar vergoed de combinatie test onder een bepaalde leeftijd...... zou ik eerst even onderzoeken, dan kom je achteraf niet voor een verrassing te staan.

15. anz87

anz87 Fanatiek lid

9 dec 2010
    1.903
    0
    0
    ik kreeg m idd ook niet vergoed maar vond 155 eu t wel waard om iig een indicatie te hebben.
    vandaag de uitslag gehad.. op alles wat ze testen had ik "de mooist denkbare uitslag" :)
    toch een hele geruststelling!:D

16. vlinderke

vlinderke Bekend lid

16 dec 2009
    763
    0
    0
    Wij hebben ons eerst afgevraagd of we voor een kindje met een beperking zouden kunnen / willen zorgen. Omdat dit voor ons de tot 3x toe geen probleem was, hebben we besloten om alleen een 20 weken echo te laten maken. Tijdens de 20 weken echo komen ernstige afwijkingen naar voren en kun je in de minst plezierige nog de keus maken om de zwangerschap af te breken. Dit gaf voor ons voldoende informatie om van de zwangerschap te genieten.

Inmiddels ben ik 37 en zwanger van de vierde. Niet verwacht, maar wel heel welkom. Omdat mijn partner en ik dit maal wel opzien om een kindje met een beperking op te voeden en groot te brengen (omdat er al 3 kinderen in ons gezin zijn en wij een vinden dat we een grote verantwoording tegenover hen hebben) hebben wij de test overgeslagen en zijn direct voor een vlokken test gegaan.

Dit was onze motivatie om het eerst niet maar nu wel te doen.
    Succes met je keuze en een hele fijne zwangerschap gewenst!

17. vlinderke

vlinderke Bekend lid

16 dec 2009
    763
    0
    0
    Oja, dit zei een vervangende gyn. tegen ons over de combinatie test:
    "Voor ouders is het eigenlijk helemaal niet interessant zo`n test. Je hebt maar keuze uit 2: wel of niet!"
    Mss. een beetje te kort door de bocht, maar ze had wel een punt.

18. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Het ligt er helemaal aan wat je met de uitslag gaat doen.
    Is een kindje met een beperking welkom? In hoeverre is dat fair tegenove het kindje, die moet er mee dealen tenslotte....
    Bij de 20 weken echo wordt in de meeste gevallen niet duidelijk of je kindje down heeft...uitzonderingen daar gelaten.
    het blijft een moeilijke keuze. Je moet echt bij jezelf nagaan wat je gaat doen met een "slechte"uitslag. Als je aan de hand daarvan toch niet kiest voor vervolgonderzoek, kun je de test net zo goed niet doen.
    Sterkte met het maken van de keuze!

19. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Wij zijn ook echt aan het bedenken wat we gaan doen!
    Bij onze eerste zoon 6jaar geleden was dit allemaal niet.
    toen moest je gewoon uitgaan van je 20wk echo.
    Ik/wij weten allebei dat we geen kindje willen met een down syndroom.
    Ik ben niet de juiste persoon om voor zo een kindje te zorgen, ik zou er niet mee om kunnen gaan...dat is mijn eerlijk antwoord!

Maar nog weten wij niet of we de test gaan laten uitvoeren..

mijn vk gaf me een voorbeeld van een stel die het haden laten doen..
    hun kans met het kindje met het down syndroom was 1:8
    Ze hebben toen geen verdere testen gedaan want bij hun was het kindje hoe dan ook welkom!
    Uiteindelijk WEL bevallen van een gezond Meisje!!

dus stel dat deze mensen de zwangerschap hadden afgebroken, dan was er een gezond kindje uit hun leven gerukt!

ik vind het toch wel een moeilijke keuze!

Deel Deze Pagina