Toch is dat niet waar. Negatief is namelijk een recessieve eigenschap, en positief een dominante. Dus als je van je ene ouder positief meekrijgt en van je andere ouder negatief, ben je zelf rhesus positief. Als jij zelf rhesus negatief bent, heb je twee keer het gen voor rhesus negatief gekregen en kun je zelf niet het positieve doorgeven. Als dit ook voor je partner geldt, krijgt het kind dus automatisch twee keer negatief, en is dus zelf ook rhesus D negatief. Andersom kan wel, rhesus positieve ouders kunnen een rhesus negatief kind krijgen. Maar als beide ouders rhesus negatief zijn, is hun genetische kind dat ook.
Ik ben dus rhesus negatief en bij allebei de oudste kids ook prik na de bevalling gehad. Bij de 30 weken kreeg ik hem zowiezo en na de bevalling hebben ze navelstreng bloed afgenomen en daaraan konden ze zien wat de kids hier hadden. Allebei de kids dus positief dus bij allebei een prik gehad. Neem aan dat me partner dan positieve bloedgroep heeft.
Dat neem ik ook aan. Geldt voor mij ook. Ik ben rhesus D negatief (rhesus c bepaalden ze toen nog niet) en beide kinderen positief. Dus moet mijn partner rhesus D positief zijn. Hij weet zijn bloedgroep niet.