Hallo, Ik heb een vraag over listeriose. Ik heb een hele tijd geleden vaak ongewassen sla en een paar dagen geleden ongewassen wortels gegeten. Ik ben nu 28 weken zwanger Nu schiet ik normaal niet meteen in de stress maar sinds me zwangerschap wel en al helemaal om dit soort dingen. Ik heb met mijn verloskundige gesproken en die denkt niet dat ik me er zorgen over moet maken maar als ik dat wel doe ik altijd even wat bloed kan laten afnemen bij de dokter voor de zekerheid. Nu heb ik de dokter gebeld maar die wilt mij dus niet hierop laten testen hij zegt dat het uitgesloten is dat ik dit heb? en me verder maar geen zorgen moet maken. Ik vind dit erg jammer vooral omdat ik er erg bang voor ben en geholpen zou zijn als hij het na wou kijken. Mag de vk mij hierop ook testen? of kan alleen de dokter dit en heb ik nu dus pech?
Goed in de gaten houden dat je geen koorts krijgt... Zo niet, dan hoef je jezelf geen zorgen te maken LCI-richtlijn Listeriose - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Dankje voor je reactie. Toch vind ik het raar dat ik dan op veel andere sites lees dat je het ook kunt overbrengen naar je kind zonder dat je er zelf ziekteverschijnselen van hebt. Ik heb 2 verhalen gelezen van vrouwen die 2 dagen voor de bevalling koorts kregen en bevallen waren en allebei de kindjes zijn overleden, later is er onderzocht en bekent geworden dat ze listeriose hadden. Dan lijkt het mij een beetje te laat om koorts af te wachten, vandaar mijn angst
Ik denk dat je listeriose wisselt met toxoplasmose. Voor een besmetting van listeriose moet je vooral letten geen rauwe producten te eten zoals rauwe melk (sommige kazen), rauwe eieren (verse mayonaise, verse chocomousse), en dus vlees en vis goed doorbakken. Er ook op letten dat groenten/fruit goed vers zijn. Goed wassen van groenten/fruit is vooral om toxoplasmose besmetting tegen te gaan, ook opletten met niet goed doorbakken vlees. Je moet maar effe "googlen" Sommige vk's/artsen doen maandelijks een bloedtest om te zien of er geen besmetting is geweest, anderen achten het helemaal niet nodig. Als ik jou was zou ik je vk vragen voor een bloedafname, zo ben je gerustgesteld, al is de kans wel heel klein dat er een besmetting is geweest.
Je hebt het idd over toxoplasmose. Kans is klein dat er problemen zijn opgetreden, maar als je echt ongerust bent zou ik toch een bloedtest vragen. Stress is ook niet goed voor je kindje, en met een bloedtest is dat snel opgelost.
Dankjewel voor jullie reacties. Juist omdat ik op google heb gekeken ben ik bang geworden voor listeriose. Ik dacht zelf ook meer aan toxoplasmose maar ook groente en fruit en het niet/niet goed wassen ervan kan je listeriose van krijgen. Maar ik heb dinsdag weer een afspraak met de vk dus maar gelijk aan haar vragen of zij dit niet kan nakijken in me bloed. Ik wist alleen niet of zij dit ook mochten testen ik dacht misschien alleen de huisarts omdat ze me nadat ik het de eerste keer had gezegd ook doorstuurde naar de arts
Niet druk om maken en zeker niet gaan googlen. Als je gaat googlen dan zal je nog 1001 andere dingen vinden wat je evt zou kunnen hebben of oplopen.... ALS je al besmet zou zijn dan had je dat gemerkt. Je word ziek. Van licht (misselijk, diarree enz) tot ernstig ziek... En daarbij, listeriose komt zelden tot nooit voor op verse/onbewerkte groenten. Het gaat juist om BEWERKTE groenten. Dus bijv die leuke maaltijdsalades en voor gesneden troep uit de supeemarkt. Die vervolgens een paar dagen in de koelkast staan te wachten om op gegeten te worden. Of salades die je zelf gemaakt hebt en te lang bewaard.