Hoi Dames, We prikken altijd van te voren bloed om te kijken of je inderdaad antistoffen aan maakt. Maakt je antistoffen aan, dan heeft de prik helaas ook geen zin meer. Je kan dit proces niet tegenhouden. De kans dat dit gebeurt is wel erg klein, vandaar dat in vele praktijken meteen de prik met Anti- D wordt gegeven. Tegenwoordig zijn er speciale transfusies waardoor ook mannen, de Anti-D vloeistof op peil kunnen houden. Dit is trouwens wel erg prijzig. Groetjes, Japke (verloskundige)
Hoi Kalush, Je krijgt de prik met 30 weken omdat vanaf dat moment er een kans kan bestaan dat je bloedcontact uitwisselt met je baby. Tevens is het verstandig je vk te bellen wanneer er wat met je buik gebeurd, bijvoorbeeld een harde duw er tegen aan, auto ongeluk etc. Ik heb bloedgroep A negatief en heb ook na de bevalling nog een prik gekregen. Overigens voelde ik van de prikken helemaal niets! Gr. Wendy
Nou we zullen afwachten wat er gaat gebeuren, ben ook niet bang voor de prik ofzo.. maar vroeg me gewoon af, waarom in de 30ste week.. En waarom bloedprikken als de uitslag toch nog niet binnen is als je geprikt wordt. Bij mij werd er gezegt dat het heel zelden voor komt, een negatieve bloedgroep bij vrouwen, dus toen ik dat hoorde dacht ik echt: och nee heb ik weer hoor.. Maar zo zie je maar weer, er zijn er dus genoeg, ben geen proefkonijn Ze hebben me bij de praktijk ook helemaal niet uitgelegt wat dit nou precies inhoud. Heb wel een aantal malen gevraagd, maar werd echt niks wijzer. Geen foldertje, niks! Nou ja, ik zie het wel.. het moet toch gebeuren en ik ben nu heel wat informatie rijker! Groetjes Kalush
ik ben vandaag geprikt en het viel wel mee, alleen als ik nu ga zitten voel ik het een beetje. Nu maar de uitslag afwachten...