alle voeding vervangen naar gezondere ingredienten...geen dieet

Discussie in 'De lounge' gestart door mirell, 8 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik ben bezig thuis alles uit de kasten op te maken en daarna te vervangen voor betere produkten.
    nu lijkt het me leuk als jullie ook spullen hebben produkten die gewoon goed vervangbaar zijn voor iets anders

ik ben gestopt met margarine op brood te smeren bijvoorbeeld...ipv daarvan gebruiken we alleen nog maar Roomboter
    Roomboter is gemaakt van het vet wat van melk komt niets meer niets minder
    halvarine is gemaakt van water,soja olie,palmolie,emulgator e741,
    zout, conserveringsmiddel voedingszuur kleurstof enz

om te bakken heb ik nu 100% Cokos olie en door de salade Olijfolie van een goede kwaliteit

willen jullie mij helpen met vervangende produkten aan te geven

zo wil ik mijn suiker en zoetjes gaan vervangen door Stevia

2. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Stevia gebruik ik ook, maar dan wel de druppels. Ik vind de poeder echt niet te pruimen...bbbrr....gebruik gewoon het liefste geen zoetigheid, aan die smaak wen je ook.

Kokosolie ben ik ook een groot fan van sinds een paar maanden.
    En lijnzaadolie....als ik salade maak heb ik voor mezelf genoeg aan een eetlepel van deze olie meer dan smaak genoeg.

Zakjes om mix mee te maken voor bijv nasi/bami/lasagne gebruik ik ook niet meer.

Wat nog meer, tja, ik ben zelf nog veel zoekende. Dus spiek mee ;)

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Mijn dieetist (ivm coeliakie) adviseert mij om niet alleen kokosolie en olijfolie te gebruiken, maar ook vooral boter te blijven gebruiken bij het bakken, braden en wokken.

4. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Wij vervangen ook een hoop, gebruiken ook alleen maar volle melk, vette yoghurt ed. Suiker gebruikte ik al nooit, dus vervangers heb ik niet nodig :) handig topic dit, ik lees mee!

5. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    stevia wil ik de groene hebben aangezien de witte niet natuurlijk is in mijn ogen.

vind het leuk om veel dingen te gaan vervangen en niet zo dat je noooit meer eens iets neemt ofzo dat is gewoon niet mijn doel

maar inderdaad saus van creme fresh maken is zoveel smakelijker en dan zelf kruiden

6. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Qua yoghurt gebruik ik de Griekse of Bulgaarse, zit zoveel meer smaak aan!
    Melk drink ik niet, vind ik niet lekker.

7. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    klopt Roomboter is ten onrechte altijd als slecht bestempeld en iedereen wou halvarine of margarine
    maar dat is een behoorlijk bewerkt produkt
    en laten we eerlijk zijn
    wat gebruik je nu op een broodje? en hoeveel gebruik je nou uiteindelijk per dag

8. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    heb weleens gelezen dat Kaas 1 van de weinige produkten is waar ze iets uit halen (vet) zonder dat er iets anders in de plaats gestopt word.

ik zat te kijken bij soja melk maar dat vind ik heel erg zoet aangezien er suiker aan toe gevoegt word

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Door boter weg te laten uit mijn dieet kan ik tekorten krijgen als ik alleen oliën gebruik.

Roomboter te gebruiken op brood is trouwens ook niet per definitie goed voor je. Het is ontzettend vet. Mocht je niet de slankste zijn, dan zou dikke lagen boter op een hoeveelheid brood niet perse beter dan wanneer je een margarine product gebruikt.

Stevia blijft een bewerkt product. Behalve de groene maar die schijnt niet lekker te zijn. Vloeibaar is ook lekker chemisch.

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Er zijn ook producten waar het niet in gestopt wordt.

11. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ben ik nou gek, maar suiker is toch een natuurlijk product?

12. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    welke Cokosolie /vet gebruik jij?
    ik heb nu een pot maar dit is de variant die geen geur heeft.
    maar man haat cokos dus moet ergens beginnen
    de geurende schijnt echt goed te zijn voor je lichaam enz
    de gerafineerde schijnt niet goed en niet slecht te zijn

13. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Hier ook een roomboterliefhebber! Hier wordt alleen maar roomboter en olijfolie gebruikt. En heel soms 'rapsöl' als er iets gebakken moeten worden wat niet gaat met roomboter. Als boter om te smeren wordt hier smeerbare roomboter verkocht, dat is gewoon 90% roomboter en 10% olie waardoor het niet volledig stolt. Volgens mij kun je dat thuis ook wel maken, vind ik iets makkelijker smeren dan gewone roomboter.

Suiker vervangen doe ik nog niet. Sowieso bak ik cake/koek/taart altijd zelf, dan kan ik ook spelen met de hoeveelheid suiker die erin gaat. Stevia vond ik een beetje gehypt en ik vind het een rare nasmaak hebben.

Ook gebruiken wij geen kruidenmixen. Lekker zelf mixen. Iemand had het over een nasi-mix, daar ben ik wel benieuwd naar! Ik kijk zelf vaak naar de ingredienten in mixen en koop dan de kruiden die ik nodig heb. :)

Brood probeer ik zoveel mogelijk zelf te maken. Fruit en groente probeer ik zoveel mogelijk biologisch te kopen. En we gebruiken altijd volle producten, volle melk/yoghurt. Eigenlijk hou ik ook van verse melk maar ben te lui om vaak naar de melkboer te gaan.

Trouwens, turkse/griekse yoghurt hoort niet keihard te zijn. Het moet er niet uitzien als drilpudding, dan kun je er meestal van uitgaan dat er iets verstevigends (zoals gelatine oid) in zit.

Ook probeer ik zo min mogelijk dingen in blik te kopen. Daarvoor koop ik het liever vers of (onbewerkt) uit de diepvries (bijv erwten enzo).

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Natuurlijk is een suikerbiet. Maar dat witte goedje dat je in je thee of koffie doet is niet meer natuurlijk.

15. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik heb ook geurloos, om precies dezelfde reden :D

16. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bami/nasi:

Knoflook persen of raspen
    Gember raspen

Dit verwarmen in boter/olie/wat dan ook
    Vlees of vleesvervanger met ui en groenten.
    Vervolgens gooi je naar smaak de volgende gedroogd kruiden erbij:

Gemalen koriander
    Komijn heel
    Gemalen komijn
    Gemalen gember
    Kerrie
    Kurkuma

Eventueel nog wat geroosterde sesamzaadjes en of verse koriander.

Rijst of bami koken en eet smakelijk.

Pindasaus maken?

Pindakaas, dezelfde kruiden als hier boven. Plus een heel klein beetje bruine basterdsuiker, ketjap, sambal, citroensap en melk.

17. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Je hebt bij de houdbare melk ook unsweetend soja melk. Geen idee of het wat is, maar er zit veel minder suiker in.

18. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Ohh super! Bedankt!!

19. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Sajoer boontjes:

Gember en knoflook in olie/boter/ofwatdanook fruiten

Ui en eventueel (vega)gehakt erbij

Vriezer of verse spercieboontjes erbij
    Eventueel champignionnen erbij

Blikje kokosmelk (geen light!) of santen in de pan doen. sambal en een lepel donkere bastardsuiker erbij.
    Klein beetje boullion erbij. In geval van verse boontjes het gaat laten pruttelen. In geval van vriezer boontjes alleen kort laten indikken.

Rijst koken.

Geen (vega) gehakt gebruikt? Dan ook ff een eitje per persoon koken.

Eet smakelijk.

Deel Deze Pagina