Advies zoenende peuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ZonStraal, 23 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Hoi Dames,
    Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen, schaam me ergens ook wel. Mijn zoontje van bijna 3 doet nu sinds 2 weken 'stiekem' zoenen. Hij vraagt dan aan zijn tante om zich te bukken en mee naar de gang te komen (of hoekje) en pakt haar dan met twee handjes vast bij haar wangen en drukt zijn mond op die van haar :). Dit doet hij dan gerust 1 minuut lang, haalt adem en wilt weer zoenen en zegt dan 'erbij 'nog 1 laatste keer'.

Hij doet dit nu bij twee tantes van hem en we hebben hem net 'betrapt' toen hij zijn zusje op de mond aan het zoenen is.

Ik wil niet dat mijn zoontje denkt dat dit normaal is en bij iedereen gaat doen. Ze gaan eind deze week pas weer naar opvang dus daar wil ik het dan ook neerleggen, want hij zegt dat hij het daar doet (misschien geleerd of gezien van oudere kindjes??).

Hebben jullie tips of is dit voor iemand herkenning? Is het een fase wat erbij hoort?
    Alvast bedankt dames!

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Gewoon uitleggen dat zulke kusjes alleen voor papa en mama zijn?
    En dat het natuurlijk wel liegpf is maar dat het niet de bedoeling is dat je het bij iedereen doet.

3. Saskia78

Oh en misschien eens vragen van wie hij dat geleerd heeft... Dat "nog 1 laatste keer..." klinkt redelijk gekopieerd van een volwassene :)

4. ZonStraal

Dat '1 laatste keer' dat zegt hij bij alles, dat heeft hij van ons geleerd. Als het bijvoorbeeld bedtijd is en hij nog 1 aflevering Bumba wilt kijken zeggen wij 'nog 1 laatste keer' en dan naar bed. Of 'nog 1x keer slapen en dan gaan we morgen naar oma' etc.

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    En mss even aan de omgeving vragen of ze dit niet willen accepteren? Beetje gek hoor, ik zou hem dat ook gewoon uitleggen!

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is apart gedrag, maar op zich niet heel zorgwekkend. Het lijkt me kopieergedrag, dus ik zou wel willen weten hoe hij eraan komt. Van jullie, van de tv, andere kindjes kdv ... Het is niet zo heel gek dat hij dit nadoet. Maar ik kan me wel voorstellen dat je het vervelend vindt.

Ik denk dat er een aantal dingen zijn die je kunt doen;
    - Tegen je zoontje zeggen dat zulke kusjes alleen voor papa en mama zijn. En biedt hem gelijk een alternatief; een aai over de bol, high-five en boks o.i.d. Iets wat hij ook leuk / stoer vindt.
    - Tegen de tantes (en anderen) zeggen dat niet mee mogen gaan met het stieken zoenen, maar dat ze gelijk nee tegen hem moeten zeggen en jullie alternatief gebruiken.
    - Bij het kdv uitleggen wat hij doet en vragen of zij dit gedrag herkennen of het van meer ouders hebben gehoord. Verder ook hun op de hoogte brengen van de manier waarop hij dan wel mag laten merken dat hij iemand lief vindt.

7. ZonStraal

We gaan zeker het KDV op de hoogte brengen. Sinds dat hij is overgeplaatst naar een andere groep met oudere kindjes begon hij hiermee.
    Thuis zoenen wij elkaar niet zoals hij afbeeld, dat bewaren we voor als de kids er niet bij zijn.
    De tantes weten nu wat ze er mee moeten doen en gaan hem dat dan ook uitleggen als hij het weer doet.
    En ook wij willen graag weten waar het vandaan komt!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waar maak je je druk om?

Ik zal wel naief zijn hoor, maar ik zie het niet.

Dit hoort bij de ontwikkeling. Hoe panischer je erover doet, des te averechtser het effect kan zijn. Moet zoenen in een verdomhoekje of is het iets dat bij houden van/lief vinden hoort?

Op de psz was een jongetje dat steeds in het huisje onder de glijbaan mijn zoontje zoende. Ik zag dit een keer van een afstandje en vroeg de leidsters erop te letten. Het gebeurde dus vaker. Omdat dit jongetje wel erg claimerig is, wordt hij nu een beetje in de gaten gehouden. Hij kan ook kindjes 'doodknuffelen'. Maar er is niks van gezegd.

Mijn zoontje kan heel goed aangeven wat hij niet prettig vindt en ik heb hem er niet over gehoord. Geen slapende honden wakker maken. Als je bij hem ergens de nadruk op legt, wordt er meer waarde aan gehecht. Dan blijft het juist hangen, wordt het een dingetje.

Hoe leg je uit dat je niet mag zoenen? Zoenen is toch iets liefs?

Dat je zegt dat je hem hebt 'betrapt' hebt toen hij zijn zusje zoende, vind ik best heftig. Wat is je angst?

Mijn man en ik zoenen elkaar en onze zoon op de mond. Als hij dat bij zijn zusje zou doen, zou ik daar totaal niet mee zitten, integendeel!

9. ZonStraal

Ik snap je reactie en ben ook blij dat je je mening geeft. Dit geeft me ook een andere kijk op hoe andere het zien, vandaar ook de topic.

Mijn angst is dat mijn zoontje dit straks als normaal beschouwt en andere kindjes gaat lopen zoenen. Ik ben bang dat mijn zoontje raar wordt aangekeken door de leidsters of andere ouders. Misschien reageer ik wel te heftig dat realiseer ik me ook.

Mijn zoontje is zich van geen kwaad bewust en doet dit echt omdat hij diegene gewoon lief vindt. Maar ik wil niet dat hij het normaal vindt om andere mensen ook volop de mond te kussen.

Misschien is mijn woordkeus niet goed geweest maar met betrapt bedoelde ik hoe ik ze samen vond. Mijn zoontje had zijn zusje onder het bureau gelokt en heeft haar toen stiekem daar gezoend.

Misschien maak ik me ook wel te druk om deze kleine dingetjes maar goed vind het fijn om andere ouders ook te spreken voor advies en tips.

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Tja, ik voel ook wel een beetje met Zogelukkig mee. Maar je zit altijd met je eigen gene, die is steeds in strijd met het vrije gedrag van je kindje. Ik dub ook wel eens over het kussen, ons meisje loopt op het moment zelfs met een opgeheven kusmondje op aardige mensen op straat af, die haar gedag zeggen. Gelukkig snappen die ook wel dat ze haar niet op haar mondje moeten kussen, maar als de eerste dat wel waagt te doen, vind ik het niet zo leuk meer :(

Misschien kun je eens aan hem vragen waarom hij het stiekem doet. Hij mag tenslotte iedereen die hij zo lief vindt (de mensen die je noemt) best kusjes geven.

Maar ja, je zou zelfs nog kunnen bedenken dat iets stiekem doen onderdeel is van het opgroeien...

11. zogelukkig

In vet gedrukt, daar raak je de kern: hij zoent iemand omdat hij diegene lief vindt! Da's een mooie emotie hoor!:)

Dat hij het stiekem doet, ja, daar weet ik zo gauw niets op te zeggen.

Mijn zoontje geeft mij regelmatig een dikke kus vol op mijn mond, zomaar, omdat hij mij lief vindt. Ik vind dat heel waardevol.

Ik ben heel preuts opgevoed. Heb mijn ouders nooit zien zoenen, nooit. Geen enkel teken van affectie. Zo bizar!
    Mijn man komt uit een veel vrijer gezin en gelukkig zijn wij allebei heel knuffelig. Ik vind het fijn om onze zoon dat mee te geven.

Zoenen is niet vies of raar. Ik zou er heel voorzichtig mee zijn om het te verbieden. Als hij een tante wil zoenen, zou die tante dat 1x kunnen toestaan en dan als hij nog een keer wil, kunnen zeggen: "ik vind jou ook lief, zo is het goed, kom we gaan weer naar de kamer en als ik weg ga, geven we elkaar weer een kus." Ze zou hem dan ook voor kunnen zijn, door het in de kamer bij de andere mensen te doen ipv stiekem op de gang. Zo ook met het zusje: ik zou zeggen dat hij lief is omdat hij lief is voor zijn zusje, maar dat hij haar ook op de bank een kusje mag geven. Je zou dat wellicht ook kunnen sturen.

Ik zou het echt, echt niet verbieden. Dan krijgt hij het idee dat het dus niet normaal, niet goed is en dat wil je denk ik niet?

Maak het maar niet groter dan het is.;)

12. Saskia78

Mja hier wordt op de mond gezoend enkel bij ons en evt directe familie.
    Vind ik wel voldoende op zich eerlijk gezegd.
    Maar moet zeggen dat ikzelf helemaal niet zo zoenerig ben...
    nooit geweest ook.... Verjaardagen en feestdagen vond ik ook altijd verschrikkelijk... Of perse moeten zoenen als je een vriendin tegenkomt....brrrrrr
    Grappige is dat juist van die paar mensen die weten dat ik dat zo vind.. Is het minder erg.
    En verder doe ik het dus braaf op de gepaste gelegenheden :)
    Hoort er toch beetje bij.

Maar op,de mond zoenen.. Tja dat hoeft mij niet met Jan en alleman... Al weet ik niet of ik er direct wat van zou zeggen als het een keer gebeurde. Als ze stelselmatig het bij iedereen zou doen zou ik het wel minder prettig vinden.
    Maarja... Dat ben ik hè :)
    Zoveel mensen, zoveel meningen.

13. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik zou ook zeker niet willen dat mijn dochtertje mensen op de mond gaat zoenen. Zou graag willen weten bij wie ze dat heeft gezien als ze het gaat doen.

Ik denk dat het goed is als je een alternatief aanbiedt en aangeeft dat het verder prima is om mensen te zoenen die hij lief vindt. Goed dat de tantes met jullie meewerken.

14. zogelukkig

Misschien heel niet duidelijk: maar ik zoen alleen mijn man en kind op de mond. Oh ja, en mijn beste homo-vriendjes.:D

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Zo'n grens voel ik ook wel hoor, maar zij niet dus ;) En ik ga haar dat voorlopig nog niet uitleggen ook, ze zou het nu nog niet eens snappen denk ik, maar ook om het onbevangene niet te verstoren. Best ingewikkeld, een kind :D

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik vind het niet erg dat hij het doet, maar dat hij het 'stiekem' wil doen vind ik eerlijk gezegd wel wat raar. Misschien komt het toch van dat kindje op het kdv, die kroop immers ook samen met je zoontje weg. Hou het gewoon even in de gaten en leer hem dat het niet stiekem hoeft, maar ook niet bij iedereen op die manier.

17. Bri

Bri Niet meer actief

Met zoenen (en alle vormen van aanraken) hebben we één simpele regel: je mag het doen zolang de ander het ook wil. Als die nee zegt, dan doe je het niet.
    Dus als een van de tantes het niet prettig vindt, moeten ze dat gewoon tegen je kind zeggen.

Ik ben het eigenlijk helemaal eens met zogelukkig. Op de mond kussen (en uitgebreid knuffelen) is helemaal niet raar onder peuters. Dat het een volle minuut duurt zou ik niet prettig vinden, dus daar zou ik mijn grens wel in aangeven. Ook laat ik m'n kinderen weten dat ik het niet goed vind als ze met tong en al willen zoenen (dochter likt het liefst alles en iedereen af, geweldig vindt ze haar 'lappie').

Persoonlijk zie ik er dus niet zo'n probleem in. Alleen als iemand het niet wil, dan moet ook je zoon dat wel respecteren. Net zo goed als hij nee moet kunnen zeggen als iemand hem wil kussen terwijl hij daar geen zin in heeft.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zou er ook niet zo'n punt van maken. Kinderen op die leeftijd mogen van mij anderen zoenen, het geeft aan dat ze elkaar lief vinden. Mijn zoontje geeft in dat kader ook vaak weer dat hij met diegene wil "trouwen". Zo wil hij graag met mij trouwen, met zn zusje en met het meisje van de opvang... Tsja, daar ga ik ook niet serieus over in discussie, dat vind ik wel schattig!
    Zolang hij anderen er niet mee "kwaad" doet... zo zou ik bijvoorbeeld wel een rem zetten op het geen dat ie het zo langdurig doet. Duidelijk maken dat niet ieder kindje dat zo leuk vindt en dat als hij een weerwoord krijgt dat ie dan wel moet stoppen. Of hem misschien vertellen dat hij het eerst aan het kindje moet vragen voor dat hij begint?
    Misschien voelt het een beetje beschaamd aan omdat hij het zo "stiekem" doet? Hoe minder druk erop, hoe minder "interessant" het wordt! Zou je er ook mee zitten als hij diegene niet zou meenemen naar de gang maar het gewoon midden in de kamer doet?

19. fafje

fafje Niet meer actief

enige wat ik zou bijsturen, is uitleggen dat het niet stiekem hoeft...dat is het enige "rare" wat ik er van vindt...

als hij 1 van de tantes mee wilt nemen...kunnen zij vragen waarom, wat gaan we daar doen? oid...mss geeft ie dan zelf aan dat ie een kus wilt geven..en dan kunenn zij zeggen, dat kunnen we ook hier doen, dat mag toch iedereen zien..

verder is het naar mijn idee en weten ehct zooo normaal gedrag...natuurlijk mijn zoontje is veeel jonger en kust alles en iedereen, maar ik vind het fijnd at ie zich zo durft/kan uiten...en hopelijk houdt hij dat in stand...zoenen op de mond vind ik wel weer dat uit gelegd kan worden..maarja goed...dat is afhankelijk van wanneer je kind dat begrijpt...

mijn zoontje zegt bij elk kusje keihard mmmmmmmmm ...echt zo lief toch

20. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik denk dat ik de reactie wel snap.
    hier ook een zoontje die iedereen zoent die hij lief vind! whoppa! vol op de mond :D zo'n lekkere klefzoen! hihihihi. maar we proberen hem wel te leren andere mensen op de wang te zoenen.
    maar er is een verschil tussen zoenen. en idd zo'n lange! zoen.. hij doet het ook wel eens bij mij. en tis echt of hij een foute filme heeft gezien :D:D:D hahahaha. dan sta ik ook wel paf. past toch niet bij zo'n ventje?
    ik zeg er verder niks van. hij zoent maar. maar wel vreemde op de wang. (vind t gewoon niet zo fris als hij jan en alleman vol op de mond zoent)

Deel Deze Pagina