ook ik vertrouw niet op dit soort bronnen...de telegraaf zegt mij ook niets. ik haal mijn bronnen uit heel andere (vak)'literatuur' en ga zeker niet af op sensatieverhalen...
Pfffff, dat modder gooien hier is een beetje jammer.... Ik ben, en ik denk zeker niet de enige, erg in dubio over het tijdstip van vaccineren (daar begon dit onderwerp ook mee). Het lastige is, dat voor een leek als ik en toch ook wel een redelijke tijdsdruk aangezien met 2 maanden normaal gesproken de eerste inentingen gegeven worden, het moeilijk is een gefundeerde keuze hierin te maken. Er is op internet zó veel info te vinden. Zowel voors als tegens. Ik neig naar wél vaccineren, maar dan op latere leeftijd. Maar wanneer dan wél? En welke risico's neem je tot die tijd? Voor mij is het lastig betrouwbare informatie terug te vinden. Daarom ben ik zo benieuwd naar goede bronnen. Zowel voors als tegens. Pas dan kan je een goede keuze maken (al blijft het gedeeltelijk ook een gevoelskwestie). Ik ben dus heel benieuwd op basis van welke bronnen jullie je keuze hebben gemaakt. waarschijnlijk is dit niet zo makkelijk te beantwoorden, maar wellicht kan iemand me op weg helpen.
bij mij begon het puur als een gevoelskwestie. het voelde niet goed om voor de 6 maanden een kindje te laten vaccineren, dus: ziektekiemen in laten spuiten. (plus een heleboel andere stoffen omdat een vaccin net als ieder medicijn natuurlijk houdbaar moet zijn en dus ook andere stoffen bevat). Toen ben ik gaan lezen en ook omdat in mijn directe omgeving zoveel kinderen chronisch ziek zijn geworden na vaccinatie...er zijn veel ouders die beslissen om het 2e kind niet of nauwelijks te vaccineren. omdat een kindje zijn immuunsysteem nog helemaal moet ontwikkelen en dat is tot 2, 3 jaar nog niet het geval kozen wij in eerste instantie voor niet vaccineren tot 2 jaar iig. maar we zien wel. verder zijn wij gaan lezen zowel op nederlandse pagina's als kritisch prikken en andere soortgelijke (naar mijn mening wel betrouwbare) sites. Ook in het engels. Maar op internet is veel onzin te vinden van vele kanten dus heb ik ook artsen geraadpleegd en tot mijn grote verbazing konden deze reguliere (kinder)artsen mij ook vertellen dat vaccinatie weldegelijk ook gevaren heeft. en dat het zeker niet zonder risico is...Maar zij zeiden weer dat mocht een kindje zo'n ziekte krijgen, het natuurlijk ook gevaarlijk is. anyway er is veel te vinden over deze ziekten en over het wel niet vaccineren en veel onderzoek is gedaan en veel onderzoek (nog) niet. Als je wil kan je je ook verdiepen in wat homeopathie kan doen in combinatie met vaccineren. Dit kan de bijwerkingen verzachten... Wij zijn ook bij een homeopathisch kinderarts (naast een reguliere kinderarts) en zij omschreef het als heel simpel: wat zij in haar praktijk ziet is dat kinderen die niet vaccineren haast nooit bij haar komen omdat ze vrijwel nooit ziek zijn. kindjes die gedeeltelijk vaccineren komen wat vaker langs maar niet met heel ernstige of chronische ziekten. Kinderen die alle vaccinaties hebben gehad komen bij haar om beter te worden...zo zijn er nog veel voorbeelden in mijn directe omgeving zowel op lichamelijk als psychisch vlak die me erg aan het denken hebben gezet. ook geluiden over het uit de handel nemen van bepaalde vaccins omdat kinderen schade hebben opgelopen, hebben ons zo doen beslissen, maar nogmaals er zijn nog veel meer persoonlijke redenen (oa de auto-immuunziekte van mijn man) het is idd een gevoelskwestie maar er zijn ook feiten die er niet om liegen! lees rustig over dit onderwerp, zet de twee kanten tegenover elkaar en trek zelf je conclusies zou ik aanraden! (en nog wat: wat is betrouwbaar? niet alles wat 'officieel' naar buiten gebracht wordt is niet altijd zo volledig en betrouwbaar. er zijn veel belangen mee gemoeid...) veel wijsheid en succes met je beslissing en hopelijk voelt je beslissing uiteindelijk goed!
Ik ben begonnen met het boek van Anneke ten Bleeker, Wat je niet verteld wordt over vaccinaties (bol.com | Wat je niet vertelt wordt over vaccinaties, Anneke Bleeker | Nederlandse... kun je er even inkijken). Aan de hand van dat boek ben ik verder gaan lezen in de honderden links die zij geeft en de talloze boeken die zij, omtrent dit onderwerp, aansnijd. Geen boeken van geitewollensokken hippies maar van artsen over de hele wereld. Toen besloot ik (voorlopig) niet meer te vaccineren en heb ik mijn kinderen laten ontstoren. Mijn oudste heeft alle vaccinaties gehad, mijn jongste de eerste twee. Mocht ik nog besluiten tot vaccineren (alleen DTP de rest slaat nergens op vind ik) dan niet eerder dan dat ze naar de psz gaat.
En toen zaten we in een catfight.. Nergens voor nodig lieve meiden en ook nergens voor nodig om elkaar persoonlijk af te kraken (lekker makkelijk ook via internet). Niet doen dus. Ik laat het onderwerp hierbij en geef jullie allemaal een lekkere biologische knuffel
ben ik het helemaal mee eens! veel sterkte/succes/wijsheid voor iedereen met de beslissingen die je als ouder voor je kind moet maken want er zijn veeeeeeel dingen die je moet beslissen voor je kindje(s)
Het is geen catfight hoor haha. Vind het alleen jammer dat mensen zo raar kunnen reageren en niet goed lezen. Ik schreef over de telegraaf, en de reacties van lezers zelf, dat staat los van wat de telegraaf schrijft. Dus mensen zoals wij die hun ervaringen over de bijwerkingen schrijven over wat ze hebben meegemaakt met hun kinderen. En daar stonden toch best wel erge reacties tussen en ook van mensen waarvan hun kind dus wel degelijk autisme hebben gekregen naar de enting. Die mensen leggen de link met de enting. En als er dan word geschreven dat de telegraaf sensatie belust is dan denk ik van je leest niet goed. Want dat artikel is van de telegraaf maar de reacties van de lezers zelf....
je hebt gelijk, er zijn veel mensen/ouders die dit overkomen is...wat dat betreft is het goed dat (ook haha) de telegraaf daarover schrijft zodat het ook bij een (laten we wel wezen) groot publiek bekend is dat vaccinatie ook een niet zo onschuldig karakter heeft...maar goed, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen haha! en verder mag iedereen beslissen wat goed voor zijn kind voelt. ik ga anders in de herhaling vallen...