Huisarts, tandarts, thuiszorg etc. Nog mondkapjes nodig?

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Nummer4, Mar 20, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,669
    6,564
    113
    Female
    Vraag aan zorgverleners, huisartsen, thuiszorg etc.

Ik lees berichten dat er een miljoen mondkapjes voor de ziekenhuizen onderweg zijn vanuit China. Hoe groot is de nood momenteel op andere plekken dan in de ziekenhuizen?

Ik kwam dit tegen:
    https://maakjemondmasker.be
    In België maken gedetineerden momenteel ook al dit soort kapjes. Het is geen kapje om doelbewust met geïnfecteerde mensen te werken, maar zorgt wel voor iets meer protectie dan zonder kapje uiteraard.

Ik zou bijvoorbeeld voor de lokale huisarts, tandarts, thuiszorg een lading kunnen maken indien gewenst.
    Als meer mensen dat lokaal aanpakken, kunnen deze mensen ook hun werk relatief veilig blijven doen.

Zou graag horen van mensen die in de lokale zorg werken, of hier behoefte aan is.
    (En ja, ik ga zelf ook bij de huisarts en thuiszorg in het dorp informeren)

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Zag gisteren op hart van nederland dat er door het hele land inzamelingen bezig zijn voor mondkapjes, handschoenen, brillen enz. Werd goed op gereageerd. Een brandweer in het zuiden had al 1000 kapjes bij elkaar. Vooral autospuiters schijnen de kapjes met deze filter standaard op voorraad te hebben en doneren nu massaal.

Ik denk dat de kapjes waar jij het over hebt niet gewenst zijn omdat ze geen verschil maken. Dat filter is wat het kapje belangrijk maakt. Maar ik zit niet in de zorg dus kan het fout hebben.

3. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,669
    6,564
    113
    Female
  4. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Nee je hebt gelijk. Ik heb al mensen op Facebook gezien die ze zelf maken en dan verkopen onder het mom van "beter iets dan niets". Kosten 5 euro per stuk:rolleyes:
    Mensen trappen er massaal in.

Je ziet ook veelal die chirurgische mondmaskers. Die zorgen er alleen voor dat jij niet op mensen kan hoesten en dat je misschien minder aan je gezicht zit. Dus ook die doen niks.

GossipGirlxoxo likes this.
  5. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik moet wel bekennen dat wij hier zo een zelfgemaakt wasbaar mondkapje in huis hebben voor als 1 van ons boodschappen moet doen als het nog erger word. Schijnveiligheid maar het voelt fijner. Tot nu toe doen hier bijna alle locale winkeliers aan bezorgen en met tikkie betalen dus hoef de deur niet uit. Van de week bloemen van de bloemenman ontvangen, vanavond komt de groenteman verse groente en fruit bezorgen. Ook de slager doet rondes bezorgen na sluitingstijd. En met wat ik nog in voorraad had kom ik aardig ver hiermee.

Nummer4 and Louise11110 like this.
  6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Bedrijf in Friesland (Friese Lampe Group)
    heeft al het volgende:

https://www.grootsneek.nl/nieuws/algemeen/2020/03/19/friese-lampe-group-schiet-te-hulp-bij-tekort-aan-mondkapjes/?fbclid=IwAR3uElfy04eORy9g6YuKawrbaS6L-55FnZTvsrS7ADTaTrsloKBlYbRCqfk

De chirurgische maskers worden geproduceerd naar model van bestaande wegwerpmaskers van het type IIR, maar dan met textiel dat hergebruik mogelijk maakt. Het toegepaste technisch textiel wordt onder andere voor OK-kleding gebruikt, is antistatisch en steriel reinigbaar. Het doel van deze maskers is om patiënten te beschermen tegen ziekteverwekkers uit de mond of neus van de drager. Door het dragen wordt tevens voorkomen dat de drager zijn eigen neus of mond aanraakt met zijn handen en dan zichzelf kan besmetten. Dit masker is een nieuwe ontwikkeling, aan de certificering van het masker wordt momenteel hard gewerkt.

Nummer4 likes this.
  7. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Wat goed dat ze dat allemaal doen!
    Het is inderdaad schijnveiligheid en ik begrijp dat het prettig voelt.

Ik wil ook niet zeggen dat men het niet moet doen, ik hoop alleen dat mensen wel beseffen dat het geen echte bescherming biedt en dat ze niet uitgebuit worden in deze al gekke en moeilijke tijden.

GossipGirlxoxo likes this.
  8. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,669
    6,564
    113
    Female

Maar dat is dus ook het idee hier achter, dat jij niet op anderen hoest en dus anders minder snel kan besmetten als je het virus onder de leden hebt. Stukje schijnbescherming, maar in de opening kan wel een filter gestoken worden eventueel.

9. Nummer4

Nummer4 VIP lid

Dec 14, 2019
    6,669
    6,564
    113
    Female
    Vraag me dan nog wel af of mensen in de zorg (dus niet ziekenhuis) behoefte zouden hebben aan dit soort maskers.

Werk jij in de zorg zoals boven genoemd, tandarts, evt huisarts, thuiszorg, is dit onderwerp al ter sprake gekomen? Is hier behoefte aan?

Ik zou de dan namelijk gratis maken voor zover mijn tijd reikt naast thuisonderwijs aan een kleuter en groep6er.
    Heb nog heel veel katoentjes liggen namelijk.

Share This Page