Gisteren had ik een sollicitatie gesprek en kwam op een gegeven moment de vraag, je bent 30 en getrouwd, heb je kinderen? Dus ik antwoordde: nee, nog niet. (had gewoon NEE! moeten zeggen ) Vervolgens kreeg ik de vraag hoe ik het zag als in de toekomst kinderen zou krijgen. Ik antwoordde dat ik wel wil blijven werken, maar wel minder. Vervolgens ging hij op m'n cv zitten te kijken en vroeg: hoe lang ben je nu getrouwd? Whhaaaa ik kreeg er een bijzonder raar en naar gevoel bij en mijn man reageerde s'avonds dat zulke vragen helemaal niet mogen in een sollicitatiegesprek.... :x Meer mensen die hier ervaring mee hebben of weten of dit eigenlijk mag?
Een werkgever mag inderdaad niet naar zo'n prive situatie vragen. Dus je had er ook geen antwoord op kunnen geven, of zoals je al aangaf, enkel Nee kunnen zeggen.
Een werkgever mag dit inderdaad niet vragen! Ik ben ook aan het solliciteren en mij is nog niks gevraagd hierover.
Nope, mag idd niet. Ik vind het ook helemaal niet netjes en niet relevant eigenlijk..... Heb meteen zo'n gevoel van: wil ik daar wel werken
Dit mogen ze niet vragen. Maar het was ook niet echt handig van je dat je zei dat je dan minder wil werken.. Dan had ik je ook niet aangenomen. Iemand die zo ongemotiveerd is dat ze voor dat ze voordat ze aangenomen is al weet dat ze dit werk alleen maar wil doen , omdat dat wat ze echt wil nml kinderen thuis verzorgen nog niet aan de orde is. Tsja zo iemand wil je uiteraard niet in je zaak hebben. Dan neem je wel iemand aan die echt wil, en er echt voor gaat. hij had op een andere manier achter je motivatie moeten komen. En wellicht is dit voor jou een tip. Een manager wil iemand die gemotiveerd is , er voor gaat, enthousiast is over wat hem aangeboden wordt, ideeën heeft over de inhoud van de functie . Dat is belangrijker dan wat je weet. Je cv was nml al goedgekeurd anders was je niet uitgenodigd. Daarna gaat het bijna alleen nog maar om al die andere dingen.
Dit is idd een lastige situatie. Een werkgever mag je dit niet vragen, maar sommige doen het toch. Jij hebt het recht om niet op dit soort vragen in te gaan, dat kan je ook letterlijk zo zeggen in een sollicitatiegesprek. Dit kan een positieve uitwerking hebben, bv. voor een baan waar veel assertiviteit voor wordt gevraagd, maar evengoed ook een negatieve uitwerking. Mij is het ook een aantal malen overkomen en ik reageer in elke situatie anders. Je kan ook zeggen dat je daar nog niet zoveel mee bezig bent. Je kunt toch ook zomaar plotseling zwanger raken .... : : : : Dan kun je het ze mededelen onder het mom van; niet gepland maar heel erg gewenst!! Probeer jezelf niet uit de markt te zetten, maar doe wel dingen waar je je goed bij voelt. Heel veel succes met solliciteren! Groetjes, MWB
Iemand die zo ongemotiveerd is dat ze voor dat ze voordat ze aangenomen is al weet dat ze dit werk alleen maar wil doen , omdat dat wat ze echt wil nml kinderen thuis verzorgen nog niet aan de orde is. Tsja zo iemand wil je uiteraard niet in je zaak hebben. Bovenstaande vind ik wel een beetje kort door de bocht en is in mijn situatie ook niet zo. Voor mij is een sollicitatiegesprek echt van twee kanten en ga ik mezelf niet alleen maar de markt inprijzen om die baan maar te krijgen. Want ik wil ook weten of ik die baan wel echt wil en door nog andere dingen in het gesprek gisteren weet ik dat ik deze baan niet wil. Verder is het misschien niet handig om te zeggen dat je dan minder zou willen werken. Aan de andere kant: ik ben eerlijk geweest als ze me daarom niet willen, prima! Ik werk in de hulpverlening, en heb nog nooit problemen gehad met parttime werken. Bedankt voor jullie reacties! groet, Marit
Misschien werkt het in de zorg anders, maar in het bedrijfsleven waar ik werk ( en heel veel sollicitatie gesprekken doe) gaat het er wellicht wat harder aan toe. En ik was wat kort door de bocht, sorry daarvoor. Ik ben wat allergisch voor al die vrouwen die een baantje maar als iets voor erbij zien , en kinderen als hun levendoel... Ik ken jou helemaal niet , dus ik kan daar absolluut niet over oordelen. Excuus Maar waarom het echt gaat... zei hadden je dat absoluut niet mogen vragen en jij had niet hoeven te antwoorden ( ik was opgestapt als ze me dat zouden vragen)
wannabe, wat is daar eigenlijk dan verkeerd mee als iemand een baan alleen voor als erbij ziet? Dat is toch per persoon verschillend? Iemand wil misschien beide situaties combineren zonder gelijk een carriere wens te hebben. Of tel je alleen maar mee als je keihard roept dat je voor je carriere gaat en daarnaast ook nog de opvoeding van je kinderen doet alsof het niets is? Ik doe ook heel veel sollicitatiegesprekken, en dit soort vragen mogen wij nooit stellen. Maar het zou ook niet eens bij mij opkomen dit te vragen. Vragen over gezondheid idem dito. Dat zijn gewoon not go areas.
Voordat mijn kleine er was, was mijn baan ook erg belangrijk voor me. Maar nu dat die frummel er is, ga je juist meer dingen in het juiste perspectief zien! Die baan is er echt voor erbij! Die kleine is nu wat het belangrijkste is. Belachelijk dat die vent dat aan je vroeg, tja en de kans is nu erg klien dat je die baan krijgt volgens mij...Zijn pech toch!
Moet zeggen dat ik wannabe erg snap... Zit zelf in een mannen wereld en daar denken ze net iets anders. Daar word amper tot geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. Ik zit op kantoor maar als het moet help ik in de werkplaats of zit op de heftruc. En in het bedrijfs leven gaat het zo veel anders dan de zorg.. dat is echt zo want heb ook in de zorg gezeten. Zit nu 5 jaar hier... en de eerste jaren waren zwaar.. want ze gaan je testen.. hihi. Cu6 met een baan zoeken..
hoi Wannebe, Excuus aanvaard hoor! Ik begrijp het wel vanuit de harde zakenwereld-kant (mijn man zit ook in die hoek). Maar goed, de vraag van die man overdonderde mij toch wel, maar een goede leer voor een volgend gesprek, dit zal me niet nog eens overkomen dat ik daar antwoord op geef! Ik heb jarenlang fulltime gewerkt in de hulpverlening en vind het gewoon best zwaar worden, terwijl ik nog geen eens kinderen heb Vandaar dat ik minder wil gaan werken, om ook meer energie over te hebben in mijn prive-leven. Haha de volgende keer dat dit me overkomt stap ik op.
Nou ik vind er niks raars aan dat mensen werken voor erbij maar hun kinderen als 'levensdoel' zien! Sterker nog, vind ik eigenlijk best normaal Ik werk ook, 4 dagen in de week nu nog, en ik had al een dochtertje van 1,5 toen ik daar aan de slag ging. Maar als de tweede straks komt ga ik ook nog een dag minder werken hoor! Ik leef niet om te werken, ik werk om te leven! Maar dat wil niet zeggen dat ik mijn werk niet perfect uitvoer hoor
Mag inderdaad absoluut niet gevraagd worden bij een sollicitatie. Zouden ze ook niet doen bij een man - wil je dus niet werken En wat betreft de discussie over levensdoel ... Zou ook niet weten waarom kinderen geen levensdoel zouden mogen zijn. Powerfeministen als Heleen Mees maken een bepaalde keuze in hun leven en dat is prima maar wel hún keuze. Ik vind werken leuk, maar niet als levensdoel. Mijn levensdoel is geluk en genieten, met mijn man en over een paar maanden ook met een kleintje. En niet te vergeten mijn vrienden en familie. Werk is om het leven plezierig en betaalbaar te maken (veel op vakantie / weekendjes weg / uiteten / theater etc.). Maar goed - dit is mijn mening ... (en overigens ook van mijn man - werkt ook niet fulltime)
Ik weet het niet. Volgens mij kan een werkgever dat vragen, er staat naar mij weten nergens in de arbowet dat je daar niet naar mag vagen. Het valt wel onder discriminatie als een werkgever ernaar handelt. Als (aanstaande) werknemer hoef je de vraag niet te antwoorden. Echter is het nog maar de vraag of je door de sollicitatieronde komt. Erg lastig!
Toen ik solliciteerde op mijn huidige werkplek, ging 5 maanden later trouwen. (Moest ik wel zeggen, ivm vakantie dat al gepland was, huwelijksreis... dus dat ga je echt niet vezetten!) En meteen er na, je bent nog jong, gaat trouwen... willen jullie kinderen. En toen zei ik, ja, ooit. En toen zei ze, eerlijk antwoord. Mooi, dat zien we tegen die tijd dan wel . En zoals ik al in het begin stukje zei... mijn huidige werkplek . Ik heb twee banen... en dit is het twee dagen in de week baantje. (Mijn andere baan is de overige drie banen). En ze zeiden zelf al bij het gesprek dat ze weten dat ik weg ben, wanner ik een mogelijkheid tot contractuitbreiding krijg....