prikkelbaardarmsyndroom

Discussie in 'De lounge' gestart door vlindermoeder, 26 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekj

Liekj Niet meer actief

Hier is het idd een rest diagnose maar ik herken de pijn aanvallen die je beschrijft wel. vervelend is dat!

2. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Ik heb het en heb ook zulke aanvallen, heel erg vervelend.

3. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

Hier heb ik 27 jaar lang gedacht pds te hebben tot ik bevallen was van mijn dochter en mijn klachten vele malen erger waren geworden tijdens de zwangerschap nu is het ook heel erg maar mijn dochter krijg op hele jonge leeftijd dezelfde klachten de molen in gegaan en wij blijken lactose intolerant te zijn zowel ikzelf als mijn dochter, de arts in het ziekenhuis zei dat heel veel mensen met lactose intolerantie de 'diagnose' pds krijgen

Wij houden ons aan een strikt dieet en dat gaat enorm goed, ik wijk soms iets af (stom) maar dan heb ik gelijk hele hevige klachten.

Ik zou wel wat verder laten kijken.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat verschilt nogal per PDS-er.. Voor mij is sushi juist één van de betere keuzes! Weinig gekke kruiden. Rijst vis en zeewier kunnen prima. En kleine porties achter elkaar, ipv een berg in 1 keer..

Ik zou eens kijken of je verwijzing naar een MDL-arts kunt krijgen.
    Voor de diagnose PDS heb ik bloedonderzoek en ontlastingonderzoek gehad.

Colonscopie hoeft niet perse, volgens mijn arts. Bij mij is het duidelijk te linken aan spanning/temperatuur/onrust..
    En sinds het FODMAP dieet weet ik ook dat ik lactose en fructose intolerant bent..

Nu ik de lactose en fructose laat staan, en hypnotherapie gebruik voor de spanning/onrust gaat het best wel weer aardig..

Als het achteruitgaat krijg ik wel een colonscopie, maar de arts denkt dat ik door de medicatie die ik ervoor moet nemen meer schade aanricht. En dat ik weinig kans heb op een afwijking daar..

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh idd, ik heb ook een chronische blindedarmontsteking gehad; ik was 2 jaar lang iedere 6 weken ziek, zo'n twee dagen lang buikpijn, diarree en overgeven, geen koorts ofzo. Op een gegeven moment een enorme aanval, kon alleen nog maar kronkelen en kermen van de pijn; vervangende huisarts stuurde me meteen naar de seh, daar meteen naar de OK en blindedarm verwijderd. Daarna had ik wel nog pds-klachten, maar de kans is achteraf aanwezig dat mijn koemelkintollerantie die blindedarmontsteking triggerde. Dus zowel mijn zogenaamde pds als die blindedarmontsteking hadden dezelfde oorzaak; koemelkintollerantie.

Ik heb later nog een maag- en darmonderzoek gehad, daar kwam niks opvallends uit. Maar toen at ik al geen melkproducten meer en was alles denk ik al rustig.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    hier gaat sushi echt prima hoor, verschilt per persoon lijkt me, maar goed; ik heb geen echte pds maar verkeerd gediagnosticeerde pds ;)

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Hier na colonscopie/ maagonderzoek/ echo's etc. Een snel geïrriteerde maag en pds en mijn alvleesklier heeft af en toe ontstekingen.

Ik weet wat ik wel en niet kan eten. No go: varkensvlees/veel vet/ scherpe kruiden/sommige vlees soorten/ brood/ pannekoeken/ dingen met veel tarwe/ zure dingen.
    Wel: vis/rijst/kip/groentes/mager rundvlees/ pap soorten/ kwark/ yoghurt.

Sushi gaat hier dus ook vaak goed. 😃
    En soms evengoed op " gewone" dingen doet en zeer en soms accepteer ik dat het pijn gaat doen.

Deel Deze Pagina