Hoi, Zijn er ook vrouwen die meer last van hun darmen hebben? Wat zijn jullie ervaringen? Normaal moet ik opletten wat ik eet. Ik weet dat ik slecht tegen sommige etenswaren kan zoals kool, melk, tarwe. Ik kan er buikpijn, diarree of obstipatie van krijgen. Maar tijdens mijn zwangerschap heb ik het gevoel dat ik er 10 x meer last van heb. Laatst had ik een witte bol/brood. Ik had het gevoel of mijn buik ontplofte. Ik weet dat ik sommige dingen beter niet kan eten, maar vroeger kon het nog soms en nu is het zoveel gevoeliger.
Yes, ik heb PDS en dit was in beide zwangerschappen totaal anders! In mijn eerste zwangerschap had ik nèrgens last van, zo heerlijk. Kon alle trigger-dingen gewoon eten/drinken, geen opgeblazen buik, geen diarree, geen krampen. Voelde me echt fantastisch. Deze zwangerschap daarentegen... Gruwelijk, m’n PDS is véél erger dan buiten de zwangerschappen om. Constant pijn, krampen, diarree. Moet weer ontzettend letten op wat ik eet. Moet wel zeggen dat het in vlagen komt en gaat, soms hele heftige periodes en soms een week weer (bijna) nergens last van. Overall wel echt heftiger dan ‘normaal’.
Ja ik heb het ook. Ik merkte geen verschil in mijn zwangerschappen. Heb vooral last van krampaanvallen en dan moet ik DIRECT naar het toilet tot het helemaal over is.. zo vervelend en genant. Als ik let op wat ik eet is het redelijk onder controle. Maar geen verschil tijdens zwangerschap dus.
Ik heb pds gekregen na mijn zwangerschap van ons zoontje. Had ook echte flinke kramp aanvallen en vaak diarree. Nu deze zwangerschap is het omgekeerde. Geen diarree meer maar juist obstipatie maar kan eten wat ik wil.
Eerste zwangerschap maar mijn PDS is veel extremer. Heb al PDS van kinds af aan. Maar nu ik zwanger ben duurt de diarree of obstipatie veel langer. Heb er nu ook medicijnen voor gekregen terwijl ik het normaal zonder kan. Qua eten wisselt het heel erg. Ene keer kan ik iets wel zonder problemen eten, andere keer enorme kramp. Valt echt geen streep op te zetten. Vind de periodes van obstipatie nog het meest vervelend. Dan kan ik ook bijna niet eten omdat ik mij dan al zo “vol” voel.
Ik had al jaren regelmatig maagklachten voor de zwangerschap. Tijdens zwangerschap extreem misselijk en later in de zwangerschap ook (andere) maagklachten, waardoor ik veel voeding niet meer kon verdragen. Na de zwangerschap heel heftige PDS ontwikkeld. Ben 4 jaar heel ziek ervan geweest, met zeer beperkt dieet en medicatie, dan ging het redelijk. Uiteindelijk er grotendeels vanaf gekomen door een 'wondertherapie'.. Nog steeds wel medicatie voor darmen, maar kan alles weer eten. PDS kan idd veel erger worden in de zwangerschap of juist verbeteren. Als je nog voedingstips zoekt, kijk dan eens op deze site: http://www.helpforibs.com/ Heb ik destijds het meeste aan gehad. Doktoren wisten er vaak echt vrijwel niets van helaas.
Bedankt voor de tips. Ook fijn om te weten dat er meer vrouwen lopen met dit probleem. @nerdygirl ik ga zeker even op de site kijken, thanks
Het is niet die hard medicatie, maar movicol, zijn heel veel vrouwen hier wel bekend mee denk ik. Wordt ook wel veel bij kinderen gebruikt! Zijn vezels in drankvorm!
Hier werken psyiliumvezels veel beter als movicolon. Ook door maag darm lever arts voorgeschreven en Ok smaak
Yep, dat gebruik ik ook (movicol, psylium maakte het bij mij erger). Werkt het niet goed voor je dan, dat je zegt dat je de obstipatie nog steeds het ergst vindt? Dit zijn geen vezels trouwens, macrogol zijn grote synthetische moleculen die water aan zich binden.