ook ik heb pds met chronisch diarree. de dagen na mijn eisprong begon mijn ontlasting steeds vaster te worden, kreeg zelfs last van obstipatie een paar dagen. ik zit nu in de 7e week van mijn zwangerschap en heb sinds vorige week weer erg veel last gehad van mijn diarree klachten. ik heb ooit ook metamucil gehad, maar deze hielpen uiteindelijk niet. heb nu verder niks ervoor, weet alleen wel dat bijv. koffie laxeert en dat ik overgevoelig ben voor melk. dit zijn dingen waar ik nu wel op let. maar ik heb erg veel last gehad altijd van schimmelinfecties en nou werd er geadviseerd om elke dag een yakult te drinken. dit heb ik gedaan maar dat is ook een soort melk. het kan dus ook zijn dat ik daarvan die diarree heb gekregen.
gefeliciteerd carlo! Misschien wordt het bij jou ook beter met de darmen tijdens je zwangerschap. Hoe doen jullie het trouwens met het werk? Ik bedoel Ik ben regelmatig ziek thuis vanwege diaree. zijn jullie regelmatig ziek thuis en hoe reageren anderen erop? Yakult drink ik idd ook iedere dag. Omdat het me goed leek, iedere dag 1 flesje. Het is toch een tijdje goed gegaan.........
@Carlo, gefeliciteerd! Ik drink ook elke dag een yakult. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik heb wel het idee dat het helpt. Ik heb chronische diaree en moest voor dat ik yakult dronk soms wel 6 à 7 keer per dag naar de wc, nu nog 'maar' 2 à 3 keer. Meestal werk ik wel door als ik buikpijn krijg, maar 1x in de zoveel tijd dan wordt de pijn me te veel. Ik kan dan echt niks meer en ga ik naar huis. Gelukkig gebeurt dat niet elke week. Mijn naast collega weet ervan en reageert er goed op als ik dan naar huis ga. Ik heb trouwens meestal wel in de loop van de middag het meeste last van mijn darmen. 's morgens valt het mee, maar naarmate de dag vordert wordt het erger. Hebben jullie dat ook?
Mijn ervaring is dat zwangerschapspijntjes toch wel anders voelen dan pijn veroorzaakt door pds. De steekjes zitten op een andere plaats en je voelt ook vaak dingetjes die je gewoon nooit eerder gevoeld hebt, simpelweg omdat je normaal niet zwanger bent Tel daarbij de pijnlijke boobs op en het is wel degelijk mogelijk om te merken dat je zwanger bent!
Ik wil ook wel doorwerken als ik buikpijn heb maar het probleem is de diaree dat niet samengaat met mijn werk haha. soms zit ik 2 dagen alleen maar op het toilet.pffffffff rottig allemaal he? Ik krijg het meeste id ochtend last als alles begint te werken.
ik werk in de zorg en kan regelmatig als ik van de ene bewoner na de andere ga even tussendoor naar het toilet, daarbij weten mijn collega's het, dus als ik even nergens te bekennen ben dan weten ze dat ik op het toilet zit. ik ben eigenlijk nooit ziek thuis hierdoor, ik probeer er altijd mee door te lopen.
Ik heb hetzelfde.... pds, Hellp syndroom, vroeggeboorte met keizersnede en een kindje met Autisme en ADHD..... en ondanks dat ook een 2e kindje willen. ook ik houd me aan een strict dieet, helpt goed bij mij.... ik gebruik geen medicijnen, de huisarts heeft dat nooit genoemd, alleen voorzichtig met jus d' orange uit pak, vet eten, bepaald vlees en gekruid eten etc .... hoewel dat laatste wel redelijk goed gaat
Hoi allemaal, Ook ik heb darmklachten (of het pds is weet ik niet dat heeft de internist nooit bevestigd) en ik heb nergens geen last meer van sinds ik op aanraden van een internist een koolhydraatarm dieet gebruik. Dit kan bij het zwanger worden/zijn gewoon gebruikt worden. Je eet dan geen aardappelen, brood, rijst, pasta. Ondanks dat schijn je genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Wie weet helpt het bij jullie ook!
Hoi meiden Wat een 'leuk' topic. Ik weet ff het juiste woord er niet voor. 'Eindelijk' lotgenoten hihi! Ik heb ook PDS. Mijn ha zegt dat er helemaal geen medicijn voor is. Nu heb ik al een week last van kleine steekjes onderin mijn buik. Ik heb vandaag maar eens een test gedaan, je weet maar nooit... maar helaas. Ik ben bang dat het toch mijn darmen zijn die weer vervelend doen @ Huitje; hoe kun je zonder koolhydraten? Ik lig dan allang op de vloer
Hallo dames. Ik heb dus ook last van PDS. Heb hiervoor ook een speciaal dieet. Mijn probleem is niet diarree maar verstoppingen. Ik moet dus veel vezels eten. Ben wel bang straks met een zwangerschap dat ik nog meer last krijg van verstoppingen. Dat is het enige waar ik op het moment tegenop zie.
lang niet meer gereageerd op dit topic, ik heb sinds gister en vandaag vreselijk last van PDS, ik ben enorm aan de diarree en ben daarbij ook vreselijk misselijk. ik heb zo'n buikkrampen. bah...gelukkig ben ik wel vrij dus kan ik rustig op de bank gaan liggen.
ik wil mij graag aansluiten bij dit topic (had deze nog niet ontdekt). Ik heb vorig jaar de diagnose PDS gekregen, al jaren klachten, klachten neigen ook meer naar crohn, maar ben daar nu te goed voor dus zit het vast op PDS. Maargoed...ook wij willen graag zwanger worden. Maar door mijn pds heb ik geen idee wanneer mijn ei is. Ben nu begonnen met ovutesten om te kijken wanneer mijn ei is. Alleen tot nu toe nog geen positieve test gehad, en volgens mijn banner zou ik nu toch wel rond de vruchtbare dagen moeten zitten. 11 april is mijn nod. Maarja...met mijn cylcus weet ik het ook niet precies. Met PDS kun je gewoon zwanger worden...En tijdens je zwangerschap weet je niet hoe je lichaam gaat reageren, maar dat is ook zo als je geen PDS hebt. Het kan 2 kanten op...maar eerst maar zwanger worden. Aan de ene kant zie ik er lichamelijk tegenop, maar verlangen is zo groot!
balen carlo! hopen dat het snel weer normaal word! Ik had dit topic nog niet gezien... en vind het wel interessant! Ook ik heb pds... Gisteren bij de huisarts geweest...en nu vind hij dat ik een heel jaar maar is aan de psyliumvezel zakjes moet gaan om te kijken hoe ik daar op reageer... Daar zit ik dus echt niet op te wachten! maar goed laten we het maar proberen. Ik informeerde ook of het kon zijn dat mijn darmen weer zo opspelen doordat ik gestopt was met de pil, en dat bevestigde hij.. Het is moeilijk om aan te voelen wat signaaltjes zijn van een zwangerschap vind ik zelf... soms krijg je het idee dat je echt wel zwanger moet zijn door alle verhalen... maar helaas... toch die verdomde darmen.
Heey dames, Ik heb geen idee of het er op lijkt, maar ik heb een spastische darm. Ik mag ook niks gekruids enzo eten. Ook geen redbull. Ik vind het superlekker, maar ik ja, ik krijg er wel last van dus dan maar niet. Nou we bezig zijn neem ik geen redbull meer. Maar ik vermijd alle vormen van stress. Als ik in de stress schiet heb ik meteen me buik 2 keer zo groot, allemaal lucht en keihard. Vorige maand zwanger, toen waren me darmen echt super van slag. Hoop maar dat dat bij de eerstvolgende niet zo is :S
Ook ik heb al minstens 10 jaar last van pds/chronische spastische darm. Jarenlang heb ik medicatie geslikt maar toen ik zwanger bleek moest ik stoppen van de ha. Ik heb nu plantaardige medicatie gekregen en drink roosvice Laxo ed. Helaas helpt dit niet. Helaas is de situatie bij mij verergerd sinds ik zwanger ben. Ik heb veel last van verstopping en heb dagelijks erge buikpijn. Uiteraard mag ik hier nu ook geen pijnstillers voor innemen. (behalve asperine) Het is erg vervelend maar helaas valt er weinig aan te doen. Mijn huisarts en vk vertelde me dat veel vrouwen met pds meer last krijgen tijdens de zwangerschap.
Marcha, dat is balen zeg dat je je zo beroerd voelt. Ik hoop dat het nog beter gaat worden voor je. Sterkte ermee!
@ Marcha, vervelend dat je je zo beroerd voelt. Hopen dat het snel beter gaat. En probeer ondanks dat toch te genieten van het wondertje wat in je groeit! Ik hoor overigens ook verhalen van vrouwen die PDS hebben en tijdens hun zwangerschap juist weinig klachten hebben...tis maar net hoe je lichaam er op reageert
ik heb ook al van veel mensen gehoord dat de pds na de zwangerschap minder zou worden, nou ik merk nu tijdens de zwangerschap er nog helemaal niks van dat het minder word, alleen maar meer eigenlijk.
Hoi! Interessant topic. Ik heb ook pds (moet je mee leren leven, zei mijn dokter destijds). Ik kreeg wel tips op te letten met gekruid eten en stress. 'k Heb er héél veel last van gehad tijdens mijn studies en bijna steevast na het eten van pizza heb ik diarree. Meestal zit ik vertopt, een week is niet abnormaal. Een week voor mijn regels kreeg ik diarree, dan was alles weer schoongemaakt . Nu ben ik zwanger. Ik ben nog niet misselijk geweest maar voel echt dat ik verstopt ben, meer dan anders, buik is hard. Geen diarree meer maar echt moeite om te gaan. Krampen zonder resultaat eigenlijk. De steken die ik voel lijken op die ervoor. Soms twijfel ik aan mijn zwangerschap want de problemen die ik heb, had ik al. Alleen is het nu iets erger, XXX
Hey allemaal, Ik heb ook PDS en slikte ook Duspatal. Mee gestopt toen ik zwanger wilde worden. Tijdens mijn zwangerschap heb ik totaal géén last gehad van mijn darmen, echt ongelooflijk, ik wist niet wat me overkwam, heerlijk! Ik heb een keizersnede gehad en daardoor liggen je darmen sowieso wel even overhoop dus ik dacht 'daar gaan we weer'. Maar na een paar dagen kwam alles weer op gang. Ik moest ijzertabletten slikken vanwege een laag hb-gehalte (door het bloedverlies), maar daar kreeg ik MEGA-buikkrampen van én diarree (terwijl de meeste mensen erdoor verstopt raken) en ben er mee gestopt. Met mijn darmen gaat het nu goed, beter dan voor de zwangerschap. Ik kan alleen maar duimen dat het zo goed blijft gaan.