Prikkelgevoeligheid bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Evi88, 1 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Ik ben op zoek naar mama's die zelf bekend zijn met prikkelgevoeligheid, zoals bij autisme, AD(H)D, hoogsensitiviteit, etc.

Ik zou graag willen weten hoe jullie de bevalling hebben ervaren. Hebben jullie tips over wat geholpen heeft (bijv. qua voorbereiding) of wat jullie anders zouden doen? Had je het idee dat je de bevalling anders hebt ervaren dan 'neurotypische' dames?

Als je het niet fijn vindt om op het forum te reageren, stuur me dan zeker een PM!

2. Hatsie

Hatsie Bekend lid

13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Ik ben prikkelgevoelig (hsp) en heb mijn vier bevallingen (twee thuis en twee in het ziekenhuis) als heel goed ervaren. Wel heb ik mij en mijn man heel bewust voorbereid op de bevallingen omdat ik wist dat ik de prikkels sterk ervaar en graag in de positieve cirkel wilde blijven. Zo deed ik tijdens de bevalling oordoppen in (ook onderweg naar het ziekenhuis), heb ik gevraagd of de lampen uit mochten in het ziekenhuis, heb ik aangegeven dat ik geen gesprekken wilde tussentijds (ook niet tussen man en vk), dat ik zelf aan wilde geven wanneer er gecheckt werd of er vorderingen waren en dat ik geen andere geuren wilde (van bijvoorbeeld koffie). Mijn bevallingen waren zo bijna prikkelloos zodat ik me goed kan concentreren op de golven van weeën. Ik vond het vier keer een prachtige ervaring!

louan vindt dit leuk.
  3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Tijdens de bevalling niks gemerkt ervan. Maar daarna kon ik niet tot rust komen. Je komt in zo'n drukke periode terecht. Ik heb toen besloten om bezoek voor bezoek te plannen. Van een agenda was ik in paniek geraakt :p

4. Evi88

Evi88 Niet meer actief

@Hatsie dat klinkt zo fijn, en ook zo mooi dat je bewust acties hebt ingezet. Zou ik je mogen PM'en met vragen die ik voor mezelf heb (ivm herkenbaarheid)?

5. Hatsie

Hatsie Bekend lid

13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Natuurlijk!

6. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Wat fijn dat je geen last hebt gehad tijdens de bevalling! Ben je in het ziekenhuis of thuis bevallen? En heb je zelf nog speciale voorbereidingen gedaan of ging het vanzelf' zo goed?

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het niet goed ging want ik raakte helemaal op dreef van de adrenaline en wilde na mijn 2e bevalling de bevalkamer soppen. Maar de prikkels tijdens de bevalling waren zo overheersend. Je hebt een 'taak' uit te voren, je hebt pijn maar je hebt geen tijd om erbij stil te staan dat je overladen word door prikkels. Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Beide keren moest ik blijven ivbm infectiegevaar die gemonitord moest worden. Daarbij zat ik wel in een prive kamer, maar nergens kan ik mij zo goed ontladen als thuis. Die uren daarna vond ik vervelend. Ik moest alles nog verwerken en kon daardoor niet genieten, dat kwam thuis pas weer. Beide keren duurde het ook even voor ik eindelijk op mijn wolk zat, ik denk dat dat ook met de prikkels te maken heeft gehad.

Als er geen onverwachte problemen komen ga ik de komende keer thuis bevallen. Daarna kan ik pas echt aangeven of en hoeveel verschil dat heeft gemaakt voor mij.

8. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ik kan je bevalling.org heel erg aanbevelen. Helpt je super jezelf te ontspannen, focussen en brengt zoveel rust..

9. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik heb geen officiële diagnose maar herken me erg in de kenmerken van HSP en ADD.
    Ik had het bij de eerste bevalling niet door, maar achteraf gezien denk ik dat het absoluut niet meewerkte dat er heeel veel ziekenhuispersoneel om me heen stond en felle TL- en daglicht.
    Pas bij de tweede bevalling, ook in het ziekenhuis, merkte ik dat ik maar 2 mensen bij mijn bed (alleen op de nodige momenten) en gordijnen dicht met gedimd licht, veel fijner vond! Deze bevalling ging sowieso beter maar ik was daardoor ook echt rustiger.

10. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Tijdens de bevalling kwam alles zo enorm binnen. Geluid, licht, geuren. Alle 3 de keren. Ben nog steeds geen fan van een bevalling, maar heb nu wel meer vertrouwen in mijn lijf en kunnen. Kijk goed wat voor jou helpt qua prikkelverwerking en luister goed naar je lijf. Lichten kunnen immers uit, geluiden kunnen gedimd worden en geuren kunnen opzich redelijk beperkt worden mits je het allemaal goed aangeeft...

Deel Deze Pagina