Lieve dames, Ik wil mijn zoontje van 6 Maanden graaf kennis laten maken met eten wie de rapley methode. Nu heb ik het een paar dagen geprobeerd en merk dat ik het super spannend vind maar vooral een beetje blijf tobben of de juiste vorm en grootte van het groente. Wat is nou hey beste en veiligste. Sommige zeggen iets groter dan het vuistje en andere zeggen weer dat je bijv. Van een wortel dunne frietjes moet snijden. Hoop dat jullie mij kunnen helpen en eventueel foto's kunnen toevoegen met voorbeeldjes. Liefs Brinsa
Ik gebruikte grote stukken, dus eerder als t vuistje, of zelfs nog groter, als ze t maar vast kon grijpen. Dan kon ze zelf regelen hoeveel ze er vanaf at. Er komen toch wel stukjes af waarvan ze weleens kokhalzen. Maar dat is een natuurlijke reactie. Dat kúnnen ze namelijk ook en zo leren ze vrij snel hoe ze dat beter kunnen reguleren. Overigens hebben wij met jongste geraplyd en met de oudste niet en de jongste is de slechtste eter van ons allemaal dus verwacht er niet teveel van .
Bedankt voor je berichtje! Ik had dus ook al het idee beter grote stukken waar ze zelf vanaf kunnen bijten. En hoe zacht kookte je het? Merkt dat ik steeds twijfel of het wel zacht genoeg is. Moet zeggen dat hij het tot nu toe nog echt helemaal niks vind
Volgens mij zo zacht dat t vrij makkelijk af te happen viel. Zeg maar net hoe zacht een banaan is, daar had ik dan een halve doorgesneden van en dan met een klein stukje schil rondom afgesneden zodat t onderste deel vastgehouden kon worden. Wortel, broccoli of bloemkool ook niet zo zacht ongeveer. Ze mogen er wel iets voor doen maar t moet wel met wat gesabbel en gefrut resultaat geven zeg maar.
Broccoli en bloemkool in roosjes, zo groot als het vuistje. Appels en peer deed ik in 8en Komkommer in reepjes, in vieren of zessen en dan net wat langer dan het vuistje. Banaan kan je heel mooi in drie reepjes drukken, die zijn dan ook niet zo glad. Ook net iets langer dan het vuistje. Mandarijn partjes deed ik in lengte door midden, kan je direct de pitjes eruit halen. Druifjes en snoep tomaatjes altijd in vieren. Besjes pletten. Brood korstjes ook net langer dan het vuistje. Qua pasta werkte farfelle of fusilli heel goed. Aardappel sneed ik wel in dikke frieten. maar het verschilt ook wel wat een kind wil, de een eet liever kleine stukjes en de ander liever groter. Het komt wel goed, heb geduld en geniet.