Niks hormonen of spiraal!

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Rinkeltje, 27 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rinkeltje

Rinkeltje Actief lid

2 mrt 2014
    134
    0
    0
    Voor alle dames die liever geen hormonen slikken of lichaamsvreemde objecten in hun lichaam willen:

Ladycomp.

Ik ben fan. Geen hormonen of spiraal meer voor mij. Doosje condooms in het nachtkastje voor het geval dat. Elke ochtend netjes meten. Perfect.

Heeft ook geholpen toen ik wèl zwanger wilde worden, want het 'stoplicht' kun je ook expres negeren. Dus ook geen ovulatietesten nodig.

Aanschaf was even pittig, €450, maar de helft werd vergoed (aanvullende verzekering). Omgerekend naar tien jaar valt dat best mee, vergeleken met andere anticonceptie.

2. maybee2

maybee2 Fanatiek lid

15 mrt 2014
    1.247
    8
    38
    Noord brabant
    Wat is het dan?

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.185
    113
    Klinkt goed!

Maarde hoe gaat t als je ziek bent/ koorts hebt?

4. petrova

petrova Actief lid

Als ik het goed begrijp is het dus periodieke onthouding op basis van je temperatuurmeting?

Je moet het maar kunnen! Tijdens de vruchtbare periode is het vrij gangbaar om juist meer zin in seks te hebben, en juist dán een week niet mogen zou echt niks voor mij zijn.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.185
    113
    Je mag wel, alleen even een jasje omdoen ;)

6. Opzich handig, maar wel prijzig voor iets dat je opzich ook zelf kan bijhouden als je dat zou willen :)

7. Rinkeltje

Rinkeltje Actief lid

2 mrt 2014
    134
    0
    0
    Als je koorts hebt, sla je een paar dagen over. Het is een computertje die je cyclus leert kennen, dus een paar dagen overslaan kan geen kwaad (maar uiteraard niet te vaak doen).

En ja, je zou dit met een normale thermometer en een temperatuurkaart ook kunnen doen, maar het gebruiksgemak is het waard. De computer rekent alle gemiddelden voor je uit en kondigt je vruchtbare periode ruim op tijd aan. En ik gebruik m ook als wekker en klok.

En je mag gewoon sexen in je vruchtbare periode, maar dan met een condoom of zonder geslachtsgemeenschap.

De prijs valt me niet tegen, is een eenmalige uitgave. Volgens de fabrikant moet het apparaat zeker tien jaar mee gaan. Reken voor jezelf maar uit wat de pil en/of condooms je zouden kosten.

Daarnaast zijn hormonen voor mij echt uit den boze. Mirena heb ik na tien maanden bloeden laten verwijderen (ook al zat ie op de juiste plek) en van de pil werd ik een labiel wrak (en werd er regelmatig dwars doorheen ongesteld), meerdere merken geprobeerd. Plus mijn broer heeft diepveneuze trombose in beide benen, dus ik wil geen extra risico's lopen door de pil te blijven slikken.

8. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Het is toch algemeen bekend dat de temperatuurmethode niet geschikt is als anticonceptie?
    Je eisprong kun je pas na een tempverhoging zien. En een eisprong is niet te voorspellen adhv tempen.
    Ben toch wel benieuwd hoe dat apparaat dan nog meer werkt.. Of krijg je voor je eisprong constant rode lampjes en na je eisprong groene?

9. Rinkeltje

Rinkeltje Actief lid

2 mrt 2014
    134
    0
    0
    Zoals ik al zei: Het werkt als een stoplicht. Er zitten lampjes in.

In het begin geef je zelf je menstruaties in (als je die hebt genoteerd van enkele maanden ervoor) en zodra het ding je cyclus leert kennen waarschuwt een oranje lampje na het meten, dat je het beter veilig kunt doen. Rood betekent vruchtbaar en groen dat je kunt doen en laten wat je wilt.

Het is minstens zo betrouwbaar (of zelfs meer) als de pil of condoom, mits je het gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing. Als je een onregelmatige cyclus hebt, wordt de periode 'oranje+rood' wel langer, omdat het apparaat een veilige marge rondom de gemiddelden maakt.

Ik heb m twee jaar gebruikt zonder zwanger te worden. Nu ben ik gewenst zwanger, dus we hebben bewust in de oranje-rood-tijd sex gehad. Voor mij geen andere rommel meer. En als bijkomend voordeel leerde ik mijn cyclus goed kennen.

10. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Hm, klinkt opzich wel oké. Maar sperma kan toch een aantal dagen in je lichaam overleven? Dat is dan toch nog een risico?

11. Coach

Coach Actief lid

8 feb 2014
    240
    0
    0
    België
    Als je echt veilig aan periodieke onthouding wil doen met de temperatuurmethode, is de periode waarin je moet beschermd vrijen relatief groot. Dan kun je het volgens mij evengoed gewoon altijd met condoom doen.

12. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    Fijn dat het voor jou werkt, maar ik zou het te onbetrouwbaar vinden!

13. Dat viel mij dus ook op.... Ik hou ook al een tijdje mijn cyclus bij via een appje en ik 'mag' 3 dagen na de menstruatie en een paar dagen ervoor zonder condoom, maar het grootste gedeelte van de tijd is niet veilig :(

14. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ik zou echt bang zijn dat ik alsnog zwanger zou raken :) ik werd de eerste keer ook zwanger dwars door de pil heen. En van de tweede was ik in ronde 1 zwanger, zonder welk hulpmiddeltje dan ook. Dus ik zou het niet genoeg vertrouwen :) maar wel fijn dat het bij je past en dat je zo geen hormonen hoeft te gebruiken :)

15. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ben ff dr naam.kwijt maar en paar weken terug was er een topic met een zp ster die dus zwanger was/ is ondanks...

16. Rinkeltje

Rinkeltje Actief lid

2 mrt 2014
    134
    0
    0
    Daar houdt de computer rekening mee.

Ik heb een redelijk regelmatige cyclus, dus bij mij valt de lengte van die periode best mee. Daarnaast hou ik niet van het gevoel van een condoom, dus ook al is het maar een week of twee, voor mij genoeg voordeel.

Als je het apparaat gebruikt zoals het is bedoeld, is het minstens zo betrouwbaar als de pil of een condoom. Ongeveer alle anticonceptie is 95-98% veilig, dus een uitzonderingen komen altijd voor.

En natuurlijk heeft elke vrouw een manier die voor haar het beste werkt. Maar dit topic is vooral omdat veel vrouwen niet van het bestaan van het apparaat afweten.

17. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Is het eerste waar ik aan dacht. Heb je net een kerel met zaad dat een week in leven blijft. Ben je klaar mee. :D

Nee, ik zou het er niet op aandurven. Daarbij, wat coach ook zegt, de periode mét condoom is vrij lang, dus dan maar altijd met. Week menstruatie, week of zelfs anderhalf vruchtbaar, blijft er maar 1,5/2 week over.

18. petrova

petrova Actief lid

Uiteraard, maar dan moet je dus minimaal een week (want zolang kan sperma toch overleven? Dus ca. vanaf een week vóór je eisprong) een condoom gebruiken. Tel daarbij op dat je waarschijnlijk net voor en aan het begin van je ongesteldheid sowieso ca. een week geen zin hebt (ik niet i.i.g. maar kan misschien ook aan mijn pijnklachten liggen) dan heb je dus maar 50% van de tijd 'over' om seks zonder condoom te hebben... Persoonlijk zou ik ze dan altijd gebruiken, minder gedoe, maar dat ben ik!

19. Tetje0885

Tetje0885 Actief lid

17 apr 2009
    490
    0
    16
    Handig! Ik moet ook geen pil slikken, daar wordt ik heel naar van en een spiraal wil ik niet eens proberen. Dus dan zou dit een goede oplossing zijn. Tot nu toe alleen nog maar condooms gebruikt.
    Bedankt voor het plaatsen!

Deel Deze Pagina