Ook al is onze jongste nog maar net geboren, ik zit weer over anticonceptie na te denken. De pil wil ik absoluut niet meer, ik word daar geen leuker mens van. Dus kwam de spiraal ter sprake, ook al lijkt me dat plaatsen doodeng. Maar welke Dan? Koperspiraal is zonder hormonen, maar daar worden de menstruaties toch heviger van? En wat zijn de bijwerkingen van de mirena?
Zelf had ik een koperspiraal omdat ik ook geen leuker mens werd van de hormonen van de pil en dit het enige ac middel is zonder hormonen. Je menstruatie is gewoon normaal en kan iets heftiger zijn. De eerste drie maanden heb ik best wel veel last gehad van de spiraal als in meer krampen en meer bloedverlies. Daarna was ik er super blij mee. Na het verwijderen van de spiraal ben ik ook meteen zwanger geworden, dat vind ik persoonlijk ook een voordeel dat er niet nog hormonen uit je lijf hoeven. Mirena heb ik zelf geen ervaring mee. Succes met de keuze!
Hee ten eerste gefeliciteerd met je derde kleine meid (die dezelfde naam zal hebben als onze tweede kleine meid ) Ik zal even zeggen dat alle slechte verhalen die ik heb gehoord over spiraaltjes, van heftigere menstruaties en niet wegblijvende menstruaties tot alsnog zwanger worden met een spiraaltje in, allemaal komen van vrouwen die een koperspiraaltje hebben. Het enige nadeel van een Mirena is dat het dus op hormonen werkt en als je daar gevoelig voor bent dat lastig kan zijn.. maar dat is ook echt het enige. Ik zou persoonlijk het proberen, en mocht je na een paar maanden niet gelukkig worden van de hormonen hem laten weghalen en een koperspiraaltje proberen. Maar de kans dat je last hebt is zó klein, hij werkt zo goed en je hebt zelfs grote kans dat je menstruatie helemaal wegblijft.. dat is voor mij al een hele geruststelling vergeleken met de risico’s die je vaak loopt met een koperspiraal. Maar natuurlijk zijn er ook vrouwen die geen last hebben. Ik ben in ieder geval erg gelukkig met mijn Mirena geweest
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal het er bij de na controle nog eens met de vk over hebben. Ik denk dat ik dan toch de Mirena ga proberen. @Chai wat grappig dat jullie 2e meisje dezelfde naam zal krijgen.
Qua hormonen zou in dan voor het koperspiraal gaan. Daar blijf je gewoon je normale cyclus houden, bij de Mirena kan deze uit- of zelfs wegblijven wat ik gelezen en gehoord heb. Inderdaad gewoon even met de VK of HA overleggen, en dan beslissen wat jou het prettigst lijkt
Ik wil even inhaken op de reactie alle erge verhalen over spiraaltje over koper gaan....uhm bij mij was t een koper indd maar met mirena ook ellende gehad(geen zwangerschap) maar oa wel veel hoofdpijn door hormonen en 9 maanden lang vloeien. Nu ik erover praat dat ik zwanger ben geworden ondanks koperspiraal zijn er ook verdomd veel die dat dus hebben met mirena. Ik persoonlijk geloof dus niet de procenten die opgegeven worden bij beide als zijnde veilig.... En geloof me ik was een persoon die dacht pff dat overkomt mij toch niet! Nou lees onderschrift.
@cinniz en daar ben ik dus ook heel bang voor. Voor een ongeplande zwangerschap. Wij hebben nu 3 dochters met weinig leeftijdsverschil, dus ik moet er niet aan denken dat er nog een kindje bij zou komen. Nogal logisch, anders gebruik je geen anticonceptie. De vk zei dat die kans heel klein is als de spiraal goed zit. Maar je leest best veel verhalen over ongeplande zwangerschappen door een spiraal.
Dan zou ik persoonlijk echt niet voor een spiraal gaan. Dat is dus ook mijn reden om het niet meer te doen. Wij waren ook klaar met kids,ik ben er echt kapot van geweest wilde het absoluut niet en heb overwogen het weg te laten halen maar dat kon ik ook niet. Overigens zat mijn spiraal gewoon goed,netjes,niet verzakt oid en zat ook flink vast(had hem 2 jaar) moest echt een paar keer flink hoesten zodat ze hem los konden trekken. Toen de meededeling dat ik er vanuit moest gaan dat ik een miskraam zou krijgen en ik dacht prima hoef ik zelf niet te beslissen,maar ze bleef gewoon zitten. Ik ken indd ook zat verhalen van verzakkingen maar goed hoe weet je dat? En indd een verhaal van mirena die goed zat en nu is ze zwanger en zit hij in de placenta en heeft ze een hele risico volle zwangerschap. Tis lastig hoor! Als jullie gezin echt compleet is wil je man zich niet laten helpen dan?
@cinniz mijn man wil zich op den duur wel laten helpen, maar hij vind zichzelf nu nog te jong. En we willen allebei nog geen definitieve anticonceptie. We willen de optie voor een 4e nog open laten. Voor nu is ons gezin compleet en als dat over 3/4 jaar nog zo is, dan laat mijn man zich helpen.
Tsja net elke anticonceptie kan er een baby doorheen komen, er is geen een anticonceptie 100% veilig. En ik weet zeker als je nu een topic open wie is er zwanger geworden met pil/nuvaring/implanon dat er ook heel veel mensen reageren... Je hebt altijd een kleine kans dat je zwanger word, dus daar zou ik het niet voor laten