Hi dames, Ik ben 2x zwanger geweest. bij de eerste had ik een hoge bloeddruk bij 28 weken, ik ben met 37 weken ingeleid. Ik had verder veel last van vocht maar geen andere klachten. Ik kreeg medicijnen om de bloeddruk te onderdrukken. Bij de 2e begon de hoge bloeddruk met 36 weken deze was nog 2 weken acceptabel en toen ging het mis, extreem hoge bloeddruk en gigantische hoofdpijn. Urine waarden op het randje van vergiftiging. Nu vraag ik mij af wat ik eventueel in een 3e zwangerschap kan verwachten. De verloskundige acht de kans aanwezig dat ik dit keer weer hoge bloeddruk krijg en weer ziek wordt. Zijn er dames met ervaring?
Ik heb bij al mijn zwangerschappen ook een verhoogde bloeddruk gekregen. Alle drie de keren was het reden tot inleiden. Wel kwam hèt bij mij later pas Bij de eerste kwam het met een week of 35 en ingeleid met 38/3 BJ de tweede kwam het met 39/2 toen direct ingeleid Bij de derde kwam het met 37 weken en ingeleid met 38/5 Hier kwam het dus wel elke keer weer.. of het de vierde keer ook weer zo is zal de toekomst (hopelijk) uitwijzen
Het kan idd weer gebeuren. Inmiddels schrijven ze 1000mg calcium per dag voor om de kans te verkleinen. Heeft jouw vk dat ook aangegeven?
Er is nu een onderzoek dat uitwijst dat 1000mg calcium per dag de kans heel erg verkleint. Alleen niet alle vk's kennen het of hanteren het. Mijn vk toevallig wel en ik probeer t nu dus ook. Zie bijv hier: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/extra-calcium-kan-zwangerschapsvergiftiging-voorkomen~b4aa085a/
Bij mijn eerste kwamen we achter mijn hoge bloeddruk met 39+3. Toen is alles getest, urine en bloed goed dus mocht ik naar huis met medicatie. Paar dagen later weer terugkomen. Bloeddruk was nog steeds te hoog en toen besloten om mij in te leiden met 39+5. Bij mijn tweede wist ik dat calcium zou moeten helpen dus hele zwangerschap heb ik dit geslikt. Helaas mocht het niet baten en kreeg ik wederom met 39 weken een te hoge bloeddruk. In de tussentijd was het protocol van het ziekenhuis gewijzigd. Vrouwen met een te hoge bloeddruk met 39 weken willen ze gelijk inleiden. Dus dat is toen dus gebeurd.. Bij mij heeft het dus helaas niet geholpen
Hier ook bij de eerste 2 een hoge bloeddruk die voor inleiding van de bevalling heeft gezorgd. Nu ben ik benieuwd. Bij de laatste controle was die alweer een stuk hoger dan de keren daarvoor. Ik slik overigens geen calcium. Ook niets over gehoord bij de vk.
Ik kreeg in mijn eerste zwangerschap vanaf 36 weken een hogere bloeddruk, met 37 weken was ie echt te hoog en kon ik door naar het ziekenhuis. Met 37+5 ben ik ingeleid met zwangerschapsvergiftiging. Na de bevalling ging mijn bloeddruk niet naar beneden en heb ik nog 9 maanden aan de medicatie gezeten. Nu ben ik 13 weken zwanger van de tweede en is er een nieuw protocol in het ziekenhuis. Ik mag preventief ascal (ook wel kinderparacetamol) gaan gebruiken als ik dat wil. Dit schijnt dus een hoge bloeddruk in een tweede zwangerschap te voorkomen. Ik ga het komende donderdag bespreken met de gyn. Ik ga hier wel mee starten denk ik, ook al is de kans misschien kleiner dat ik het opnieuw krijg. Ik wil die ellende niet nog een keer meemaken
Nog ervaringen? Ook ik ben voor de 3de keer zwanger na 2 zwangerschappen met hoge bloeddruk en veel controles, randje wel/geen zwangerschapsvergiftiging en inleiden. Voorlopig heel netjes, geen medicatie, 25 weken, ben benieuwd naar komende weken en maanden...
ik heb sowieso een hoge bloeddruk en hier schrijven ze inderdaad ascal voor als er een kans op zwangerschapsvergiftiging bestaat. maar dat schijnt alleen te helpen als je ermee begint vanaf 13 weken geloof ik, in elk geval voor de 16e week. groetjes kaatje