Het gevoel hebben van ijzergebrek

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door emmm, 14 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Hebben hier ook mensen het idee dat ze een tekort aan ijzer hebben( als ze dit al eens hebben gehad)

Ben duizelig maar het voelt ook net alsof ik een laag ijzergehalt heb
    maar dat is niet zo ( laatst laten testen)

voelt zo raar en eng.

2. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    lage bloeddruk lijkt mij meer
    maaaaaar ben geen dokter natuurlijk

3. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Je kan natuurlijk altijd zorgen dat je genoeg ijzer binnenkrijgt; groene bladgroenten, rode bietjes, rabarber. Helaas mogen we geen rauw vlees, waar wel weer veel ijzer in zit pfff...........

Bloeddruk goed?

4. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Mijn bloeddruk is altijd goed geweest

Dus ik denk niet dat het daar van komt eigenlijk en mijn polsslag is ook zo als normaal

5. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Vind het nu wel eng worden nu jullie het over een lage bloeddruk hebben :( lang leven de hormonen.

6. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    is sniet eng hoor, gewoon een chipie extra eten, een dropje of soep.
    Verder appelstroop op brood en ijzerrijke groetne zoals spinazie en brocolli. Dan komt het vanzelf goed!

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Is een normaal zwangerschapsverschijnsel en volgens mij kan het niet heel erg veel kwaad. Ik heb het tenminste ook en de gyneacoloog zei daar helemaal niets over. Ze vond het dood normaal.

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.159
    8.136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mijn bloeddruk was tot 14 weken 120/70 en toen ineens 105/65. Bij 20 weken weer 130/80 en dus niets aan de hand.

Lage bloeddruk komt vaak voor in het begin vd zwangerschap en in tussen de 12 en 18 weken.

9. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Maar als je een lage bloeddruk hebt dan heb je toch ook een lage polsslag?
    die van mij is heel normaal.

10. Nee hoor volgens mij niet. Ik heb ook een lage bloeddruk. (55/100) en mijn hartslag is hetzelfde hoor. Mijn bloeddruk was hoger voor mijn zwangerschap (60/115) . Ik ben soms ook wat duizelig!

11. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Owh bah ik vind het heel eng (hoef niet ik weet het)
    maar als ik lees over lagebloeddruk etc dan kom ik op flauwvallen uit
    en als ik ergens een fobie voor heb dan is dat het wel.

Maar kan het ook gewoon duizeligheid zijn? gewoon de hormonen

12. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Hormonen in combinatie met je er over druk maken klinkt heel aannemelijk hoor. Als je een beetje duizelig bent heb je niet gelijk iets, dus gewoon even afwachten ;)

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.825
    3.348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Heel herkenbaar hoor, ook die angst. Ik vind flauwvallen ook zooo eng! En ik dacht dat het ook aan m'n ijzer lag. Ergens in het 1e of begin 2e trimester zat ik zelf 1x op 110/50 . Terwijl ik eigenlijk altijd stipt 120/75 of 80 heb.
    De verloskundige vermoedde al dat de duizeligheid waar ik last van had van de bloeddruk kwam en dat bleek inderdaad zo te zijn. Terwijl ik er van overtuigd was, dat het mijn ijzer was. Vanaf die tijd had ik een tijdje altijd dubbelzoute dropjes + druivensuiker snoepjes bij me.
    Ook tijdens m'n werk (in een zwembad), lag het vaak op de badrand, in geval van nood. Dat hielp goed. Verder af en toe een bouillionnetje of een cup-a-soup.
    Het feit dat ik die snoepjes bij me had, scheelde al erg veel. Overigens was de volgende controle m'n bloeddruk weer goed en het is ook nooit meer zo laag geweest. Dat idee had ik zelf op zich ook al wel, want ik had minder vaak de drop en druivensuiker nodig naar mijn idee.
    Maar als je je zorgen maakt, gewoon ook even de verloskundige bellen hoor. Misschien dat zij je beter gerust kunnen stellen. En dat vinden ze echt niet erg hoor!

14. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Ik ga morgen gelijk even vragen of ze mijn bloedruk op willen meten (een van de assistentes) dan zeg ik gewoon dat ik dan kan weten of ik een zout dropje mag eten of niet.

15. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ehm, waarom zou je niet gewoon eerlijk zeggen dat je je druk maakt, ipv verzinnen dat je wilt weten of je drop mag eten?
    Iedereen mag drop eten, alleen niet te veel.
    Als je toch eerlijk je onzekerheden en angsten bespreekt kunnen ze daar toch meer op inspringen.

16. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    kan ook, ik heb dat heel erg aan het begin van de zwangerschap gehad.

Ik zou in elk geval morgen de bloeddruk even laten opmeten. Je kan gewoon de waarheid zeggen hoor tegen de ass. Gewoon zeggen dat je last van duizeligheid hebt en zwanger bent en je zeker wilt weten dat je bloeddruk hoog genoeg is. Verder zullen ze bij een vrij lage bloeddruk het advies geven om dripjes te eten, chips te eten en soep. Dus goed zout binnen krijgen. Dus dat is sowieso niet erg.

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

waarom zou je in vredesnaam niet gewoon tegen de assistente zeggen dat je duizelig bent en je zorgen maakt en dus je bloeddruk even wilt weten? Lijkt mij een veel betere reden om even te meten dan of je wel of niet een dropje mag eten... die assistente ziet je aankomen!

En, er is echt niks engs aan. mijn bloeddruk zit op 95/65, moet gewoon rustig opstaan als ik gezeten heb, of door m'n knieen ben geweest. Wat helpt i voldoende zout eten, (niet overdrijven uiteraard) en veel drinken, (meer dan de 2 liter die je sowieso moet hebben).
    Je hebt juist geen lage hartslag bij lage bloeddruk, omdat je hart juist sneller moet werken om je bloed sneller rond te pompen, omdat door je lagere druk er minder bloed langs je organen stroomt dan bij iemand met hogere druk, (zie het als een gesloten CV-systeem: als de druk op de verwarmingen te laag is, staat je CV-ketel te loeien als een idioot, terwijl het juist minder goed warm wordt. Wil je het warmer hebben, die ketel minder hard laten werken, dan moet je vocht aanvullen om de druk te verhogen). Zo werkt het dus bij lage bloeddruk ook.
    Dat flauwvallen kan gebeuren, maar dan heb je ofwel een wel heel erg lage druk, ofwel heb je je veel te hard ingespannen. Gewoon een beetje rustig aan doen, dan is er niets aan de hand.
    Mocht je af en toe hartkloppingen voelen: oo dat kan erbij horen en er is echt niks aan de hand dan, (tenzij je steeds achter elkaar meerdere keren die kloppingen krijgt: dan moet je even je huisarts waarschuwen..)

maak je dus niet te druk, laat morgen die bloeddruk even testen, kun je er rekening mee houden.

18. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Natuurlijk ga ik tegen de assistent zeggen dat ik zwanger ben. maar ik bedoel als ik zeker weet dat ik een lage bloeddruk heb dat ik dus zeker weet dat ik een dropje mag.

Zal morgen vroeg gelijk even bellen.

Is bleke binnenste oogleden ( zeg maar als je je onderste ooglid naar beneden trekt) ook een verscheinsel hiervan.?

19. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    een dropje mag altijd wel hoor :)

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, dat heeft meer met je ijzer te maken, geloof ik. Het kan overigens zijn dat je volgens de normen wel voldoende ijzer hebt, maar dat je toch moe bent. Dan is het sowieso altijd verstandig voldoende groene groente te eten, vers fruit en volkoren producten, (brood, pasta, zilvervliesrijst).
    Ik ben zelf aan de roosvicee ferro. Mijn ijzer was te laag, maar niet heel schrikbarend. Toch was ik al hardstikke moe, maar ik ben er ook gewoon heel gevoelig voor. Een paar jaar geleden was ik ook zo moe en was mijn ijzer volgens normen op peil. Omdat ik wel zo ontzettend moe was, toch een ijzerkuurtje gekregen en daar knapte ik direct van op.
    Als je dagelijks een gl;as roosvicee ferro neemt, pep je je ijzer ook behoorlijk op, :)

Deel Deze Pagina