Voordat ik ging testen heb ik akkoord gegeven bij een bedrijf dat ik dus graag bij hen wil werken. Ik begin per 1 december en begin december ben ik al 12 weken, dus ik moet het al vertellen als ik er net 2 weken werk ofzo! Midden in mijn proeftijd! Ik wist op het moment van solliciteren en akkoord geven niet dat ik zwanger was, het is onverwacht zo snel gekomen. Maar ik wil deze baan niet laten schieten! Ik heb er super veel zin in! Wat ze kunnen doen is mijn geen vast contract geven na 't jaarcontract. Maar volgend jaar december ben ik al weer 'n paar maandjes aan het werk. Ik ga natuurlijk keihard m'n best doen en laten zien dat ze me niet kunnen missen. Maar ben bang voor hun reactie! Aan de andere kant zeggen mensen, er zijn genoeg andere banen te vinden met jouw cv. Iemand tips?
Hé, Had precies hetzelfde, ik had al een contract en zou twee maanden daarna beginnen. Heb de week voordat ik begon gezegd dat ik zwanger ben! Was helemaal geen probleem voor ze. Ik werk er nu gewoon. Ze waren bij met mijn eerlijkheid. Misschien kun je het ze nu gewoon laten weten en erbij zeggen dat het nog heel pril is (laten we het niet hopen, maar het kan nog fout gaan). Ik was opgelucht toen ik het had verteld. gr, Kaat
Hoezo moet je het al vertellen als je er net 2 weken werkt? Wanneer moet je je werkgever vertellen dat je zwanger bent? Volgens de wet ben je verplicht je zwangerschap uiterlijk drie weken voor de beoogde ingangsdatum van het verlof aan te kondigen. Maar om problemen in de praktijk te voorkomen en je baas niet voor het blok te zetten, is het natuurlijk het beste om het zo snel mogelijk te melden. Ook is het zo dat een zwangerschap een contractverlenging in principe niet in de weg mag staan. Als je een mondelinge toezegging voor een contractverlenging hebt gekregen, vraag dan ook nog om een schriftelijke toezegging, zodat er later geen misverstanden over kunnen bestaan. Ik ben alleen bang dat je het niet lang kan verbergen, dus je zal het hoe dan ook een keer moeten vertellen. Als je het jaarcontract gewoon al op papier hebt staan, dan zou ik je werkgever vantevoren al vertellen dat je zwanger bent. En dan hopen dat je jaarcontract gewoon verlengd gaat worden. Een zwangerschap mag officieel geen reden zijn om het contract niet te verlengen. En als je gewoon hetzelfde aantal uren wilt blijven werken na je zwangerschapsverlof, dan heb je grote kans dat je contract gewoon verlengd gaat worden. Vaak zijn er problemen als je minder wilt gaan werken.
Bedankt voor jullie reacties! Dat stukje over het vertellen, dat wist ik niet! Ik dacht dat je het bij 12 weken, wanneer je dus eigenlijk weet dat de kans op miskraam minuscuul is, het móest vertellen. Het mag dus ook later.... Maar inderdaad, dan ligt het er dus ook aan wanneer je 't gaat zien en het niet meer kan verbergen. Dat mijn jaarcontract niet verlengd wordt, dat moeten we maar zien dan, heb genoeg tijd om me te bewijzen. Maar ik heb natuurlijk wel 'n maand proeftijd... Zwanger zijn mag geen reden zijn waarom je eruit wordt gegooid, maar dan verzinnen ze wel een andere reden, lijkt me. Nou ja, ik moet het denk ik ook niet te zwaar zien, misschien reageren ze wel heel relaxed. Ik wil trouwens dan wel van 36 naar 32 uur..
Ik heb ook net een nieuwe baan, ik begin volgende week, en ben nu net 5 weken zwanger... Ik weet ook niet zo goed wat ik nu moet doen, of ik het gelijk moet zeggen... Ben veel te bang dat ze me dan in mijn proeftijd eruit gooien... Bij de sollicitatiegesprekken vroegen ze ook of ik wel van plan was om voorlopig gewoon fulltime te blijven werken, dat kwam op mij een beetje over alsof ze gewoon wilden weten of ik van plan was kinderen te krijgen maar omdat ze dat niet mogen vragen zo ingepakt... Gelukkig wel een jaarcontract. Ik denk dat ik maar gewoon ga hopen dat ik geen last krijg van heel veel zwangerschapskwaaltjes zodat ze het niet merken, en dan na mijn proeftijd vertellen ofzo....
Hoi Tessie80, Vandaag begin ik met mijn nieuwe baan en ik weet sinds gisteren dat ik zwanger ben. Ik heb een jaarcontract met een maand proeftijd. Ik denk dat ik het ook pas na mijn proeftijd ga vertellen aangezien het nu nog zo pril is.
Ik vind het ook lastig hoor. Ik weet wat 'je rechten' zijn maar ook het idee dat het oneerlijk naar de werkgever toe speelt mee bij mij. Aan de andere kant krijg ik dan ook reacties dat een werkgever ook geen rekening houdt met jou als t noodzakelijk is. Ben net een week begonnen met mn nieuwe baan en merkte een paar weken geleden dat ook een klein beetje opgelucht was toen in ongi werd...en tegelijk balen. Zit nu soms te twijfelen om het al te zeggen dat we bezig zijn...maar dat slaat misschien ook nergens op. En dan denk ik weer 'wat een onzin, dit zou een van de mooiste en spannende tijden kunnen zijn, dus waar heb ik het over'... twijfel, twijfel....
ik heb ook net een nieuwe baas en moet ook in mijn proeftijd vertellen dat ik zwanger ben. Heb 2 maanden proeftijd en ben dus al 14 weken als proeftijd is afgelopen, denk dat je dan wel wat ziet, heb dus zoiets van vertel het liever snel.
Over zichtbaar zijn van de zwangerschap... ik ben bijna 20 weken en als ik gewoon een fleecetrui aan heb met een spijkerbroek (wel maatje groter als normaal) dan zie je bij mij nog helemaal niets. (Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van je bouw en hoe snel een zwangerschap zichtbaar is enzo)
Hoi ik heb nu ook net een 38 uren job en moet 6maanden proef doen met interim. nu ben ik niet zwanger maar ja we proberen wel en had gister mijn eiersprong en hebben geklust,ook omdat we nu al 6 maand proberen zou het nu dus echt serieus gaan kunnen.........wat nu gedaan? die bazin vroeg ook aan mij heb je kinderen?en ik zei nee en ze ze was toen opgelucht omdat ik anders miss halftime wou ofzo en ze zocht echt iemand voor full...dus mijn gevoel zegt dat stel dat ik nu zwanger ben ze niet echt superblij zal zijn....en ik heb nu eindelijk werk na zoveel maanden zoeken en doen mvg
Ik heb maatje 36 bij lengte van 178, je ziet nu al eenbolling op mijn buik. De gyn zei ook, als je heel smal gebouwd ben zie je het meestal erg snel. Ik ga het volgende week of de week erop vertellen, zit ik tenminste ook niet meer in de spanning. Het scheelt wel dat ik al parttime werk dus wil dezelfde uren blijven werken.
Ik had ook al heel snel een bolling, maar dat zie je toch echt voornamelijk zelf hoor. Zeker mensen die jou niet kennen, zullen echt niet direct denken 'oh zij is zwanger!'. Volgens mij begonnen de eerste mensen dat pas te zeggen toen ik 20 weken zwanger was. En dat was een vrouw die net was bevallen. Voor die tijd had ik gewoon een "buikje".
Ik ben 1.72m en weeg normaliter zo 73 kilo, met maatje 42. En inderdaad ik zie zelf ook al enige weken een bolling. Maar vooral je kleding kan heel veel "doen". Maar in ieder geval is het natuurlijk wel goed om eerlijk te zijn, al blijft het altijd kiezen uit twee "kwaden", je loopt inderdaad een risico dat ze om een flutreden in je proeftijd opzeggen. Maar als je een schappelijke werkgever treft hoeft dit natuurlijk neit zo te zijn
We gaan het volgende week of de week erop vertellen dus we gaan het wel zien. Vrienden valt het op dat er iets anders is, maar niet wat, hahaha, wat zie je er goed uit lau.... ze moesten es weten haha
Heb vandaag mijn baas verteld dat ik zwanger ben, gezien mijn proeftijd tot 1 januari is, hij feliciteerde me en zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken. Doe ik toch maar zijn reactie is al vele malen beter als ik had verwacht!
Ik wacht nog even met het vertellen. Mijn proeftijd duurt tot 1 december, en op 11 december ben ik 12 weken, dus dan vertel ik het dan wel. Tot 12 weken heb je toch altijd nog best wel grote kans dat het misgaat, dus vind dat ook wel een goed 'excuus' om nog niks te zeggen. Ik ben zelf stevig gebouwd, dus het zal ook wel lang duren voor je wat ziet. Heb van mezelf al een buikje
Hallo dames, Ik heb net een nieuwe topic gemaakt wat ook betrekking heeft op een nieuwe baan... Ik had deze topic over het hoofd gezien... Ik heb vorige week een test gedaan (nadat ik 1,5 week overtijd was) en ik ben zwanger! Ik ben er erg blij mee, maar ik zit met het volgende probleempje: Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen wat me heel erg aanspreekt. Het probleem is dat mijn eventuele nieuwe werkgever familie is... Ik denk dat mijn zwangerschap geen probleem is. Als ik de baan aanneem, voel ik mij verplicht, hoe pril mijn zwangerschap ook is, het toch te vertellen... Ik moet dan maar vertrouwen op hun discretie... Natuurlijk stel ik het liefst mijn ouders als eerste op de hoogte van mijn zwangerschap. Maar omdat het nog zo pril is, wil ik hier graag nog even mee wachten. Ik weet momenteel niet zo goed wat ik het beste kan doen.. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Tips en/of ideeen zijn ook welkom! Alvast bedankt!
Ik zou het persoonlijk niet vertellen. Het is toch logisch dat je het eerst aan je ouders wil vertellen? Bovendien gaat het om werk, ook al is het familie. Dat is toch gewoon zakelijk. En het is nog zo pril. Gewoon gaan voor die baan. Het duurt sowieso toch nog een tijd voor je met zwangerschapsverlof zou gaan.
Ik denk idd dat het beter is om het nog niet te vertellen. T.z.t. zie ik wel hoe hun reactie is. Spannend allemaal zo'n zwangerschap! Ik ga zometeen naar de huisarts, ik ben benieuwd!