Mmmmh mijn internist gaf aan dat het juist goed was dat ik zelf wel had opgehoogd. Ik zou persoonlijk alleen afwachten als ik snel bij een internist terecht kon, en bloed had laten prikken. En een kwart erbij is nou niet zo schokkend veel dat dat gelijk kwaad kan.
Bij lang wachten op een afspraak zou ik nog niet zomaar gaan ophogen. Ik zou eerst bloed gaan prikken en die uitslag op gaan vragen. Ik heb voldoende ervaring nu om te weten of ik moet ophogen en hoeveel ongeveer bij een bepaalde waarde. Maar ik weet niet of TS dat ook heeft. En in dat soort gevallen vind ik het onverstandig om zo maar te gaan ophogen. Schildklier medicatie is maatwerk. En Bovendien heeft zij woensdag al een afspraak bij de internist. Maar als ik zelf TS was geweest dan had ik morgenochtend m'n normale dosering ingenomen en dan bloed gaan prikken en 's middags de uitslag gaan ophalen en zelf gaan interpreteren en dan afhankelijk wel of niet de volgende dag starten met ophogen. Standaard met een 25 procent ophogen raad ik dus echt af. TS: let er ff op dat zowel je TSH als je Ft4 en T3 wordt geprikt en dat niet op het formulier de mogelijkheid wordt aangekruisd om alleen TSH te prikken en in geval van afwijkingen pas ook de rest wordt gedaan: gewoon alles direct. Post eventueel morgen je waardes hier, dan kunnen we allemaal ff met je meedenken wbt wel of niet ophogen.
Tuurlijk maar dan moet je ha wel meewerken, die van mij ontkende dat het moest en wilde me ook niet doorsturen naar internist. Heb er idd overheen gelezen dat ze er woensdag heen kan, dat kun je nog wel afwachten ja.
Lastig he al die tegenstrijdige adviezen Mijn internist had van te voren al aangegeven dat ik van 150 mcg naar 175 mcg mocht zodra ik zwanger werd én direct bloed moest laten prikken. Ik zit de hele zwangerschap al stabiel gelukkig en laat iedere 6 weken prikken. Vervelend dat jij nog geen beleid hebt kunnen afspreken. Ik zou morgen de uitslagen idd opvragen. Dan weet je nl ook hoeveel 'speelruimte' je hebt. Zit je met je tsh richting de 2 dan kun je wel van 75 naar 100 ophogen zonder problemen. Maar als je al redelijk scherp ingesteld bent is het misschien nog helemaal niet nodig. In dat opzicht ben ik het met maartje eens; te veel is ook niet goed en zorgt er alleen maar voor dat je je rot gaat voelen! Mocht je advies nodig hebben met je waardes, zet ze hier gerust neer! Succes en gefeliciteerd natuurlijk!
Verrassend veel tegengestelde berichten hier. Zowel mijn huisarts als mijn internist waren het eens: direct ophogen met 25%. Het kindje is afhankelijk van jouw schildklierhormonen, daarom moet je direct ophogen. Doe je dit niet dan verhoog je de kans op een miskraam. Meestal stabiliseren je waardes na 20 weken zwangerschap. Enne, direct na je bevalling weer terug naar je oude dosis! Anders zit je te hyperen in je kraambed, niet fijn.
Het is echt maatwerk, zo lastig he. Ik zou in ieder geval wel in overleg ophogen. Maar wat ik wou zeggen, iedereen heeft zijn eigen goede waardes en dit blijft veranderen. Ik ben bij de 1e zwangerschap maar heel iets opgehoogd en na de bevalling vrij snel op de oude waarde. Bij de 2e van 25 mg naar 175 gegaan en nu bijna 8 mnd later nog op de 150. Vraag zelf altijd beide waardes op en hou goed in de gaten hoe je je voelt! Goed dat je zsm bloed gaat prikken, met die waardes zou ik telefonisch advies vragen aan de internist. Succes meis.
Jee idd wel tegenstrijdige berichten hier.. Dat maakt het idd niet makkelijk. Maar volgens mij hebben de meeste het advies gehad wel meteen op te hogen. Juist omdat het in veruit de meeste gevallen ook nodig blijkt. Denk dat mensen die tijdens zwangerschap niet moeten ophogen een uitzondering zijn. Iedere situatie is anders natuurlijk.. Dus iedereen moet doen waar zij beste gevoel bij heeft natuurlijk. Ik dacht zelf eerst ook van Moet ik ophogen zonder eerst bloed geprikt te hebben? Maar mijn internist was hier heel stellig in! "Liever teveel dan te weinig bij zwangerschap!" Zoals ik het begreep kan iets "teveel" geen kwaad, maar te weinig weldegelijk schadelijk zijn voor de ontwikkeling van de baby. Dus daarom het advies om meteen ophogen. Vervolgens bleek het bij mij ook hard nodig dus ben er ook erg blij om meteen te zijn opgehoogd. Wou geen risico lopen dat de baby (baby's bleek iets later!) iets tekort zouden komen of het mis zou gaan. Dat woog voor mij veel zwaarder dan hoe ik me er eventueel door zou voelen..(overigens geen last gehad van de ophogingen)
Hier met 5 weken bloed laten prikken; ondanks dag m'n waardes prima waren moest ik toch ophogen. Schildklier moet het hartste werken de eerste weken. Jammer dat de huisarts niet de erste zorg heeft over kunnen nemen; zoals alvast bloed te laten prikken. Zijn volgens m'n huisarts standaard regels over het ophogen van mediatie bij zwangerschap..
Inderdaad een hoop verschillende reacties zeg! Ook ik heb hashimoto en ben onder controle bij een internist. Ik had vooraf al de afspraak dat ik meteen moest ophogen met 0,025 zodra ik wist dat ik zwanger was. Zat daarvoor op 0,150 dus dat is wel minder dan 25%. De internist gaf aan dat je moet voorkomen dat je waardes omhoog vliegen, omdat er dan al schade kan zijn. Je kindje komt dan al langere tijd iets tekort. Het is een preventieve verhoging. Ik zou dus ook niet wachten op uitslagen. Het is algemeen bekend dat je sowieso iets moet verhogen. Tegen mij zei ze inderdaad ook dat een wat lagere tsh waarde prima is tijdens zwangerschap. Kan geen kwaad omdat je dan wat marge hebt als hij toch omhoog gaat. Ik zit nu op een waarde van 0 ,17 en voel me hier prima bij. Succes!