ZZP, zwanger en geen 1225 uur

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by MarijeJes, Jun 19, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MarijeJes

MarijeJes Nieuw lid

Jun 19, 2023
    1
    0
    1
    Female
    Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen over de hoogte van de ZEZ-uitkering wanneer je de 1225 uur niet haalt. Ik heb al contact gezocht met het UWV, maar zij geven aan dat ze pas iets daarover kunnen zeggen zodra ik de aanvraag start.

Dit jaar zit ik nog lang niet aan mijn 1225 uur en mijn winst is ook niet enorm (een paar duizend euro). Mocht de ZEZ-uitkering een minimaal gedeelte daarvan zijn, dan is dat nihil en dus niet toereikend. Maar ik ben benieuwd of er anderen zijn hier die ook niet een enorme winst hadden en ook niet de uren behaalden, maar alsnog een redelijke uitkering ontvingen.

Met deze info hoop ik dat ik een keuze kan maken in of ik er alles aan moet doen om die 1225 uur te halen dit jaar, of dat ik het ook kan redden met een lagere uitkering.

2. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    UWV kijkt naar het aantal uren dat je in het kalender jaar voor de aanvraag hebt gewerkt. Dus als je voor 2023 een uitkering aanvraagt, kijken ze naar het aantal uren van 2022.
    Als je minimaal 1225 uur hebt gewerkt, gaan ze ervan uit dat je het minimumloon hebt verdiend en krijg je de maximale zez uitkering (die is ook zo hoog als het minimumloon).
    Als je in het vorige jaar minder dan 1225 uur hebt gewerkt kijken ze naar je inkomen en dan krijg je een uitkering naar rato daarvan.
    Als je nog maar net als zelfstandige werkt en nog geen vergelijkingsjaar hebt, kijken ze naar de dagen die je hebt gewerkt en laten ze dat een rato berekening op los.

Maar ja, als je weinig uren werkt en dat ook nog eens heel weinig mee verdient, is het ook logisch dat je geen volledige uitkering krijgt. Je krijgt natuurlijk nooit meer als uitkering dan dat je normaal zou kunnen hebben verdiend.

Fruity90 likes this.

Share This Page