Een kennis van mij gaat over een half jaar trouwen. Gisteren hadden we het over de voorbereidingen. Toen vertelde ze dat ze binnenkort haar vriendinnen gaat vragen om bruidsmeisjes te zijn. En ze wilde dan op een leuke manier verschillende dingen opnoemen waarbij ze haar bruidsmeisjes nodig had. Zoals bijvoorbeeld het bruidsboeket uitzoeken, (daarbij zei ik meteen dat de bruidegom dat officieel hoort doen haha) en ze wilde hen ook gaan vragen om haar vrijgezellenfeest te regelen. Ik stond daar een beetje van te kijken. In mijn omgeving heb ik het namelijk nog nooit meegemaakt dat de bruid daarom vraagt. Vind het persoonlijk ook een beetje brutaal. Hebben jullie er wel om gevraagd? En vinden jullie het wel normaal om daar om te vragen?
Mijn vriendin gaat ook trouwen en heeft ook haar vriendinnen gevraagd de organisatie op zich te nemen. Geen idee of dat gebruikelijk is!
Volgens mij zou dat van vrienden af moeten komen als complete verrassing. Maar hoe dat tegenwoordig gaat geen idee, vrij in te vullen,
Ik vind het ook best brutaal. Het is toch een grote kostenpost die je vriendinnen op zich moeten nemen. Natuurlijk kan je het zo gek en zo duur maken als je zelf wil, maar gratis is het nooit. Dus eigenlijk vraagt ze nu vriendinnen een leuk feestje voor haar te laten betalen. De bruid betaalt niet mee namelijk. Ik neem aan dat haar vriendinnen het toch wel hadden georganiseerd, dus het is ook een beetje op de zaken vooruit lopen. Misschien wil ze gewoon graag zelf de touwtjes in handen houden. Had het alleen eerst afgewacht of een vriendin er zelf mee kwam.
In mijn omgeving heeft iemand aan haar moeder gevraagd om het vrijgezellenfeest te organiseren. Vond ik ook wel apart, maar zij raakt in paniek bij onverwachte gebeurtenissen dus dan begrijp ik het wel. Al zou voor mij de lol er wel vanaf zijn als ik weet welke dag het is en het hele programma van begin tot eind ken. Overigens is het volgens mij niet zo dat alleen de organisatoren het betalen. De feestjes waar ik bij was werden door alle vriendinnen betaald.
Tja ik snap wel dat een verrassing veel leuker is maar je moet toch ook weten wie er moeten komen? Dan moet je toch een lijstje oid vragen. Hier is het gewoon 1 op 1 de bruidsmeisjes die dat doen dus vragen hoeft niet meer. Maar een verrassing is het ook zeker niet.
Hier had ik zowel mijn zus als mijn beste vriendin als getuige. Mijn zus wou direct mee heel mijn huwelijk van a tot z beginnen plannen. Daar zat ik écht niet op te wachten (haar ideeën zijn nogal groot en druk en ik wou het echt wel liever zelf doen). Als "compromis" heb ik haar wel gezegd dat ze mijn vrijgezellen mocht organiseren. Vrijgezellen is overigens heel rustig en niet duur geworden. Een etentje bij de Italiaan en daarna een avondje bowlingen met haar en 2 vriendinnen (waarbij de andere getuige). Met als "klap" op de vuurpijl tijdens het etentje de mededeling naar vriendinnen toe dat ik voor het eerst aan mijn kant tante word want dat zuslief zwanger is . Je maakt het natuurlijk zo gek en duur als je zelf wil ... Hier heb ik alleen 3 dagen op voorhand mogen horen dat er iets stond te gebeuren, want dat mijn toen vriend - nu man - mij naar een bepaalde plek moest brengen. Maar wat en wie ... dat was voor ter plekke. Maar ik heb dus zelf wel gestuurd wie de boel organiseerde.
Hier is het meer gebruikelijk dat de ceremoniemeester(s), eventueel in overleg met de bruid en bruidegom, die beslissen wie zij het vrijgezellenfeest willen laten organiseren... Maar ik vind het op zich niet raar als je dat als bruid vraagt.. als het in je omgeving gebruikelijk is om een vrijgezellenfeest te hebben/krijgen dan is t toch alleen maar prettig als je iemand aanwijst? Als je allemaal losse vriendinnen hebt is t denk ik lastig.. want wie gaat er dan uit zich zelf iedereen bij elkaar trommelen (die je dus niet of nauwelijks kent...) dus zou ik ook wel iemand aangewezen hebben denk ik.... Als je een vriendinnengroep hebt, is dat misschien anders...
Ik zit in die leeftijd van vrijgezellenfeestjes En nee het is niet normaal als de bruid dit vraagt. Maar veel bruiden realiseren zich dat niet en ook in mijn omgeving (met name de controlfreaks ) komt het voor. Het is inderdaad wel handig om van de bruid een adressenlijst te ontvangen maar dat kan je haar gewoon even vragen. Uiteindelijk mag de bruid zelf weten of ze het zelf aan iemand vraagt maar ik krijg dan ook de kriebels omdat ik denk: het hoort een verrassing te zijn!
Kan beide... Je kunt het je beste vriendinnen vragen of ze plannen het zelf. Niks brutaal aan eigenlijk.
Maar het is toch niet aan de bruid om te bepalen of ze een vrijgezellenfeest krijgt? Ik vind dat hetzelfde als wanneer een zwangere tegen vriendinnen zegt dat zij maar een babyshower moeten organiseren. Dat doe je toch ook niet?
Ik vind het heel normaal. Het leukst is dat het geregeld wordt door degene die jou het best kent of die weet waar je van houdt.
Tuurlijk, dat begrijp ik. Maar dat gebeurt in de meeste gevallen toch ook? Daar hoef je je dan als bruid zijnde toch helemaal niet mee te bemoeien?
Ik heb het niet gevraagd. Maar wel aan mijn man gezegd wie ik er het beste geschikt voor vond en wie ik dan graag op mn feest wou zien. En de bloemen. Ja vroeger deed de man dat. Ik heb het helemaal zelf gedaan. Echt. Als mijn man dat moest doen haha. Die snapt daar echt niks van
Ik vind het ook apart. Ik hoorde laatst van m'n man ook dat een vriend van hem iemand uit de vriendengroep had gevraagd voor de organisatie van het vrijgezellenfeest. Ik vind het raar, vind dat je zoiets niet vraagt, maar laat gebeuren. En ik vind het het leukst km via de partner een namenlijst te regelen, zodat de 'vrijgezel' van niks weet.