Need some google-hulp :->

Discussie in 'De lounge' gestart door Kim11, 1 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik heb een discussie, jawel!

Vanaf welk jaartal adviseerde men om niet te roken tijdens de zwangerschap?

Ik weet het niet precies, ik roep dat ze het toen wel al zeiden, mijn tegenpool zegt van niet.....

Weten jullie t wel?

2. xylina

xylina Fanatiek lid

20 dec 2011
    1.678
    0
    0
    ik werk in de gehandicapte zorg voornamelijk nacht
    zuid holland
    Uhh wat is toen??

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    We hebben het over eind jaren 80....

Maar voor de algemeenheid vraag ik maar een jaartal:p

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik weet het officiële jaartal niet maar volgens mij zeiden ze dat tegen mijn moeder ookal toen ze 32 jaar terug zwanger was van mij. Alleen de echte gevolgen waren nog niet bekend.

5. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ja ik heb een discussie met mn broer.. Ik zeg dat mijn moeder echt wel verteld was dat ze niet moest roken. Hij zegt, nou dat wisten ze toen nog niet.

Academisch ziekenhuis, tussen 1980 en 1989, 4 zwangerschappen. 1e twee dood/kort geleefd.. 3e met 32 weken, ziek, astma, en doof. 4e 25 weken, en talipes. Natuurlijk wel wat opstartproblemen gehad, maar niks aan over gehouden.

Ik was dus aan het googelen naar de erfelijkheid van talipes... kwam iets tegen over roken, en vroeg het dus aan mn broer.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je met zo'n geschiedenis zo achterlijk bent om te blijven roken. Sorry.

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

in mijn moeders voor moeders boek staat het al en die is van 30 jaar geleden.(van mijn moeder gekregen)

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het exacte jaartal weet ik ook niet, maar weet wel dat in de jaren 70 al wel bekend was dat roken ongezond was, mijn moeder hoestte toen vreselijk en kreeg van haar arts advies te stoppen met roken. Goed advies ware het niet dat mijn moeder nooit heeft gerookt en dus woest was op haar arts :D Ik denk dus dat toen ook wel bekend dat roken tijdens de zwangerschap slecht is.

Mijn eerste zwangerschap (werd een mk) was in 1992 toen was het in elk geval al wel bekend. Dat weet ik zeker.

8. twinkle star

Ik ben in 1981 geboren mijn moeder was dus 1980 zwanger en was wel op de hoogte dat toen niet goed was. Niet dat ze er toen mee stopte natuurlijk.......

9. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik kom uit de jaren 70 waarbij de verloskundige en arts gewoon tijdens de bevalling rookte. Mijn moeder was perplex...

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, maar weet je wat wel is, de laatste jaren hoor je er ook veel en veel meer over hoe slecht roken wel niet is, welke gevaren eraan kleven tov 20-25 jaar terug.

Toen werd er veel vaker gewaarschuwd voor heroine en cocaine. Ook waren er toen veel campagnes voor condooms en heel erg veel "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid campagnes". Het rookbeleid zoals nu is heel anders dan toen, kun je niet vergelijken. Ja het was slecht, maar veel meer werd er ook niet echt over gezegd toen.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Bij ons rookte de leraar sigaren in de klas :$ En niet 1, maar de hele dag door :$ Dat mocht toen gewoon, onvoorstelbaar eigenlijk he?

12. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Ik ben uit 1979 en ik weet niet wat de officiële richtlijnen toen waren, maar in ieder geval was zeker bekend dat roken tijdens de zwangerschap heel ongezond was.

13. twinkle star

Nee dat weet ik ook wel....maar denk dat dat ook wel aan de persoon ligt. Mijn moeder is wel een soort van egoïstisch en heeft een ik sluit mijn ogen en en is het er niet mentaliteit.

Als mij tijdens mijn zwangerschap gezegd zou worden dat iets niet goed was zou ik het kosten wat kost laten staan. Sterker nog, bij alles wat ik at of deed dacht ik na over de mogelijke consequenties.

14. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Manlief is 28, schoonmoeder heeft gerookt, en was tijdens de bevalling bang dat ze dat aan haar placenta konden zien! Heeft ze me inmiddels al 10x verteld!

Dat wisten ze toen dus ook al... Dat je aan de placenta kunt zien of er gerookt is!

15. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Klinkt als mijn moeder haha

16. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

3 jun 2010
    1.059
    0
    36
    NULL
    NULL
    ik ben begin jaren 70 geboren en mijn moeder rookte min. een pakje per dag en is hier op de dag dat ze wist dat ze zwanger van mij was acuut gestopt, mijn vader solidair met haar. Men werd er toen in de jaren 70 al op gewezen, alleen de lobby was toen lang niet zo machtig. De bewijzen niet zo sterk. Iedereen rookte toen, en de eventuele risico's was een ver van hun bedshow. De rol van de media, waarbij veel expliciter en veel groter publiek wordt bereik, was toen ook veel minder.

Toen ik klein was, leefde de 'wijsheid' dat je kindjes met een zeer bleke huid beter goed kon laten verbranden, dan bouwde je pigment op en worden ze vanzelf wel bruin...

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat snap ik, maar vergeet niet dat er nu door de vk veeeeel meer informatie gegeven wordt over allerlei gevaren. Er zijn nu folders beschikbaar en iedereen weet inmiddels wel welke gevaren er aan roken, filet americain etc etc zit. Dat was toen veel minder. Als ik kijk naar de informatie die ik in 1992 kreeg (ik was toen 17) tijdens mijn zwangerschap, die was toch wel heeeeell anders dan die van vorig jaar bij de zwangerschap van mijn jongste.
    Bovendien wb het roken: dit wordt tegenwoordig als asociaal gezien bijna, ongeacht of je zwanger bent of niet. Dat komt omdat de manier waarop de maatschappij ernaar kijkt heel erg veranderd is. Toen vond echt iedereen het normaal om te roken, waar ze ook waren, zelfs leraren rookte in de klassen. En dat vond iedereen normaal.
    Het heeft dus niet alleen te maken met de informatie die men kreeg, maar ook wel voor een heel groot deel met hoe de maatschappij toen tegen dingen aankeek.

18. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Terwijl mijn moeder zegt (ik ben uit 78) dat er toen helemaal nooit gezegd werd dat roken slecht was.

Ik ben op uitgerekende datum geboren met gewicht van krap 6 pond en ik ademde niet bij geboorte. Kreeg direct 10 min mond op mond tot de ziekenauto erwas, mijn longblaasjes openden zich niet, ik heb ook flinke astma. Geen idee natuurlijk of het daar van daan komt, maar zelf denk ik het wel.

19. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik ben uit 1975 en mijn moeder is gestopt met roken toen ze zwanger was van mn zus (1973) omdat ze wist dat t slecht was voor de zwangerschap/baby.

20. wazigsnuitje

wazigsnuitje Bekend lid

12 dec 2011
    855
    3
    18
    NULL
    NULL
    Mijn moeder was zwanger van mij in 1987 en zij rookte maar haar gynaecoloog ook op zijn bureau vertelde ze me. Dit was wel in België

Deel Deze Pagina