Pffff waar mensen zich druk om kunnen maken zeg..... Ik zie echt geen enkel probleem van voeden in een winkel, zowel fles als bv! Het is maar waar je je druk om maakt zeg..... Overigens zou ik zelf nooit in de primark voeden (vreselijke winkel!! 😳, maar het zou mij echt helemaal niks uitmaken als een ander dat wel zou doen! Blijf het een vreemde discussie vinden, dat er veel mensen zijn die bv aanstootgevend vinden?!? Ik heb mijn zoontje ook op de gekste plekken bv gegeven, tja als zo'n klein ventje honger heeft dan ga ik niet zeggen: nee sorry en zijn mensen die dit niet willen zien.... En nee ik ga mijn dagindeling niet op aanpassen!
Ik zie borstvoeding wel als iets intiems. Zo had ik laatst een akward situatie. Ik was met een jonge vrouw een praatje aan het maken bij Monkeytown tussen de speeltoestellen en spelende kinderen. Ineens trekt ze haar trui omhoog en legt haar kind aan, midden in ons gesprek. Op dat moment wist ik echt even niet waar ik moest kijken. Zo'n situatie vind ik best ongemakkelijk maar borstvoeding ansich vind ik prachtig alleen hoeft het van mij niet overal en mag het best wat intiemer blijven.
Dus als jouw kind een poepbroek krijgt midden in een winkel ga je hem daar ter plekke verschonen? Dat hoeven anderen ook niet te zien. Vies is het ook niet echt, want het is maar poep en het blijft toch in de luier. Als je het discreet doet ziet ook niemand het. Lijkt me dat je dan ook een wc opzoekt, omdat ook jijzelf je onderbroek niet mag verwisselen middenin de etos.
Dan ben je dus heel aso volgens sommige mensen hier, bizar toch? Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand hier last van heeft gehad. Ik kan er gewoon echt niet bij dat mensen zich om zo iets onschuldigs als een baby voeden zich zo druk kunnen maken.
Heb niet alles gelezen, ik heb zelf 8 maanden borstvoeding mogen geven. En vond het heel erg onprettig om dit in het openbaar te moeten doen. De maatschappij is er niet meer op ingesteld lijkt het wel. Mensen vinden het raar, staren je aan. Discreet voeden was ik ook niet zo goed in. Ik had wel als ik wegging een borstvoedings shirt aan en een voedingsbh waar je alleen de tepel uit liet komen, maar met het aanleggen n loslaten zag je echt wel wat. En snap niet hoe andere moeders dat anders voor elkaar kregen. Ik voedde vaak in de auto, maar dan als nog zag je sommige mensen staren.. Afkolven zoals soms gezegd wordt is geen optie, dan is de honger van mijn kind gestild, maar moet ik naar huis om te kolven of zit ik met een nat shirt en pijn Tja, ik vind het een lastig iets. Ik hoef echt niet overal maar blote borsten te zien, ook niet tijdens mijn diner in een restaurant. Maar ik vind wel dat we ons kind te eten mogen geven waar we willen. Dus een cursus discreet voedden is volgens mij een goed idee
jeetje, toch worden voedings topics altijd heftige discussies op de een of andere manier .. Ik zou persoonlijk niet de Primark kiezen omdat ik dat veel te druk vind en het me fijn lijkt om rustig de tijd te kunnen nemen. ik ga de primark sowieso al liever niet in, word al claustrofobisch bij de gedachte. liever zou ik dan in een lunchroom ofzo gaat zitten (al is het bij de McDonald's, zelfs daar is het rustiger dan de Primark) dan kan ik meteen zelf een kopje thee pakken of wat eten (of met een zonnetje lekker rustig op het terras) Flesje of borst vind ik allebei geen prettig idee in een winkel, niet omdat je een flesje of een borst ziet maar omdat het zo enorm druk is. in, bijv, een rij bij de kassa lijkt me een flesje ook niet handig sinds je staat. zitten lijkt me net wat lekkerder. Mijn nicht ging in de speeltuin speciaal naar de wc om borstvoeding te geven, dat vond ik echt niet nodig. Met een flesje ga je ook niet op de wc zitten. Ik had er echt nog gewoon naast willen zitten als de kleine de borst kreeg. zelf wil ik ook proberen borstvoeding te geven en als dat lukt zal ik de kleine ook in het openbaar voeden maar wel op een plek die me prettig lijkt. Daarnaast zou ik zelf wel gebruik willen maken van een sjaal ofzo.. ik wil namelijk zelf niet dat mensen mijn borst met baby zo kunnen zien. Daar ben ik dan net iets te preuts voor.
Ik heb zelf veel in het openbaar gevoed, nog steeds af en toe als we een lange dag van huis zijn, en zie in dat de Primark niet de meest handige plek is maar ook zeker niet wereldvreemd. Deze dame komt van ver naar Eindhoven om daar te winkelen, in de Primark is zij met gemak uren bezig. Dan moet zij haar kind kunnen voeden. Even de Primark uit om ergens anders rustig te voeden klinkt leuk, maar is niet realistisch. Degene die Eindhoven kennen, weten dat je midden in het centrum staat. Op een plein, bij het centraal station. Op een bankje buiten de Primark zit je als voedende moeder veel meer in de kijker, dan wanneer je een hoekje van de Primark opzoekt. Het personeel heeft hier een verkeerde inschatting gemaakt. Wat ze prima hadden kunnen doen is de vrouw een alternatief aanbieden. "Het is hier druk, geen ideale locatie, je kan rustig voeden in een personeelsruimte". Dan is het probleem zo opgelost. In plaats van een overdreven negatieve reactie (borstvoeding ís niet aanstootgevend), is het dan een service van de Primark.
En wat betreft een poepbroek verschonen: ik heb ook wel eens midden op straat een spuitluier verschoont van mijn zoontje. Als het moet, dan moet het. Even aan de kant, verschonngsmatje uitrollen, en snel verschonen. 5 minuten wachten is geen optie, dan is alles doorgelekt. Dus ja, ik voed in het openbaar en ik heb ook in het openbaar verschoont. Dat hoort bij het leven
Dat dacht ik ook, tot ik een baby had en bv gaf de praktijk is heel anders. hopelijk mag je het snel ervaren!
Ik heb geen enkele moeite met openbaar bv, maar zelf zou ik er niet voor kiezen in de primark. Als het een beetje lukt zou ik een prettiger en relaxter plekje zoeken. Winkelen met een hummeltje dat trek heeft is ook geen pretje. ( het stresszweet brak me altijd uit) dus ik zou wel gelijk een plekje zoeken. Zelf geloof ik niet zo in leren uitstellen bij hele kleintjes. Wel voedde ik altijd vantevoren nog even, zo had ik zolang mogelijk stressvrij plezier Dus ik vind het allemaal dikke prima, maar zou het zelf niet doen
Tja ik vind dat dus heel raar en ook erg smerig. Het hoort zeker bij het leven, maar vind het nog wel privé, zo'n poepluier. Zou dat dus nooit midden op straat doen?! En dat ze doorlekt is vervelend, maar dan krijgt ze schone kleertjes aan. En zo maar jan en alleman in de personeelsruimte zetten om te voeden is niet er realistisch in mijn ogen. Dan is straks het hele magazijn leeg.
Het is puur praktisch. Doorlekken betekent dat mijn kindje de reis terug in poepkleren zit, de wandelwagen of de draagzak onder de poep. Hartstikke zielig en onhygiënisch voor de baby. Dan ga ik veel liever even aan de kant staan en snel verschonen, dan dat mijn baby onder de poep zit. En voeden in de personeelsruimte is niet zo vreemd. Jan en allerman? Grote kans dat dit de 1e keer is dat de Primark een voedende moeder in de zaak heeft gehad, en ze zijn al een paar jaar open.
Dit. Waarom moet een primark daar rekening mee houden? Het is een KLEDINGwinkel. Als jij in de personeelsrruimte voedt, betekend dat dat er sowieso één medewerker bij moet blijven. Dat is dus een medewerker die niet aan het werk is = verlies voor de primark. Ik snap niet dat het zo moeilijk is om te begrijpen dat een winkel als primark geen voedingplek is.
Overigens vind ik het ook niet Primarks probleem dat die vrouw van ver komt om daar lang te gaan shoppen. Ja een baby moet gevoed worden, maar in de bodyshop in een hoekje zullen ze dat ook niet prettig vinden, omdat de Primark een grote winkel is moeten ze het wel opeens accepteren? En nogmaals, ik vind het ook niet aanstootgevend en niet nodig dat ze haar hebben weggestuurd maar wanneer een winkel zulke dingen niet wenst in hun winkel vind ik dat je je daar als klant bij neer moet leggen en zelf moet bepalen of je dan vertrekt.
Uit het zicht wel ja... middenin de winkel hoef ik ook niet zo nodig te zien eigenlijk (blablabla ja heel natuurlijk, maar poepen is ook natuurlijk en doe ik ook niet middenin een winkel of restaurant. Ik vind dat als vrouwen het enigzins discreet doen (zou ik zelf ook doen en ga ik zelf ook doen als het uberhaupt lukt) dat het dan geen probleem hoeft te zijn. En publique zodat iedereen zicht heeft erop, vind ik dan weer niet zo nodig. Je hebt met iedereen rekening te houden, dus ook met mensen die het niet ok vinden om er rechtstreeks mee geconfronteerd te worden. Anderzijds: moeten winkels hier verplicht rekening mee houden dan?
Maar ik had het over middenin de winkel. Als ik bij de AH sta tussen de komkommers en de tomaten en ik zie ineens een moeder haar verschoonmatje uitrollen en daar een luier verschonen zou ik daar echt wat van zeggen. Ik snap gewoon echt niet dat er geen 1 lijn wordt getrokken. Zeg dan gewoon zoals iemand al voorstelde: kindjes onder de 1 jaar mogen gewoon gevoed worden in restaurant/lunchcafés. Desnoods maak je een mamahoek als blijk van goede service. Of gewoon helemaal geen vorm van voedsel in een winkel. Als mijn baby zo klein is zal ik ook geen uren gaan winkelen zonder voorbereiding. Dus zoals de dame in het stukje zou ik het niet doen. Een lange reis maken en dan niet incalculeren dat het kind gevoed moet worden, maar gewoon gaan zitten waar je op dat moment bent. Ik zie het al voor me, dat ik een uur sta te wachten op een pashokje, omdat daar allemaal mama's in zitten die hun kindje te eten geven bv of fv of fruithap. Of dat heel de personeelsruimte vol zit omdat het ineens verplicht is om mama's daar toe te laten. Nu heeft mijn man een eigen winkel en het is gewoon niet toegestaan. En als je de ene wat toelaat, staan er binnen no-time vele anderen. Bovendien liggen er in de kantine en in het verdere gebouw persoonlijke spullen, staan er machine's die gevaarlijk kunnen zijn en zijn er genoeg manieren te bedenken waardoor het misschien niet veilig is voor kinderwagens, kleine kinderen etc. Ik zie deze discussie zó vaak voorbij komen dat ik denk dat de regering zich er maar eens over moet uitlaten en duidelijke regels maken. Dan krijg je ook geen protestacties of gekwetste ouders. Hoorde laatst trouwens ook dat iemand ergens een hapje ging eten en dat ze vroegen of het flesje opgewarmd kon worden. Achteraf moesten ze daar voor betalen. Dat is ook zo'n discussie. Is dat terecht?
Nou sorry hoor maar ik vind dit zo'n vreemde vergelijking! Las het eerder in dit topic ook al.... Voeding (zowel fles als bv) stinkt niet.... En ja poep is ook iets natuurlijks, maar dat is toch niet te vergelijken met eten?!?! Als ik honger heb en ik loop bijvoorbeeld in een winkel (ah of waar je wel mag eten), dan stop ik ook wat in mijn mond! Is dat ook raar?!?
Hahaha ik zie het voor me: iemand gehurkt midden in een winkel met een wc-rol ernaast Maar goed, dat is natuurlijk niet te vergelijken met iemand die (discreet) zijn kind bv geeft. Toch? Mijn vorige werkgever liet vrouwen gewoon kolven bij hem in de woonkamer (huis boven zijn bedrijf). De melk mocht dan ook zolang het duurde gewoon bij hem in de koelkast staan. Hij wist na 5 bv-gevende zussen wel een beetje hoe het zat. Dus het is misschien ook maar net wie je in een winkel oid treft. Het was ook niet zo dat dit wekelijks of zelf maandelijks gebeurde, en ook niet elke vrouw wil dit zo natuurlijk. Je kunt ook altijd even eerst het personeel vragen voordat je bv/fv gaat geven. Dat lees ik in het artikel namelijk ook niet. Ik denk dat de meeste winkeleigenaren helemaal geen nee zou zeggen Maar dat komt natuurlijk nooit in de krant.