Primark wil af van wegwerpmode

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door LisbethSalander, 15 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Klopt. Mode gaat 1 seizoen mee en daarna weer een nieuwe gaderobe aanschaffen.

    Ik had een vriendin die dit standaard deed vroeger. Droeg nooit items langer dan 1 seizoen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit..

    Hun businessmodel loopt tegen beperkingen aan omdat transport tot 700% duurder is geworden. En dat gaat niet snel veranderen.
    Veel merken verplaatsen hun fabrieken naar (goedkopere) Europese landen.
    Alleen wordt de productie linksom of rechtsom duurder.

    Dit is wel een slimme (?) strategie om alvast te voorsorteren op prijsverhoging.
    Action heeft het ook aangekondigd.
     
    citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik denk daar echt totaal het tegen overgestelde over. 10x liever primarkt dan 2e hands kleding voor mezelf en mijn kinderen als ik niets anders meer kan betalen.
     
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #24 GossipGirlxoxo, 17 sep 2021
    Laatst bewerkt: 17 sep 2021
    Gaat de primark mee met de nieuwste mode dan?:roflmao: Er hangen in die winkel serieus nog steeds dezelfde blouses als 6 jaar geleden. Die gaan denk ik nooit uit de collectie. Ik droeg die in mijn zwangerschap. Vond het zonde om dure positie kleding te kopen voor op dagen als ik toch nergens heen ging voor die paar maanden (denk max 3 maanden want tot 6 maanden paste ik mijn normale kleding) dus kocht veel blouses bij primark gewoon 1 of 2 maatjes groter dan mijn normale maat.
     
  5. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Er wordt daar ook enorm veel nieuw verkocht ;) Ik heb nu om te proberen een paar keer wat dingen gekocht die nagenoeg nieuw of gewoon nog met het kaartje eraan waren voor zoon en ik zag het verschil niet of ik het nu zelf had gewassen of een ander.
     
    Saartje33, citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ja dat is het probleem denk ik, ik zie dat dus wel direct.
     
    wishfulthinking vindt dit leuk.
  7. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb dan dus liever wel dat mijn kind in mooi zittende kleding loopt die misschien een paar keer door een ander is gedragen, dan in cheap ass zooi van de primark.
    Hie in de familie schuiven we ook wel eens kleding door, dat draagt mn kind ook gewoon als het nog mooi en leuk is.

    Maar goed het gevoel bij nieuw in de winkel shoppen is natuurlijk wel anders. We kunnen het inmiddels allemaal prima betalen dus ga soms wel eens echt shoppen met zoon en dat is gewoon leuk.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  8. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.622
    113
    En dan vraag ik me af wat het probleem dan is dat je een verschil ziet? Is het niet een deel psychisch?
     
    Saartje33, Zoe123 en citroenrasp vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.208
    18.954
    113
    Edit
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.208
    18.954
    113
    Het ligt er ook maar net aan wat je zelf belangrijk vindt hè.
    Als je geeft om een menswaardige behandeling van fabrieksarbeiders, als je geeft om het milieu dan is tweedehands 100% zeker een betere keuze.
    Maar maakt je dat geen moer uit en wil je ieder jaar nieuwe kleding kopen volgens de laatste trends, om het jaar daarop wéér een volledig nieuwe collectie aan te schaffen omdat de moderegels iets zijn gewijzigd, dan is fast fashion inderdaad een betere optie.

    Dit is heel zwart-wit gesteld maar is helaas wel waar het op neer komt.

    (Opnieuw gepost, want vanochtend ging er kennelijk iets fout.)
     
    Saartje33, Zoe123 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ja, die korte broeken zijn echt heel fijn! De pasvorm is voor mijn zoon ook helemaal goed.
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Tegenwoordig is 2e hands ook helemaal hip.
    Het hele muffe kringloop winkel idee, en daar alleen komen omdat je geen geld hebt voor nieuwe kleren, dat is allang verleden tijd.
    Mijn vriendinnetje heeft bijvoorbeeld bij haar in de buurt een te leuke winkel met 2e hands kinderkleding.
    Kind loopt in de mooiste merk kleding en ziet er altijd top uit.
    @GossipGirlxoxo, die ziet er beter uit dan een “Primark” kind om het zo maar te zeggen…

    En wat denk je van Vinted..
     
  13. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.208
    18.954
    113
    Ja, dat heb ik ook gemerkt! Wel fijn dat het nu wat meer mainstream wordt inderdaad, al maakt het voor mezelf weinig uit. Wij kochten regelmatig iets op MP (en de lokale equivalent daarvan) in Nederland. En ook wel in tweedehands kledingwinkels. Vinted ken ik nog maar sinds kort, maar daar heb ik hier helaas weinig aan.
    Wij zijn destijds met tweedehands kleding kopen begonnen toen we het financieel heel krap hadden. Dat is inmiddels zeker al 12 jaar gedeleden. Maar uiteindelijk er gewoonweg mee doorgegaan omdat ik niet de toegevoegde waarde inzie van nieuw, helemaal ivm milieu. Hier is tweedehands kopen ook heel normaal en doet bijna iedereen, het alternatief is namelijk synthetische troep uit China dat na 1 wasbeurt uit elkaar valt. En er zijn heel wat "sjieke" tweedehands boetiekjes te vinden. Maar zelf vind ik het veel leuker om gewoon op te markt onze kleding op te kop te tikken voor omgerekend 30 cent per kledingstuk, zo heb ik laatst een mooie Ralph Lauren polo voor A gevonden en een Armani shirt voor H.

    Kleding die de kinderen zijn ontgroeid wordt ook gewoon doorgeven aan nichtjes of gegeven aan kennissen, mijn kinderen krijgen op hun beurt vaak weer kleding van een oudere nicht.
     
    Zoe123 en Saartje33 vinden dit leuk.
  14. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.313
    113
    Ik heb nog nooit iets gekocht bij primark maar schrok van het bericht. Ik zou zelf meer milieubewust mogen zijn maar ik zou geen kleding kopen die na een paar x wassen in de prullenbak mogen.
    Overigens vraag ik me af op welke wijze die kleding geproduceerd wordt. Kan me niet voorstellen dat voor die prijzen geen kinderarbeid wordt toegepast of slechte werkomstandigheden.
     
    citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.208
    18.954
    113
    Nee, dat kan ook niet hoor. Wanneer je mensen een eerlijk salaris geeft zullen de prijzen in de winkels dat reflecteren, kijk maar naar Fairtrade producten, die zijn ook duurder dan "gewone" producten. Maar daar zal de klant geld voor moeten neerleggen en dat is niet iets waar de gemiddelde westerse consument toe bereid is, helaas! En dat geldt niet alleen voor Primark maar voor de gehele fast fashion industrie.
    Wanneer Afghanistan in het nieuws is hebben we het over mensenrechten, maar bij het kopen van fast fashion is de drang naar een menswaardige behandeling ineens ver te zoeken. Met zulke prijzen kan je er namelijk vanuit gaan dat er een heleboel mensen geen eerlijk salaris hebben ontvangen.
    En dan is die hele kledingindustrie uiteraard ook nog eens funest voor het milieu.
     
    amdaa, Zuul en Koraal82 vinden dit leuk.
  16. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.024
    959
    113
    Vrouw
    Wij kopen weinig kleding, hebben daar het geld niet voor. Maar wat we kopen dragen we af tot het niet meer past of kapot is. Mijn dochters krijgen regelmatig kleding van anderen, zo’n vuilnis zak vol zeg maar. En zijn dan helemaal in de wolken, het maakt voor hun echt niet Uit.
     
    citroenrasp en wolkje1994 vinden dit leuk.
  17. wolkje1994

    wolkje1994 Fanatiek lid

    12 aug 2013
    3.892
    5.779
    113
    mijn ouders hadden wel de ruimte om vroeger kleding te krijgen, maar ook wij kregen veel van mensen in omgeving. Een weetje. Ik weet mij als kind te herinneren dat ik het leuker vond uit de vuilniszakken te zoeken en passen dan naar de winkel. Wat was het een feestje op vrijdagavond wanneer we samen gingen kijken wat er in de zakken zat!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    ik vind de 2e hands merkkleding winkel en vinted helemaal top! Om kleding van de kinderen te verkopen maar niet om zelf te kopen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina