verantwoording t.o.v. bank?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovely83, 28 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij hebben afgelopen week een groot bedrag op onze spaarrekening gestort.
    Dit geld hebben we van mn schoonmoeder gekregen voor ons nieuwe huis
    Nu hebben we het geld in contanten gestort, omdat het uit het buitenland komt en waar zij woont kan het gewoon niet worden overgemaakt naar onze bank.

Nu belde de bank vandaag met de vraag hoe we aan zo groot bedrag komen?
    Is dit gebruikelijk?

Nu had onze financieel adviseur het er laatst wel over dat het handig is een contract met SM op te stellen dat dit een gift van haar is. Denk dat we dit dus maar moeten doen aangezien ze dus echt willen weten waar het vandaan komt. Had eigenlijk meer verwacht dat de belastingdienst dit soort zaken zal uitzoeken.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ja is heel normaal.

Vanaf een bepaald bedrag houden banken dit in de gaten.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik denk dat de bank grote bedragen moeten melden bij de belasting en eventueel politie als je het niet kunt verklaren. Het kan bijv ook drugsgeld zijn etc. Het is contant geld overgemaakt vanuit het buitenland en zo is er dus geen tegenrekening te achterhalen. Dat ze het controleren lijkt me dus idd de taak van de bank want die is de enige die dit soort dingen zien. Hun beslissen dan wat ze nader willen onderzoeken en willen nu dus waarschijnlijk idd een bewijs zien dat het hier om een gift gaat en eerlijk geld. Een gift is trouwens ook bijna nooit belasting vrij en misschien dat je dus ook nog is een deel kunt afstaan aan de belasting. weet niet of de gift is aangegeven hij de belasting? Schenkbelasting heet dat.

4. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Ja dit noemen ze een buitengewone transactie. Doen ze bij grote bedragen.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja hoor, ik moest afgelopen jaar een groot bedrag naar Portugal over maken. Toen werd ik ook gebeld door de bank, of het wel klopte en waar het vandaan kwam.
    Ze houden grote bedragen in de gaten en checken het. En boven de 12500 ( dacht ik ) moeten ze het opgeven aan de belastingdienst.

6. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ja dit is gebruikelijk en is de bank ook verplicht i.v.m. de Wwft, de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.

Bovendien is zomaar schenken niet altijd toegestaan. Daar moet belasting over betaald worden. Daar zijn uitzonderingen op, zoals schenking aan kinderen i.v.m. het financieren van studie of het verwerven van een eigen woning.

7. sjak

sjak Niet meer actief

Dit noemene ze de wet van de verdachte transacties, een bank is verplicht vanaf 25.000 contante storting dit te controleren, veel banken doen dit vanaf 15.000.
    Dit is ooit in het leven geroepen tegen witwaspraktijken, drugsgelden en andere criminele transacties. (maar ik heb weleens het idee dat de belastingdienst dit leuker vindt dan de 'politie')

8. Ukkie27

Ukkie27 Actief lid

12 feb 2012
    454
    12
    18
    Ik weet niet in welk land je SM woont, maar ik zou ook even nakijken of je geen schenkbelasting verschuldigd bent in NL of het woonland van je SM. Indien NL mag heffen moet je namelijk wel aangifte doen (al zal het dan waarschijnlijk onder de verhoogde vrijstelling vallen).

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ok dan begrijp ik het.
    Het is overigens een bedrag net onder de 10.000.
    De bank zei wel dat als we het contract hadden dat het een gift is, het verder prima was.
    Was zelf altijd in de veronderstelling dat de belastingdients zulke dingen controlleerde :D

10. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Je moet niet vergeten dit aan te geven want hierover moet belasting betaald worden geloof ik.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee de bank is verplicht dit soort stortingen te "controleren". Heb een periode vakantiewerk gedaan bij Rabo... en daar werd me dat ook op het hart gedrukt.... tenzij het om een veehandelaar ging. Dat was nl nog lang een "contante" business geweest. Daar hoefde ik niet op te letten.

Zelf ook eens opgebeld door de bank toen ik een opdracht had ingeleverd voor boeking van 15000 gulden (toen nog) en werd ook navraag gedaan of ik/wij die opdracht hadden gegeven.

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Enne... de belastingdienst is niet direct op de hoogte van je stortingen etc op de bank.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mijn man is vanmiddag voor het werk aan nog langs de belasting geweest over hoe/wat van aangeven van zulke bedragen. Neem aan dat als het moet hij dit direct heeft gedaan of de papieren heeft meegenomen. Zal het hem straks na zijn dienst direct eens vragen.

14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.820
    2.679
    113
    En de volgende keer ná 1 januari op je rekening laten storten. Nu betaal je er waarschijnlijk ook nog 1,2 % vermogensbelasting over, zonde.

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik durfde het geld niet zo in huis te hebben, kon er gewoon niet van slapen.:)

16. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Goh daar zou ik de schoenendoos voor gebruiken!
    Rente is niks meer en de belasting graait er vrolijk ook van!

Dat soort bedragen bleven bij mij ( vroegah... Die goeie ouwe tijd!)
    gewoon thuis goed opgeborgen!

17. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Dat ligt eraan, als je een fiscaal partner hebt, mag je een belastingvrij vermogen van iets meer dan 51.000 euro hebben. Pas daarna ga je betalen.

Deel Deze Pagina