Ik wil keizersnee, man wil natuurlijke bevalling

Discussion in 'De bevalling' started by Anice, Dec 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anice

Anice Niet meer actief

Ik zit met een dilemma. Ik mag deze keer zelf kiezen of ik een natuurlijke bevalling wil of een KS. Aangezien mijn ervaring met de KS beter is bevallen dan de natuurlijke weg wil ik graag de KS. Verder speelt ook mee dat ik erg last heb van BI en zwangerschapsischias en ben ik bang dat die klachten erger worden bij een gewone bevalling.(weet ook wel dat dit niet altijd zo hoeft te zijn maar toch....) Mijn man vind dat ik de natuur zijn gang moet laten gaan en dus gewoon moet bevallen. Verder geeft hij als argument dat hij geen 6 weken vrij kan nemen om thuis te helpen. Dit hoeft ook helemaal niet want zijn moeder komt over en blijft tot 4 weken na de uitgerekende datum. (we wonen in het buitenland en daar is geen kraamzorg). Ik heb al de voor- en nadelen van zowel de natuurlijke als KS bevalling opgeschreven maar ik kom er niet uit. Ik moet het uiterlijk bij de 32e week doorgeven wat ik wil bij de dokter. (ben nu 28 weken) Helaas is het hier geen optie om het eerst zelf te proberen en als het toch te zwaar wordt alsnog de KS, tenzij het medische noodzaak is.
    Moet ik nu mijn eigen gevoel/intuitie volgen of aan mijn man zijn wens gehoor geven? Ik merk dat de situatie thuis er niet beter van wordt door deze keuze.

2. tonka

tonka Bekend lid

Nov 2, 2008
    784
    1
    0
    Hengeloooo
    Zolang het jou lijf is en jij al het werk zal moeten doen en de pijn moet dragen, zou het je man netjes staan je te steunen in jou beslissing! Sterkte!

3. darcy

darcy VIP lid

Oct 1, 2006
    5,715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Mijn 2e bevalling was via de natuurlijke weg en mijn BI stond dit niet in de weg. Alleen: als JIJ liever een keizersnede wilt, dan bepaal jij dat dus zelf. Je man heeft je daarin te steunen, zeker als er hulp is geregeld. Misschien goed om dit punt nog eens goed met elkaar te bespreken.

In elk geval wens ik je nog een fijne zwangerschap en alvast een goede bevalling, op welke manier je dit ook doet!

4. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Ik sluit me aan bij de voorgaande dames. Moet trouwens zeggen dat ik het argument dat je man geeft wel een beetje vreemd vind. Denkt hij soms dat vrouwen die natuurlijk bevallen de volgende dag alweer kwiek naast bed staan en alles zelf kunnen doen? Heb nu in mijn omgeving afgelopen jaar twee meiden gehad die bevallen zijn, een natuurlijk en een met keizersnee en degene die natuurlijk is bevallen had een veel langere herstelperiode nodig. Het lijkt mij dan ook dat je van tevoren iets dergelijks niet kunt voorspellen.
    Ik zou gewoon kiezen voor de optie waar jij je het best bij voelt. Jij bent degene die het straks allemaal moet doen en het is jouw lijf enniet die van je man.

5. marilouise

marilouise Niet meer actief

Ik heb bekkeninstabiliteit gehad licht tijdens de zwangerschap en heb een keizersnee gehad als ik de volgende keer de keus heb dan ga ik voor een natuurlijke bevalling ook ik heb het geprobeerd op de natuurlijke manier, maar mijn kindje deed zijn arm wijd en kwam niet verder.

na de keizersnee is mijn bekkeninstabiliteit veel erger geworden ben de medische molen ingegaan had helemala geen gevoel meer in mijn rechterbeen heb ongeveer 6-8 weken helemal niet kunnen lopen mijn zoontje wordt nu bijna een jaar en ik heb nu het eerste deel van mijn revalidatie erop zitten 8 weken lang 2 mal per week 3 uur lang therapie. moet nu nog minimaal 3 maanden zelf therapie en dan gaan ze kijken, ik ben al 1,5 jaar thuis.

Inmiddels is wel bekend als ik geen keizersnee had gehad was het hoogstwaarschijnlijk niet zo erg geweest met mijn bekkeinstabiliteit dus voor mij als het gaat gewoon een normale bevalling de volgende keer het gevoel in mijn rechterbeen is deels terug maar komt nooit meer helemaal goed

6. Fransa

Fransa Niet meer actief

Ten eerste vind ik dat zoiets jouw eigen beslissing moet zijn. Jij bent namelijk degene die moet bevallen, je man niet.

Hier zit ik ook nog steeds te dubben tussen een ks en een natuurlijke bevalling maar ik neig ook steeds meer naar een ks. Hier trouwens een man die de keuze helemaal aan mij laat, maar zelf denk ik het liefste zou zien dat ik voor een ks zou gaan.

Hoe lang je ook dubt (ben zelf al sinds week 24 hier mee bezig) je komt er gewoon echt niet uit met een zwart/wit keuze. Voor beide opties is wat te zeggen. De reden waarom ik nu meer naar een ks neig is dat ik gewoon bang ben dat ik me niet volledig kan geven tijdens te bevalling gewoon omdat de eventuele risico's waarschijnlijk teveel in m'n achterhoofd hangen. En omdat ik erg goed ben hersteld na m'n vorige ks zie ik er eerlijk gezegd ook niet tegenop ofzo. Verder loop je mijns inziens bij een natuurlijke bevalling net zo goed risico's als bij een ks dus daarom zou ik het niet laten.

Echt, je moet gaan voor datgene wat voor jou het beste aanvoelt. Je wilt ook niet een natuurlijke bevalling aangaan terwijl je daar niet volledig achterstaat. Volgens mij gaat dat geheid problemen opleveren.

Heel veel succes met kiezen (vind trouwens wel dat je al vroeg je definitieve keuze bekend moet maken. Ik zou dat in principe tot het laatste moment mogen wijzigen....)!!

7. Tese

Tese Niet meer actief

Je man kan wel zoveel willen in dit geval. Maar het is jou lijf en jij moet het ondergaan dus het lijkt mij een simpele keuze. Een keizersnede!!

8. Echt belachelijk van je man! Hij weet zeker niet hoe het voelt?!
    Zolang jij het moet ondergaan beslis jij. Ik vind het vreemd dat hij jouw keuze niet respecteerd. Voor jezelf opkomen hoor!

9. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    Ten eerste; het is jouw lichaam en jij bent degene die moet bevallen, dus je man heeft niets te willen. Hij moet jouw keuze respecteren en niet verder zeuren.
    Ten tweede; wat zegt men in het ziekenhuis? hebben ze daar geen redenen aangevoerd om voor ofwel een ks ofwel een natuurlijke bevalling te kiezen? De onderbouwde mening van een arts zou voor mij nl. wel zwaar wegen.

10. lauwie

lauwie VIP lid

Mar 17, 2007
    8,026
    0
    0
    helemaal eens met de andere dames: het is jouw bevalling!
    zijn rol is jou ondersteunen, ook tav jouw keuzes mbt de bevalling

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Ik ben het niet helemaal eens met wat de andere dames zeggen, je hebt samen je kindje gemaakt en bevallen doe je tot op zekere hoogte ook samen. In die zin snap ik wel dat je man ook een mening heeft. Wel vind ik de argumenten van je man een beetje vreemd, zit er niet iets anders achter? Want je hebt al hulp geregeld voor na de geboorte dus daar hoeft hij zich al geen zorgen over te maken. En los daarvan hoeft HIJ het niet allemaal te ondergaan dus in die zin heeft hij er inderdaad weinig over te zeggen.

Dit gezegd hebbende: jij hebt je keuze al gemaakt volgens mij dus ik denk dat je best wat steviger in mag zetten in de discussie over wat jij wil. Duidelijk aangeven, geen ruimte voor twijfel laten. Je mag niet voor niets zelf kiezen, dus dat geeft toch al een beetje de noodzaak voor een ks aan, toch?

Succes, doe wat je hart je ingeeft!

12. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik ben het idd eens met Miepie74. Mannen hebben nog wel eens achterliggende redenen voor iets die ze niet zo goed (kunnen) verwoorden. Is hij bang dat een KS voor jou meer nadelige gevolgen heeft? Of wellicht voor de baby? Ga eens een goed uitgebreid gesprek aan om te achterhalen wat de echte redenen zijn. 'De natuur zijn gang laten gaan' is wat mij betreft in dit geval te vaag. Goed doorvragen dus!! Wellicht maakt hij zich wel ergens echt zorgen over bij een KS?

Uiteindelijk ben JIJ natuurlijk degene die de keuze maakt, maar ik denk dat het voor de sfeer een hoop goed doet als je iig goed duidelijk hebt wat ieders voors en tegens zijn. Zo voelt hij zich ook niet naar de achtergrond geschoven en kan hij jou misschien ook beter steunen als de keus eenmaal gemaakt is.

Succes met je mannetje!\
    En natuurlijk je verdere zwangerschap en bevalling ;)

13. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Ik denk dat het goed is om meer met je man te praten, als zijn argument eigenlijk geen goede reden is zou het wel heel fijn zijn als hij je meer uitleg kan geven. Als ergens (extra) risico's aan verbonden zijn voor jullie kindje vindt ik dat een man zijn mening zeker wel in acht genomen moet worden, als het echt om jou lichaam gaan dan moet jij toch zeker mogen beslissen. Ik hoop dat je er op een prettige manier samen uitkomt.

14. ma1

ma1 Fanatiek lid

Mar 14, 2010
    1,211
    0
    0
    meid, je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt als jij kiest voor een keizersnede dan vind ik dat je man deze keus moet accespteren jij moet een kind op de wereld zetten en je man moet je hierin steunen wat je ook kiest

15. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

Nov 3, 2007
    1,968
    1
    0
    NH
    volg je hart, jij moet het doen en je moet je er goed bij voelen. En dat je uberhaupt de keus krijgt betekend ook al genoeg. Heb je bij de 1e of de 2e een ks gehad? na een ks heb je namelijk 50% kans dat je weer een ks nodig hebt. Hierdoor neig ik ook om nu een ks te kiezen (als ik mag). De eerste is na 3 dagen me een spoedks gekomen, ik trek het niet om weer een paar dagen bezig te zijn om dan weer een ks te moeten... binnenkort kan ik overleggen met de gyn wat hij ervan vindt.

succes met je keus, ik hoop dat je man het respecteerd! Ow, en bij mij op de na gym was ik al beter hersteld dan sommige meiden die waren ingescheurd/geknipt... dat moet je ook niet onderschatten mocht het nodig zijn...

16. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Zodra jouw man gaat bevallen mag hij zelf kiezen of hij de natuur z'n gang wil laten gaan of toch een arts wil inschakelen.
    Sorry hoor, maar ik vind zeker het argument van geen vrij kunnen nemen echt bespottelijk, JOUW lichaam, JOUW keuze!!

17. Anice

Anice Niet meer actief

Bedankt voor jullie tips en meningen. Ik ga het er zeker deze week nog eens goed overhebben zodat ik de rest van de zwangerschap daar niet meer over hoef te dubben. De artsen hier vinden dat je gewoon zelf moet kiezen want stel je voor dat ze je iets hebben aangeraden en het gaat toch fout.....zo extreem als in Amerika is het gelukkig niet maar ze houden een slag om de arm. De eerste was voor mij een KS ivm stuitligging en de 2e natuurlijke bevalling was erg zwaar ivm grote baby. En idd van de KS eerder hersteld. De pijn is de eerste weken misschien wat heftiger maar na 4 weken deed ik bijna weer alles, (behalve zware dingen tillen maar dat doe je ook niet bij een normale bevalling) Bij de natuurlijke bevalling was ik compleet uitgeput (wat naar mijn gevoel nog zeker een jaar heeft geduurd), gevoel te hebben van overal beurs te zijn van binnen en op een rare manier uitgescheurd van onderen. 's Is nu de derde bevalling en eigenlijk zou het toch een eitje moeten zijn nu maar lijkt nu wel de eerste keer ipv de derde:(

18. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Jij bent degene die moet bevallen,dus vind dat de keus ook bij jou ligt. Als jij liever een ks wil zou ik dat dus gewoon doen.

19. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,790
    18,973
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik vrees voor je man dat hij in deze niet veel meer kan doen dan zijn mening geven. Maar JIJ maakt de uiteindelijke keuze! Het zou hem sieren als hij jou steunt, welke keus je ook maakt.

20. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Meid, jij moet het doen. Je man heeft makkelijk praten.
    Als jij een normale bevalling niet ziet zitten en een KS wel dan ga je toch voor de KS!

Succes!!

Share This Page