Gister waren we bij vrienden en zij heeft sinds 4 maanden een prachtige dochter. Vriendin vertelde me dat als je persweeen hebt je moet persen (logisch natuurlijk) maar op het moment dat je geen wee hebt dat je dan niet mag persen omdat je dan de kans van inscheuren vergroot...dat wist ik helemaal niet, als het hoofdje er al bijna uit is dan neem ik aan dat je toch door wilt persen ongeacht of je een wee hebt of niet? Ben nu 38w3d dus me erg aan het verdiepen over de bevalling (en nee, ik probeer niet de horrortopics te lezen ) groetjes Ilse
Ik heb mijn bevallingsverhaal bij het topic positieve verhalen staan, maar ik heb met mijn bevalling geen voorweeen en echte weeen gevoeld (weet dus nog steeds niet hoe deze aanvoelen). De laatste 20 minuten waren persweeen, maar ook deze voelde ik niet zo erg (ik dacht dat deze vrij heftig zouden zijn), en ze waren blijkbaar niet zo heftig volgens de vk, en heb ik het veel op eigen kracht gedaan. Na die 20 min (veelal) zelf persen, met een beetje hulp van de persweeen is onze dochter geboren en ben ik niet uitgescheurd oid. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Je moet volgens mij vooral goed naar de vk luisteren; als zij zegt dat je niet moet persen maar het weg moet zuchten, dan moet je dat echt proberen te doen, hoe graag je ook nog even doorzet. Zij ziet wat er gebeurt en zorgt zo voor de minste schade. Ik ben ook niet uitgescheurd, echt dankzij haar! Als het aan mij lag had ik door geperst toen het hoofdje stond.
Ook als je wel persweeën hebt mag je niet altijd gelijk meepersen. Dit omdat je soms eerder persweeën hebt dan volledige ontsluiting. En dan scheur je dus uit. De verloskundige moet eerst controleren of je volledige ontsluiting hebt, tot die tijd mag ik niet persen heb ik geleerd. En als je wel persweeën hebt en mag persen dan zou ik niet tussen de weeën doorpersen, je moet ook wel af en toe even ademhalen . En als je helemaal geen persweeën hebt dan is het denk ik lastig om het op eigen kracht te doen, van een vriendin weet ik dat zij toen een vacuümverlossing heeft gehad.
Mijn persweeen namen af, dus ik moest veel op eigen kracht persen. Ben idd wel flink uit/ingescheurd, maar geen idee of dat daardoor is gekomen. Alles ging overigens wel op aanwijzing van de vk, dus ik perste wel 'op het goede moment' zeg maar.
Uitscheuren is vaak dat de huid niet voldoende tijd heeft om langzaam op te rekken. Heeft niets met weeen te maken want die zorgen niet voor je huid maa voor de uitdrijving.
op den duur kan je niet anders meer dan persweeen en kun je ze niet meer wegpuffen en moet je wel meedrukken. bij me dochter vond ik die weeen minder heftig. als je vroegtijdig perst heb je vaak ook nog niet genoeg ontsluiting en kan het persen zelfs gevaarlijk zijn. een vriendin van me kreeg doordat ze te vroeg ging persen een spoedkeizersnede. je druk dan het kopje door iets wat niet past en het gaat hierdoor zwellen waardoor het helemaal niet meer past. ik zou zeggen, probeer zo lang mogelijk te puffen, kun je nog puffen dan zijn het nog geen persweeen. kunje niet meer puffen dan is het vaak tijd bij me zoon had ik 6cm, 1 wee later kon ik niet meer puffen en moest wel meedrukken. had 10cm en 2 x persen hij was er
je moet idd gewoon heel goed naar je v.kundige luisteren ook goed op jeademhaling letten tijdens het persen. maar idd je mag alleen persen als je een wee voelt opkomen anders scheur je onnodig uit. ik heb alleen geperst tijdens een wee en ben helemaaal niet uitgescheurd en ook niet geknipt.het is even lastig vooral alsje de druk van het hoofdje voelt maar dan weet je ook dat bij de eerstvolgende goeie pers je je baby hebt. het is goed te doen hoor dat persen
Dank jullie wel voor de reacties! Ik vind het heeeel spannend allemaal hoor Dan denk ik...kan ik het allemaal wel, ik moet op zoveel dingen letten voor mijn gevoel...puffen, luisteren naar de vk, in de goede houding liggen, niet persen vanuit je ogen bla bla bla... Er zijn zoveel vrouwen voor mij geweest dat het mij ook wel gaat lukken maar het irritante voor deze controlfreak is dat ik niet weet wat me te wachten staat Maar heb veel aan jullie tips! groetjes Ilse
oo meis tuurlijk kan je dat! voor mij was het de eerste keer maa het ging echt goed. ik kreeg een uur de tijd om mn kindje eruit te persen als dat niet binnen een uur gebeurde zouden ze knippen. (blijkt een regel te zijn bij het bevallen van een eerste) nou ik heb 37 min geperst en hij was er. het lijkt idd veel waar je op moet letten maar geloof me het gaat allemaal vanzelf. je wordt zo goed begeleid. belangrijkste is luisteren naar wat er gezegd word en niet eigenwijs doen.
Nou op het moment dat ik 10 cm uitsluiting had, vielen bij mij de persweeen helemaal weg omdat ik hele erge bandenpijn in mijn buik kreeg en deze pijn overheerste de persweeen. Ik heb wel moeten persen om mijn zoontje eruit te krijgen. Ze hebben een knip gezet om het iets makkelijker te maken en nog wat geholpen maar verder moest ik toch persen hoor.
Het is ook wel fijn om even rustig lucht te kunnen happen voordat de volgende perswee komt. Dat vond ik tenminste.. Even rustig ademen, perswee op voelen komen, meepersen op aanwijzing van de VK, de perswee neemt af, weer rustig ademen. Ik denk 2 minuten persen en dan 3 minuten ademen. Als je door zou persen, zou je vanzelf flauwvallen! Ik vond de persweeen ook heel bijzonder, echt een oerdrang, dat was gewoon niet weg te zuchten. Gewoon volgen die kracht. Hoefde zelf ook niet veel te doen. Maar sommigen krijgen geen of zwakke persweeen. maar dan nog als je op aanwijzing van de VK perst ga je niet continu door.
Ik ben vanmorgen weer bij de verloskundige geweest en hier ook mijn vraag gesteld, ze vertelde dat het lastig gaat om te persen als je geen wee hebt omdat het heel veel kracht kost en ze vertelde ook dat ze heel goed vertellen wanneer je mag persen en wanneer je even op adem moet komen zeg maar. Het enige moment dat je eigenlijk wil doorpersen maar rustig aan moet doen is als het hoofdje staat want dan moet de huid nog wat rekken voor de schouders. Dan moet ik dus goed de instructies opvolgen (in hoeverre dat gaat dan ) We gaan het wel zien allemaal, komt wel goed denk ik zo
Ik heb de persweeen helemaal niet ervaren als minuutje wee, paar minuten rust. Voor mijn gevoel was het een constante stroming van weeen. Ik deed voor mijn gevoel ook maar wat... Kon niet eens meer echt verschil maken tussen wee of geen wee, het deed constant pijn...
Ik weet wel dat ik me bij de komende bevalling heel duidelijk heb voorgenomen om niet te persen zonder persweeen. Bij de vorige bevalling (42 weken, dus ingeleid) heb ik even persweeen gehad, maar toen mocht ik nog niet persen. Daarna is het weeenopwekkend infuus lager gezet en zijn vervolgens alle weeen weggevallen. Ik wist echt niet meer waar ik mee bezig was en was compleet van de wereld. Op het moment dat ik 10 cm had en ze me vertelden dat ik mocht gaan persen, ben ik dat ook gaan doen. Alleen had ik geen persweeen (maar realiseerde dat op dat moment dus allemaal niet). Ik ben bijna 2 uur bezig geweest en het lukte dus ook niet. Uiteindelijk kwam de gyneacoloog erbij en die zag dat ik helemaal geen persweeen had. Maar omdat het inmiddels al enige tijd duurde en het met mijn dochter minder ging, heeft de gyneacoloog ingeknipt en haar met een vacuumpomp gehaald. Ik heb er lang (psychisch) last van gehad en mezelf kwalijk genomen dat ik ben geen persen zonder persweeen. Uiteindelijk na een goed gesprek met de verloskundige (die er niet bij was) heb ik het een plekje kunnen geven en om kunnen zetten in de uitdaging voor de komende bevalling. Ik ga niet persen zonder die persweeen. (En mijn man weet nu ook welke fouten er gemaakt zijn, dus gaat helpen om die te voorkomen).
Persweeën, wat zijn dat? Het kostte mij 58 minuten om mijn dochter eruit te persen en zonder ook maar één perswee...
Zo is het ook precies, je hebt die tijd tussen de weeën echt wel nodig om even uit te rusten, het kost al genoeg kracht, dus dat doe je echt wel. Die volgende perswee komt er weer snel genoeg aan Persen zonder wee kost onnodig veel kracht. Je kunt soms op 1 perswee wel een keer of 3 persen, dan haal je er het maximale effect uit, en als ie dan wegebt, laat je alles even heerlijk los... Ze coachen je er echt goed doorheen hoor, en als je niet meteen reageert/luistert zeggen ze het nog wel een keer. Gaat helemaal goedkomen
Het heeft er wel degelijk mee te maken. Als je langer doorperst dan aangegeven wordt, heb je meer kans om uit te scheuren, omdat het dan misschien te snel gaat. Het is, om uitscheuren te voorkomen, juist beter om wat langer over het persen te doen. Maar daar heb je niet altijd invloed op .
Ik had trouwens als snel het idee dat Eva's hoofdje er echt bijna helemaal uit was, maar vervolgens heb ik nog ruim een half uur geperst . En tussen de weeen door heb je echt geen zin om nog extra te puffen, dan wil je weer even kracht verzamelen voor de volgende wee, ik perste trouwens ook meestal 3 (2,5) keer per wee. Ik viel tussen de weeen door trouwens in slaap, heerlijk!
de zus van mn vriend gaf mij een ontzettende goeie tip! (die heeft 6 kids en is nog nooit gescheurd of geknipt!) Zij zei, als je perst en het hoofdje ''staat'' op een gegeven moment, dan kan dat heel naar zijn en branden en je kan t gevoel hebben alsof je door moet persen. terwijl de verlos zegt dat je niet MAG persen.. Dannnnnnnnn... doe je net alsof je aan een roos ruikt, dus hard door je neus inademen! ik was heeeel blij met deze tip, terwijl ik van te voren dacht, jaja alsof je er dan aan denkt! maar op die manier kan je goed je ademhaling onder controle houden en je bent in gedacht bezig met die roos! en misschien is het toeval hoor, maar ik ben niet geknipt en niet gescheurd Hoop dat ik hier wat mensen blij mee kan maken