Primolut

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Anoniempje87, 25 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anoniempje87

Anoniempje87 Actief lid

25 jul 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal!

Ik google me suf maar merk dat ik toch met veel vragen zit!
    Hopelijk is er iemand hier die mij kan helpen!

Begin juni hebben mijn vriend en ik besloten te stoppen met de pil. Na het stoppen met de pil werd ik netjes ongesteld geworden.
    Daarna, toen mijn lichaam het zelf moest doen, kwam er niks.
    Ik ben daarentegen niet zwanger.
    Toevallig had ik vanwege andere klachten een vaginale echo in deze periode en daar was niks afwijkends op te zien.

Nu heb ik vandaag een kuur Primolut gekregen omdat we een kinderwens hebben en ik 2 weken overtijd ben. De kuur 2x daags 1 tablet voor 10 dagen.
    In de bijsluiter staat dat je tijdens de periode van de kuur NIET zwanger mag worden en dus bijv. een condoom moet gebruiken.

Nu snap ik niet zo goed hoe het nou werkt na die kuur. Als het goed is word ik dan ongesteld maar die ongesteldheid is dan ook kunstmatig toch?
    Heeft er dan een eisprong plaats gevonden?
    En wanneer is daarna de beste tijd om zwanger te worden? Gelijk nadat de ongesteldheid voorbij is of.....?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven! :)

Liefs,

Anoniempje

2. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Primolut zorgt voor een onttrekkingsbloeding. Eigenlijk net als bij de pil, alleen is het geen anticonceptie.
    Er is dus ook geen eisprong (tenzij de eitjes al ver genoeg gegroeid zijn, maar begrijp uit je verhaal dat dat niet aan de orde is?).

Primolut kan er voor zorgen dat je lichaam "gereset" wordt en je daarna zelf weer ongesteld gaat worden.
    Ik zou het kuurtje afmaken, wachten tot je ongesteld bent geworden en daarna beginnen met ovulatietesten. Bij een positieve test springt je eitje binnen 48 uur. Dan heb je dus iets meer zekerheid dan alleen maar afwachten.

Succes! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! Ben ondertussen bijna expert met dit soort medicatie ;) :D

3. Jabinca

Jabinca Fanatiek lid

25 jul 2013
    1.440
    704
    113
    Vrouw
    Friesland
    Wat vreemd dat je nu al primolut hebt gekregen terwijl je nog maar een maand geleden gestopt bent met de pit, bij de een komt het direct op gang en de ander moet 3maand wachten op de eerste ongesteldheid maar goed, zal wel goed zitten...
    Wanneer jij ongesteld word kun je de datum van je eerste dag invullen bovenaan deze pagina bij calculator en dan kijken hoe en wat. Maar wat ik al zeg normaal gesproken moet het allemaal op gang komen en is het nu nog niet duidelijk watvoor cyclus je hebt. Geef het maar even de tijd om je lichaam te ontdekken...

4. Pinac

Pinac Fanatiek lid

13 jul 2014
    1.145
    432
    83
    Moet je 2 maal daags een tablet? Ik zit nu aan de 2de kuur, maar altijd 3x daags..

5. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik moest altijd 1x daags, 10 dagen lang. Is dus overal verschillen :)

6. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Wat gek. ik moest 3 keer daags 1 tablet, 10 dagen lang.

7. Liefdeis

Liefdeis Fanatiek lid

2 sep 2011
    1.012
    1
    38
    Hilversum
    Ik heb in Maart '12 ook een Primolut kuur gehad!
    Ik bleef na een halfjaar nog steeds klachten houden van mijn miskraam, terwijl er op de inwendige echo's, niets te zien was!
    Tijdens de kuur mag je inderdaad niet zwanger worden!
    De gyn heeft mij toen uitgelegd dat je het moet zien als een schoonmaak kuurtje voor je baarmoeder! Na die kuur, ook flink 'ongesteld' geworden!

De maand erop was ik zwanger, hoop voor jou dat het voor jou net zo uitpakt! :)

8. DutchDiamond

DutchDiamond Niet meer actief

primolut slikken is meestal verschillend heb al meerdere kuren gehad vaak 2x per dag 1 tablet soms 3x 1tablet denk dat het per ziekenhuis en gyn verschillend is

merk inderdaad dat na het slikken de menstruatie wel erger is dan zonder

9. Anoniempje87

Anoniempje87 Actief lid

25 jul 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat fijn zeg al die reacties!

@ XElles, bedankt voor je info! Goeie vraag over die eisprong. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal snap hoe het allemaal werkt met die eisprong.. Neem aan dat als ik die gehad zou hebben, ik ongesteld zou worden toch? Duss.. Dan heb ik die niet gehad? Heb in ieder geval geen PCOS als je dat bedoelt.
    Goeie tip van de ovulatietesten! Van de week maar eens halen haha.

@ Jabinca, tja ik weet ook niet waarom ik dat nu al krijg? Hoop in ieder geval dat het werkt.

@ Pinac, ja ik slik 2x daags 1 tablet. Vreemd dat dat bij iedereen anders is. Vraag me af waar dat aan ligt..

@ Liefdeis, bedankt voor je uitleg! Snap het nu beter. Poeh, voordat ik aan de pil ging was mijn menstruatie erg heftig. Eigenlijk was het altijd heftig. Heb daarom altijd de pil doorgeslikt in overleg met mijn huisarts. Als ik van jou dan hoor dan de ongie heftiger wordt door de grote schoonmaak word ik toch wat huiverig..
    Zou leuk zijn als het bij mij ook zo gaat, daarna gelijk zwanger hihi..

@ DutchDiamond, oef nou dan staat me wat te wachten! Slik de pil al 11 jaar door in overleg met mijn huisarts vanwege mijn heftige pijn aanvallen en de migraine de week ervoor..

10. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Hebben ze op de echo een eitje gezien? Als het eitje groter is dan 14/15mm, groeit ie door voor een eisprong en kun je ook tijdens je Primolutkuurtje een eisprong krijgen.

11. Anoniempje87

Anoniempje87 Actief lid

25 jul 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    De echo zag er goed uit ja. Ze zei nog "al die bolletjes die je hier ziet, zijn je eitjes".. Dus.. Dan zou ik tijdens die kuur een eisprong kunnen krijgen.. Maar.. Je mag niet zwanger worden tijdens de kuur? :p :(
    Voel me echt heel dom, sorry voor alle vragen..:(

12. Anoniempje87

Anoniempje87 Actief lid

25 jul 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    #12 Anoniempje87, 25 jul 2014
    Laatst bewerkt: 25 jul 2014
    Nog even voor het volledige verhaal: de reden dat ik een echo kreeg is omdat ik sinds een tijd last heb van tepelvloed. Eigenlijk sinds het stoppen met de pil. Bloed getest, prolactine te hoog dus er werd gedacht aan een hypofysetumor. Vandaar de doorverwijzing naar het ziekenhuis. Daar kreeg ik de echo en nog een bloed onderzoek. Het prolactine gehalte was toen weer goed en de echo ook.. Dus daar eindigde de onderzoeken.
    Waar de tepelvloed vandaan komt (die ik overigens nog steeds heb) weten ze niet. "Sommige vrouwen hebben dat" kreeg ik te horen..

Maar als ik hier wat rond kijk, is het wel absurd snel dat ik zo'n kuur krijg.. Hoop dat dat geen schade aanricht door de boel bijv. extra door de war te gooien?

13. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Denk dat je geen eisprong gaat krijgen dan. Anders hadden ze wel gezegd dat er een groot eitje tussen zat.
    Primolut kan verder geen kwaad hoor :) meer een reset-middeltje.

14. Anoniempje87

Anoniempje87 Actief lid

25 jul 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ XElles, Bedankt weer! :)
    Oke, nou dan maar het kuurtje doen, ongesteld worden en dan hopelijk "gewoon" weer verder gaan hihi.
    Nog een vraagje: is het mogelijk dat ik tijdens de kuur ongesteld word? En als dat zo is, wat moet ik dan doen?

Ik zie in jouw onderschrift dat jij al een tijd bezig bent met medicijnen?
    Heb je ergens een dagboekje dat ik jouw verhaal kan lezen? Kan me voorstellen dat je geen zin hebt om dat allemaal nog eens te typen. :)

Liefs!

15. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ja kan dat je een bloeding krijgt ondertussen. Heb ik nooit gehad. Als dat zo is zou ik gewoon je gynaecoloog even bellen en vragen of je de kuur af moet maken of dat je mag stoppen.

Nee geen dagboek :) dus even in het "kort" ;)
    Vorig jaar maart gestopt met de pil. Eerste paar maanden best regelmatig ongesteld. In juli zelfs zwanger. Helaas met 5,5 week mis gegaan. Daarna werd ik niet meer ongesteld. Een aantal keer Primolut/Provera (zelfde als Primolut) gehad, in de hoop dat ik daarna weer ongesteld zou worden. In december doorverwijzing gekregen en met een echo werd PCOS geconstateerd.
    Sinds maart echt in de mmm en bezig met Clomid (medicatie die zorgt voor eisprong). Eerste paar keer sloeg het niet goed aan (OF helemaal niks, OF juist teveel..).
    Nu de goede dosering gevonden en zit ik rond m'n eerste eisprong in een jaar :)

16. Anoniempje87

Anoniempje87 Actief lid

25 jul 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeejtje wat een verhaal zeg! Zou er behoorlijk moedeloos van zijn geworden! Maarrr wel fijn dat het nu dan ein-de-lijk goed gaat qua eisprong!
    Spannend hoor! Kan ik je ergens volgen om te lezen hoe het verder gaat?

Groetjes

17. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Lief :)
    Ik schrijf mee in het "PCOS - zonder andere symptomen" topic
    En anders kan een vriendschapsverzoek volgens mij ook :)

18. Anoniempje87

Anoniempje87 Actief lid

25 jul 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gisteren nood gedwongen gestopt met de Primolut!!!!

Eergisteren nacht een zware aanval gehad van totale spierverstrakking, verkramping, niet meer kunnen bewegen, niet praten enz enz.. S nachts overleg gehad met huisartsenpost..
    De nacht enigsinds doorgekomen. In eerste instantie werd de link niet gelegd met Primolut omdat het niet in de bijwerkingen staat.
    Gisteren begonnen de aanvallen weer, eindigde op de eerste hulp.
    Injectie spierverslapper gehad, bloedonderzoek, lichamelijk onderzoek.
    Conclusie: het is een niet geregistreerde bijwerking van de Primolut!!
    Deze bijwerking is tot nu toe 2x eerder gemeld, nu dus 3x.
    Vannacht ter observatie in het ziekenhuis gelegen met om de zoveel tijd spierverslappers.
    Vandaag had ik de keuze om of nog een dag te blijven of met spierverslappers naar huis te gaan. Ik koos voor thuis.
    Volgende week moet ik terug naar de poli neurologie ter controle.

Het ziekenhuis gaat deze bijwerking melden bij een of andere instantie.

Ik ben me rot geschrokken, was doodsbang.

Voor mij voorlopig even geen poespas. Ik wacht wel tot ik ongesteld word want dit is het mij niet waard!

19. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Oh serieus!!!? Jeetje, meid.. Das ook eng!
    Hoe gaat het nu met je? Voel je je weer beter?
    (Ik was op vakantie, daarom nu pas gereageerd!)

20. Anoniempje87

Anoniempje87 Actief lid

25 jul 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee meis!

Ja ik las het in het Pcos topic! Heb je het leuk gehad?

Het gaat nu weer goed met me gelukkig. Moet wel over een aantal weken terug naar de poli neurologie voor controle.
    Ben vandaag ook ongesteld geworden!
    Vraag me nu alleen af of het door die 1,5 dag Primolut komt of dat mijn lichaam het zelf gedaan heeft hihi..

Deel Deze Pagina