Primperan of Zofran of andere medicatie tegen misselijkheid zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Madeliefje1234, 18 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madeliefje1234

    Madeliefje1234 Actief lid

    6 dec 2018
    191
    171
    43
    Vrouw
    Dag allemaal,

    Ben 7 weken zwanger van 2e kindje.
    Bij eerste kindje vanaf 5 weken tot 40 weken heb ik elke dag overgeven en was erg misselijk. Emesafene en suprimal hielpen niet. Heb toen -mede omdat ik wel veel kon rusten, en geen medicijnen verder wilde- geen medicatie genomen.

    Ben nu weer zwanger, en misselijkheid en overgeven is weer vanaf week 5 elke dag aanwezig.
    Smorgens het ergst, en overgeven. Middag en avond misselijk. Suprimal en Emesafene helpt wederom niet.

    Is het hiervoor mogelijk om zwaardere medicatie te krijgen? Ik kan dit wel zo volhouden tot 12 weken, maar als ik weer 40 weken zo beroerd ben zie ik niet zitten.

    Ik houd smiddags en savonds wel meeste binnen. Of is medicatie dan niet geschikt, omdat er aan medicatie natuurlijk ook risico's zitten, en ik niet hele dag overgeef?

    En moet ik aan primperan of zofran of iets anders denken?
     
  2. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Vervelend dat je zo misselijk bent. Mijn eerste vraag is neem je de huidige medicatie op vaste Tijdstippen in? Als je het zo nu en dan doet dan heeft het weinig uitwerking namelijk. Het is beter om vaste tijdstippen aan te houden en daarmee een soort spiegel om te bouwen in je lichaam.
    De mediatie die je gebruikt met name de emesafene is bij uitstek hèt medicijn wat specifiek veel ingezet wordt mij zwangerschapsmisselijkheid. Suprimal ken ik niet. Daarnaast heb je inderdaad nog andere anti misselijkheid medicatie zoals je zelf al noemt maar ik denk dat de arts daar het beste advies over kan nemen wat het veiligst is. Volgens mij is het wel zo dat als het èèn niet werkt er best nog wel opties zijn om andere medicatie te proberen dus ik zou zeggen als de huidige medicatie niet werkt, ga overleggen met de arts. Soms is het even zoeken wat voor je werkt. Veel beterschap en hoop snel op betere tijden voor je.
    P.s gember capsules hoor ik ook wel eens goeie verhalen over.
     
  3. pinkel

    pinkel Actief lid

    18 aug 2011
    282
    164
    43
    gehandicaptenzorg
    Als ik jou was zou ik met je huisarts overleggen.
    Ik heb 2x hg gehad. Emesafene en primperan hielpen niet. Bij de 2de uiteindelijk zofran gekregen die wel hielp.
    Bij mn laatste zwangerschap gelijk na positieve test naar de huisarts gegaan om een plan te maken mocht ik weer hg krijgen. En ik zou gelijk met zofran mogen starten. Uiteindelijk niet nodig gehad gelukkig, want geen hg.

    Zeker omdat je er al een rond hebt lopen zou ik niet afwachten maar zo snel mogelijk overleggen met je huisarts.
     
  4. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Hoe nam je de emefasene in? En hoe vaak?
    Emefasene moet je echt standaard op vaste tijden innemen. Ook wanneer je een keer niet misselijk bent. Het moet regelmatig ingenomen worden om zo een spiegel in het bloed op te bouwen. Wat veel mensen doen is bijv een pil nemen wanneer ze misselijk worden. Dan ben je te laat. Of ze voelen zich een keer niet zo misselijk en nemen dan geen pil. Fout, zo krijg je schommelingen in je bloed .

    Ik moest ochtend en avond een pil nemen maar dat was niet voldoende. Op een gegeven moment 3x op een dag een pil en zelfs een paar weken 4x per dag. Het duurt vaak ook een paar dagen voordat het goed werkt.
    Belangrijk om voldoende te drinken zodat het goed opgenomen wordt. Als is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan... Vroeg in de ochtend rond een uur of 5 nam ik een pil. Zo kon ik een uur later iig zonder misselijkheid uit bed en eten

    Ik heb bij de 2e een tijdje zetpillen gehad omdat de.pillen er meteen uit kwamen. Had het idee dat zetpil beter werkte.
     
  5. Madeliefje1234

    Madeliefje1234 Actief lid

    6 dec 2018
    191
    171
    43
    Vrouw
    Bedankt voor reactie!
    Ik neem standaard zetpil emesafene in om 6u.
    En savonds om 21u een suprimal tablet.
    Misschien goed om nog smiddags 1 te nemen voor spiegel.
    Maar ik ga denk ik overleggen met de arts, wellicht dat zij een idee hebben welke medicatie verstandig is om in te nemen wat wel helpt.
     
  6. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.967
    113
    Vrouw
    Ja, er is meer mogelijk dan dat. Wat voor mij hielp was een combinatie van emasafene (4xper dag), zofran (6x per dag 4 mg) en een lage dosering Prednison. Primperan deed niks voor me. Met deze medicatie icm sondevoeding, bouwsteentjes (Jumbo en plus) en medicinale drinkvoeding bleef ik aardig stabiel.

    Voor een volgende zwangerschap ligt er bij de apotheek al een recept klaar voor emasafene en zofran zodat ik daar zsm aan kan beginnen. Daarnaast krijg ik dan een PICC-LIJN waardoor ik 2l vocht per dag binnen kan krijgen en eventueel aanvullende vitamines, mineralen en voedingsstoffen.
     
  7. pinkel

    pinkel Actief lid

    18 aug 2011
    282
    164
    43
    gehandicaptenzorg
    @Madeliefje1234
    Ik ben benieuwd hoe het nu gaat, en wat de huisarts zei?
    Sterkte hoor.
     
  8. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Dan zou ik er zeker nog 1 nemen want emesafene werkt ongeveer 6 tot 8 uur. Uitgaande van 8 uur dan zou hij 14.00 uur uitgewerkt zijn. Vervolgens neem je pas rond 21.00 uur die andere pil. Hier zit veel te veel ruimte tussen dus spiegel in je bloed zakt naar beneden.
    Wat is de reden dat je die supramil gebruikt ipv emesafene?
    Ik zou persoonlijk proberen 3x emesafene te nemen.
     
  9. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zou, na 2 HG zwangerschappen, zeker kiezen voor de Zofran boven primperan. Ik heb bij mijn tweede ook geen primperan geprobeerd, en ben meteen op Zofran gestapt. Dat was het enige wat hielp.

    Naast dat ik een persoonlijk (niet wetenschappelijk te onderbouwen nu) tegenstander ben van primperan, wilde ik in een tweede zwangerschap graag het minst "lijden" omdat ik nu ook nog een kindje rond had lopen.
    Zofran heeft mij uit het ziekenhuis gehouden iig.
     

Deel Deze Pagina