Schildklierwaarden omlaag laatste trimester

Discussion in 'Gezondheid' started by Bailief, Nov 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik ben benieuwd of iemand hier bekend mee is, mijn schildklier (trage sk) wordt maandelijks gecontroleerd door de huisarts (nouja, die krijgt de uitslag) en helaas is zij hier ook niet heel bekend mee.

Ik heb afgelopen woensdag bloedgeprikt, daar kwam uit dat mijn TSH 0,38 was en fT4 14,8. Aan de lage kant dus, net op het randje werd mij verteld. De vorige keer dat ik prikte was mijn TSH 0,88 en fT4 15,6.

Ik slik 100 mcg Euthyrox per dag, voor mijn zwangerschap al. Dit is dus nooit verhoogd omdat het op basis van mijn waarden ook niet nodig was.

Zorgen maak ik mij niet, nieuwsgierig ben ik wel. Hoe kan dit, normaal gesproken lees je dat de medicatie sowieso omhoog gaat en dat de waarden niet lager worden tijdens een zwangerschap.

Iemand hier die ook zo'n apart geval is ;) en wel een verklaring heeft?

2. Piena

Piena Actief lid

Nov 7, 2012
    208
    0
    0
    Mijn dochtertje en tweede kindje in aantocht
    Beverwijk
    Ik ben sinds een paar dagen van me ptu af me schildklier functioneert weer normaal door de zwangerschap maar kan na de bevalling terug komen werkte eerst tesnel toen te traag

3. Peetj

Peetj Bekend lid

May 28, 2013
    753
    0
    0
    Ik zou je laten doorverwijzen naar een internist (liefst endocrinoloog).
    je huisarts heeft er weinig verstand van, ze had je allang door moeten verwijzen!
    Laat je ook prikken op antistoffen!

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ga alsjeblieft naar een internist! Ik ben dan misschien een wat ingewikkelder geval maar ik ben nu al 100 % opgehoogd. TSH 1.4 FT4 17. Van 150 mg Thyrax naar 300 mg Thyrax. En is het bekend of je Hashimoto hebt of gewoon even een dipje?

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Jij had allang vanaf het begin van je kinderwens bij een endocrinoloog onder behandeling moeten zijn. Vanaf de positieve test had je met 25 mcg je medicatie moeten verhogen. Je huisarts had dat beide moeten weten.

Maar nu het goede nieuws. De TSH is heel netjes, die is het belangrijkste in de zwangerschap. Met 0,38 zit je echt goed. De FT4 daalt gedurende de zwangerschap. Hoe langer zwanger, hoe lager de FT4. Dit is normaal. Mijn waardes zijn bijvoorbeeld TSH = 0,64 en FT4 = 13.6

Je TSH hoort wel stabiel te blijven (of mag dalen onder invloed van het ophogen van de medicatie, maar mag niet stijgen!) Dit is de belangrijkste waarde in de zwangerschap. Met zo'n TSH zal een endocrinoloog je nu meestal niet verhogen.

Ik heb wel veel opgehoogd. Gedurende de zwangerschap ben ik van 75 mcg thyrax naar 150 mcg gegaan!

Jouw huisarts zou jouw waardes moeten overleggen met een endocrinoloog of anders je met spoed doorverwijzen, just to be sure!

@Piena: een te trage schildklier is HEEL iets anders dan een te snelle. Kun je niet vergelijken.

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik was mijn eigen topic helemaal vergeten, sorry voor de late reactie!

Ik heb inderdaad al eens gevraagd of ik niet doorverwezen moest worden maar dit was niet nodig werd mij verteld. Als ik het goed begrijp is dit dus bij jullie wel gebeurt? Wat raar zeg. Op antistoffen ben ik wel geprikt maar dat is een tijdje geleden gebeurt, via de gynaecoloog en voordat ik zwanger was. Antistoffen had ik gelukkig niet. Mijn schildklier werkt al zeker 7 jaar te traag, dus helaas geen dipje.

Aquilegia, goed om te horen dat het normaal is dat de waardes goed zijn en dat het normaal is dat het nu wat lager wordt. Ik spreek mijn vk morgen,denk dat ik haar ook eens ga navragen of ik überhaupt wel thuis hoor bij de huisarts. Misschien hebben zij ervaring met soortgelijke gevallen en wie weet kunnen zij mij ook wel doorverwijzen.
    Offtopic; ik zie dat je vandaag uitgerekend bent, spannend! Als je nog niet bevallen bent dan alvast succes :).

Bedankt voor alle info!

Share This Page