Ik ben nu 7 weken zwanger waarvan ik al 2 weken misselijk en aan het spugen ben. Ik heb nu 1 week emesafene geslikt 2 x per dag 1 pil maar dit hielp niets!! Nu heeft de huisarts metoclopramide of tewel primperan voorgeschreven. Ik vind alleen de mogelijke bijwerkingen nogal heftig. Iemand tips of bekend hiermee??
Hallo, Ik heb enkele weken primperan genomen omdat ik ook niets kon binnen houden. In het begin nam ik er drie per dag en nadien afgebouwd. Elk medicijn heeft volgens mij wel bijwerkingen maar tot nu toe heb ik nog steeds een gezonde baby en ben al over de helft. In het begin heb ik ook emesafene en gembertabletten geprobeerd maar omdat deze echt niets deden toch overgestapt op primperan.
ik ken het middel vanuit de dierenwereld, ook dieren krijgen dit. het is een waslijst bijwerkingen maar heb er bij de dieren noit iets van terug gezien.
Ik heb de siroop voorgeschreven gekregen. Ik werd er wel vermoeider van en ook iets duizeliger. Ik vond het niet zo prettig om te gebruiken. Maar als je zo iets kan binnenhouden is het natuurlijk beter. Verder je activiteiten zoveel mogelijk beperken. Het was bij mij ook meer het misselijke gevoel, de hele dag door. Vaak moeten kokhalzen, zonder dat er iets komt. Echt braken deed ik maar 1 a 2 keer op een dag. Dus ik heb het op emesafene gedaan, die de laatste weken wel beginnen te helpen. Vandaag mijn eerste dag zonder emesafene, en het lijkt wel beter te gaan. Hopelijk is het echt een kwestie van termijn. Veel succes meid!
Wat ik op de Facebook pagina voor dames met HG lees, zijn het vooral de depressie-achtige verschijnselen die veel voorkomen. De zenuw gerelateerde bijwerkingen waar je waarschijnlijk op doelt, komen een heel stuk minder voor. Mijn arts adviseerde om in ieder geval de eerste dagen geen auto te rijden en veel te liggen (wat ik al deed ivm HG). Dit om te kijken of ik reageerde op het medicijn. Na een aantal dagen zou de kans op bijwerkingen al een stukje kleiner zijn geworden. Bij emesafene mag je trouwens ook geen auto rijden. En de Primperan deed bij mij helaas niets. (geen enkel medicijn) geen bijwerkingen en niet minder misselijk.
Ik reageerde heftig op primperan met depressie en neurologische verschijnselen na 2 weken primperan. Het deed ook weinig tot niets aan het spugen, toen over zofran wat uit het spugen wat deed afnemen.
De primperan stopte bij mij wel het overgeven maar niet de misselijkheid. Geen last van bijwerkingen gehad. Doordat het overgeven bij mij veroorzaakt werd door een griepje na 4 dagen weer mee gestopt.
Ik heb in mijn laatste HG zwangerschap van 5-9 wkn emesafene gehad, deed toen niets meer. Overgestapt op primperan (zetpillen) en dit zorgde ervoor dat ik beter kon eten/drinken en nog maar 1-2 per dag hoefde te spugen. Zorgde hiermee er dus ook voor dat ik niet uitdroogde. Daarom gebruikt tot 18 wkn zwangerschap. Kan niet zeggen dat ik specifieke bijwerkingen heb gehad. Merkte wel meteen als ik te laat was met mijn volgende dosering ... (blegh!) Moet ook wel zeggen dat ik nog steeds kotsmisselijk en doodmoe was en dus ook absoluut niet kon functioneren. Lag op bank of bed.
Primperan deed bij mij niets, Emesefene zetpillen wel. Snap niet zo goed dat je pillen slikt als je spuugd Het haalde net het spugen weg, de misselijkheid bleef. Het enige wat hielp was stilzitten en heeeeeeel af en toe iets eten. Bij mij hielp sportdrank wel iets. Die limoensmaak van aquarius geloof ik. En dan af en toe een ijskoud slokje. Succe smeid, ik heb het 3x gehad van week 6-16
Ik gebruik het nu ook (eerst zetpillen en nu pillen omdat ik niet meer hoef te spugen gelukkig ) Maar ik merk wel dat ik me wat meer afgevlakt voel. Nog wel veel misselijk en gigantisch moe. Kan hele dagen slapen. ik slik overigens de maximum van 4 pillen per dag. Omdat ik met 3 in de 6 overige uren alsnog non stop moest overgeven. Probeer elke dag of ik ze nog nodig heb door wat langer te wachten met de volgende maar dan begint het kokhalzen alweer.
Ik was er wel een beetje moe van maar kon toch blijven werken met de primperan. Vorige zwangerschap tot 20 weken misselijk geweest en overgeven. Bij deze zwangerschap was het dus veel beter. Moest nog af en toe overgeven maar als ik regelmatig primperan nam kon ik het onder controle houden. Denk dat het ook voor iedereen anders is hoe je op een medicijn reageert.
Heb nu zetpillen. Haalt inderdaad de scherpe randjes een beetje weg maar nog steeds wel behoorlijk misselijk!