Onstabiele TSH waarde na spuiten hormonen(schildklier)

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Hyper, 30 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hyper

Hyper Bekend lid

30 dec 2012
    513
    0
    0
    Dames,
    wij zijn nu inmiddels 2,5 jr bezig om zwanger te worden. na 1 jaar kwamen we er achter dat mijn vriend een verslechter kwaliteit sperma heeft. Eerst was het oordeel ivf later mochten we eerst naar iui. net voor we zouden beginnen kwamen we er ook achter dan mijn schildklier waarden ook niet goed waren. Na een tijdje was mijn TSH goed en mochten we beginnen wat eindigde in een vroege miskraam. Bij iui nummer 4 begonnen we met hormonen. Na een spuit deca begon ik me al raar te voelen. Volgens iedereen normaal. Het werd steeds gekker de klachten. Na 1,5 maand bleek mijn TSH waarde 0,01. Na veel op en neer gaan van mijn TSH met de daarbij behorende verschillende doseringen. Was deze na 9 maanden weer stabiel.
    Inmiddels net zijn we 2 iui's verder waarbij de eerste weer in een vroege miskraam is geëindigd. Alleen nu wil onze gynaecoloog eigenlijk verder maar dat betekend weer hormonen spuiten. Ik durf het niet wat na 1 keer ovitrelle spuiten is mijn TSH waarde al verdubbeld.

Mijn eigenlijke vraag is dan ook heeft een van jullie ook zo'n reactie ooit gehad?

2. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Jeetje wat naar voor je meid! Mij TSH is na 3-4 rondes IUI met hormonen (menopur en pregnyl) ook een beetje gestegen, maar niet schrikbarend, ook was het na een kleine ophoging van de Thyrax snel weer in orde. Wat was je TSH bij je miskramen? was dat erg slecht? en Wat is je TSH waarde op dit moment? Rond de 1 is het meest ideaal. Misschien kun je, in overleg met de gyn of internist/ endocrinoloog in de tweede helft van de cyclus je dosis Thyrax iets omhoog krikken? En ook een week na de IUI al weer even prikken om te zien of de TSH nog goed is? en direct als je weet dat je zwanger bent weer? Dat laatste moet zoviezo en dan moet je ook direct ophogen. Maar dat weet je misschien allemaal wel...
    En is IUI zonder hormonen misschien niet toch ook een optie voor jullie? Het is elk geval al bewezen dat de zwemmers van je man hun werk hebben gedaan, het is dan maar de vraag of het voor jou echt nodig is om hormonen te spuiten als je van jezelf wel een eisprong hebt.

Tsja meer kan ik er ook niet over zeggen. ik hoop voor je dat het weer snel raak mag zijn en dat het dan lekker mag blijven plakken! Succes!

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Door het spuiten van Puregon of Menopur gaan er meer eitjes groeien. Die eitjes produceren meer oestrogeen dan normaal. Het oestrogeen bindt het VRIJ T4 (FT4). Dan is dus vlak voor je eisprong of punctie, als er het meeste oestrogeen in je bloed zit, de FT4 het laagste. De TSH kan dan ook wat hoger zijn. Echter, jij rapporteert juist een LAGERE TSH. Dus je had teveel schildklierhormoon in je bloed. Je hyperde. Je moest medicijnen minderen.

Deca heb ik zelf nooit gebruikt. Maar je schrijft dat na 1 spuit Ovitrelle je TSH verdubbeld is. Dus dat je TSH toch steeg? Was hij nu hoog of laag? Ovitrelle heeft zelf geen effect op je TSH, meen ik.

Vraag maar raak als je meer wil weten.

Je kunt trouwens veel beter met je endocrinoloog hier over praten dan met je gyn. Je gyn denkt het allemaal te weten waarschijnlijk, maar kan er flink naast zitten. Als je zwanger bent of wil worden hoor je onder behandeling bij de endo. Die kun je deze vragen goed voorleggen. Hij/zij kan dan met de gyn overleggen welke hormonen voor jou het beste zijn.

Veel succes!

Deel Deze Pagina