Prins Friso in kritieke toestand, bedolven onder lawine

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juul84, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jsvlinder

Jsvlinder Niet meer actief

Bedankt voor de uitleg over wel of niet dood zijn. Weer wat geleerd vandaag.

2. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Alleen als de artsen eventueel aanraden om verder behandeling te staken denk ik ..Weet het ook niet .........

3. leonieke

leonieke Niet meer actief

Laten ze iemand dan jarenlang zo liggen zonder iets te kunnen doen omdat er hersenfuctie is, hoe minimaal ook?
    Is levensbeindiging dan strafbaar?

Mijn hemel.. het wordt steeds moelijker te beseffen waar Mabel voor staat.. Arme meid.. :(

4. Dat denk ik ook, zolang je vocht eten en zuurstof krijgt.
    maar zodra het vocht en het eten wordt stopgezet, duurt het misschien nog een aantal dagen goed, maar dan houdt het volgens mij op.

Niettemin, een onmenselijke situatie

Mijn gedachten gaat uit naar de koninklijke familie!!

5. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Bij mijn schoonvader was het het hart en verschilende organen die het niet meer deden , alleen een kleine activiteit bij maximal maximale medicijntoevoeging , zonder dat zou hijniet meer in leven zijn , dat was ook zo med eraf en met 1,5 min was hij overleden ...

We kunnen natuurlijk speculeren en speculeren maar wij zullen echt lang niet alles weten ....

6. Ik denk ook dat het niet lang zal duren voordat het bericht komt, dat hij is komen te overlijden :(

Ik hoop van ganser harte van niet, maar ben er bang voor

7. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ik las net weer ergens dat pas als de prognose is dat de coma onomkeerbaar is (hersendood), dan morgen de "stekkers eruit".
    Ik denk dat het voorlopig nog niet aan de orde is, zeker niet als hij zelfstandig ademt.

8. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Als er geen wonder gebeurd , dan hoop ik eigenlijk dat het niet te lang duurt ....Voor hem niet en de familie niet ......

9. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Vocht en eten mogen ze niet stopzetten, want dat is de basisverzorging en daar heeft een patiënt recht op. Ook in coma.

Het is en blijft inderdaad speculeren en afwachten :(

10. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    nee want dat wordt natuurlijk ook aangestuurd door de hersenen , dus activiteit is er dan ...

11. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Verschrikkelijk :(
    Zonder machines kon hij dus niet overleven en zijn prognose was heel slecht.
    Wat naar voor jullie!

12. dat weet ik, het was ook een reactie op een andere post.

13. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    dat denk ik ook 1

14. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Complex is het wel. Wat maken artsen allemaal wel niet mee hè... pfff!

15. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    petje af , hoor ik zou het niet kunnen , ik zou een heleboel mee naar huis nemen ..Ze zullen daar ook wel in groeien ..maar goed volop respect !

16. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

als ik het zo lees en begrijp kan die gast dus jaren zo liggen. nou ben je lekker mee dan, sneu hoor. wat moet je dan? je kan toch ook weer niet verder met je eigen leven en de kinderen lijkt me?

17. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

dit is wel duidelijke uitleg vind ik

Hersenschade zorgt voor enorm rouwproces'

UTRECHT - Een familie maakt een enorm rouwproces door, als blijkt dat hersenletsel bij een familielid ernstige gevolgen heeft. Als de schade inderdaad massief is en het leven zwaar wordt aangetast, stellen veel familieleden dat het achteraf wellicht beter was geweest als de patiënt was overleden. Dat stelt revalidatiearts Pauline Hoenderdaal vrijdag.

[​IMG] Prins Constantijn, Koningin Beatrix, prinses Margriet, Mabel en prins Willem-Alexander verlaten vrijdagmiddag het ziekenhuis in Innsbruck na een bezoek aan prins Friso. Foto: AFP

Hoenderdaal is bestuurslid bij de Vereniging Cerebraal, een platform voor mensen met niet-aangeboren hersenschade en direct betrokkenen. Aan de hand van de informatie van de behandelend artsen in Oostenrijk vreest zij dat er door zuurstoftekort blijvend veel schade aan de hersenen van prins Friso zal zijn.
    „Het is mogelijk dat blijkt dat de prins hersendood is. Dat blijkt binnen enkele weken als op een EEG geen activiteit is gemeten. Een coma duurt namelijk nooit veel langer dan 3 weken. Dan moet blijken of er sprake is van een vegetatieve toestand of dat men zich moet afvragen of er wel sprake van leven is”, legt Hoenderdaal uit. Bij een vegetatieve toestand is er geen reactie van de patiënt op prikkels, maar er is wel een spontane hartslag en de patiënt ademt zelf. Binnen enkele maanden moet dan blijken of de patiënt weer bij bewustzijn kan komen.
    Menswaardig bestaan
    „Als de patiënt echter in vegetatieve status blijft of ernstig beperkt doorleeft, is er geen 'menswaardig bestaan'. De familie moet dan bepalen wat de patiënt had gewild”, zegt Hoenderdaal. Voor de familie is het rouwproces in zo'n geval enorm. „Je moet gaan praten en wennen aan het idee. Of bedenken of de patiënt zelf zou kiezen voor euthanasie. Veel mensen hebben daar hulp bij nodig, want het is ontzettend moeilijk voor een familie”, aldus Hoenderdaal. „Voor kinderen is het in eerste instantie onbegrijpelijk. Vaak houden ze er een trauma aan over, al gaan ze uiteindelijk wel hun eigen weg.”
    Uit de ervaring bij de Vereniging Cerebraal blijkt dat veel familieleden achteraf zeggen dat een overlijden beter was geweest. Ook dan is er een rouwproces, maar het hoofdstuk is wel afgesloten.

18. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Duidelijk Eefke.
    Pfff, wat heftig zeg!

19. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Zij mogen uiteindelijk dus wel kiezen voor euthanasie... ik dacht dat het niet mocht als de patiënt dat zelf niet aan kon geven.

20. Triskele

Triskele Niet meer actief

Het klinkt hard maar ze hadden hem beter niet kunnen reanimeren bij elk "normaal" (niet koninklijk dus) hadden ze dat geeneens meer geprobeerd na zolang zuurstoftekort e.d. dat is beter als iemand te moeten laten beslissen om de "stekker" eruit te halen..

Dit is ook vreselijk zo.... ik kan me voorstellen dat het "makkelijker" is als ie meteen was overleden dit heeft valse hoop gegeven maar vanuit een positieve noot misschien een soort van afscheid kunnen geven..

Deel Deze Pagina