Oranjes krijgen iets meer geld Koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima ontvangen volgend jaar iets meer geld. De uitkering voor de drie leden van het Koninklijk Huis stijgt van in totaal 7.216.000 euro naar 7.277.000 euro. Dat blijkt dinsdag uit de begroting van De Koning, die is opgenomen in de miljoenennota. De lichte toename houdt verband met de stijging van de consumentenprijsindex. De uitkering bestaat uit een inkomen en een onkostenvergoeding. Die onkostenvergoeding voor personele en materiële uitgaven valt iets hoger uit. Het inkomen blijft nagenoeg gelijk: 825.000 euro voor Beatrix en 245.000 euro voor zowel Willem-Alexander als Máxima. Het hele koningshuis kost volgend jaar 39,9 miljoen euro. Dat is een kleine stijging: voor dit jaar staat het koningshuis voor 39,7 miljoen euro in de boeken. Voor functionele uitgaven is 27 miljoen euro bestemd, nipt minder dan dit jaar. Daaronder vallen onder meer personeelskosten, het gebruik van het regeringsvliegtuig, het in stand houden van het rijtuigenpark en faciliteiten als verwarming en verlichting van de paleizen. Voor zaken als de Rijksvoorlichtingsdienst en het Kabinet der Koningin (dat onder andere het contact tussen het staatshoofd en de regering onderhoudt) is bijna 5,7 miljoen euro begroot. (ANP) --- Ik vind het schandalig Lekker op prinsjesdag roepen dat iedereen mee moet werken en inleveren in tijden van crisis, maar zelf niks hoeven in te leveren maar er zelfs op vooruit gaan
er werd net vermeld op hvn dat ze juist achteruit gaan en moeten inleveren .. vreemd maar dan alsnog ik vind het ronduit aso ! sorry hoor maar hier in nederland (en omliggende landen ) zijn er genoeg gezinnen . die elk dubbeltje moeten omdraaien ! en die amper hulp krijgen .. ik vind het gewoon zo erg ! lang leve de crisis ! sjonge
Schandalig Net alsof ze het niet kunnen betalen... Wij krijgen ook niet meer om kosten te dekken toch? ( wanneer verdwijnt deze hopeloze ouderwetse en nutteloze instelling....)
Apart! Dit bericht staat op SBS teletekst en op de hart v nederland website. Nu ook in shownieuws dat ze er 60.000 op vooruitgaan
Dieven zijn het! Egoistische profiterende dieven! Afschaffen dat koningshuis! Dat scheelt alweer 39 miljoen op jaarbasis!
"Iets" meer geld..LOL: Het gaat om 60.000 euro wat ze meer krijgen...dat is niet "iets". Dat is 2X modaal of zo.
Dat ga je niet menen, gatverdamme zeg! Dat hele koningshuis mag van mij afgeschaft worden, kost alleen maar geld en andere mensen moeten erop inleveren. Eén grote poppenkast!
Idd belachelijk! Die hele Poespas ook altijd omdat koningshuis heen! Van alleen al de kostte die aan Prinsjesdag zijn uitgegeven kan een verzorgingstehuis een jaar lang rondkomen!
Het KH schijnt ook zo'n 5-6 miljard voor het bedrijfsleven op te leveren,oa met staatsbezoeken aan het buitenland enzo. Dus als je dat ook meetelt, vallen die kosten wel weer mee. Jammer dat alleeen de kosten worden genoemd. En niet een totaal plaatje
Maar alle werkende mensen leveren toch geld? Bedoel als iedereen thuis blijft zitten en zijn handje op houd ( of niet ) Kunnen bedrijven ook niet verder. En krijgen ze ook geen inkomsten. Dan kan bea de staatsbezoeken wel doen maar als er bijv. in de bouw niets gebouwd kan worden omdat er geen personeel is of op scholen geen leraren zijn. Dan levert niets meer geld op. Maar wij krijgen och ook niets erbij? Wij moeten inleveren.
Als het meer oplevert dan het kost...dan heb ik niks gezegd... Maar...... Toch vind ik dat ze best met minder toe kunnen. Nemen ze in plaats van de bus eens de fiets
Bla bla bla... ook rekening gehouden met de verhoogde btw? Denk dat ze er dan in totaal wel op achteruit gaan.
Het salaris van deze drie leden van het koningshuis gaat naar beneden (koningin 5000 minder, prins en prinses ieder 1000 minder) Overigens blijft er dan nog genoeg over voor ze! De kosten die omhoog gaan, is niet geld dat ze voor zichzelf krijgen maar het personeel e.d. Aan de ene kant logisch dat dit hoger wordt: de btw stijgt tenslotte dus zullen die uitgaven ook hoger worden. Maar: de btw stijgt ook voor scholen. En denk je dat die extra geld krijge om dit te compenseren? Niet dus, die moeten dus allemaal hun begroting voor de komende jaren gaan aanpassen. (Toevallig dat item gezien in het nieuws gisteren, dat de klassen al te groot zijn? Dit zorgt dus voor nog grotere klassen, nog minder schoonmaak enzovoorts.) Ik vind het dubbel hoor. Ik ben op zich pro koningshuis. En op de totale begroting is het bedrag dat daaraan wordt uitgegeven niet zo groot. En ik geloof best dat het ons bedrijfsleven geld oplevert en dus uiteindelijk ook banen. Maar toch... Als je overal op bezuinigd, waarom dan niet op de totale kostenpost van het koningshuis? Bezuinigen doet pijn, in elke sector. Het is helaas wel nodig, daar ontkomen we echt niet aan. Maar als je het vraagt van onderwijs, zorg, defensie enzovoorts.... Waarom dan niet van het koningshuis?