Prinsjesdag komt eraan

Discussie in 'De lounge' gestart door limmeke, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Nou nu ken ik maar weinig mensen met een uitkering. Eentje met een ww en ik ben er zeker van dat die geen misbruik maakt. Je zult mij ook niet horen roepen dat er veel misbruik gemaakt wordt omdat ik dat dus niet zeker weet. Maar ik heb zeker wel het idee dat dit nog te vaak gebeurd. En ik vind ook dat gemeenten en landelijke politiek zelf meer moeten bedenken om dit te handhaven. Strengere en betere controles...en hoe dat weet ik ook niet maar zij worden betaalt om dat soort dingen te regelen. Ik vind het niet echt de taak van de burgers om de tante van die en de buurman aan te geven.

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    En waarom dan? De overheid kan toch moeilijk 100% controle uit gaan voeren?

Ik het niet kunnen dat iedereen loopt te klagen maar wel weet dat de buurman de boel oplicht maar daar niets aan wil doen. Dan. Oet je ook niet klagen denk ik dan, want zo erg vind je het dan dus niet.

3. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Nou dat vind ik ook. Zou ik voor die politie moeten gaan optreden? Krijg ik daar dan een bonus voor? Nee dus en dan moet ik daar ook nog tijd in gaan steken terwijl ik al fulltime werk en mij wel netjes aan de regeltjes houd. Je maakt me niet wijs dat die instanties hun werkwijzes niet kunnen aanpassen en een betere controle kunnen uitvoeren. Dit is hun verantwoording. En uiteindelijk betaald zich dit ook wel weer terug aan de hand van de gevallen die gepakt worden en waar de uitkeringen/toeslagen van ingetrokken worden.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk niet dat er een controle is die waterdicht is maar er kan echt wel strenger gecontroleerd worden dan nu gedaan wordt. Waarom is het de taak van burgers dit soort dingen te signaleren?? Kijk burgers kunnen bij tal van overheidstaken ingezet worden hoor daar ben ik niet tegen, stukje sociale controle en veiligheid door bv de buurtpreventie. Maar het aanpakken van uitkeringsfraudeurs of belastingontduikers ofzo vind ik echt een te complexe taak om aan burgers over te laten, zij hebben niet het inzicht dat de overheid heeft.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Het hoeft toch geen taak te zijn? Als jij weet dat de buurman fraudeert, omdat hij dat zelf gezegd heeft, of omdat je dat ziet iedere morgen, is het dan zo vreselijk om 1 telefoontje naar de gemeente te plegen met die kennis? Niemand vraagt of je actief op zoek wilt gaan naar fraudeurs, maar als je het weet vind ik het een heel ander verhaal.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #66 Damay77, 5 sep 2014
    Laatst bewerkt: 5 sep 2014
    Ja, hij belazerd de boel maar je weet gewoon niet wat de situatie is. en ja, in sommige gevallen is dit WEL belangrijk. ik ken ook iemand die zo de boel "belazerd" heeft. jaren terug en ik was het niet;)
    zijn in de schulden gekomen door een bedrijf. ze kwamen in de bijstand, maar konden hiervan absoluut hun schulden niet betalen. ging alleen maar verder en verder. ze hadden een eigen huis maar die was in zo'n slechte staat en met zo'n hoge hypotheekschuld dat ze bij verkoop, nog verder in de shit zouden zitten. dus in een huurhuis, zonder spullen want die waren in beslag genomen en met een restschuld van ruim 100.000 euro!! huurhuis kregen ze trouwens niet eens. want, ze hadden nog een eigen huis. ze kregen alleen een huurhuis met urgentie als ze eruit gezet zouden worden. dus huis opgekocht. voor een huurwoning van een particulier kwamen ze ook niet in aanmerking met hun uitkering. weinig keus dus.
    geen enkele instantie wilde ze helpen, schuldhulp had hier lange wachttijden, ze voldeden niet aan de eisen enz.

ze hebben een goede vriend zover gekregen om een lening te nemen om te proberen de schuldeisers af te kopen. iets wat schuldhulpverleners ook vaak doen. die mensen hebben allerlei post en krantenwijken op naam van de kinderen genomen en zijn die gaan lopen. (op de naam van de kinderen dus). geld is allemaal naar de kennis gegaan om de lening af te kunnen betalen. is fraude ja. MAAR, ze hebben van dat geld van de lening, wel hun schuldeisers af kunnen kopen. ipv 100.000 euro, waren ze nu "maar" 40.000 euro kwijt. want tja, zo'n schuldeiser weet ook dat als er 20 voor de deur staan te trappelen, er echt weinig te halen valt. dus die kozen eieren voor hun geld. en ze konden dit niet wit doen want dan zou het allemaal van de uitkering afgetrokken worden. en aangezien niemand ze kon of wilde helpen, moest dit wel op deze manier. ze hebben dit nog een paar jaar zo gedaan, totdat het afbetaald was. de tijd dat ze in de bijstand waren, hebben ze af en toe een baantje gehad via de offiele weg. werd ook van de bijstand afgetrokken, ze hebben mee gedaan aan trajecten en alles. ze hebben dit een jaar of 2 tijdens hun bijstand gedaan en daarna nog een tijdje naast hun vaste baan totdat alles afbetaald was en ze uit de schulden waren. Is dit netjes? nee. absoluut niet. maar ze hebben het wel zelf gered. geld van de bijstand was net genoeg om van te leven. geld van de bijbaantjes is allemaal direct naar de openstaande schulden gegaan. en dit soort gevallen zou ik niet melden:)

maar zo ken ik ook iemand die in de bijstand zat en gewoon geen zit had om te werken. want, ze ging echt niet achter de kassa zitten of in een kas werken. die zat dus lekker thuis, had een paar schoonmaakadresjes en het geld spaarde ze thuis op in een oude sok. toen ze op een gegeven moment een baan had en ze uit de bijstand was, stond er diezelfde week nog een auto voor de deur en dr huis werd geschilderd;)
    tja, en dit soort gevallen zou ik dus weer wel aangeven.

7. adi

adi Niet meer actief

En toch bestaat het handhavingsbeleid bij veel sociale diensten uit het steunen op de burgermeldingen. Dat staat gewoon in de verordening van bijv wwb en wordt ook gepubliceerd in de stadskrant.
    Waarom? Omdat wij met zijn allen ook wilden bezuinigen op het overheidsapparaat. Er waren te veel ambtenaren in Nederland, en bureauambtenaren konden beter vervangen worden door meer blauw op straat en betere docenten voor de klas. Dat waren de programma's van diverse verkiezingscampagnes een aantal jaar geleden en meerderheid van Nederland vond het een prima verschuiving van overheidsgelden.
    En dat heeft inderdaad gevolgen. Minder handen binnen gemeentehuis betekent ook minder overheidscontrole. Afbouwing van directe handhaving is heel bewust vervangen door meer verwachtingen van de burgers om mee te helpen aan de handhaving. En niet o
    om op zoek te gaan naar fraudeurs, maar om te melden wat ze weten.
    Wietplantages worden ook niet puur de politie ontdekt, die kunnen niet structureel hele wijken uitkammen. Maar ze nemen actie obv meldingen van burgers (obv vermoedens of stroomaftappen ed). Waarom kan dat niet voor uitkeringfraudeurs.
    Als ik van mening ben dat mijn belastinggeld beter ergens nuttigs besteed kan worden vind ik het ook mijn burgerplicht om dat te melden.

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik vind het heel sneu voor dat gezin, maar fraude is fraude. Als de meerdere krantenwijken konden lopen, konden ze ook proberen werk te zoeken en uit de bijstand te komen. Ze hadden ook een beroep op de schuldhulpverlening kunnen doen. Er bestaat geen enkele reden die het ok maakt om de boel op te lichten! Geen enkele!

Als je ziet dar er bij de buren wordt ingebroken, dan bel je toch ook de politie? Of denk je dan ook ... Laat ik dat maar niet doen, je weet niet wat de situatie is? Ik denk niet dat de buren je dat in dank af gaan nemen.

9. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Je hebt wel een punt hoor over dat aangeven. Maar vind het ook noodzaak dat de instanties niet te snel moeten zijn met het geven van een uitkering, iets wat nu ook gebeurt en dit eerst eens goed moeten uitzoeken en controleren. Je hoeft FB maar te openen en daar staan allemaal uitjes op van mensen die zich bij hun werkgever of instantie ziek hebben gemeld!

En als we elkaar gaan aangeven, is het niet zo dat er dan juist misbruik van gemaakt gaat worden? Jantje heeft Pietje een poets gebakken dus Pietje gaat hem terugpakken door hem aan te geven? Ik denk dat dat juist meer werk oplevert zo.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    LEZEN!!!
    Ze hebben verder het hele traject qua werk zoeken en dergelijke gedaan. er was geen werk. ja, enkele keer een fabriek. dat hebben ze ook gedaan en dat geld werd ook van de bijstand afgetrokken. doordat dit gebeurde, konden ze niks aan hun grote schulden doen en raakten ze nog verder in de shit. er stonden letterlijk dagelijks deurwaarders aan de deur met de ene boete en verhoging na de anderen. door het op deze manier te doen, hebben ze dit voorkomen. ze hebben het niet gebruikt om lekker leuk te leven zoals sommigen doen. nee, puur om hun schulden te kunnen betalen en hun hoofd boven water te houden. hun deden juist stinkend hun best om een baan te vinden. maar boven de 50 en geen opleiding, daar kom je niet ver mee....
    zoals ik schreef, schuldhulpverlening had hier ellenlange wachtlijsten dus zou voor hun zeker te laat komen en ze kwamen er ook niet voor in aanmerking. verder altijd aan de regels van de gemeente gehouden. zelfs maandenlang in een bepaald traject gezeten om werk te zoeken. verplicht doosjes plakken en aansichtkaarten in elkaar zetten om hun bijstand te houden en zich van de goede kant te laten zien. ja, het blijft fraude maar dit soort gevallen zou ik dus niet doorgeven. dit werd puur veroorzaakt door alle kromme regels en beloftes die ze toen hadden. en daarnaast, iemand van dat bijstandgebeuren had hun beloofd dat hun die lening over zouden nemen als er iemand garant zou staan. toen dit geregeld was, deden ze net of hun neus bloedde en was die persoon die dit gezegd had, ineens weg. die was overgeplaatst;)
    ze zagen dus geen andere uitweg meer. je kan toch ook die kennis niet op laten draaien voor 'zo'n hoge schuld?? die was dan zeker weten, mee de afgrond ingetrokken. in dit geval dus fout van de gemeente en ja, dan lig ik er niet wakker van dat ze dit op zo'n manier opgelost hebben. ze zijn er toch maar mooi op eigen kracht uit gekomen.

11. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Ik denk dat we er aan moeten wennen dat we de komende jaren steeds meer dingen zelf moeten betalen. Wij hebben onze voorzorgsmaatregelen genomen...ik lig er dan ook niet wakker van. Vind het wel jammer voor de oudere generatie...

Deel Deze Pagina