Hoi! Wij willen erg graag gaan proberen zwanger te worden, maar we zitten met een dilemma. Ik werk op de operatiekamer en kom daardoor veel in aanraking met gevaarlijke stoffen (formaline, cement, narcosegas ...) en straling die de vruchtbaarheid en eventuele zwangerschap mogelijk kunnen schaden. Aangezien ik gezond eet, niet drink&rook en regelmatig sport, is het natuurlijk erg tegenstrijdig om daarnaast wel afwijkingen te riskeren door mijn werk. In principe is het natuurlijk wel mogelijk om aan te geven dat ik bij alle 'gevaarlijke' ingrepen niet meer wil staan, maar stel dat het zwanger worden een jaar duurt? Dat is wel erg lastig en opzichtig... en dat wil ik (liever) ook niet. Is het te laat als ik stop met alle risico-ingrepen zodra ik weet dat ik zwanger ben? Of is het dan eigenlijk al te laat? Of is het het beste om te proberen zwanger te worden in een maand dat ik niet werk (tijdens vakantie bv)? Of hebben die stoffen dan nog steeds evenveel invloed? Veel collega's zijn ook gewoon zwanger geworden terwijl ze doorwerkten en hun kinderen hebben geen afwijkingen... zover ik weet. Dus wat is het risico? Wat raden jullie aan in mijn situatie? Alvast bedankt voor het antwoord!
Hoi Maka123, in contact staan met gevaarlijke stoffen is voor het zwanger willen worden niet zo gunstig. Je kunt best zwanger worden hoor als je dit werk doet, maar je kans is optimaal als je er niet/weinig mee in aarakingkomt. Ik snap idd je gedachten achter dit alles, maar ik denk dat het niet uit maakt of je nu in de vakantie of tijdens je werk probeert zwanger te worden. Ik zou toch als het gaat de risico ok's minimaliseren voor een goede slagingskans als dit mogelijk is. Op afwijkingen enzo ga ik nu niet in, want dat hangt net af van welke stof, in welke mate en dan nog heb je hele kleine kansen op dingen. Dus een risicopercentage kan ik je niet geven, helaas. Maar dat komt allemaal zo sporadisch voor. Daar moet je je nu eigenlijk niet druk om proberen te maken, eerst maar zwanger worden ! Groetjes Brigitte