Wie vangt vluchtelingen op in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 19 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.383
    30.691
    113
    Vrouw
    Wij niet om diverse redenen. Maar ik weet dat sommigen van jullie dit wel doen. En dat vind ik echt zo top van jullie.

Ik ben benieuwd. Hoe gaat het? Waar loop je tegenaan? Wat zijn de mooie dingen die je meemaakt?
    Kan je nog hulp gebruiken?

einad, hummeltje5, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Nee wij niet, en dat is niet je vraag maar ben ook wel heel benieuwd!

Mijn man zou het heel graag doen, en ik zou ze ook zo in huis willen nemen. Maar ook weer niet. Het vraagt denk ik best veel van je als gezin zijnde en met 3 kleine kids durf ik het niet aan. Bang dat ik er zelf aan onder door gaat. Daarom ook erg benieuwd hoe het in die gezinnen eraan toe gaat, wie weet verander ik nog van gedachten!

einad, hummeltje5 en Mamafiets vinden dit leuk.
  3. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.729
    4.878
    113
    Wij absoluut niet - houden het met familie al niet langer dan hooguit een paar weken uit, en hebben ook niet genoeg ruimte in huis.

Daarnaast ook de keerzijde van dichtbij meegemaakt - dorpsgenote die een gezin uitgeprocedeerde Albanische asielzoekers in huis had opgenomen, waarvan de vader beschuldigd was shaken baby syndrome te hebben veroorzaakt bij de baby terwijl ze bij haar in huis woonden. Die is nu jaren later nog altijd bezig als getuige bij rechtzaken.

Dus nee, bedankt.

4. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Wij hebben ons aangemeld om minderjarige op te vangen, maar nog geen bericht gehad verder. Sowieso zitten we nu in isolatie omdat H corona heeft. Overigens bewuste keuze. Zijn wel online, in mijn geval nu dan, bezig om activiteiten op te zetten voor diegene die in de gemeente bij de opvanglocaties zijn opgevangen. En gemeente en locaties werken tot op heden verbazingwekkend goed mee.

einad, Mamafiets en Lovieyou vinden dit leuk.
  5. Mapje

Mapje Niet meer actief

Nee, dat gaat niet. Wij werken beide 4 dagen, baby, nog 2 kids, geen kamers over…en dan getraumatiseerde mensen in huis. Ik denk dat dat niet goed zou komen op dit moment bij ons en ik die mensen absoluut niet zou kunnen bieden wat ze nodig hebben. Zeker niet omdat je niet weet hoelang het duurt. Als het nou zeker weten 3 weken was ofzo zou ik het overwegen. Wij kennen namelijk ook mensen in Oekraïne en als die het nodig zouden hebben zou ik gewoon ruimte maken en lukt het vast.

Maar ik vind het wel mooi en zou het wel willen als de omstandigheden anders waren. Dus ik ben wel benieuwd naar anderen hoe ze dat ervaren!

Mamafiets vindt dit leuk.
  6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ook benieuwd naar anderen maar ook hier niet. Geen ruimte over, 3 kleine kinderen, zwanger. Ik vind dat niet echt verantwoord. Bovendien vind ik het ook een zware inbreuk op mijn privacy en alleen om die reden an sich zou ik het al nooit doen. Maar top dat anderen dit wel doen / kunnen.

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.996
    113
    Hier ook niet, zijn er wel 150 bij ons opgenomen in de gemeente maar ken niemand die ze in huis neemt.

Zou het zelf ook alleen doen als ik een zelfstandige woonunit ofzo in mn tuin had. Zij hebben net zo goed privacy nodig om de stress en ellende in alle rust te kunnen verwerken.

GossipGirlxoxo en Mamafiets vinden dit leuk.
  8. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Hier ook niet. 6 hoog op een flat plus renovatie. Maar had ik een eengezinswoning met zolder dan wel.

9. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Ik vind het lastig, als ik in hun schoenen zou staan, zou ik zo blij zijn met een plekje voor mij en de kinderen… maar de impact op de kinderen en op ons gezin vind ik heftig. We hebben al veel ellende achter de rug, en zijn toe aan rust. Maar als er iemand op ons pad komt sluit ik het niet uit.

JupitR, Mammavantwee, Neuzeke en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Voordat iedereen weer reageert met dat ze het niet doen, ts is benieuwd naar diegenen die het wél doen.
    Ik las ook in eerdere topics dat een aantal hier zich hadden aangemeld om een vluchteling op te vangen, maar heb de indruk dat dat om welke reden dan ook nog niet gebeurd is?
    Dus ben ook wel benieuwd bij wie het wel zo is en hoe het gaat.

Olympia, Relax, Lies1611 en 15 anderen vinden dit leuk.
  11. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.834
    3.590
    113
    Vrouw
    Wij willen wel maar wachten echt nog even tot we de datum voor verbouwing hebben. We willen niet dat ze hier zitten en dat dan de hele boel(lees 2 nieuwe dakkapellen, uitbouw, nieuwe keuken etc) verbouwd word. Ze hebben behoefte aan rust niet aan pokkeherrie en rotzooi.

In de hoop dat de zolder als eerste verbouwd gaat worden komt daar de logeerkamer met 2 persoonsbed. Daar is ruimte zat om nog een kledingkast+bank+tv neer te zetten. Ruimte genoeg dus maar eerst wachten we op de definitieve datum

Kindje3 en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  12. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Uitgeprocedeerde asielzoekers zijn toch heel anders dan mensen die nu met een tas op de vlucht zijn geslagen. Snap de vergelijking niet helemaal.. Vind het in elk geval een naar bericht zoals jij dit nu verwoord, alsof dit gelukszoekers zijn ofzo die je vooral niet moet helpen. Misschien bedoel je het niet zoals ik het lees hoor dat kan natuurlijk ook!

lovewinnie, bulakgirl en Martini vinden dit leuk.
  13. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Mijn ouders en mn zwager en schoonzus vangen waarschijnlijk vanaf volgende week mensen uit Oekraïne op.

Mn ouders echt bij hun in huis, mn zwager en schoonzus hebben een aparte ruimte wat eerder een B&B was.
    Als het zover is zal ik een update geven

Vulpen, bulakgirl, owly en 13 anderen vinden dit leuk.
  14. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Hier in de straat worden mensen opgevangen. De vader van het gezin was een bekende (via het werk). Hij is zelf daar gebleven om te vechten. Maar heeft per mail een noodkreet gestuurd voor zijn vrouw en kind naar buitenlandse collega's. Gelukkig hebben ze daar dus een reactie op gekregen. Maar ze (het gezin en de vluchtelingen kennen elkaar dus niet.

Het is een ruim huis en ze hebben 2 eigen kamers met een wasbak. Ook hebben ze er een koelkastje, tv, radio en waterkoker neergezet. Na een oproep op Whatsapp hebben ze 2 fietsen gekregen en ze gaan nu zelfstandig op pad. Google maps en het gastgezin heeft ze de belangrijkste plekken laten zien. Het valt mij op dat het sterke mensen zijn die gewend zijn aan moderne voorzieningen. Natuurlijk moesten ze bijkomen en maken ze zich zorgen (man en familie nog daar). Maar ze zijn dankbaar voor alles en heel gemotiveerd om te leren en aan te pakken. Kind zit intussen hier op school en is aangemeld bij de plaatselijke sportclub (die belangeloos meewerken echt geweldig!) Moeder helpt in huis (koken, helpen met boodschappen etc) en ze is bezig met het zoeken naar een baan (gastgezin helpt haar hierbij). Ze spreekt een beetje basis Engels en daarnaast Google translate (dan kan je inspreken).

Ze laten elkaar dus vrij. En zitten niet continu op elkaars lip. Dit zijn dus niet standaard getraumatiseerde afhankelijke mensen (hoewel die er ook bij zullen zitten). Ze zijn enorm dankbaar voor de hulp van dit gezin. Anders waren ze ergens in een gymzaal of massale opvang terecht gekomen.

15. Loufoque

Loufoque Fanatiek lid

17 mrt 2021
    1.729
    4.878
    113
    Nee zo bedoelde ik het niet. De mensen in kwestie waren overigens absoluut geen nare mensen, gewoon een jong gezin met een kleuter en een baby waar je dit absoluut niet van zou verwachten. De bedoeling was dat ze hier konden blijven tot de baby (die hier was geboren) 2 jaar oud zou zijn en ze dan het recht op verblijf zouden hebben. Dat kreeg echter een vervelende wending incl. uithuisplaatsing van de kinderen en arrestatie van de vader waardoor degene die ze in huis had genomen nu al twee jaar is betrokken in het juridische proces. Ik wilde alleen aangeven dat er ook negatieve kanten kunnen zitten aan het in huis nemen van volslagen onbekenden. Maar ieder zijn keuze uiteraard.

mama2bengeltjes vindt dit leuk.
  16. Els25

Els25 Niet meer actief

17. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Ah oke, dankjewel voor je toelichting. Geeft nu een beter beeld,

Loufoque vindt dit leuk.
  18. Mapje

Mapje Niet meer actief

Serieus: dit zijn goede tips of goed om te weten. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5295926/tips-oekrainers-opvang-vluchteling-nederland-cultuur-gebruiken?fbclid=IwAR2edYH92tjaVUD7PMGO19qIycO6uOqRy-pKaWXzSMPDoHfcJeQTI9skpE4

ik heb ooit een uitwisseling gedaan met Oekraïne en ik kreeg daar 4x per dag warm te eten. Ik was vrij jong en kreeg het niet weggewerkt :roflmao: in de ochtend gekookte aardappelen en vlees :D Hier heeft mijn Oekraïner best honger geleden bedachten we achteraf. En wij vonden het ook moeilijk om te peilen of het goed met ze ging. Ze waren toch niet zo open, direct of inderdaad lacherig zoals Nederlanders zijn. Nu ik dit artikel zo las dacht ik ineens oh ja, dat is inderdaad wel goed om rekening mee te houden want wij vonden het toentertijd best moeilijk :)

Overigens verder ook wel westers en gewone mensen hoor. Maar er was toen wel degelijk een cultuurverschil logischerwijs waar je, als je er even op let, makkelijker mee om kan gaan.

femkes, Mamafiets en Zuul vinden dit leuk.
  19. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.285
    3.965
    113
    Vrouw
    Wij vangen sinds vrijdag een gezin van 4 personen op. Het gaat goed! Google translate is onze vriend, zeg maar.

Ze zijn super open en vriendelijk en sociaal. De kinderen hebben geen Google translate nodig ;), die redden zich prima.

We hebben ze opgehaald in Slowakije, nadat we vluchtelingen van hier naar Duitsland gebracht hebben om ze te herenigen met familie. De ellende en het verdriet die ik gezien heb onderweg zal ik nooit meer vergeten.

3Littlegirls, Seffie, lovewinnie en 56 anderen vinden dit leuk.
  20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier ook niet hoor.
    Ben sws gehecht aan mijn privacy maar we hebben gewoonweg de ruimte niet. Man, vrouw en 3 kinderen waarvan 1 met een vriendje die hier regelmatig te vinden is en ook nog een flinke hond in huis aanwezig. Man werkt 5 dagen buitenshuis en ik ben 3 dagen buitenshuis aan het werken.
    Zou je enkel samen zijn en voldoende ruimte hebben om je eigen privacy te waarborgen dan zou ik het zeker overwegen maar niet in deze fase van ons leven.

Mapje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina