Hoge werkdruk huisartsenpost door steeds meer patiënten

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Angel1980, 12 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.540
    1.551
    113
    Je kan niet eens het hele artikel lezen. Stom.
    Ik ben wel benieuwd waarom die huisarts het onlogisch vindt. Want de assistentes enzo zeggen zelf vaak: met die kleintjes nemen we geen risico.

Riverdale87, Zonnestralen en Angel1980 vinden dit leuk.
  2. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Eens hoor!

heidiane vindt dit leuk.
  3. Jennifer93

Jennifer93 Actief lid

3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    Aangezien het lindanieuws is neem ik het zwz al niet serieus, dat even voorop. Maar ze hebben wel gelijk. Ik hoor in mijn omgeving bijvoorbeeld mijn kind heeft al 3 dagen koorts dus ik ga naar de huisartsenpost, dan vraag ik waarom heb je vandaag de dokter niet gebeld? Ja, toen had hij nog geen 3 dagen koorts! Ja dan kan je wachten tot morgen toch? Nee want ik internet staat dat het bij 3 dagen naar de huisarts moet..
    En meer van dit soort onbenullige dingen. ..
    En niet om knullig te doen maar de rede dat ze zeggen met die kleintjes nemen we geen risico, is natuurlijk om zichzelf veilig te stellen, ze hebben geen zin dat het toch ernstig is en ze een dikke schadeclaim krijgen omdat ze de ouders met een kluitje in t riet hebben gestuurd.
    Klinkt hard maar het is zo..

chrystel73, Lovely83 en Angel1980 vinden dit leuk.
  4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.030
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik kan het artikel ook niet lezen.

Mijn oudste zoon ging met bijna 3 met een vervelend hoestje naar bed om 7 uur, nog geen 12 uur later lag hij op de picu.

En dat voor een gezonde peuter. Hij was die dag nog gewoon naar het kinderdagverblijf geweest, die vonden hem ook niet ziek.

Hadden we de huisartsenpost niet gebeld en gewacht tot de volgende ochtend, dan had hij waarschijnlijk die nacht niet overleefd, dat zeiden de verpleegkundigen ook.

Bij jonge kinderen moet je gewoon geen risico's nemen, jammer dan als er 999 bezoekjes onnodig waren achteraf, die zijn nodig omdat je nooit weet wie nummer 1000 zal zijn die wel akuut een dokter moet zien.

Riverdale87, monique7, Oona en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Ik denk dat dit vaak ook gezegd wordt omdat patiënten dit verwachten te horen.

Je kunt nou eenmaal niet tegen een patiënt zeggen dat het onzin is dat hij/zij belt.

Daarbij willen veel mensen gewoon komen. En zijn daardoor niet altijd eerlijk over klachten die ze hebben of hun kind. Begrijpen de vraagstelling vaak ook niet.

Vind het ook wel scheef hoor. Er is een systeem waar ze op de huisartsenpost mee werken. Daarmee zijn ze vaak verplicht mensen te laten komen terwijl ze echt wel weten dat er niet veel aan de hand is.

Zara75 vindt dit leuk.
  6. Marni

Marni Bekend lid

26 apr 2007
    770
    17
    18

7. Marni

Marni Bekend lid

26 apr 2007
    770
    17
    18
    We werken idd met een systeem waar je dan en bepaalde urgentie uitkrijgt maar dit kun je zonodig iom een arts wel aanpassen, dit doen we ook regelmatig, alleen is het tegenwoordig bijna 'gewoon' om te worden uitgescholden en bedreigd aan de telefoon als je mensen niet hun zin geeft..

8. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik vind het ook belachelijk hoe vaak ik hier wel niet lees dat mensen de huisartsenpost moeten bellen. Ik zie de huisartsenpost eigenlijk net als de spoedeisende hulp, voor hulp die echt niet kan wachten. Voor koorts of een raar vlekje of weet ik veel wat kun je prima overdag bellen of wachten tot de volgende dag.

Bootcamp babe, Zara75, HvO en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.392
    17.335
    113
    Tja, dat ligt er mijn inziens ook aan de tijd er voorafgaand. Dochter had pas dinsdags een zere rug (ik dacht spiertke verrekt), vrijdags nog steeds, beetje buikpijn en toen savonds in nog geen uur tijd bijna 40gr koorts. Die koorts was de hoofdreden dat ik belde, anders had ik smaandags ha gebeld als ze nog pijn had.

Had ze die pijn niet gehad en dan ineens 40gr had ik niet gebeld. Zo heel zwartwit is het in mijn ogen dus niet, er zit een heel grijs gebied om heen wat het bellen of wachten maakt

10. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

En, wat kwam er uit? Ik persoonlijk had zelf ook hiervoor niet gebeld maar eerst even afgewacht.

Zara75 vindt dit leuk.
  11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.392
    17.335
    113
    Fikse urineweginfectie en moesten direct starten met ab omdat de nieren zo'n pijn deden. 10 dagen daarna nog echo ervan moeten laten maken omdat het nog steeds pijn deed (kwam gelukkig niks uit, maar volgende x bij pijn op die plek moest ik toch maar eerder komen)

Angel1980 vindt dit leuk.
  12. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    M.i. Is dit echt een randstadprobleem, sorry... ik heb zelf jaren in Den Haag gewoond en ben ook enkele keren bij de huisartsenpost terecht gekomen en altijd zat die wachtkamer vol en vaak met hetzelfde slag volk. Daar al eisend direct geholpen te willen worden, ook met kleine kuchjes e.d. Tegewoordig woon ik dorpser en de enige keer hier ooit met een bezoekje huisartsenpost was het uitgestorven en dan hebben wij beduidend minder huisartsenpost (ik rijd al 30minuten voor de dichtstbijzijnde). Waarschijnlijk helpt die lange reistijd ook wel om de drempel hoger te maken voor mensen.

Het zou helpen als men overdg laagdrempeliger de normale huisarts zou bellen, nu zie je vaak dat kinderen in de avond dan ineens koorts krijgen en dan moet er ineens naar gekeken worden. En vaak zijn huisartsen in de randstad veel te druk waardoor je niet direct terecht kunt of afgescheept wordt.
    De keren dat ik bij de huisartsenpost zat was een grote hoofdwond icm wat alcohol (dus lekker dun bloed, waardoor het niet stopte) en een verdenking longembolie (mocht direct door naar de spoed). En ja, ook ooit met een tekenbeet toen we net daar woonde en geen pincet konden vinden. Maar daar hebben we geen huisarts voor gezien, alleen even op de post een tekentang gekregen (op eigen verzoek) en weer naar huis.

13. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.203
    1.056
    113
    Vrouw
    Ja tot mijn spijt ook wel eens onnodig gebruik van de huisartsenpost gemaakt. Dochter was van boven naar beneden van de trap gevallen boven op mijn moeder haar traplift.
    Haar voet zat klem, werd dik en blauw, ze kon niet meer lopen.
    Toch maar even gebeld, in de eerste instantie voor advies.
    Maar toch even langs. Stapte ze daar zo uit de auto Haha. Dus gewoon weer naar huis gegaan.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Nou de huisartsenpost is dus niet hetzelfde als de spoedeisende, anders had het niet beiden bestaan.
    De spoedeisende is zoals de naam al zegt voor grote gevallen waarbij je direct een arts nodig hebt en levensbedreigende gevallen.
    Voor de meeste rare vlekjes kun je tot de volgende dag wachten, maar icm een stijve nek zou ik toch maar meteen bellen.
    De huisartsenpost is dus niet enkel voor de zware gevallen waar de spoedeisende ook voor is. Voor een krijsend kind met een acute oorontsteking bel je niet de spoedeisende maar wel de huisartsenpost.
    Een kind met koorts dat ineens veel zieker wordt of suffig wordt is dus wel een belletje naar de huisartsenpost waard.

Natuurlijk komen er mensen voor niks, maar zo simpel als het hier soms gesteld wordt is het ook niet.

Net zoals mensen die roepen: ik ben niet zo'n dokterloper. Tja dan heb je ws mazzel met je gezondheid en die van je kinderen,want ik besteedt mijn tijd ook liever anders:confused:

Biny, Zonnestralen, Riverdale87 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.392
    17.335
    113
    hier is de huisartsenpost ook vaak rustig en zitten ze echt te wachten op je ipv jij op hun. Klein stadje, veel dorpjes.
    Maar zit geen apotheek bij dus als je medicatie nodig hebt kan je nog kwartier verder om het bij het ziekenhuis te halen.

16. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    De huisartsenpost bij mijn vorige woonplaats was een ramp. De meeste mensen mochten gewoon niet komen om de huisarts te zien.
    Mijn schoonvader heeft een keer gebeld, schoonmoeder was duizelig, zag slecht, bijna geen coördinatie. Advies geef maar paracetamol en kruip maar op de bank.
    Helaas was het een beroerte, schoonmoeder is nu halfzijdig blind.
    Van deze post gingen meerdere verhalen van mensen die gezien moesten worden maar niet gezien zijn.
    Gevolg dat veel mensen bij vermoeden spoed naar de eerste hulp reden.
    Inmiddels is het beleid gelukkig aangepast.

Ja er zijn mensen die te snel willen komen en bellen. En er zijn mensen die pas laat bellen. Voor een deel is het ook regio gebonden.

17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.002
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    Hier komt het ook echt omdat de huisartsen zo vol zitten. De assistente kan vaak geen afspraak op dezelfde dag inplannen en dan wordt je soms gedwongen dingen over het weekend heen te tillen. Of de assistente vraagt of je het nog een paar dagen aan wilt kijken. Als het dan in het weekend toch escaleert zit je bij de huisartsenpost.

Onze huisartsenpost werkt veel laagdrempeliger, professioneler en servicegerichter dan mijn huisarts. Dat is eigenlijk gewoon heel jammer dat de huisarts datzelfde niveau niet haalt.

Angel1980 vindt dit leuk.
  18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De spoedeisende hulp mag je niet zomaar heen; alleen als het echt acuut is. Anders ga je op verwijzing van de huisartsenpost. (Of huisarts onder kantoortijden.

De huisartsenpost is voor zaken die niet kunnen wachten tot het reguliere spreekuur.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is dus exact wat ik zeg

Deel Deze Pagina