Tuurlijk, maar zoals ik al schreef is die zekerheid ook heel wat waard. En dan weet je zelf ook wel dat je duurder uit bent, maar je hebt ook geen zorgen meer. Ik denk dat een groot deel van de private lease klanten zo denkt en dat is kassa voor de lease maatschappijen.
Wij hadden geen spaargeld voor een nieuwe auto, maar er wel echt 1 nodig. We wilden niet weer in een barrel gaan rijden en altijd maar bang moeten zijn voor de APK. Daarbij had mijn man zó veel schade gereden dat de premie van de verzekering nogal was opgelopen. We zijn nu iets duurder uit met onze lease auto, maar ik zou nooit meer anders willen. Dit is een luxe waar ik graag voor betaal. En over een jaartje hebben we weer een spiksplinternieuwe auto onder ons gat. Wij leasen bij JustLease.
Het gaat mij niet om het sparen, het gaat mij om het gemak en daar betaal ik graag wat extra voor. Je berekening klopt overigens niet, want je hebt de verzekering en wegenbelasting die je zelf moet betalen niet meegerekend, die zitten wel bij het leasebedeag in. Duurder zal ik niet ontkennen, maar dat vind ik het waard. Ik betaal dat graag voor het gemak dat het mij oplevert. Zo betalen anderen voor een schoonmaakster, feitelijk ook geld wat je "weggooit" toch?
Wauw, waarschijnlijk onbedoeld, maar je stukje zit echt vol vooroordelen. Ik zal zelf niet leasen, puur omdat ik gewoon wil dat ene auto van mijzelf is.. maar dat doet er niet doe. Mijn ouders leasen ook. Niet omdat ze niet kunnen sparen. Maar omdat ze het super makkelijk vinden, een maandbedrag, nergens om kijken naar en na 3 jaar weer ene nieuwe auto.
ik lees even mee, hier maken we dezelfde afwegingen. We kunnen alleen geen klein autootje gaan leasen, het moet wel een flinke stationwagen zijn. De kosten vielen wel wat tegen, was nog behoorlijk wat. Dat het weggegooid geld is...tja dat heb ik sowieso bij een auto kopen. Met tweedehands moet je al hopen dat het geen miskoop is en als je hem na een aantal jaren verkoopt krijg je er ook zo goed als niks meer voor. Onze auto heeft nu bijna 2 ton op de teller staan, dus we moeten nu echt wel na gaan denken of we flink gaan sparen of dat we voor privat lease gaan.
Wat fijn om te lezen dat je exact weet hoe het hier gaat.. Nee ik hoef geen nieuwe bak. Mja een oud barrel kun je niet leasen hè. Om te kunnen sparen heb je werk nodig, althans wij wel, om te werken hebben wij een auto nodig. Dus een auto moet er gewoon komen.. super fijn dat jullie 21.000 euro hebben/hadden. Wij helaas niet.. in 3 jaar tijd veel kosten en ellende is ons spaargeld (voor een goede!!) auto gewoon op..
Jullie hebben het vaak over een bkr registratie.. Zolang je gewoon betaald is er na de termijn, niks aan de hand. Pas als je niet betaald word de registratie negatief. Je kunt dus tijdens de lease termijn wat minder lenen op je hypotheek. Maar dat is een keuze die je maakt. Wij kiezen er wel voor.
Wij hebben twee auto's die we privé leasen. Ik wil nooit meer anders. Het grote voordeel is dat je per maand een x bedrag betaalt en er verder geen omkijken naar hebt (behalve tanken). Het is gewoon gemakkelijk en dat het evt duurder is vind ik niet belangrijk. Ik kan prima een nieuwe auto zelfs betalen maar wil het gewoon niet. Wij rijden beide een nieuwe auto en iedere drie jaar komt daar een nieuwe auto voor in de plaats.
Ja maar dat is nogal een flink bedrag wat je minder kan lenen! Onder een leasecontract kun je vaak niet zomaar uit. Mocht je in de tussentijd willen verhuizen kan dit wel gevolgen hebben. Niet iedereen denkt hierover na vandaar dat het ws een aantal keer genoemd is. De berekening van consider klopt niet helemaal maar laat naar mijn idee wel zien hoe groot het verschil is. Als je bij haar berekening de kosten van verzekering en wegenbelasting optelt zou je in ongeveer 5 jaar de auto afbetaald hebben. In die tijd heb je echt niet zulke hoge onderhoudskosten en levert je auto echt nog een flink bedrag op als je het verkoopt. Er wordt gesproken over dat gemak en een vast bedrag veel waard is. Maar wat voor gemak? Tanken zit bij veel leasecontracten niet inbegrepen. Wegenbelasting gaat vanzelf en verzekering is 1x regelen en dan is het klaar. In de eerste jaren vallen de problemen van de auto onder garantie en hoeft een auto niet gekeurd te worden. Als je een auto zelf aanschaft kun je elke 5 jaar een nieuwe auto kopen. Die 5 jaar een bepaald bedrag sparen Pm en je "oude" auto verkopen. Wat doe je als je je werk kwijt raakt en deze hoge kostenpost maandelijks moet betalen? Iedereen moet de keus natuurlijk zelf maken en iedereen zal daar zijn/haar eigen redenen voor hebben. Maar ik heb het idee dat de laatste jaren de mensen steeds materialistischer ingesteld zijn. Alles moet nieuw en alles moet beter. Waar is de tijd dat mensen spaarden voor ze iets kochten of de gevolgen accepteerde als ze niet gespaard hadden. De opmerking we hadden geen geld om te sparen gaat in mijn ogen niet op. Als je nu maandelijks een paar honderd euro kan missen voor het lenen van een auto ben je naar mij idee jaren te laat begonnen met sparen.
Of je wilt het gewoon niet? Wij kunnen wel sparen, rijden nu ook een auto die we vrijwel nieuw hebben gekocht. En natuurlijk houden we er rekening mee wat er gebeurt als we onze baan kwijtraken, we kiezen dan ook voor een lease maatschappij waarbij je er tussentijds kunt opzeggen (eventueel tegen afkoopsom). En qua hypotheek, we zijn niet van plan te verhuizen, maar mocht dit zo zijn, we kunnen ongeveer 4 ton aan hypotheek krijgen op onze salarissen, maar daar zullen we nooit op gaan zitten.
Naar aanleiding van dit topic ging ik is even kijken voor de auto die wij willen, wat het zou kosten wanneer we deze zouden willen leasen. 679 euro per maand, in eerste instantie schrok ik, maar toen ik uitrekende dat wanneer we deze auto 48 maanden zouden leasen wij nog niet eens aan de catalogus waarde zouden zitten valt dit mij alles mee. Zelf wil ik liever een auto die echt van mij is en waar je nog wat aan kan laten doen (andere velgen, andere uitlaat, achterlichten smoken of de ramen tinten e.d.) bovendien is het een behoorlijk bedrag per maand, wat ik liever spaar zodat ik zelf kan beslissen wat ik er mee doe en buiten dat is het een risico mochten mijn man of ik onze baan verliezen. Om die reden hebben wij zelf gespaard en relatief dure en nieuwe auto's aangeschaft. Mijn buren leasen ook hun auto's(bij Athlon) omdat ze liever het geld wat ze sparen in de aflossing van de hypotheek stoppen. Zo heeft iedereen een andere mening en een andere reden om het te doen, TS ik zou je in ieder geval adviseren om alle kosten en voor en nadelen goed op een rij te zetten.
Via Privelease. Dit is de goedkoopste (tenminste, afgelopen april toen we de tweede auto erbij namen) en heeft standaard 12000 kilometer er bij terwijl de meeste maatschappijen 10000 kilometer geven. Maar dit kan veranderd zijn dus kijk dit wel even na.
Ja maar dat snap ik niet. Iets gewoon niet willen en daarom bijna het dubbele betalen is toch gewoon zonde? Zelfde met bijv een cv ketel leasen. In de periode van je contract had je er bijna 3 kunnen kopen.
Nee hoor, leasen heeft niks met lenen te maken, maar met huren. Een auto is geen investering, maar een verbruiksgoed. Het is immers niet waardevast of stijgend, maar snel waardedalend vervoersmiddel. Niks meer niks minder. Zelfs je fiets is naar verhouding meer waardevast. Je kunt het als een waardevol bezit beschouwen, maar dat betekent niet dat dat de (enige) interpretatie is. Sommige mensen leasen ook hun verwarmingsketel, gewoon omdat ze plezier willen hebben van de werking van dat ding, maar geen waarde hechten aan het werkelijk 'bezitten' ervan. Na X jaar is het weinig meer waard en mag de leasemaatschappij het weer terug. Ik pak wel weer een nieuwe. Hetzelfde als met een auto. (Wij hebben er een gekocht overigens, maar met deze optie zou ik ook geen moeite hebben). Dus om te zeggen dat het sparen (dus inflatieverlies) voor een gebruiksgoed wat heel snel afgeschreven wordt (afschr termijn van een auto is circa 5-7jaar), de enige juiste optie is, is een behoorlijk kromme gedachte.
Het gaat toch niet om het het bezit? Het gaat om de kosten. Na je leasecontract van een cv ketel had je er 3 zelf kunnen kopen. Door het zelf aan te schaffen bespaar je de kosten van 2 ketels. Net zoals met een auto, na 5 jaar leasen had je de auto zelf kunnen kopen. Natuurlijk daalt de waarde van een eigen auto. Maar de kosten van een leaseauto zijn als je het omrekent meer dan 2x zo veel.
Je kunt er wel degelijk onderuit! Daar heb je bepaalde verzekeringen voor! Aan je berichten te zien ben je er gewoon op tegen. En dat is verder prima. Er zitten aan beide, koop of lease, voordelen en nadelen. De opmerkingen van mensen die zeggen dat je dat apart had kunnen zetten vind ik een beetje kort door de bocht. Als wij per maand het bedrag, waarvoor we nu leasen, apart hadden gezet.. Hadden we even goed de oplopende hoge kosten van onze eigen auto. Dan hadden we nu nog geen goede/knappe auto kunnen rijden. Mensen kiezen om allerlei verschillende redenen voor het leasen van spullen. Wij vinden het gewoon fijn dat we zekerheid hebben van iets nieuws en goede service hebben. En dat is voor iedereen persoonlijk.
Als ik dit zo lees dan zou het huren van ons huis -wat wij nu doen- ook weggegooid geld zijn. Want het is niet van mij en dus hou ik niks over van het geld dat ik hier maandelijks voor betaal. Maar niet alles gaat om wat het je in financiën oplevert hè? Zoals ik eerder heb gezegd was het voor ons bijvoorbeeld heel fijn om een auto te leasen omdat we daardoor onbezorgd rond konden rijden. En dat was het mij zeker waard. Oh en ik zei o.a. dat wij de ruimte niet hadden om ervoor te sparen, dit was dus naast de kosten + reparaties etc. van de auto die wij al hadden. Toen die auto weg was hadden wij het geld om een auto te leasen. Niet heel gek vind ik. Het gemak dat je hebt van het leasen van een auto wordt door verschillende mensen gewoon als heel fijn ervaren
Mee eens. Sommige hameren zo op sparen. Of de 'waar zijn de mensen gebleven die'.. Jammer dat niet iedereen zelf mag kiezen wat je met je geld doet. Huren is idd ook weggegooid geld(doen wij ook ) net als de schoonmaakster, oppas enzo.. Soms wil je dingen die nu eenmaal geld kosten (en geen geld opleveren, maar wel plezier van hebt)