Nav mijn vorige topic, waarbij ik aangaf dat mijn man afhankelijk is van zijn auto ben ik mij toch gaan verdiepen in private lease. Wij zoeken een ruime auto vooral veel beenruimte achter en liefst grote kofferbak. We rijden nu in een Toyota prius en willen Heel graag weer hybride. Wie heeft ervaring ? Met de berekening die ik gemaakt heb kom ik uit op 600 euro per maand, maar dan rijd je wel een nieuwe auto zonder onverwachte zaken. Deze is bij Toyota na 1 jaar opzegbaar dus ik dacht misschien proberen?
Wij hebben prive lease. Groter is idd duurder. Wij leasen een kleine auto, hebben nog een grotere ook. Als de grotere af is, gaan we een grotere auto leasen. Voor ons is het ideaal en kopen hoeft van mij niet meer.
Ik rijd private lease maar geeb hybride. Ik heb een opel corsa black edition, 5 deurs 20.000 km p.j. , €328 p.m. voor 5 jaar maar betaal iets meer ivm het aantal schade vrije jaren op moment van afsluiten. Het had goedkoper gekund als ik een normale corsa had uitgekozen
De valkuilen. - Meer km’s, dan betaal je flink bij. - Het heeft gevolgen voor als je nw hypotheek wilt. Verder ideaal.
Wij hebben alleen koop, als je nieuwe koop hebt, heb je er ook weinig omkijken naar. Houd je van degelijke merken, zijn de meeste best waardevast bij verkoop na een paar jaar. Waarom koop? Geen idee eig. Ik denk dat het net is als bevallen, vaginaal is voor die hards en het liefst met alleen yoga muziek erbij of zo Ik denk wel dat mijn volgende auto een lease gaat worden, toch maar eens kijken hoe dat voelt. Ik zou dan graag een grote Volvo jeep willen, voel ik mezelf compleet badass in Kleine auto’s dacht ik dat het niet uit maakte, koop is dan even duur als lease.
De nadelen aan private lease vind ik dat als je meer kilometers maakt, je veel moet bijbetalen. Het invloed heeft op een nieuwe hypotheek en als je na 4 jaar (of eerder, net wat je hebt afgesloten) klaar bent met je contract sta je eigenlijk met lege handen, terwijl als je de auto nieuw had gekocht, je deze misschien wel voor 15.000 kon verkopen (zeer afhankelijk van welke auto en km stand etc. Uiteraard). Ja het is een voordeel dat je geen onvoorziene kosten hebt, maar ik koop eigenlijk altijd nieuwe auto's (of auto's van een paar maanden) dus met fabrieksgarantie en in de eerste jaren ook geen bijzonderheden aan de auto's gehad. Dus bij mij wegen de nadelen van private lease zwaarder dan de voordelen.
Ja dit. Ik heb ook alleen maar nieuwe auto's. Ik heb er wel eens uitgerekend wat ik op 5 jaar kwijt ben aan verzekering, onderhoud en afschrijving en dan komt hij op nog geen 200 euro per maand. Daarbij natuurlijk nog de brandstof. Ik ben goedkoper uit dan met leasen. Ja, je moet wel geld achter de hand hebben voor onverwachte reparaties maar als je 200-300 euro per maand uit kan geven aan een lease auto dan heb je ook genoeg voor reparaties.
Dank voor jullie reacties. Wij willen het contract voor 24 maanden en bij Toyota heb je zelfs dat je na een jaar op kan zeggen. Ik heb de km dan ook ruim gerekend zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ik ben er nog niet helemaal over uit. Het lijkt mij wel heel fijn dat je in een nieuwe auto kan rijden. Zou zelf niet zo snel een auto kopen van 35000 euro
Ik ga liever voor koop. Krijg het al benauwd als ik van te voren het aantal geschatte km's moet opgeven voor een jaar wij zijn nog al van d spontane uitstapjes. En zou het gewoon niet fijn vinden dat je vast zit aan een contract. Wat als je je baan kwijt raakt, oid waardoor je krap bij kas komt. Misschien wel erg ver gedacht, maar kan allemaal. Hoef ook niet persé nieuw te rijden... Wij rijden een open corsa van bijna 10 jaar oud en rijdt prima, amper mankementen mee. We gaan bij koop ook nooit voor nieuw, Zodra je de garage uitrijdt is de waarde flink verminderd, zijn genoeg degelijke occasions.
Ik heb private lease gedaan maar nu toch maar weer zelf een auto gekocht. Ik vond het te veel kosten en zag het als een soort lening die pas stopt als je besluit te stoppen die auto te huren. En ook zo klote als je bij inleveren ineens van alles nog moet bijbetalen ivm te veel gereden km’s) Je schrijft dat je zelf normaal niet een auto van 35.000 duizend zou gaan kopen en het je wel heel erg fijn lijkt om wel in zo’n auto te rijden. Na 1 jaar private lease ben je als je 600 euro per maand betaald 7200 euro kwijt. Als je zelf eentje koopt betaal je dat geld weliswaar in 1 keer maar stel dat je gaat leasen dan heb je na 5 jaar 36.000 duizend euro uitgegeven. Uiteraard ben je ook geld aan verzekering, wegenbelasting en onderhoud kwijt, maar als je hem na 5 jaar verkoopt ben je toch vele malen goedkoper uit geweest dan wanneer je nu elke maand 600 euro ‘weggooit’. Als je nu geen 35.000 euro kunt neerleggen voor een auto zou ik zeggen: doe het niet. Neem geen auto van zo veel geld door kopen of leasen Er zijn prima goedkopere auto’s, ook tweedehands. Tja, ik ben ook wel een zuinig persoon als het aankomt op auto’s: voor mij is het geen statussymbool. Wij hebben een auto om leuke dingen mee te doen maar een prima onderhouden tweedehands auto voldoet daar ook prima voor. Wij hebben 5500 euro betaald voor onze tweedehands auto. Onze drie kinderen passen er prima in, hebben tot nu toe amper kosten aan onderhoud gehad (honderd euro aan bijvullen airco haha en de standaard keuringskosten, auto kwam goed door de keuring) Betalen weinig wegenbelasting en weinig verzekering. Van het bedrag wat jij wilt gaan uitgeven kun je, als je het uitsmeert over twee jaar, ook een fantastische tweedehands fijne auto kopen!
Wij hebben er ook naar gekeken, maar uiteindelijk toch een tweedehands gekocht, deels gefinancierd. We betalen liever maandelijks wat aan de bank, met de mogelijkheid versneld af te betalen (oa. met vakantiegeld en eindejaarsbonus en 13e maand) dan vast bedrag per maand en uiteindelijk is de auto niet van jou. Nu is het onze auto, als wenkend anders willen kunnen we hem verkopen en weer iets anders kiezen.
Hier een auto gekocht die vanuit de lease kwam. Voordeel: - paar jaar oud dus de grootste kop is eraf - altijd gewoon goed zijn nodige onderhoud gehad het geen wat mij tegen houd om te leasen is dat het gewoon niet van jezelf is. Wil gewoon mijn eigen auto op de dam hebben staan. Je raakt je jaren kwijt. En het kan voor een bedrijf altijd uit, anders bestonden ze niet.
Private lease zouden wij hier niet doen, vind t een hoop geld en 20000-25000 km zit je zo aan. Wij kopen doorgaans een goeie 4-5 jarige van een merk wat redelijk is qua onderdelenprijs en waar we zelf nog de lampjes kunnen wisselen (wat bij sommige merken geen doen is). Momenteel een Daihatsu, spannendste wat er tot nu toe in 7 jaar naar voren is gekomen is een lambda sonde, die komt eens in de 5 jaar ofzo, bandjes en ruiterwisserblaadjes en een enkele keer een lampje (die je zelf kan vervangen!)
Geen ervaring. Heb er wel naar gekeken. Maar als je wat extra opties op een auto wilt dan gaat het maandbedrag flink omhoog. Ik denk als je gaat voor een vrij basis model (laag in aanschafprijs) en niet te veel kilometers maakt dat het voordeliger is. Maar zodra je wat extra's wilt (krachtigere motor, interieuropties) waardoor de aanschafprijs omhoog gaat dat je dan dat kantelpunt van voordeliger rijden al voorbij gaat.
Dat is echt zo persoonlijk. Ik heb vorig jaar met mijn auto nog net geen 13.000 km gereden en in die km's zat ook nog eens de vakantie naar Italië bij in. Dit jaar is dat vele malen minder want sinds corona staat hij zo goed als stil en gaan we ook niet op vakantie met de auto. Hier ook trouwens geen lease maar een auto van ruim 1 jaar oud gekocht met 18.000 km op de teller (wat je zegt kop eraf) die redelijk zijn waarde houd, zover je dat over autos kunt zeggen natuurlijk). Onderhoud doen we bij de dealer ivm de garantie die er nog op zit, hoewel ik dat echt belachelijk duur vind, ben ik bang dat als we dat niet doen en er is wat dat we niets meer aan de garantie hebben. Over 1,5 jaar ruilen we hem weer in. Als ik de aanschaf prijs - de verwachte inruilprijs + de kosten zoals verzekering/wegenbelasting en onderhoud optel had ik er niet voor kunnen leasen. Deze auto in de leas kwam uit op bijna €1000 per maand met de laagste kilometer optie.
Tja. Wij halen dus nooit meer dan 15000 eigenlijk, dat is zelfs veel en halen we alleen met een vakantie in het buitenland.
Dat klopt idd. Maar als je zoals ik niks om auto's geeft, zolang ie maar rijdt is het een prima optie. Dus wij hebben een kleine auto (wel veel opties, waar wij leasen zit dat er standaard bij). Kleur maakt niks uit, auto was sbowmodel en had er zo'n 8000 op staan. Prima. Zorgeloos rijden.