Private lease, wel of niet doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 16 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

31 mrt 2020
    2.225
    3.264
    113
    Vrouw
    Wij leasen ook. Captur met allemaal extra's en all seasons banden 325 p maand.
    Nog een jaar en dan moeten we voor een andere kijken dan hebben we deze al weer 4 jaar.
    Ik vind t heerlijk ik haat de onvoorziene kosten van een eigen auto.

suus1983 vindt dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Vreemde reactie. Je hoeft het niet te doen toch? Dat jij er niet voor kiest moet je helemaal zelf weten, maar ik mag toch echt helemaal zelf weten wat ik doe met mijn geld.
    En niks boeven, gewoon een bedrijf dat geld wil verdienen. Geen kleine lettertjes hoor, ik weet precies waar ik aan toe ben en als ik dat ervoor over heb, is dat jouw probleem toch niet?

Huismuisie en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.678
    113
    Ik vind parkeersensoren wel heel fijn. In de stad heb je soms krappe plekjes waar je toch graag wil fileparkeren, of ben je lekker krap vastgezet door iemand die later heeft geparkeerd. Dan doe ik het steken toch wel grotendeels op de piepjes hoor. Dan weet ik hoe ver ik kan gaan, en dat is veel verder dan ik zou durven als ik het puur op het zicht moest doen.

Voor het vervangen van deze auto zou ik niet gaan leasen. Dan vormt de verkoopwaarde (of verzekeringsgeld) het belangrijkste deel van het budget voor een nieuwe. Mochten we echt in een uithoek gaan wonen, en dus 2 auto's nodig hebben en meer afstand hebben tot de familie, dan leasen we er misschien een elektrische bij.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Precies dit. Je hebt er een soort van gemak van en voor die service betaal je. Vind het niet heel gek dat ze geld aan je verdienen, ze lopen ook de risico's voor je.

Hoe zit het met schade aan de auto? Word die ook kostenloos (tegen eigen risico) gerepareerd?

suus1983 en Huismuisie vinden dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja. Geen gedoe ook. Bij ons hebben toevallig 2x mensen tegen onze stilstaande auto aangereden. Ze regelen alles, geen gedoe. En dat kostte natuurlijk geen eigen risico (zo stom beide keren bij de lease auto).

Huismuisie vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

En gaat je lease prijs dan niet omhoog? Als ik bijvoorbeeld schade meld kost dat de no claim en word mijn premie duurder.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Nee bij ons niet in elk geval. Wij hebben wel een lease maatschappij die niet kijkt naar schade vrije jaren (voor ons gunstig omdat de lease auto op man zijn naam staat en de schade vrije jaren op mijn naam).
    Als je de auto total loss rijdt dan wordt ons contract ontbonden.

8. GossipGirlxoxo

Netjes. Maar als ik dit lees dus heel logisch dat leasen financieel iets duurder is dan zelf kopen. Ze lopen ook flink risico en ze moeten wat verdienen anders kunnen ze niet bestaan.

Huismuisie en suus1983 vinden dit leuk.
  9. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    :roflmao: ik zou zeggen ga het weer is proberen :roflmao: ben benieuwd!

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Lease lijkt ons ook wel wat, maar komen dan in de problemen als je een nieuwe hypotheek wilt.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Precies.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Dat ligt aan het lease bedrag en aan de hoogte van je hypotheek. Wij denken aan verhuizen en hebben eerst uitgerekend hoeveel we max wilden lenen en wat we door de lease auto minder kunnen krijgen. Wij willen sowieso niet op de max zitten. Mocht het niet lukken, dan kunnen we de auto tussentijds opzeggen (dat kost dan wel extra).

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    We willen over een jaar verhuizen, een lease auto hakt er volgensmij best wel in toch?

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ja ik denk dat ik in dat geval nog een jaartje zou wachten en sowieso ook even kijken of je de maandelijkse lasten van een lease auto kunt missen naast je nieuwe hypotheek.
    Al zijn er ook maatschappijen waar je na een jaar gratis op kunt zeggen. Is heel persoonlijk, maar met het oog op de hypotheek wel iets om rekening mee te houden.

15. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Klopt. Zou even met een financieel adviseur aan tafel gaan zitten wat het kan schelen anders zou ik toch echt wachten tot je verhuisd bent.

16. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Wij hebben jaren geleden eens een lease auto gehad via het werk van mijn vriend. Toen konden we er nog privé mee rijden zonder extra kosten.
    Daarna gewoon weer een occasion gekocht en over 1,5 week tekenen we voor een nieuwe occasion. Hier komt er geen lease meer in omdat we teveel km's rijden.

17. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Iemand zei trouwens dat je je schade vrije jaren kwijt raakt met lease, maar dat is echt niet zo.
    Ik heb trouwens een eigen risico bij zelf gemaakte schade van 150 euro per schade. Maar op zich is dat niet heel bijzonder,veel verzekeringsmaatschappijen hanteren dit ook. Onze inboedel heeft bv een eigen risico bij stormschade van 150 euro(dacht ik)PER stormschade.

Ik rijd normaal meer als 15.000 per jaar, dus k heb voor de 20.000 km gekozen. In Juni krijg k ze er weer bij,maar heb nu nog 10.000 km over van afgelopen jaar, door zwangerschap werk ik niet meer op mn vaste locatie en tijden en kan k altijd met de trein gaan. Oke, nu zit ik door corona helemaal thuis maar das een ander verhaal.
    Mn man pakt nu wel regelmatig mn auto om naar het werk te rijden, zo'n 130 km per dag

18. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ja we zitten nu voor een goede occacion te kijken, die wel financieren en dan over een jaar met de overwaarde afbetalen.
    Maandbedrag is niet zo hoog dus prima te betalen.

19. Mama2ekeer

Mama2ekeer Actief lid

12 jul 2012
    186
    55
    28
    NULL
    NULL
    Wij hebben sinds een aantal maanden een private lease auto, nieuwste model Skoda, inderdaad her basismodel, voor 15000km per jaar betalen we 367 euro per maand. Ik heb de afgelopen jaren zo veel kosten gehad aan onderhoud van 2e hands auto's dat ik het helemaal zat was om weer een 2e hands auto te kopen. En een nieuwe konden we gewoon niet in 1 keer betalen. Tot nu toe bevalt het prima, het enige is inderdaad dat het een enorme impact heeft op je max te lenen hypotheek als je gaat verhuizen of oversluiten.

suus1983 vindt dit leuk.
  20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hoe bedoel je dat als ik vragen mag? Ik bedoel, overwaarde van je huis nu dien je wel in te brengen in je volgende huis (of van dat bedrag geen renteaftrek, dus dan kost het je alsnog geld elke maand) en als de huizenmarkt toch klapt komend jaar?
    Nou ja, ik ben ook zelf wel voorzichtig met dit soort dingen en geef liever niet iets uit van toekomstig geld, dus ik bekijk het misschien van de negatieve kant. Ik hoop dat je daar in ieder geval goed over na hebt gedacht :)

Deel Deze Pagina