Je mag de overwaarde wel opnemen, maar dan kun je de hypotheekrente niet meer aftrekken over dat bedrag.
Wij betalen 300 inclusief wegenbelasting en verzekering. Geen aanschaf en geen onderhoud. Vind het best meevallen. Maar vind het absoluut een luxe product.
Ja zo zat het. Dankjewel! Mijn man wist het niet meer zeker en ik wist dat ik wat vergat En er werd ons verteld dat je over de overwaarde een flink bedrag aan belasting moet betalen. Er zou weinig over blijven. Sorry TO voor de afdwaling in je topic!
Klopt helemaal. Alleen bij die CV ketels worden minder financieel draagkrachtige mensen wel gedwongen. Ze kunnen het simpelweg niet opbrengen om zelf eentje te kopen en hebben simpelweg de noodzaak wel als de oude cv ketel kapot is gegaan om een nieuwe te kopen. Je kunt immers niet zonder als je niet koud wilt douchen en niet ‘s winters dood wilt vriezen in je huis. Een auto is een luxe product, zeker die schitterende dure prachtige gevallen. Ik denk dat vele mensen zich niet realiseren dat het met een auto hetzelfde verhaal is als met een lease of huur cv ketel: idioot veel kosten voor een auto voor mensen die het zich niet kunnen veroorloven om hem te kopen maar het wordt met een mooi ‘serviceverhaal’ ingepakt waardoor mensen zich laten verleiden. Mij is altijd geleerd: je niet kunt kopen zou je ook niet maand in, maand uit, jaar in, jaar uit, moeten willen huren (leasen)
Ik lease mijn auto ook, en die heeft niet op onze hypotheek gedrukt. Heeft te maken met de vorm van de lease. Ook is mijn contract zo dat bij baanverlies of overlijden het contract mag worden ontbonden. Specifiek benoemd zelfs. Vond dat juist heel netjes.
Dat is niet erg toch? Ik kan toch een nieuwe hypotheek afsluiten, van dat bedrag een huis kopen en de overwaarde van huidige woning dan vrij besteden?
Dat kan, maar dan moet je volgens mij de overwaarde van het hypotheekbedrag aftekken en dan is het bedrag zonder overwaarde waar je hypotheekrente aftrek op kan krijgen. Dacht ik hoor.
Ja, dat kan, zeker nu met de lage rente valt dat dan misschien ook nog wel mee qua rente aftrek die je misloopt. Ligt er natuurlijk ook wel aan om watvoor bedrag het gaat (in een ander topic had iemand dat voorgerekend wat je misloopt bij bijvoirbeeld 25.000 euro overwaarde, dat viel reuze mee). Nu weet ik niet voldoende ervan om dit als advies aan te nemen hoor, ik adviseer je wel ook met een adviseur te gaan praten. Zelf gaan we onze overwaarde wel in een nieuw huis stoppen, maar we gaan ook veel duurder kopen en hebben veel spaargeld, dus dan is dat de logische stap natuurlijk.
Persoonlijk zou ik geen auto leasen. Voor mijn gevoel is de auto dan gewoon niet van jezelf. Mij is geleerd....koop niks wat je niet meteen kunt betalen. En ja een hypotheek op een huis is natuurlijk ook een lening, maar dat vind ik wel een heel ander geval. Wie spaart er bijvoorbeeld op zijn 25ste 150 duizend euro bij elkaar voor een appartement. En als je het echt niet kunt betalen....dan zou ik een een 2de hands auto leasen. Heb wel eens gehoord dan je een vw up van 3 jaar oud kunt leasen voor 120 euro per maand. Dan zou ik sparen net zo lang tot ik zelf weer een auto kan kopen.
Er is een verschil tussen leasen en private lease. In 1e geval gaat het via je werkgever (al staat het contract op je naam) en je betaalt alleen de bijtelling. Deze contracten zijn meestal ok. In 2e geval gaat het om dat je zelf alle kosten draagt. Hier vind ik het echt mensen voor de gek houden, voorschotelen dat alles koek en ei is en kosten echt mee vallen. Mensen die 1. echt auto nodig hebben en het gewoon niet kunnen kopen of 2. graag pronken met iets wat ze niet kunnen betalen (WIL ECHT NIEMAND BELEDIGEN, maar waarom dan geen jong gebruikte 2e hands ipv perce nieuw?) die mensen geloven graag in wat de lease maatschappijen ze vertellen. Nederland is zo gewend dat er altijd een vangnet is, ik las iets over WW bijv. Maar ik verbaas me oprecht dat er niet eens na 1 maand corona toestand de helft van ons land in problemen zit en nagenoeg geen spaargeld heeft om er doorheen te komen. Hopelijk na corona crisis wordt iedereen toch wijzer: mensen gaan niet van dag tot dag leven en zulke "creatieve en innovatieve" bedrijven toch eerlijk hun geld gaan verdienen.
Ik heb net een berekening gemaakt voor mijn auto. Voor deze auto ben ik qua afschrijving (erg ruim genomen), wegenbelasting, verzekering, onderhoud (daar heb ik nog 1000 euro bovenop gedaan) €688 per maand kwijt de komende 3 jaar. Voor leasen waren we rond de €1000 euro kwijt. Voor ons is dat dus niet voordeliger. Tenzij we in die drie jaar nog +/- €10.000 euro onverwachte kosten gaan maken. Dit verwacht ik niet omdat de auto nog vrij nieuw is en er nog garantie op zit. Ik ben benieuwd of anderen ook wel eens zo een berekening hebben gemaakt met een kleine auto die voordelig in de lease is? En wat daar dat het totale "verlies" is over die drie jaar voor de service die je weer terug krijgt. Zo vind ik bijvoorbeeld geen schadevrije jaren verliezen bij schade echt een groot voordeel. Als wij eens schade hebben *klopt af, gelukkig al lang niet* betalen wij dat bijvoorbeeld zelf om die maximale no claim maar te behouden.
Ik vind je 1e 2 opties kort door de bocht. Er is namelijk ook nog een optie 3. Mensen die die auto zonder lease prima kunnen betalen maar kiezen voor het gemak van nooit onvoorziene kosten en weten waar ze aan toe zijn met een vast bedrag per maand en dat een fijne constructie vinden waar ze graag voor willen betalen. Wij hebben ook lease overwogen terwijl er geld genoeg op de rekening stond om die auto 3x te kopen. Mij leek het ook fijn gewoon 1 bedrag per maand te betalen en daarmee compleet klaar te zijn. Helaas was het maand bedrag voor mijn droom auto erg hoog en zou het me in drie jaar tijd minimaal 10k kosten en dat was mij net te veel van het goede voor een stukje service. Maar kan me voorstellen als die kosten vele male lager zijn dat mensen dat een hele fijne manier van auto rijden vinden.
In principe wel, maar er is een addertje onder het gras. Als je het niet binnen 2 jaar in een nieuw huis stopt, moet je er een sloot vermogensbelasting over betalen. Als je het binnen 2 jaar in een nieuw huis stopt, heb je daar groot belastingvoordeel van.
Ik lease zakelijk, dat heb ik grondig berekend en is financieel aantrekkelijk (met Corona staat de auto wel heel veel stil, maar dat terzijde). Prive zou ik nooit leasen, ik koop dan liever een goedkopere gebruikte auto. Maar dat is persoonlijk. Een nieuwe auto is voor korte periode nieuw, maar na een paar ritjes ook weer gewoon. En ik ben net zo blij met een 2e hands auto die voor mij nieuw is.
Ik lease een jong gebruikte ipv nieuw. Een Peugeot 208, daar kan ik echt mee pronken joh Misschien moet je het gewoon lekker bij jezelf houden. En de kosten vallen echt wel mee. Ik rijd voor iets meer dan 200 euro per maand (wegenbelasting en verzekering eraf) een nieuwe auto. Dat is echt zo duur niet.
Ik weet niet of ik het goed zeg, maar ik heb altijd begrepen dat je de overwaarde in je nieuwe huis "moet" stoppen in verband met hypotheekrente aftrek. Die krijg je namelijk alleen over de woningwaarde van de nieuwe woning - de overwaarde van de oude woning. Rekenvoorbeeld van de rijksoverheid; De overwaarde van de woning die u verkoopt is € 40.000. U koopt een nieuwe woning van € 200.000. De rente is dan aftrekbaar over een hypotheek of lening van maximaal € 160.000 (€ 200.000 - € 40.000). Leent u meer dan € 160.000? Dan mag u over het bedrag boven die € 160.000 geen rente aftrekken.
Hahaha jawel joh, raampje omlaag, vette muziek uit de speakers, armpje naar buiten en heeel stoer kijken bij het stoplicht
Hahahaha zal ook nog dobbelstenen aan mijn spiegel hangen. Kijk mij gaan met mij met mijn boodschappenkar